Om du du köper till BMW Laserlight så får du adaptiva helljus:infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 06:20Har i4:a adaptiva helljus (d.v.s. zoner), eller är det bara på & av i helljusautomatiken?
BMW i4
Moderator: Redaktion
Re: BMW i4
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- infelicitas
- Teslaägare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 10 jul 2018 18:15
Re: BMW i4
Jo, jag har ju kollat på björns video men tycker inte det ser ut som det är adaptivt? Texterna på BMW:s konfigurator säger inte heller att det är adaptivt, bara automatisk hel/halv.DanneLKPG skrev: ↑16 jan 2024 08:35Om du du köper till BMW Laserlight så får du adaptiva helljus:infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 06:20Har i4:a adaptiva helljus (d.v.s. zoner), eller är det bara på & av i helljusautomatiken?
Capture.PNG
Men den kanske inte har så många zoner bara. har den 4 lampor så blir det ju bara 4 zoner, max.
Re: BMW i4
Den har zoner men sömlöst. Det är inte som på Volvo där man tydligt ser av och på i zoner. Iaf på vår IX3 så fyller den sömlöst där det går - Till mötandes stora förtret verkar det som då ljuset hela tiden känner av vart det är fritt och verkar då störa. Eller så är ljust felriktat.infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 09:08Jo, jag har ju kollat på björns video men tycker inte det ser ut som det är adaptivt? Texterna på BMW:s konfigurator säger inte heller att det är adaptivt, bara automatisk hel/halv.DanneLKPG skrev: ↑16 jan 2024 08:35Om du du köper till BMW Laserlight så får du adaptiva helljus:infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 06:20Har i4:a adaptiva helljus (d.v.s. zoner), eller är det bara på & av i helljusautomatiken?
Capture.PNG
Men den kanske inte har så många zoner bara. har den 4 lampor så blir det ju bara 4 zoner, max.
Slutsatsen kommer från att det blinkas med helljus en del.
Re: BMW i4
Vet inte riktigt vad du menar? Han både visar adaptiva zoner i videon och det står adaptivt i texten? Man ser tydligt på videon när den släcker ner och tänder upp vid bilarna.infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 09:08Jo, jag har ju kollat på björns video men tycker inte det ser ut som det är adaptivt? Texterna på BMW:s konfigurator säger inte heller att det är adaptivt, bara automatisk hel/halv.DanneLKPG skrev: ↑16 jan 2024 08:35Om du du köper till BMW Laserlight så får du adaptiva helljus:infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 06:20Har i4:a adaptiva helljus (d.v.s. zoner), eller är det bara på & av i helljusautomatiken?
Capture.PNG
Men den kanske inte har så många zoner bara. har den 4 lampor så blir det ju bara 4 zoner, max.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
-
- Inlägg: 374
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4
Blir blinkad på av mötande med bara halvljus på också, räcker med att blinka en gång med helljuset för att mötande ska förstå att man har bra lysen bara.Dreas89 skrev: ↑16 jan 2024 09:29Den har zoner men sömlöst. Det är inte som på Volvo där man tydligt ser av och på i zoner. Iaf på vår IX3 så fyller den sömlöst där det går - Till mötandes stora förtret verkar det som då ljuset hela tiden känner av vart det är fritt och verkar då störa. Eller så är ljust felriktat.infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 09:08Jo, jag har ju kollat på björns video men tycker inte det ser ut som det är adaptivt? Texterna på BMW:s konfigurator säger inte heller att det är adaptivt, bara automatisk hel/halv.DanneLKPG skrev: ↑16 jan 2024 08:35Om du du köper till BMW Laserlight så får du adaptiva helljus:infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 06:20Har i4:a adaptiva helljus (d.v.s. zoner), eller är det bara på & av i helljusautomatiken?
Capture.PNG
Men den kanske inte har så många zoner bara. har den 4 lampor så blir det ju bara 4 zoner, max.
Slutsatsen kommer från att det blinkas med helljus en del.
BMW i4 M50 -22
- infelicitas
- Teslaägare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 10 jul 2018 18:15
Re: BMW i4
Okay, då förstår jag. Jag tänkte det skulle vara mer synligt med zon av/på, som volvo. Björn låter ju även han tveksam i videon och klagar på att framförvarande bil har för bra lyse, så det är nog inte helt uppenbart i videon. Tackar!Dreas89 skrev: ↑16 jan 2024 09:29Den har zoner men sömlöst. Det är inte som på Volvo där man tydligt ser av och på i zoner. Iaf på vår IX3 så fyller den sömlöst där det går - Till mötandes stora förtret verkar det som då ljuset hela tiden känner av vart det är fritt och verkar då störa. Eller så är ljust felriktat.
