Krockade min M3P, vad händer nu?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fellem
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 apr 2021 09:06

Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av Fellem »

Hej! Krockade min Model 3 Performance i helgen, inga personskador inblandat tack och lov men ångesten är stor.

Årsmodellen är 2020 och den hade rullat cirka 900 mil och försäkrad genom Trygg Hansas ”Insure my Tesla”.

Efter samtal med auktoriserad skadeverkstad så uppskattade de reparationskostnaderna till cirka 400 000kr. De skulle göra en närmare analys av batterierna men vid en första anblick såg de ut att ha klarat sig.

Någon som har erfarenhet av större olyckor med Tesla och försäkringsbolaget Trygg Hansa? Jag vill självklart inte ha någon reparation utan kan tänka mig att få strax under marknadsvärdet i ersättning.

Det finns väl inte riktigt någon som skulle vilja köpa en krockad Tesla på andrahandsmarknaden så bara där blir väl värdeminskningen 100-200’. Har även hört att Teslor som varit inblandade i olyckor inte kan ladda på Super Charging stationer(osäker på sanningshalten i detta påstående).

Hur stor är sannolikheten att Trygg Hansa heller bekostar en reparation istället för att ersätta bilen?
Misstänker att reparationskostnaderna måste överstiga bilens marknadsvärde för att Trygg Hansa ska vilja ersätta den?

Mvh
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19588
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av Bjelke »

Supermegatrist! :( men helt klart tur att du/ni klarade er iaf.
Jag är ganska säker på att du får en ny bil, dom har ju haft det villkoret ett tag nu, att man får en ny bil
i den typen av situationer och då med enbart vanlig självrisk om jag minns rätt.
Men det bygger ju på att den är skapligt kvaddad vilket din verkar ha blivit.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av tor-ake »

Kanske jag är naiv, men jag skulle inte ha några problem med att köpa en tidigare krockad bil, förutsatt att den är korrekt reparerad givetvis.

Plåt går att rikta eller skära bort och byta, och lack går lika bra att lägga i en lackbox i Arninge som i en fabrik i Kalifornien.

Det sagt, Hedin bil i Akalla fuckade upp min nästan nya Leaf efter en mindre krockskada, så den fick jag slumpa bort sedan, då bl.a. lacken på framskärmen började flaga efter ett par år.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fellem
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 apr 2021 09:06

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av Fellem »

Bilen är inte total demolerad, utan har kört ner en lyktstolpe. Men allt framtill behöver ju bytas ink. Axlar, fälgar. Originaldelar är ju svindyrt därav den uppskattade kostnaden.

Kan även nämna att airbag inte löste ut vilket är konstigt eftersom det blev en ordentlig smäll. Något man bör nämna för försäkringsbolaget?

Hoppas självklart på ersättning eller ny bil.
961E832B-E5E1-4EAD-857C-B04848F883F8.jpeg
Senast redigerad av Fellem, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av Klintan »

Reparation av auktoriserad skadeverkstad påverkar inte SuC. Tesla tar bort SuC och DC-laddning för bilar som har salvage title i USA.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av Zalman3 »

Jag vill inte köpa en krockskadad bil.
Även om den ser ut att vara seriöst reparerad kan rostskydd släppt och då kan rosten komma tidigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av tor-ake »

Re krockkuddarna - gissningsvis blev inte retardationen tilläckligt hög för att motivera att krockkuddarna löste ut. Lyktstolpar i moderna länder är av en typ som släpper från basen och viker sig när man kör på dem, därav den relativt lindriga intryckningen framtill.

Tycker bilen på bilden ser helt räddningsbar ut, med reservation för att krockstrukturerna i fronten kan ha blivit lite för demolerade. Varför skulle man behöva byta "axlar" tänker du? Har bilen tagit en smäll underifrån, från någon stor sten e.dyl?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av dd88 »

Med tanke på hur pass mycket av fronten som är demolerad så skulle krockkudden definitivt ha lösts ut.

