Typ samma sort som i Bollnäs, tänk om vi oxo kunde få 22kW i den... Det skulle nog många ha glädje avmati skrev:Nej, så illa är det inte. Det är bara att jag inte fotade hela stolpen. Den är på 22kW och kôstar ingetJerker skrev:Jaha? Det såg ut som en sån med bara schuko i.mati skrev:Det är ju 22kW på ett av uttagen iaf.Jerker skrev:Synd, bara, att det inte är högre effekt på stolpen!
Jag har blivit icead!
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jag har blivit icead!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jag har blivit icead!
Ja, det var i de goda gamla tiderna när man kunde ladda med 22kW. Nu får jag stå jättelänge och långsamladda med ynka 16,5kW.Bjelke skrev:Typ samma sort som i Bollnäs, tänk om vi oxo kunde få 22kW i den... Det skulle nog många ha glädje av
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jag har blivit icead!
Är det stor skillnad i praktiken? Trodde skillnaden mellan 22/16 bara gjorde någon mil/timme eller så?mati skrev:Ja, det var i de goda gamla tiderna när man kunde ladda med 22kW. Nu får jag stå jättelänge och långsamladda med ynka 16,5kW.Bjelke skrev:Typ samma sort som i Bollnäs, tänk om vi oxo kunde få 22kW i den... Det skulle nog många ha glädje av
Model S P85DL+
Re: Jag har blivit icead!
Skillnaden är 8 mil per timme istället för 10. Jag märker det tydligt. Den hinner inte ladda färdigt under tiden som man t.ex. är på Ica och handlar. Det gjorde den förra. Det har naturligtvis egentligen ingen betydelse för mig i praktiken, men man retar sig lite på det ändå.mans71 skrev:Är det stor skillnad i praktiken? Trodde skillnaden mellan 22/16 bara gjorde någon mil/timme eller så?mati skrev:Ja, det var i de goda gamla tiderna när man kunde ladda med 22kW. Nu får jag stå jättelänge och långsamladda med ynka 16,5kW.Bjelke skrev:Typ samma sort som i Bollnäs, tänk om vi oxo kunde få 22kW i den... Det skulle nog många ha glädje av
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jag har blivit icead!
Katastrof! Sälj skiten! ;Pmati skrev:Skillnaden är 8 mil per timme istället för 10. Jag märker det tydligt. Den hinner inte ladda färdigt under tiden som man t.ex. är på Ica och handlar. Det gjorde den förra. Det har naturligtvis egentligen ingen betydelse för mig i praktiken, men man retar sig lite på det ändå.mans71 skrev:Är det stor skillnad i praktiken? Trodde skillnaden mellan 22/16 bara gjorde någon mil/timme eller så?mati skrev:Ja, det var i de goda gamla tiderna när man kunde ladda med 22kW. Nu får jag stå jättelänge och långsamladda med ynka 16,5kW.Bjelke skrev:Typ samma sort som i Bollnäs, tänk om vi oxo kunde få 22kW i den... Det skulle nog många ha glädje av
Du skulle behållit den gamla hehe
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jag har blivit icead!
22kW är btw helt perfekt för en fulladdning under ett biobesök (i Gävle tex) om man har som jag 10 mil till en "riktig" bio
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jag har blivit icead!
Nja, så illa är det inte. Men jag ska åka till min morfar i Tyskland om en månad. Jag kan inte ladda hemma hos honom, och där han bor finns bara en enda 22kW-stolpe några kilometer bort och det är flera mil till närmsta och enda Chademo som oftast är upptagen. Jag får alltså åka in till stan och ladda bilen där medan jag står och väntar (allt är stängt på söndagar *gäsp*). Då vill man att det går fort. Jag skulle behöva ladda drygt 20 mil, skillnaden blir alltså nästan en halvtimme jämfört med tidigare. Segt.Bjelke skrev:Katastrof! Sälj skiten! ;P
Du skulle behållit den gamla hehe
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jag har blivit icead!