Slutsatsen kommer från att det blinkas med helljus en del.
Re: BMW i4
BMW har inte pixelljus på i4, blev också lite förvånad över det när jag fick min.infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 11:34Okay, då förstår jag. Jag tänkte det skulle vara mer synligt med zon av/på, som volvo. Björn låter ju även han tveksam i videon och klagar på att framförvarande bil har för bra lyse, så det är nog inte helt uppenbart i videon. Tackar!Dreas89 skrev: ↑16 jan 2024 09:29Den har zoner men sömlöst. Det är inte som på Volvo där man tydligt ser av och på i zoner. Iaf på vår IX3 så fyller den sömlöst där det går - Till mötandes stora förtret verkar det som då ljuset hela tiden känner av vart det är fritt och verkar då störa. Eller så är ljust felriktat.
Slutsatsen kommer från att det blinkas med helljus en del.
De använder samma teknik som på förra generationen 3-serie och c-klass (F30 och W205). Istället för som Polestar 2 ha pixelljus (84 segment ojmr) eller nya c-klass (W206) som har en miljon pixlar. Resultatet blir att de senare kan lysa upp mer detaljerat.
Jag har inte haft speciellt många som helljusblinkat på mig i vare sig PS2 eller i4.
Tack @Verdi_ för tipset om kampanj på i4
Re: BMW i4
Ja, endast vänstra ytterbackspegeln bländar av, så man blir fortsatt bländad via den högrainfelicitas skrev: ↑16 jan 2024 06:20
Är det verkligen så att bara vänster backspegel bländar av om man har någon bakom?
Hade gärna lagt till funktionen även i höger spegel, om det gått.
Någon som vet om man kan skaffa en spegel från tex England och byta (de bör ju ha avbländbar högerspegel)? Kan det vara så att allt kablage finns även i våra dörrar?
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
-
- Teslaägare
- Inlägg: 896
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: BMW i4
Har det gått att köpa en "ny" i4 under 600k tidigare?
Bilia kampanjar:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 000535708
Nu kollade jag bara upp en av bilarna men den är producerad september 2023 och ännu 0 mil. Verkar dock vara en riktig tomhylsa...
Bilia kampanjar:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 000535708
Nu kollade jag bara upp en av bilarna men den är producerad september 2023 och ännu 0 mil. Verkar dock vara en riktig tomhylsa...
Tesla Model Y Performance
Re: BMW i4
I4 har varit rätt kall en tid här, dyr bil där folk hellre lägger pengarna på något mer familjevänligt just nu tänker jag. Många kampanjer nu, beställde en M50 i mars med preliminär leverans slutet på juni. Sen i juli går man över och börjar bygga den nya i4an som presenterades här om dagen, så man kanske ville tömma fabriksslotsen nu innan dess.
Re: BMW i4
Både och. Tror inte man köper en i4 om man har behov av något mer "familjevänligt" oavsett pris.cgullin skrev: ↑26 apr 2024 15:54I4 har varit rätt kall en tid här, dyr bil där folk hellre lägger pengarna på något mer familjevänligt just nu tänker jag. Många kampanjer nu, beställde en M50 i mars med preliminär leverans slutet på juni. Sen i juli går man över och börjar bygga den nya i4an som presenterades här om dagen, så man kanske ville tömma fabriksslotsen nu innan dess.
Det bästa i4 M50-erbjudandet som fanns i höstas finns inte längre. Nu kostar bilar som gått 500-1000 mil lika mycket som man fick en ny för i höstas.
Tycker andrahandsvärdet på i4 är ganska högt rent allmänt.
-
- Inlägg: 5574
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i4
The Power of halvkombibaklucka skulle jag gissa på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW i4
Kört 1000mil med min och en av de trevligaste, bekvämaste, snålaste och bästa elbilarna jag haft/kört! Rekommenderas starkt om man tycker storleken, utrymmet och prislapp passar. Laddar på bra när man förvärmt. Kom upp i 204kW laddeffekt med 15-25 min förvärmning nu på påskresan till Tärnaby (90mil). Upplever körtiden då blir i stort sett samman som förr med dieselbilar på den resan vi gjort med många olika bilar genom åren.