Försäkringsbolagen brukar i regel vara betydligt hårdare i ärenden där man kan påvisa vårdslöshet, läser man lite mellan raderna så verkar det vara fallet här? Isf sitter man i ett tufft förhandlingsläge från start.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av NEO »

Att airbags inte utlöstes är väl ett typiskt fenomen när personer i bilen skippat bälte?
Fredrik j
Inlägg: 10879
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Med tanke på hur pass mycket av fronten som är demolerad så skulle krockkudden definitivt ha lösts ut.

Försäkringsbolagen brukar i regel vara betydligt hårdare i ärenden där man kan påvisa vårdslöshet, läser man lite mellan raderna så verkar det vara fallet här? Isf sitter man i ett tufft förhandlingsläge från start.
Vadå i regel? Vad står det i dina försäkringsvillkor egentligen?
Skulle vara om vårdslösheten är så grov att det blir uppsåtligen.
Det är ju svårt att orsaka en olycka utan att vara vårdslös.
p1457
elbilist
Inlägg: 298
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av p1457 »

Jag kan tänka mig många sätt att orsaka en olycka utan att vara vårdslös. Men jag stannar där, för annars handlar snart tråden om definitionen av vårdslös.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Med tanke på hur pass mycket av fronten som är demolerad så skulle krockkudden definitivt ha lösts ut.

Försäkringsbolagen brukar i regel vara betydligt hårdare i ärenden där man kan påvisa vårdslöshet, läser man lite mellan raderna så verkar det vara fallet här? Isf sitter man i ett tufft förhandlingsläge från start.
Vadå i regel? Vad står det i dina försäkringsvillkor egentligen?
Skulle vara om vårdslösheten är så grov att det blir uppsåtligen.
Det är ju svårt att orsaka en olycka utan att vara vårdslös.
Spelar ingen roll vad som står i villkoren, misstänker försäkringsbolaget buskörning så hanteras ärendet annorlunda mot en likvärd olycka där det finns vittnen på att föraren väjde mot en katt.

Jag är kanske fördomsfull, men en förare av en motorstark bil som klipper en lyktstolpe i en ytterkurva gör det sällan för att den väjer för en katt. Det vet även försäkringsbolagen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av Martin E-tron »

Får man fråga hur smällen gick till? Blyfot eller väjdes det för nåt ?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5527
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av Gustafsson »

Försäkringen gäller ju även om någon har varit klumpig eller brustit i uppmärksamhet. Det är ju därför man har försäkringen. Antingen anses man vållande eller inte eller nåt däremellan. Det påverkar självrisken. Det finns ofta några undantag i försäkringen, t.ex. tävlingskörning, brottslig verksamhet eller liknande.
Med det sagt går det inte att se utanpå om bilen ska skrotas eller inte. På skroten i Vimmerby såg jag många S som jag tyckte såg nästan oskadade ut men där chassit tagit skada.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fellem
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 apr 2021 09:06

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av Fellem »

Martin E-tron skrev:
Får man fråga hur smällen gick till? Blyfot eller väjdes det för nåt ?
Väjde för ett rådjur som kom ut från ingenstans. Låg i cirka 50km/h.
Fellem
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 apr 2021 09:06

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av Fellem »

NEO skrev:
Att airbags inte utlöstes är väl ett typiskt fenomen när personer i bilen skippat bälte?
Hade säkerhetsbälte på.
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av Oykkh47 »

Rådjur? Hmm
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av Oykkh47 »

Nåja. Du får en ny bil eftersom den gått då lite och är under 1 år enligt trygg hansa. Om dom inte väljer att laga den. Bara betala självrisken
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av LarsL »

Fellem skrev:
Martin E-tron skrev:
Får man fråga hur smällen gick till? Blyfot eller väjdes det för nåt ?
Väjde för ett rådjur som kom ut från ingenstans. Låg i cirka 50km/h.
Är väl rekommenderat att inte väja för så små djur. Risken för skador är betydligt mindre om man bara bromsar och tar smällen. Inte lätt i stundens hetta iofs.
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av Oykkh47 »