Finns det ingen granne eller nåt som kan låna ut ett vanligt uttag? Tyskar brukar vara ganska intresserade av elbilar när dom kommer nära inpå. Förklarar man hur lite ström som faktiskt behövs och ger dom en liten euro, så borde det ju ordna sig?mati skrev:Nja, så illa är det inte. Men jag ska åka till min morfar i Tyskland om en månad. Jag kan inte ladda hemma hos honom, och där han bor finns bara en enda 22kW-stolpe några kilometer bort och det är flera mil till närmsta och enda Chademo som oftast är upptagen. Jag får alltså åka in till stan och ladda bilen där medan jag står och väntar (allt är stängt på söndagar *gäsp*). Då vill man att det går fort. Jag skulle behöva ladda drygt 20 mil, skillnaden blir alltså nästan en halvtimme jämfört med tidigare. Segt.Bjelke skrev:Katastrof! Sälj skiten! ;P
Du skulle behållit den gamla hehe
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jag har blivit icead!
Nej, han bor i ett sånt där område med bara hyreshus och så. Inga grannar på det viset.HelectriC skrev:Finns det ingen granne eller nåt som kan låna ut ett vanligt uttag? Tyskar brukar vara ganska intresserade av elbilar när dom kommer nära inpå. Förklarar man hur lite ström som faktiskt behövs och ger dom en liten euro, så borde det ju ordna sig?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jag har blivit icead!
I see...det gör laddningen lite svårare jamati skrev:Nej, han bor i ett sånt där område med bara hyreshus och så. Inga grannar på det viset.HelectriC skrev:Finns det ingen granne eller nåt som kan låna ut ett vanligt uttag? Tyskar brukar vara ganska intresserade av elbilar när dom kommer nära inpå. Förklarar man hur lite ström som faktiskt behövs och ger dom en liten euro, så borde det ju ordna sig?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jag har blivit icead!
Men det måste väl hända saker i Tyskland också.. Kanske kommit upp nya laddare sen sist du var där?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Jag har blivit icead!
Bra idé! Kolla om det finns nån aufladung.jetzt eller så ?joel80 skrev:Men det måste väl hända saker i Tyskland också.. Kanske kommit upp nya laddare sen sist du var där?
Re: Jag har blivit icead!
Nja..
Men kanske
https://ev-charging.com/at/en
eller
https://openchargemap.org/app/?view=map-page
har några nya...
Men kanske
https://ev-charging.com/at/en
eller
https://openchargemap.org/app/?view=map-page
har några nya...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Jag har blivit icead!
Nej, det finns http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
Det är tyvärr inte alls samma utbyggnadstakt som i Sverige. Och den där 22kW-laddaren som jag pratar om är faktiskt ganska ny. För ett år sedan fanns bara ett hamsterhjul med 3,6kW som jag dessutom inte fick igång. Jag fick vänta till nästa arbetsdag och be nån från kommunen att hjälpa mig. Kul.
Problemet är dessutom inte tillgång till laddare i sig, utan tillgång till laddare som fungerar för Tesla. Det finns över 30 CCS-laddare i stan några mil bort, men bara tre av dem har en ChaDeMo också. Utav dem är bara en på 50kW och är därför gärna upptagen, de andra två är på ynka 20kW (!) och står dessutom på privat mark. En CCS-adapter hade varit guld värt för mig.
Det är tyvärr inte alls samma utbyggnadstakt som i Sverige. Och den där 22kW-laddaren som jag pratar om är faktiskt ganska ny. För ett år sedan fanns bara ett hamsterhjul med 3,6kW som jag dessutom inte fick igång. Jag fick vänta till nästa arbetsdag och be nån från kommunen att hjälpa mig. Kul.
Problemet är dessutom inte tillgång till laddare i sig, utan tillgång till laddare som fungerar för Tesla. Det finns över 30 CCS-laddare i stan några mil bort, men bara tre av dem har en ChaDeMo också. Utav dem är bara en på 50kW och är därför gärna upptagen, de andra två är på ynka 20kW (!) och står dessutom på privat mark. En CCS-adapter hade varit guld värt för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jag har blivit icead!
