BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5505
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev: 14 jan 2023 17:54

Är det manuell start av förvärmning i Polestaren? Jag hittar inte den knappen i min PS2 :?

Nej, men de har i princip alla laddare i bilens navigation vilket BMWn inte har på långa vägar. Problemet är att BMW utesluter massvis med laddare ur navigationen samtidigt som de valt att bara ge den manuella mjukvaruknappen till nybyggda bilar. Förhoppningsvis handlar det bara om att de inte fått ut det i mjukvaran som pushas till äldre i4:or ännu men det finns ju en risk att de inte tänker göra det.
ObscureEconomist
Inlägg: 373
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Har faktiskt frågat tesla vad dom skulle ge för min i4 nu om jag köper en model 3 bara av nyfikenhet. Nu har det inte drabbat mig ännu med vinterkörningen men det kan bli problem framöver och med en nog bra deal så kan jag i alla fall tänka mig att provköra en model 3 och se om jag kan acceptera den.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5505
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

ObscureEconomist skrev: 16 jan 2023 23:26
Har faktiskt frågat tesla vad dom skulle ge för min i4 nu om jag köper en model 3 bara av nyfikenhet. Nu har det inte drabbat mig ännu med vinterkörningen men det kan bli problem framöver och med en nog bra deal så kan jag i alla fall tänka mig att provköra en model 3 och se om jag kan acceptera den.
Ja, beror mycket på vad man gillar. Kan säga att jag tycker i4an är mycket bekvämare och tystare än de 3or jag haft (och kört), frun sa det rätt bra "när man lyssnar på musik så låter det som när man är hemma, man hör hela låten utan att ha maxvolym". Sedan är det en helt annan byggkvalitet i i4an, men skärmen och sådant är mycket roligare i 3an och det saknar jag faktiskt. Om Model S inte vore så stor hade jag nog plockat ut en sådan istället för i4an.

Själv stör jag mig nog mest på att BMW skapar ett problem som inte hade behövt finnas och ger sedan lösningen bara till nytillverkade bilar. Är inte riktigt den som sitter där och bara accepterar vad som helst när jag köpt en produkt. Så får väl se, om Tesla tar tillbaka radarn blir det kanske ett byte till en Model 3a istället. Den kan man iaf vara säker på att man kan köra vart man vill även på vintern.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5525
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev: 13 jan 2023 15:04
Någon som har en i4 och kan berätta hur det fungerar att köra i kyla utan att navigera till laddarna? BMW verkar göra som gammeldrakarna gillar och inte ge mjukvaruknappen för att starta förvärmning manuellt till äldre i4or (gissningsvis för att hålla funktionerna till nyförsäljning). Och min navigation saknar stor del av laddarna så blir inte förvärmning på fjällresan osv även om jag skulle använda den hemska navigationen. [...
Någon som vet hur BMW tänker göra? Tänker de ge den här funktionen, mjukvaruknappen för att starta förvärmning manuellt till äldre i4or? Finns det någon som 'eskalerat' det här uppåt i deras organisation och då fått ett svar angående om det här är på väg och i så fall hur lång tid det kommer ta?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5505
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev: 17 jan 2023 05:52
Någon som vet hur BMW tänker göra? Tänker de ge den här funktionen, mjukvaruknappen för att starta förvärmning manuellt till äldre i4or? Finns det någon som 'eskalerat' det här uppåt i deras organisation och då fått ett svar angående om det här är på väg och i så fall hur lång tid det kommer ta?
De verkar försöka skylla på att det inte går att skapa en mjukvaruknapp pga hårdvarubegränsningar (vilket såklart är BS), de verkar vilja göra som de alltid gjort där en bil är legacy sekunden en kund fått den i handen och inga nya funktioner skall komma till mjukvaran efter det, allt för att få folk att byta till en ny bil. Se nedan från vad BMW skickat ut till handlare.

Undrar om BMW kommer göra samma sak med EV-routing i CarPlay som de lovade bilen skulle ha vid lansering också... BMW verkar ljuga mer än Tesla gör.
RETAILER HUB

Regarding Manual Battery Preconditioning for DC Charging in BEVS.

2023-01-12
Author: Product Management
Date: 2023-01-12

Dear dealer colleagues,

The following is a clarification of the functionality of Manual Preconditioning for DC charging and its availability in different vehicle series

This includes the possibility of manually starting Battery preconditioning through a tile in the vehicle infotainment display, as well as proactive suggestions for starting the preconditioning at low SOCs.

