BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

ObscureEconomist
Inlägg: 373
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Ja art förbrukningen inte drar iväg nämnvärt med hastighet är min upplevelse också. 130-140 blir inte mycket värre än 110.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Ja, däremot börjar det bli tydligt att det behövs en manuell start av batterivärmningen då det saknas så många laddstationer i navigationen (som är sämst till att börja med). Så man kan köra CarPlay för navigation och bara trycka på knappen en kvart innan man kommer fram.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: BMW i4

Inlägg av Arctic Drifter »

OfarligTesla skrev:
Sjukt bra förbrukning i bilen ändå, frun har gjort längre resor i tjänsten här på sistone och trots regn, 135 km/h och lite motvind så har det varit 33-37 mil räckvidd på delsträckorna i höstkylan. Hon var iaf nöjd med bilen, långa etapper och snabb laddning.

Frågade BMW om kökörnings- och filbytesassistansen, de svarade att de inte är aktiverade i Sverige vilket är lite trist, men men.
ObscureEconomist skrev:
Ja art förbrukningen inte drar iväg nämnvärt med hastighet är min upplevelse också. 130-140 blir inte mycket värre än 110.
Kan ni nämna några förbrukningssiffror så det blir lite mer relaterbart? T.ex. vad bilarna dragit i snitt sen ny och hur körmönstret ser ut.

OM vi går på en till elbil så tycker jag i4 är intressant just för att den är lite mindre och nättare, att jag generellt efter många års erfarenhet gillar BMW och att jag stör mig på att inte få adaptivt helljus, vettig regnsensor samt ultraljudssensorer i beställda M3SR.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Arctic Drifter skrev:
Kan ni nämna några förbrukningssiffror så det blir lite mer relaterbart? T.ex. vad bilarna dragit i snitt sen ny och hur körmönstret ser ut.

OM vi går på en till elbil så tycker jag i4 är intressant just för att den är lite mindre och nättare, att jag generellt efter många års erfarenhet gillar BMW och att jag stör mig på att inte få adaptivt helljus, vettig regnsensor samt ultraljudssensorer i beställda M3SR.
Nu är frun inte hemma så kan inte se exakt de rapporterade förbrukningssiffrorna men på senaste resan var det farthållare på 135 km/h, lite motvind och olika mycket regn (temp kring 10 grader). När det var väldigt mycket regn var förbrukningen kring 245 Wh/km och när det var mindre regn kring 215 Wh/km, detta är alltså från minnet men matchar upp med räckviddssiffrorna ovan som jag vet är de som stämmer. Detta är en M50 med 19" fälgar så inte den snålaste varianten direkt.

I snitt ligger jag på runt 195 Wh/km sedan jag fick den i september, bor inne i Stockholm så blir väl en blandning av stadstrafik och motorväg då jag måste ta mig ut ur stan innan jag tar mig till motorvägarna. Kör dock som regel rätt fort på motorvägarna iaf så medelhastigheten blir högre.
ObscureEconomist
Inlägg: 373
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Jag ligger i snitt sen jag fick bilen i maj med just under 1600 mil körda på ganska exakt 200 Wh/km. Så inte dundersnål men där man förväntar sig. Kör man lagligt kommer man utan större problem att ligga i spannet 160-180 på landsväg.
BMW i4 M50 -22
Nect
elbilist
Inlägg: 1603
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW i4

Inlägg av Nect »

Sådär. En i4 M50 bokad! :mrgreen:

Får se om jag fullföljer köpet efter provkörning/provpackning.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
SwedishAdvocate
Inlägg: 5523
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4

Inlägg av SwedishAdvocate »

Arctic Drifter skrev:
Kan ni nämna några förbrukningssiffror så det blir lite mer relaterbart? T.ex. vad bilarna dragit i snitt sen ny och hur körmönstret ser ut.

OM vi går på en till elbil så tycker jag i4 är intressant just för att den är lite mindre och nättare, att jag generellt efter många års erfarenhet gillar BMW och att jag stör mig på att inte få adaptivt helljus, vettig regnsensor samt ultraljudssensorer i beställda M3SR.
Tips:

Björn Nyland anger förbrukningssiffror för 90 och 120 km/h i sina videor. Man kan hitta dem snabbt genom att söka på bilmodellen och ordet "range" i sökfunktionen på hans kanal. Sen hoppar man bara runt lite i slutet av videoklippet tills man får syn på den inredigerade excelgrafiken i nederkant i bild. Tycker det är rätt smidigt och snabbt...