Ingen Nissanhandlare? Dom brukar ibland ha laddstolpe.mati skrev:Nej, det finns http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
Det är tyvärr inte alls samma utbyggnadstakt som i Sverige. Och den där 22kW-laddaren som jag pratar om är faktiskt ganska ny. För ett år sedan fanns bara ett hamsterhjul med 3,6kW som jag dessutom inte fick igång. Jag fick vänta till nästa arbetsdag och be nån från kommunen att hjälpa mig. Kul.
Problemet är dessutom inte tillgång till laddare i sig, utan tillgång till laddare som fungerar för Tesla. Det finns över 30 CCS-laddare i stan några mil bort, men bara tre av dem har en ChaDeMo också. Utav dem är bara en på 50kW och är därför gärna upptagen, de andra två är på ynka 20kW (!) och står dessutom på privat mark. En CCS-adapter hade varit guld värt för mig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jag har blivit icead!
Vet faktiskt inte. Jag kan inte minnas att jag någonsin har sett en Leaf i Tyskland heller.HelectriC skrev:Ingen Nissanhandlare? Dom brukar ibland ha laddstolpe.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jag har blivit icead!
Det skulle iofs kunna vara positivt. När dom har så få elbilar så blir dom lyriska så snart dom ser en elbil oavsett märke. Att någon använder deras fina laddstolpe kan vara tillräckligt även om det råkar vara en Teslamati skrev:Vet faktiskt inte. Jag kan inte minnas att jag någonsin har sett en Leaf i Tyskland heller.HelectriC skrev:Ingen Nissanhandlare? Dom brukar ibland ha laddstolpe.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jag har blivit icead!
Inte bara icead utan även phevad. Medan jag hängde här blev dock platsen bredvid, som inte är en destinationsladdarplats ledig, så jag tog den. En vit Model X körde precis förgäves förbi.
Detta är Täby centrum.
Detta är Täby centrum.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Jag har blivit icead!
Problemet här är att de ligger för nära entrén och att folk är så extremt arroganta att även om man påtalar detta så blir man ifrågasatt om man är polis eller någon annan sorts myndighetsperson.bylund skrev:Inte bara icead utan även phevad. Medan jag hängde här blev dock platsen bredvid, som inte är en destinationsladdarplats ledig, så jag tog den. En vit Model X körde precis förgäves förbi.
Detta är Täby centrum.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Jag har blivit icead!
Placeringen av el uttagen är viktigt, de ska helst inte vara den naturliga förstavalet för då försvinner platserna lätt. I triangeln köpcenter i Malmö har man en tex bra placering tycker jag, inte för nära ingången och på slutet av en "slinga" där man inte väljer helt naturligt att köra.Tars skrev:Problemet här är att de ligger för nära entrén och att folk är så extremt arroganta att även om man påtalar detta så blir man ifrågasatt om man är polis eller någon annan sorts myndighetsperson.bylund skrev:Inte bara icead utan även phevad. Medan jag hängde här blev dock platsen bredvid, som inte är en destinationsladdarplats ledig, så jag tog den. En vit Model X körde precis förgäves förbi.
Detta är Täby centrum.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Jag har blivit icead!
Jobbig när laddstationen är placerad vid en sportanläggning där parkeringen blir ganska full vid aktiviteter.
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Re: Jag har blivit icead!
Förfarande fossil ägare som inte tänker. Sedan ser det ut som skyltningen inte är den bästa. Det ska vara parkering förbud på dessa platser.Gastrogate skrev:Jobbig när laddstationen är placerad vid en sportanläggning där parkeringen blir ganska full vid aktiviteter.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Jag har blivit icead!
Med undantaget för laddande bilar då... denna är ju tyvärr skyltad som allmän parkering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jag har blivit icead!
Man blir sååå imponerad av folks respekt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jag har blivit icead!
Man undrar bara när handeln med fejkade laddkablar kommer igång, eftersom det finns handel med fejkade handikappstillstånd?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.