After further carification with our colleogues in Munich, we can share and confirm the following information:

The functionality for manual preconditioning before DC charging is available exfactory for the i20, G26 BEV, U11 & G70.

From 22/11 production - i20, G26 BEV, U11, G70.
From 22/07 production - G70.

For vehicles produced before this the functionality is not available. We can also not for the time being confirm that this will be added through a future software update, as the technical prerequisites are still being investigated

We know that this wil undoubtedy be disappointing news to you and many of our customers, and sincerely apologize for any prior information indicating that this would become available through RSU for earlier production. As to our knowledge up until now, this was to be the case.

Thank you for your understanding, and regardless of the above, we wish you a great continued day.

Best regards
BWM Northern Europe Product Management
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i4

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev: 17 jan 2023 07:59
SwedishAdvocate skrev: 17 jan 2023 05:52
Någon som vet hur BMW tänker göra? Tänker de ge den här funktionen, mjukvaruknappen för att starta förvärmning manuellt till äldre i4or? Finns det någon som 'eskalerat' det här uppåt i deras organisation och då fått ett svar angående om det här är på väg och i så fall hur lång tid det kommer ta?
De verkar försöka skylla på att det inte går att skapa en mjukvaruknapp pga hårdvarubegränsningar (vilket såklart är BS), de verkar vilja göra som de alltid gjort där en bil är legacy sekunden en kund fått den i handen och inga nya funktioner skall komma till mjukvaran efter det, allt för att få folk att byta till en ny bil. Se nedan från vad BMW skickat ut till handlare.

Undrar om BMW kommer göra samma sak med EV-routing i CarPlay som de lovade bilen skulle ha vid lansering också... BMW verkar ljuga mer än Tesla gör.
RETAILER HUB

Regarding Manual Battery Preconditioning for DC Charging in BEVS.

2023-01-12
Author: Product Management
Date: 2023-01-12

Dear dealer colleagues,

The following is a clarification of the functionality of Manual Preconditioning for DC charging and its availability in different vehicle series

This includes the possibility of manually starting Battery preconditioning through a tile in the vehicle infotainment display, as well as proactive suggestions for starting the preconditioning at low SOCs.

After further carification with our colleogues in Munich, we can share and confirm the following information:

The functionality for manual preconditioning before DC charging is available exfactory for the i20, G26 BEV, U11 & G70.

From 22/11 production - i20, G26 BEV, U11, G70.
From 22/07 production - G70.

For vehicles produced before this the functionality is not available. We can also not for the time being confirm that this will be added through a future software update, as the technical prerequisites are still being investigated

We know that this wil undoubtedy be disappointing news to you and many of our customers, and sincerely apologize for any prior information indicating that this would become available through RSU for earlier production. As to our knowledge up until now, this was to be the case.

Thank you for your understanding, and regardless of the above, we wish you a great continued day.

Best regards
BWM Northern Europe Product Management
Du kanske ska läsa texten en gång till för som du sammanfattar står det ju inte. Men jag säger inte att du inte kommer få rätt ändå.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5505
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev: 17 jan 2023 08:06

Du kanske ska läsa texten en gång till för som du sammanfattar står det ju inte. Men jag säger inte att du inte kommer få rätt ändå.
Det är en helt korrekt sammanfattning, de säger " We can also not for the time being confirm that this will be added through a future software update, as the technical prerequisites are still being investigated". Vilket är helt BS, det är en mjukvaruknapp som startar en funktion som redan startas från flertalet andra ställen i mjukvaran under andra förhållanden (vissa av dem knappar). Det enda de inte tillåter är att starta batterivärmaren manuellt medan man kör utan då måste det gå via navigationen. Så att försöka blanda in "technical prerequisites" är bara ett försök att få det till en hårdvarubegränsning, de hade kunnat lägga in detta samtidigt som de la in det i mjukvaran för nytillverkade bilar.

Sedan vet jag inte vad jag förväntade mig när jag köpte från en legacytillverkare, BMW pratade så mycket om mjukvara och OTA att jag trodde de ville förändra sig. Men det verkar onekligen som att de inte var så sugna på att faktiskt leverera saker de lovade.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i4

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev: 17 jan 2023 08:17
Dafro skrev: 17 jan 2023 08:06

Du kanske ska läsa texten en gång till för som du sammanfattar står det ju inte. Men jag säger inte att du inte kommer få rätt ändå.
Det är en helt korrekt sammanfattning, de säger " We can also not for the time being confirm that this will be added through a future software update, as the technical prerequisites are still being investigated". Vilket är helt BS, det är en mjukvaruknapp som startar en funktion som redan startas från flertalet andra ställen i mjukvaran under andra förhållanden (vissa av dem knappar). Det enda de inte tillåter är att starta batterivärmaren manuellt medan man kör utan då måste det gå via navigationen. Så att försöka blanda in "technical prerequisites" är bara ett försök att få det till en hårdvarubegränsning, de hade kunnat lägga in detta samtidigt som de la in det i mjukvaran för nytillverkade bilar.