Sålde/levererade den igår till en mindre handlare som var väl bekant med BMW och just i4:a. Kontaktade många stora handlare efter påsk och den var rejält kall att köpa in nyare/dyrare elbilar som i4:a. De allra flesta ville inte ens lägga ett bud eller hade generellt inköpsstopp på elbilar. (Vissa hade ett specifikt inköpsstopp på just Teslabilar pga extra osäker andahandsmarknad) Samma sak med BMW själva där jag köpt den, de ville inte heller lägga ett bud för att köpa in den och inte några av deras samarbetspartner heller, inte ens de kontakter/handlare de hade som exporterade/importerade begagnade bilar till andra länder.
Sen är begagnatmarknaden på BMW/MB ganska kinkig på utrustning där avsaknad av vissa saker innebär rejält prisavdrag eller komplett ointresse. Då kan en "tomhylsa" i fel färg som ser billig ut ändå bli dyr att äga och svårsåld i slutändan. Jag bad om input från fyra olika BMW-säljare jag pratade med vad bilen skulle ha för utrustning för att vara lättsåld. Handlaren som nu köpte den tycker att jag precis hade lyckats pricka in allt det nödvändigaste men inget mer så att säga
Däremot har flera av handlarna jag hade kontakt med hört av sig igen senaste veckorna och nu har det vänt lite så då var det intressant att få chans att lägga ett bud åtminstone.
Sålde/levererade den igår till en mindre handlare som var väl bekant med BMW och just i4:a. Kontaktade många stora handlare efter påsk och den var rejält kall att köpa in nyare/dyrare elbilar som i4:a. De allra flesta ville inte ens lägga ett bud eller hade generellt inköpsstopp på elbilar. (Vissa hade ett specifikt inköpsstopp på just Teslabilar pga extra osäker andahandsmarknad) Samma sak med BMW själva där jag köpt den, de ville inte heller lägga ett bud för att köpa in den och inte några av deras samarbetspartner heller, inte ens de kontakter/handlare de hade som exporterade/importerade begagnade bilar till andra länder.
Sen är begagnatmarknaden på BMW/MB ganska kinkig på utrustning där avsaknad av vissa saker innebär rejält prisavdrag eller komplett ointresse. Då kan en "tomhylsa" i fel färg som ser billig ut ändå bli dyr att äga och svårsåld i slutändan. Jag bad om input från fyra olika BMW-säljare jag pratade med vad bilen skulle ha för utrustning för att vara lättsåld. Handlaren som nu köpte den tycker att jag precis hade lyckats pricka in allt det nödvändigaste men inget mer så att säga
Däremot har flera av handlarna jag hade kontakt med hört av sig igen senaste veckorna och nu har det vänt lite så då var det intressant att få chans att lägga ett bud åtminstone.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: BMW i4
Säljer du efter bara 1000mil trots att du tycker den är så bra och det är dåligt andrahandsvärde
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Att köpa en dyr bil, köra den 1000 mil och sälja den har historiskt sett varit en ren katastrof. Jag tycker det är sunt att det är så. Ger fler möjlighet att köpa.
Re: BMW i4
HelectriC: Jag jobbar bland annat med bilrådgivning =avancerade TCO-kalkyler, vilken bil som passar och jämföra ekonomiskt om det är bäst att köpa den privat, ta den på egna företaget eller leasa, hur länge man ska ha den osv. Helt enkelt att hjälpa folk att välja/köpa bil på ett genomtänkt sätt utifrån deras önskemål/situation och att göra det på det mest ekonomiska sättet. Här kan du läsa mer om det https://elbilsexpert.com/hjalp-vid-bilkop/
Handlar sen flera år av naturliga skäl ofta om elbilar och därav att jag själv väljer att köra de nya som kommer för att kunna förmedla hur de är. Ska nu hämta ut min EV9 om en vecka. Kollar du min signatur ser du de elbilar jag haft senaste 10 åren. Så jag byter ofta oavsett hur bra jag gillar de kan man säga.
När det gäller just elbilar så har det inte heller varit så dum affär ekonomisk när jag kollar historiskt. Har dock haft 110st bilar sen jag började köra bil för 39 år sedan så jag har i och för sig alltid bytt bil ofta, just för att det inte ska behöva kosta så mycket pengar om man gör det på rätt sätt
Men precis som verdi skrev, generellt sett är det dyrt att köpa dyra bilar, köra de kort tid och sen sälja.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: BMW i4
Senaste åren, när man fick bonus, har det varit tvärtom.
Det gjorde att väldigt många köpte ny elbil privat(och sedan ny igen efter något/några år). Det snabbade på omställningen rejält.
Så länge ny teknik är dyrare än gammal så behövs det stimulanser om man vill att det ska gå snabbare. Svårare än så är det inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
Snabbade det verkligen på omställningen att folk köpte begagnade bilar över nypris? På vilket sätt?taliz skrev: ↑27 apr 2024 14:27Senaste åren, när man fick bonus, har det varit tvärtom.