Ersättning för helt ny bil
Om din Tesla blir stulen eller totalförstörs under det första året får du ersättning för en helt ny bil av samma modell, oavsett var du köpt bilen. Om bilen är äldre än ett år eller har gått längre än 2000 mil, får du ersättning om du har köpt bilen direkt via Tesla. Då ersätter vi dig för bilens marknadsvärde plus 25 procent.
Fellem
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 apr 2021 09:06

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av Fellem »

LarsL skrev:
Fellem skrev:
Martin E-tron skrev:
Får man fråga hur smällen gick till? Blyfot eller väjdes det för nåt ?
Väjde för ett rådjur som kom ut från ingenstans. Låg i cirka 50km/h.
Är väl rekommenderat att inte väja för så små djur. Risken för skador är betydligt mindre om man bara bromsar och tar smällen. Inte lätt i stundens hetta iofs.
Jo alltid lätt att vara efterklok, med facit i hand skulle jag såklart försökt mig på att bromsa istället men gjort är gjort.
Fellem
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 apr 2021 09:06

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av Fellem »

Oykkh47 skrev:
Nåja. Du får en ny bil eftersom den gått då lite och är under 1 år enligt trygg hansa. Om dom inte väljer att laga den. Bara betala självrisken
Tänker lite på hur objektiv serviceverkstaden är som gör den bedömning. Dom är en av två verkstäder inom min region som är certifierade av Tesla. Dom kommer ju garanterat hävda att den går att reparera då det innebär en hel del intäkter för dom, eller tänker jag galet?
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av kalle_sala »

Vilken jäkla pissig attityd i tråden, hur lyder ordspråket? Genom sig själv känner man andra? Verkar vara många försäkringsbedragare som svarar i tråden...

Har själv styrt undan ett rådjur i panik och plockade då en telefonstolpe med totaldemolerad bil till följd, problemet med rådjur inom tätbebyggt område i taskig sikt/mörker är att man inte gärna chansar att det är en cyklist som kastar sig ut från väggrenen eller motsv.

Nu var det dock tiotal år sedan och Trygg Hansa fungerade klockrent, allt från hyrbil till ersättningen gick smidigt.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av LasseTM »

Fellem skrev:
Oykkh47 skrev:
Nåja. Du får en ny bil eftersom den gått då lite och är under 1 år enligt trygg hansa. Om dom inte väljer att laga den. Bara betala självrisken
Tänker lite på hur objektiv serviceverkstaden är som gör den bedömning. Dom är en av två verkstäder inom min region som är certifierade av Tesla. Dom kommer ju garanterat hävda att den går att reparera då det innebär en hel del intäkter för dom, eller tänker jag galet?
Beror lite på hur verkstaden tänker.
Hade det varit min verkstad jag äger hade jag fakturerat Trygg-Hansa 8-16h felsökning eller vad det nu tar och sedan sagt att det inte går att laga om det är så att det är skador på bilens chassi/ram.

Det är som att be om problem i framtiden att hålla på att rikta upp chassi/ram, svetsa osv på plåtdetaljer på en så pass ny bil.
Sedan ska man försöka rostbehandla detta men det är alltid svårt på reparationsjobb.
Helt plötsligt har då verkstaden garantiåtagande om det skulle bli rost i framtiden, när dessutom Model 3 är så pass ny bil på marknaden är det ju ingen som vet om de har rostat sönder om 5 år.

Jag hade inte chansat att laga bilen om det är för stort jobb som sagt utan nöjt mig med att fakturera felsökning men olika människor tänker olika.
Beror säkert lite på om dom har mycket jobb just nu eller inte, är det dåligt med jobb så är det kanske värt det.
Men är det 10 andra bilar där byte och lack av framskärm står och väntar så hade jag tagit dem.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Fellem
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 apr 2021 09:06

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av Fellem »

Tack för ett av få vettiga svar i denna tråden :)
Skriv svar