Sedan vet jag inte vad jag förväntade mig när jag köpte från en legacytillverkare, BMW pratade så mycket om mjukvara och OTA att jag trodde de ville förändra sig. Men det verkar onekligen som att de inte var så sugna på att faktiskt leverera saker de lovade.
Mena främst att det inte stod något om hw knapp men annars håller jag med. Väntar på en IX så även jag hoppas att BMW står på tå. Sedan har jag inget behov av att behöva starta förvärmning och utan ota klarar jag mig bevisligen också med min E-tron men FoD vore trevligt om man tex kunde gå Matrix några månader per år men osäker på om hw stöder det.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5505
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev: 17 jan 2023 08:31

Mena främst att det inte stod något om hw knapp men annars håller jag med. Väntar på en IX så även jag hoppas att BMW står på tå. Sedan har jag inget behov av att behöva starta förvärmning och utan ota klarar jag mig bevisligen också med min E-tron men FoD vore trevligt om man tex kunde gå Matrix några månader per år men osäker på om hw stöder det.
Starta förvärmning behöver du ifall du åker långresa på vintern och använder annat än Ionity samt vill få ut vettig laddhastighet, redan på hösten laddar den rätt långsamt om den inte förvärmt och jag kört ett tag från mitt varmgarage så jag vill inte veta hur det är ifall den stått några dagar i -20 eller liknande.

Om bara Model S inte var så stor så hade jag bytt ut i4an mot en sådan direkt faktiskt, med Tesla var det bara att hoppa in och köra så funkade allt.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i4

Inlägg av Dafro »

Som det ser ut så kommer det bli en resa om året som kräver snabbladdning och då kan jag välja ionity i Örebro och ok ligger på samma gata och vid långresa med en IX50 där man bör komma uppåt 40 mil på vintern är det nog ändå dags för matpaus så då gör det inte så mycket. Men förstår dig helt, kollade på I4 och tycker den är fin men för liten för våra behov.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5505
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev: 17 jan 2023 08:45
Som det ser ut så kommer det bli en resa om året som kräver snabbladdning och då kan jag välja ionity i Örebro och ok ligger på samma gata och vid långresa med en IX50 där man bör komma uppåt 40 mil på vintern är det nog ändå dags för matpaus så då gör det inte så mycket. Men förstår dig helt, kollade på I4 och tycker den är fin men för liten för våra behov.
Ja då är det inte lika viktigt såklart, jag gör väl inte så många långresor på vintern heller men det är lite av en principsak också, inte stödja företag som undanhåller viktig funktionalitet avsiktligen.

Det är jobbigt att det inte finns så många bilar i de olika storleksklasserna, det är stor skillnad på hur trevligt det är att sitta i en Model S och en Model 3 tycker jag så trist att inte kunna få samma sak i samma storleksklass.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Det är ju något som inte stämmer här. När jag fick min bil i mars 2022, så hade den inte förvärmning. Sen kom en OTA nån gång under sommaren och detta kickade igång när man navigerar till DC laddare. Dvs BMW kan visst implementera ny SW. Enda skillnaden nu är att kunna trycka på skärmen för att starta manuellt. Detta kan inte vara omöjligt på något sätt. Funktionen borde komma, den gör ju samma som den automatiska och ingen BMW har detta med fysisk knapp, allt ligger på touchskärmen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5505
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev: 17 jan 2023 13:38
Det är ju något som inte stämmer här. När jag fick min bil i mars 2022, så hade den inte förvärmning. Sen kom en OTA nån gång under sommaren och detta kickade igång när man navigerar till DC laddare. Dvs BMW kan visst implementera ny SW. Enda skillnaden nu är att kunna trycka på skärmen för att starta manuellt. Detta kan inte vara omöjligt på något sätt. Funktionen borde komma, den gör ju samma som den automatiska och ingen BMW har detta med fysisk knapp, allt ligger på touchskärmen.
Ja jag håller med, enligt manualen startas även batterivärmaren om man använder bilens "pre-conditioning for departure". Därför jag tycker det är lite läskigt när de säger att de inte kan bekräfta om de "tekniska förutsättningarna" finns för knappen, låter som om de skall försöka få det till att det inte går på grund av hårdvaruanledningar.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i4