Även om det kanske var ett tag sen senast så tycker jag mig minnas att hans tester har refererats till en del här på forumet...

För i4 m50 har han test för förbrukning för både vinter- och sommardäck. Här är sommarsiffrorna på torrt väglag:

90 km/h: 155 Wh/km
120 km/h: 217 Wh/km

Fälgarna är 19'', men ser inte ut att vara så aerodynamiskt effektiva (mild uttryckt).

Källa:


EDIT: Han har även förbrukningstest med i4 eDrive40...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: BMW i4

Inlägg av Imolarot »

Lättare än att kolla igenom videon är väl bara att läsa hans dokument direkt?!

SwedishAdvocate
Inlägg: 5523
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4

Inlägg av SwedishAdvocate »

Imolarot skrev:
Lättare än att kolla igenom videon är väl bara att läsa hans dokument direkt?!

Sant.

Har ett vagt minne av jag sett det här tidigare, men hade väl glömt bort det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19580
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW i4

Inlägg av Bjelke »

Nect skrev:
Sådär. En i4 M50 bokad! :mrgreen:

Får se om jag fullföljer köpet efter provkörning/provpackning.
Whoop whoop :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: BMW i4

Inlägg av NEO »

ObscureEconomist skrev:
Jag ligger i snitt sen jag fick bilen i maj med just under 1600 mil körda på ganska exakt 200 Wh/km. Så inte dundersnål men där man förväntar sig. Kör man lagligt kommer man utan större problem att ligga i spannet 160-180 på landsväg.
Intressant, min MYP med 19” snittar 165Wh/km sedan ny, uthämtad i juni gått 16000km uteslutande motorväg 110-140km/h.

200Wh/km låter högt, vad har du för hjul?
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: BMW i4

Inlägg av OscarA »

NEO skrev:
ObscureEconomist skrev:
Jag ligger i snitt sen jag fick bilen i maj med just under 1600 mil körda på ganska exakt 200 Wh/km. Så inte dundersnål men där man förväntar sig. Kör man lagligt kommer man utan större problem att ligga i spannet 160-180 på landsväg.
Intressant, min MYP med 19” snittar 165Wh/km sedan ny, uthämtad i juni gått 16000km uteslutande motorväg 110-140km/h.

200Wh/km låter högt, vad har du för hjul?
MYP väger 300-400kg mindre, kan bidra lite :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

jag hade ganska identisk genomsnittsförbrukning på MYP som i4M50 och då med mitt körmönster på båda. I vardagen hamnade båda på ca 20kWh/100km med mkt start/stopp, korta sträckor och många nedkylningsperioder mellan körningarna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: BMW i4

Inlägg av NEO »

OscarA skrev:
NEO skrev:
ObscureEconomist skrev:
Jag ligger i snitt sen jag fick bilen i maj med just under 1600 mil körda på ganska exakt 200 Wh/km. Så inte dundersnål men där man förväntar sig. Kör man lagligt kommer man utan större problem att ligga i spannet 160-180 på landsväg.
Intressant, min MYP med 19” snittar 165Wh/km sedan ny, uthämtad i juni gått 16000km uteslutande motorväg 110-140km/h.

200Wh/km låter högt, vad har du för hjul?
MYP väger 300-400kg mindre, kan bidra lite :)
Absolut, visste inte att det var en M50.
ObscureEconomist
Inlägg: 373
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

NEO skrev:
ObscureEconomist skrev:
Jag ligger i snitt sen jag fick bilen i maj med just under 1600 mil körda på ganska exakt 200 Wh/km. Så inte dundersnål men där man förväntar sig. Kör man lagligt kommer man utan större problem att ligga i spannet 160-180 på landsväg.
Intressant, min MYP med 19” snittar 165Wh/km sedan ny, uthämtad i juni gått 16000km uteslutande motorväg 110-140km/h.

200Wh/km låter högt, vad har du för hjul?
M50 med 19" prestandadäck. Sprang ut och kollade bilen av nyfikenheten och den exakta förbrukningen för 1560 mil är 206 vilket troligtvis säger mest om tyngden på min fot än bilen om jag tänker vad man kan ligga på vid längre resor.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Någon som har en i4 och kan berätta hur det fungerar att köra i kyla utan att navigera till laddarna? BMW verkar göra som gammeldrakarna gillar och inte ge mjukvaruknappen för att starta förvärmning manuellt till äldre i4or (gissningsvis för att hålla funktionerna till nyförsäljning). Och min navigation saknar stor del av laddarna så blir inte förvärmning på fjällresan osv även om jag skulle använda den hemska navigationen.