Det gjorde att väldigt många köpte ny elbil privat(och sedan ny igen efter något/några år). Det snabbade på omställningen rejält.
Så länge ny teknik är dyrare än gammal så behövs det stimulanser om man vill att det ska gå snabbare. Svårare än så är det inte.
Re: BMW i4
Om det överhuvudtaget skall komma ut några begagnade elbilar på marknaden så måste ju någon köpa dem nya först.Verdi_ skrev: ↑28 apr 2024 13:37Snabbade det verkligen på omställningen att folk köpte begagnade bilar över nypris? På vilket sätt?taliz skrev: ↑27 apr 2024 14:27Senaste åren, när man fick bonus, har det varit tvärtom.
Det gjorde att väldigt många köpte ny elbil privat(och sedan ny igen efter något/några år). Det snabbade på omställningen rejält.
Så länge ny teknik är dyrare än gammal så behövs det stimulanser om man vill att det ska gå snabbare. Svårare än så är det inte.
Eller hur tänkte du?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
Jag tänkte att de som köpte begagnat till överpris hade kunnat köpa nytt istället.taliz skrev: ↑28 apr 2024 17:50Om det överhuvudtaget skall komma ut några begagnade elbilar på marknaden så måste ju någon köpa dem nya först.Verdi_ skrev: ↑28 apr 2024 13:37Snabbade det verkligen på omställningen att folk köpte begagnade bilar över nypris? På vilket sätt?taliz skrev: ↑27 apr 2024 14:27Senaste åren, när man fick bonus, har det varit tvärtom.
Det gjorde att väldigt många köpte ny elbil privat(och sedan ny igen efter något/några år). Det snabbade på omställningen rejält.
Så länge ny teknik är dyrare än gammal så behövs det stimulanser om man vill att det ska gå snabbare. Svårare än så är det inte.
Eller hur tänkte du?
Re: BMW i4
Nästa gång du vill sälja till marknadspris - 30-50' så skicka en blänkare!Leo skrev: ↑27 apr 2024 13:59HelectriC: Jag jobbar bland annat med bilrådgivning =avancerade TCO-kalkyler, vilken bil som passar och jämföra ekonomiskt om det är bäst att köpa den privat, ta den på egna företaget eller leasa, hur länge man ska ha den osv. Helt enkelt att hjälpa folk att välja/köpa bil på ett genomtänkt sätt utifrån deras önskemål/situation och att göra det på det mest ekonomiska sättet. Här kan du läsa mer om det https://elbilsexpert.com/hjalp-vid-bilkop/
Handlar sen flera år av naturliga skäl ofta om elbilar och därav att jag själv väljer att köra de nya som kommer för att kunna förmedla hur de är. Ska nu hämta ut min EV9 om en vecka. Kollar du min signatur ser du de elbilar jag haft senaste 10 åren. Så jag byter ofta oavsett hur bra jag gillar de kan man säga.
När det gäller just elbilar så har det inte heller varit så dum affär ekonomisk när jag kollar historiskt. Har dock haft 110st bilar sen jag började köra bil för 39 år sedan så jag har i och för sig alltid bytt bil ofta, just för att det inte ska behöva kosta så mycket pengar om man gör det på rätt sätt
Men precis som verdi skrev, generellt sett är det dyrt att köpa dyra bilar, köra de kort tid och sen sälja.
Re: BMW i4
Lägger det på minnet och lägger upp en blänkare här när det är dags sälja min EV9:a inom ett år.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: BMW i4
Det var ju det alla med något bakom pannbenet gjorde. Vilket, återigen, snabbade på omställningen rejält.Verdi_ skrev: ↑28 apr 2024 18:12Jag tänkte att de som köpte begagnat till överpris hade kunnat köpa nytt istället.taliz skrev: ↑28 apr 2024 17:50Om det överhuvudtaget skall komma ut några begagnade elbilar på marknaden så måste ju någon köpa dem nya först.Verdi_ skrev: ↑28 apr 2024 13:37Snabbade det verkligen på omställningen att folk köpte begagnade bilar över nypris? På vilket sätt?taliz skrev: ↑27 apr 2024 14:27Senaste åren, när man fick bonus, har det varit tvärtom.
Det gjorde att väldigt många köpte ny elbil privat(och sedan ny igen efter något/några år). Det snabbade på omställningen rejält.
Så länge ny teknik är dyrare än gammal så behövs det stimulanser om man vill att det ska gå snabbare. Svårare än så är det inte.
Eller hur tänkte du?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.