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev: 17 jan 2023 13:44
HelectriC skrev: 17 jan 2023 13:38
Det är ju något som inte stämmer här. När jag fick min bil i mars 2022, så hade den inte förvärmning. Sen kom en OTA nån gång under sommaren och detta kickade igång när man navigerar till DC laddare. Dvs BMW kan visst implementera ny SW. Enda skillnaden nu är att kunna trycka på skärmen för att starta manuellt. Detta kan inte vara omöjligt på något sätt. Funktionen borde komma, den gör ju samma som den automatiska och ingen BMW har detta med fysisk knapp, allt ligger på touchskärmen.
Ja jag håller med, enligt manualen startas även batterivärmaren om man använder bilens "pre-conditioning for departure". Därför jag tycker det är lite läskigt när de säger att de inte kan bekräfta om de "tekniska förutsättningarna" finns för knappen, låter som om de skall försöka få det till att det inte går på grund av hårdvaruanledningar.
Detta låter absolut som konstigt beteende från BMW. Finns det inte nog med laddare så man kan välja någon i närheten eller är det så glest med laddare i navigatorn så det inte går eller hinner batteriet kylas ned.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5505
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev: 17 jan 2023 19:51

Detta låter absolut som konstigt beteende från BMW. Finns det inte nog med laddare så man kan välja någon i närheten eller är det så glest med laddare i navigatorn så det inte går eller hinner batteriet kylas ned.
Alla Circle K och OKQ8 i Sverige saknas vad jag kan se, samt alla Teslas som är öppna för andra märken. Saknas säkert lite andra också med det där är ändå stora nätverk som verkar saknas helt.
ObscureEconomist
Inlägg: 373
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Kan väl också finnas en risk att feedbacken som gått till BMW i Tyskland översatts fel. Då skulle det ju vara lite pinsamt men borde fixas.

Frågade BMW lokalt och dom hade ingen aning om detta så känns lite oklart.
BMW i4 M50 -22
SwedishAdvocate
Inlägg: 5525
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4

Inlägg av SwedishAdvocate »

ObscureEconomist skrev: 17 jan 2023 20:09
Kan väl också finnas en risk att feedbacken som gått till BMW i Tyskland översatts fel. Då skulle det ju vara lite pinsamt men borde fixas.

Frågade BMW lokalt och dom hade ingen aning om detta så känns lite oklart.
Förhoppningsvis är det här något som de åtgärdar ifall tillräckligt många efterfrågar det. De kanske skulle kunna erbjuda en uppgradering av mjukvaran mot något slags 'självkostnadspris'... Eller ngt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
JKDIF
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 jan 2023 12:34

Re: BMW i4

Inlägg av JKDIF »

Hej

Ser en del negativa aspekter kring i40 här.

Sitter just och väljer mellan en i40 eller Tesla model Y som tjänstebil. kör mellan 3000-4000 mil/år

För mig är vinner BMWn rent estetiskt och interiörmässigt ( är ju såklart en smaksak :) ).

Men vilka är det största nackdelarna med i40 ni som ägt/äger den? Vad är det negativa?

Och om någon ägt båda bilarna så uppskattar jag gärna några fördelar/nackdelar för bilarna.

Tack på förhand
ObscureEconomist
Inlägg: 373
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Vi är nog mest lite gnälliga. Det är enbart manuell förvärmning vi gnäller på sol mest troligt kommer.


Kört en del model y och det är ju väldigt olika bilar. I4an är klart trevligare på landsväg genom att den är tystare och har mycket bättre stolar.
Lastutrymmet är inte enormt men räcker gott och väl om man inte är en barnfamilj.
Lysena är på en helt annan nivå än någon tesla jag prövat.
Autopiloten är däremot sämre på vintern, inte alls lika ofta den kopplar på nu när snön ligger tjock på vägen här i norr.

E40 kan du ju också köpa en egen frunk balja till också, oklart hur den fungerar men vet det finns.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5505
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

JKDIF skrev: 18 jan 2023 13:15
Hej

Ser en del negativa aspekter kring i40 här.

Sitter just och väljer mellan en i40 eller Tesla model Y som tjänstebil. kör mellan 3000-4000 mil/år

För mig är vinner BMWn rent estetiskt och interiörmässigt ( är ju såklart en smaksak :) ).