Är det någon idé att ens använda bilen till fjällen utan förvärmning eller skall jag hyra bil i år och försöka sälja i4an sen?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev: 13 jan 2023 15:04
Någon som har en i4 och kan berätta hur det fungerar att köra i kyla utan att navigera till laddarna? BMW verkar göra som gammeldrakarna gillar och inte ge mjukvaruknappen för att starta förvärmning manuellt till äldre i4or (gissningsvis för att hålla funktionerna till nyförsäljning). Och min navigation saknar stor del av laddarna så blir inte förvärmning på fjällresan osv även om jag skulle använda den hemska navigationen.

Är det någon idé att ens använda bilen till fjällen utan förvärmning eller skall jag hyra bil i år och försöka sälja i4an sen?
det är självklart lite störigt att inte kunna starta förvärmning manuellt, men det funkar. Körde över nyår i ca -10 och kom till laddare som hoppade upp i ca 150kW efter ca 10min laddande. Hade varit nice med >200kW, men ingen kris.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Snotling
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 dec 2016 11:11
Ort: Lidköping

Re: BMW i4

Inlägg av Snotling »

Har också haft svårt att få upp batteritemp när det är kallt ute utan att köra jojo...
Ibland har det varit effekt klart under 100kW i starten trots låg SoC.
Tar även en stund vid stolpen att få upp hastugheten.
Med lite jojo körning så har jag lyckts få till över 200kW istället.
Ska till Jokkmokk om två veckor så jag kan testa mer då.

Ställde en fråga till BMW och fick det här svaret:

Det är lite klurigt det där med laddkapaciteten.
Jag förstår mycket väl att när det står '200kW laddning' på bilen och '300 kW laddning' på lonity stolpen, att man blir fundersam när bilen bara laddar 50kW. Men så här är det (förutsatt att det inte är något fel på bilen eller laddstolpen, vilket jag såklart inte kan utesluta):
Maximal mottagbar laddstyrka uppnås ENDAST vid mycket låg SOC vid laddstart (ca 0-25%) samt att batteriet vid laddstart har optimal temperatur/ är tillräckligt tempererad (till ca 20-25 grader batteritemperatur). Först då vill batteriet kunna ta emot maximal styrka från en DC laddare. Är batteriet kallare, eller SOC högre, vill maximal mottagbar laddstyrka vara lägre, potentiellt mycket lägre. Detta hänger ihop med att ett 'kallt' batteri laddar sämre än ett varmt, samt ett batteris normala laddkurva (ju mer energi som successivt finns i batteriet, ju mindre kraftigt kan man ladda ytterligare energi in i batteriet. Av denna anledning tar det nästan lika lång tid att ladda 0-80%50C som 80-100%.
- Klimatisering/ forhandstemperering av batteriet innan DC laddning kan i vissa fall ta ett bra tag, till och med upp emot 60 minuter om batteriet är riktigt nedkyld. Observera även att om batteriet är kallt, och bilen körs i relativt konstant hastighet (inte 'jojo' C) ) i låg utomhustemperatur, kommer inte körningen i sig bidra särskilt mycket till att höja batteritemperaturen. Hypotetisk exempel: I fall kunden har startat bilen med 'kallt' batterit och lagt in en DC laddare som ligger 20 minuters bilfärd borta, är det alltså inte säkert at detta är tillräckligt för att förbereda batteriet för maximal laddstyrka. Lägg även till faktorn vad batteriets SOC var vid laddstart.
Så i de flesta fall skulle jag säga att ovan förklarar varför kunder inte uppnår den laddstyrkan de förväntar sig. I kundens fall skulle min gissning vara att han antigen har haft 'för mycket' el kvar i batteriet när han började ladda, eller att klimatiseringen inte har hunnit jobba tillräckligt länge, för att han skulle kunna uppnå en högra laddstyrka än vad han gjorde.
I andra fall kan det såklart vara fel på bilen eller stolpen som är boven.
P85DL 2015
P3 2019
BMW i4 M50 2022
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Känns inte helt bra ifall man får så låg laddhastighet, man förväntar ju sig att det skall finnas ett sätt att förvärma batteriet inför laddning på en elbil med årsmodell 2022 men det verkar BMW som sagt inte vilja. Jag hade accepterat att använda den hemskt dåliga inbygga navigationen de gånger jag behöver ladda i kyla men nu kan man inte ens göra det så då är frågan vad man skall göra, kanske blir till att hyra Polestar till skidresan nästa vecka istället, den verkar iaf fungera i vårt klimat här uppe i norr...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Ja jag tror det blir så att de har på sig tills dess att Tesla har radar i sina 3or igen, har de inte lyckats lösa så bilen fungerar att ladda i vinterväder då så säljer jag den. Är mer kundfientligt beteende än Tesla håller på med när man artificiellt skapar ett problem genom att inte ta med alla laddare i navigationen (många som man behöver använda för att klara resor i norrare delar) och vägrar ge tillgång till manuell start av förvärmningen till äldre bilar bara för att ha fler fördelar för nyförsäljning.

Om inte väderleksrapporten visar väldigt milt väder när jag åker iväg till fjällen nu i år så får jag nog hyra en Polestar 2 eller liknande istället, eller bytlåna min fars Model Y.

Störande nog att Driver assistant professional inte klarar av att styra bilen på vintern så länge sidolinjerna har någon snö alls på sig, det klarade Teslas utan problem så man kunde använda ADAS året om. Lägger man på problemet med förvärmningen så känns det verkligen som en bil de inte planerat för att köra i Sverige på vintern.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: BMW i4

Inlägg av ANLI »

OfarligTesla skrev: 14 jan 2023 16:00
Ja jag tror det blir så att de har på sig tills dess att Tesla har radar i sina 3or igen, har de inte lyckats lösa så bilen fungerar att ladda i vinterväder då så säljer jag den. Är mer kundfientligt beteende än Tesla håller på med när man artificiellt skapar ett problem genom att inte ta med alla laddare i navigationen (många som man behöver använda för att klara resor i norrare delar) och vägrar ge tillgång till manuell start av förvärmningen till äldre bilar bara för att ha fler fördelar för nyförsäljning.

Om inte väderleksrapporten visar väldigt milt väder när jag åker iväg till fjällen nu i år så får jag nog hyra en Polestar 2 eller liknande istället, eller bytlåna min fars Model Y.

Störande nog att Driver assistant professional inte klarar av att styra bilen på vintern så länge sidolinjerna har någon snö alls på sig, det klarade Teslas utan problem så man kunde använda ADAS året om. Lägger man på problemet med förvärmningen så känns det verkligen som en bil de inte planerat för att köra i Sverige på vintern.
Teslas autopilot är ju duktig på att följa dåliga sidolinjer. Övriga funktioner är helt kass.

Tesla förvärmer batteriet innan avfärd även om det är +5 och däröver ute. Förbrukar mycket energi från batteri eller nät.
Mellan 5-8 och upp till 11 kW med laddkabel. Förvärmer bara 5-10 min innan avfärd. Kupévärmen är effektiv.

Rekommendation att laddkabel inkopplad ger lägre förbrukningssiffror men hamnar på elräkningen i stället.
Värmepumpen har dåligt COP under nollan. Syns tydligt på förbrukningen i bilen.
Skillnaden lär inte vara så stor för bilar utan värmepump vid -10.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

ANLI skrev: 14 jan 2023 16:39
Teslas autopilot är ju duktig på att följa dåliga sidolinjer. Övriga funktioner är helt kass.

Tesla förvärmer batteriet innan avfärd även om det är +5 och däröver ute. Förbrukar mycket energi från batteri eller nät.
Mellan 5-8 och upp till 11 kW med laddkabel. Förvärmer bara 5-10 min innan avfärd. Kupévärmen är effektiv.

Rekommendation att laddkabel inkopplad ger lägre förbrukningssiffror men hamnar på elräkningen i stället.
Värmepumpen har dåligt COP under nollan. Syns tydligt på förbrukningen i bilen.
Skillnaden lär inte vara så stor för bilar utan värmepump vid -10.
Ja, BMWn klarar inte av att köra med styrningshjälp alls när det är snö på vägen. Väldigt störande då det ändå ligger snö på vägen då och då.

Sedan pratar jag inte förvärmning av kupén utan om förvärmning inför snabbladdning. I BMWn kan jag inte förvärma batteriet alls inför laddning ifall jag åker t.ex. till Vemdalen då de valt att för det första inte ta med alla laddare i navigationen (tar väl bara de där de får kickback via BMW kortet eller nått) och för det andra bara ge mjukvaruknappen för att starta förvärmning manuellt till nya bilar. Så då kan man bli fast med ingen laddhastighet alls väldigt länge och det orkar jag inte med.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: BMW i4

Inlägg av ANLI »

OfarligTesla skrev: 14 jan 2023 16:46
ANLI skrev: 14 jan 2023 16:39
Teslas autopilot är ju duktig på att följa dåliga sidolinjer. Övriga funktioner är helt kass.