Men vilka är det största nackdelarna med i40 ni som ägt/äger den? Vad är det negativa?

Och om någon ägt båda bilarna så uppskattar jag gärna några fördelar/nackdelar för bilarna.

Tack på förhand
För mig är det som nedan för i4an. Rent generellt tycker jag i4an är en premiumbil men en där mjukvara osv är mer gammaldags och inget som känns modernt år 2022. Med Tesla hoppas man buggfixar, lösning av problem eller nya funktioner kommer inom någon månad, i BMWn verkar det handla om att man hoppas att det sker innan man säljer bilen.

Fördel i4:
- Byggkvalitet
- Materialval i interiören
- Komfort (fjädring, ljudisolering mm)
- Fungerande 360 kamera och kamera i front osv
- Fungerande automatiska torkare osv

Nackdelar med i4an:
- Mjukvaran, ganska laggig, gammaldags, värdelös navigation där många laddare saknas, kan inte heller förvärma batteriet för att få vttettig laddhastighet om laddarna saknas. Vet ännu inte om jag vågar ta bilen till fjällen pga avsaknaden av förvärmning. Att OTA uppdateringar verkar komma väldigt sällan är en annan sak, de säger att det finns men jag har inte fått någon på 4 månader och jag behövde åka till handlaren och sitta där i 2 timmar för att få en installerad härom veckan för att lösa ett problem jag hade.
- Random snålhet från BMW, Tesla skickar ut nya funktioner och uppdateringar av mjukvaran gratis till alla bilar. BMW håller igen, kanske eftersom de redan fått pengarna från kunderna som köpt bilen och då inte behöver lägga krut på dem. T.ex. skall BMW släppa ett nytt operativsystem som på bild ser mycket modernare ut, detta verkar de inte ha några planer på att skicka ut till befintliga i4or (vet inte ens om de skall det till nya).
- "Autopiloten", funkar inte vid minsta snö på linjerna och allmänt mindre stabil än Teslas dito. Dock inte testat den nya "Vision only"-varianten men brukar råda de som kollar på att köpa att vänta lite för att se vad som händer med ryktena om en ny radar.
- Telefonnyckeln är inte trådlös
- Bara en trådlös laddare för mobiltelefoner (och en rätt plastig sådan också)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5525
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev: 18 jan 2023 13:46
...] Nackdelar med i4an:
- Mjukvaran, ganska laggig, gammaldags, värdelös navigation där många laddare saknas, kan inte heller förvärma batteriet för att få vttettig laddhastighet om laddarna saknas. Vet ännu inte om jag vågar ta bilen till fjällen pga avsaknaden av förvärmning. [...
Men om man beställer en ny i4 idag, då levereras väl bilen med möjlighet till manuell förvärmning. Eller är det oklart hur det blir med det?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
JKDIF
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 jan 2023 12:34

Re: BMW i4

Inlägg av JKDIF »

OfarligTesla skrev: 18 jan 2023 13:46
JKDIF skrev: 18 jan 2023 13:15
Hej

Ser en del negativa aspekter kring i40 här.

Sitter just och väljer mellan en i40 eller Tesla model Y som tjänstebil. kör mellan 3000-4000 mil/år

För mig är vinner BMWn rent estetiskt och interiörmässigt ( är ju såklart en smaksak :) ).

Men vilka är det största nackdelarna med i40 ni som ägt/äger den? Vad är det negativa?

Och om någon ägt båda bilarna så uppskattar jag gärna några fördelar/nackdelar för bilarna.

Tack på förhand
För mig är det som nedan för i4an. Rent generellt tycker jag i4an är en premiumbil men en där mjukvara osv är mer gammaldags och inget som känns modernt år 2022. Med Tesla hoppas man buggfixar, lösning av problem eller nya funktioner kommer inom någon månad, i BMWn verkar det handla om att man hoppas att det sker innan man säljer bilen.

Fördel i4:
- Byggkvalitet
- Materialval i interiören
- Komfort (fjädring, ljudisolering mm)
- Fungerande 360 kamera och kamera i front osv
- Fungerande automatiska torkare osv

Nackdelar med i4an:
- Mjukvaran, ganska laggig, gammaldags, värdelös navigation där många laddare saknas, kan inte heller förvärma batteriet för att få vttettig laddhastighet om laddarna saknas. Vet ännu inte om jag vågar ta bilen till fjällen pga avsaknaden av förvärmning. Att OTA uppdateringar verkar komma väldigt sällan är en annan sak, de säger att det finns men jag har inte fått någon på 4 månader och jag behövde åka till handlaren och sitta där i 2 timmar för att få en installerad härom veckan för att lösa ett problem jag hade.
- Random snålhet från BMW, Tesla skickar ut nya funktioner och uppdateringar av mjukvaran gratis till alla bilar. BMW håller igen, kanske eftersom de redan fått pengarna från kunderna som köpt bilen och då inte behöver lägga krut på dem. T.ex. skall BMW släppa ett nytt operativsystem som på bild ser mycket modernare ut, detta verkar de inte ha några planer på att skicka ut till befintliga i4or (vet inte ens om de skall det till nya).
- "Autopiloten", funkar inte vid minsta snö på linjerna och allmänt mindre stabil än Teslas dito. Dock inte testat den nya "Vision only"-varianten men brukar råda de som kollar på att köpa att vänta lite för att se vad som händer med ryktena om en ny radar.
- Telefonnyckeln är inte trådlös
- Bara en trådlös laddare för mobiltelefoner (och en rätt plastig sådan också)
Tack för svar.

rent krasst då kan man säga att BWMn är skönare att köra och en mer premium känsla i rent material, vilket jag håller mer om.

Medans Teslan är bättre på det mjukvarumässiga och större chans att det kan komma uppdateringar som kan förbättra jämfört med i4. Samt angående laddningen, den blir ju ganska viktig för min del då jag är resande säljare och kommer behöva ladda bilen under dagarna när man är ute och åker. Blir ju viktigt att majoriteten av laddstolparna finns i bilens operativsystem så man kan planera.

Hmm....
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5505
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev: 18 jan 2023 14:21
Men om man beställer en ny i4 idag, då levereras väl bilen med möjlighet till manuell förvärmning. Eller är det oklart hur det blir med det?...
Tror att det gör det ja, men det är bara ett exempel på problemen med mjukvaran, nästa gång är det något annat som behöver fixas som de undanhåller redan byggda bilar. I så fall blir det viktigt att kolla på byggdatum ifall man köper en redan byggd "lagerbil" och inte beställer en egen och väntar.
JKDIF skrev: 18 jan 2023 14:22
Tack för svar.

rent krasst då kan man säga att BWMn är skönare att köra och en mer premium känsla i rent material, vilket jag håller mer om.

Medans Teslan är bättre på det mjukvarumässiga och större chans att det kan komma uppdateringar som kan förbättra jämfört med i4. Samt angående laddningen, den blir ju ganska viktig för min del då jag är resande säljare och kommer behöva ladda bilen under dagarna när man är ute och åker. Blir ju viktigt att majoriteten av laddstolparna finns i bilens operativsystem så man kan planera.

Hmm....
Ja ungefär så skulle jag säga att det är.

Teslan har mest Teslaladdare i navigatorn men man klarar sig i princip helt med dessa så det är inget större problem att andra saknas. I BMWn blir det ibland så att den vill stanna på ensamma 50 kW laddare väldigt länge istället för den kvart som behövs på någon snabb laddare. I Teslan hoppade jag in och skrev in vart jag skulle och följde det som bilen sa krävdes, i BMWn sitter jag först och laborerar i "A better route planner" och tar en delsträcka i taget och lägger in i navigationen i CarPlay. Om det inte är kallt ute och jag skall till en snabbladdare som finns i BMWs navigation för då lägger jag in den där. Så det blir inte alls lika smidigt i BMWn direkt då man ibland vill planera om medan man kör och då skall man upp med telefonen och fixa där först osv.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Jag hade både i4 M50 och Model Y performance parallellt ett tag och det var inget tvivel om att gillar man att köra, så är M50 överlägsen. Det enda Model Y vinner på i mina ögon är plats och då speciellt i bagaget.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
tesla newbie
Inlägg: 506
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW i4

Inlägg av tesla newbie »

HelectriC skrev: 18 jan 2023 16:58
Jag hade både i4 M50 och Model Y performance parallellt ett tag och det var inget tvivel om att gillar man att köra, så är M50 överlägsen. Det enda Model Y vinner på i mina ögon är plats och då speciellt i bagaget.
Intressant. Jag har en Model Y LR och provkört i4 M50. Jag tycker snarare att BMW:n vinner på komfort och inte på körglädje gentemot Teslan. Tycker både styrkänsla och drivlinekalibrering är bättre i Teslan. På vilket sätt tycker du M50 är överlägsen, när det gäller att köra?
Skriv svar