Tesla förvärmer batteriet innan avfärd även om det är +5 och däröver ute. Förbrukar mycket energi från batteri eller nät.
Mellan 5-8 och upp till 11 kW med laddkabel. Förvärmer bara 5-10 min innan avfärd. Kupévärmen är effektiv.

Rekommendation att laddkabel inkopplad ger lägre förbrukningssiffror men hamnar på elräkningen i stället.
Värmepumpen har dåligt COP under nollan. Syns tydligt på förbrukningen i bilen.
Skillnaden lär inte vara så stor för bilar utan värmepump vid -10.
Ja, BMWn klarar inte av att köra med styrningshjälp alls när det är snö på vägen. Väldigt störande då det ändå ligger snö på vägen då och då.

Sedan pratar jag inte förvärmning av kupén utan om förvärmning inför snabbladdning. I BMWn kan jag inte förvärma batteriet alls inför laddning ifall jag åker t.ex. till Vemdalen då de valt att för det första inte ta med alla laddare i navigationen (tar väl bara de där de får kickback via BMW kortet eller nått) och för det andra bara ge mjukvaruknappen för att starta förvärmning manuellt till nya bilar. Så då kan man bli fast med ingen laddhastighet alls väldigt länge och det orkar jag inte med.
Jag förstår. Har inte hittills varit tvungen att ladda på SUC vintertid. Kör max 25 mil i sträck.
Har avaktiverat konditioneringen styrd till SUC stationer.
Händer annars att bilen startar konditioneringen i bakgrunden och man tvingas in och ladda i stället för att komma hem med låg SOC.
Men som sagt batterivärmning före eller under körning drar mängder av energi......

Jag skulle köpt i4 istället för M3 om det inte varit >1 år leveranstid.
Gräset är inte grönare.....
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

ANLI skrev: 14 jan 2023 17:07

Jag förstår. Har inte hittills varit tvungen att ladda på SUC vintertid. Kör max 25 mil i sträck.
Har avaktiverat konditioneringen styrd till SUC stationer.
Händer annars att bilen startar konditioneringen i bakgrunden och man tvingas in och ladda i stället för att komma hem med låg SOC.
Men som sagt batterivärmning före eller under körning drar mängder av energi......

Jag skulle köpt i4 istället för M3 om det inte varit >1 år leveranstid.
Gräset är inte grönare.....
Vad spelar det för roll om det drar mer energi så länge man ändå skall ladda? Även om man måste kompensera för den extra energin som gått till uppvärmning så blir laddstoppet kortare av att värma, i vissa fall mycket kortare. Vill man inte ha det för man ändå skall hem och klarar sig är det bara att trycka på texten så stängs det av.

Har kört Tesla i 5 år innan detta så vet hur det är där, hade jag vetat hur BMW beter sig med detta (dvs aktivt låser ute mig från funktionerna som behövs på vintern) och att autostyrningen inte funkar alls med lite snö så hade jag nog inte köpt bilen. Provkörde inte en i4 på vintern utan bara en iX och den verkar ha ett mer avancerat system som fungerade mycket bättre i snö.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev: 14 jan 2023 16:00
Ja jag tror det blir så att de har på sig tills dess att Tesla har radar i sina 3or igen, har de inte lyckats lösa så bilen fungerar att ladda i vinterväder då så säljer jag den. Är mer kundfientligt beteende än Tesla håller på med när man artificiellt skapar ett problem genom att inte ta med alla laddare i navigationen (många som man behöver använda för att klara resor i norrare delar) och vägrar ge tillgång till manuell start av förvärmningen till äldre bilar bara för att ha fler fördelar för nyförsäljning.

Om inte väderleksrapporten visar väldigt milt väder när jag åker iväg till fjällen nu i år så får jag nog hyra en Polestar 2 eller liknande istället, eller bytlåna min fars Model Y.

Störande nog att Driver assistant professional inte klarar av att styra bilen på vintern så länge sidolinjerna har någon snö alls på sig, det klarade Teslas utan problem så man kunde använda ADAS året om. Lägger man på problemet med förvärmningen så känns det verkligen som en bil de inte planerat för att köra i Sverige på vintern.

Är det manuell start av förvärmning i Polestaren? Jag hittar inte den knappen i min PS2 :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar