Tyvärr tror jag att så länge Tesla kan säjla alla bilar dom tillverkar så tror jag dom inte prioriterar hur nöjda befintliga kunder är. Vi får hoppas att konkurrenterna kommer ikapp och/eller förbi Tesla på flera områden så Tesla inte har råd att ha den här attityden.sven-labil skrev:Så kreativt Förmodligen naivt att hoppas, men det skulle ju kunna göra att de prioriterar förbättrad helljusautomatik. De utan radar lär väl inte ens kunna köra med adaptiv farthållare när det är för mörkt så antalet sura kunder borde öka snabbt...spacecoin skrev:Eftersom radar behövs t ex när det är mörkt, så är Teslas lösning att man inte ens kan aktivera AP på bilar utan radar utan att helljusautomatiken är på.
Radar debaklet
Moderator: Redaktion
Re: Radar debaklet
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Radar debaklet
Det är väl klart dom prioriterar befintliga kunder. Annars kunde de ju typ lägga ner service.spacecoin skrev:Tyvärr tror jag att så länge Tesla kan säjla alla bilar dom tillverkar så tror jag dom inte prioriterar hur nöjda befintliga kunder är. Vi får hoppas att konkurrenterna kommer ikapp och/eller förbi Tesla på flera områden så Tesla inte har råd att ha den här attityden.sven-labil skrev:Så kreativt Förmodligen naivt att hoppas, men det skulle ju kunna göra att de prioriterar förbättrad helljusautomatik. De utan radar lär väl inte ens kunna köra med adaptiv farthållare när det är för mörkt så antalet sura kunder borde öka snabbt...spacecoin skrev:Eftersom radar behövs t ex när det är mörkt, så är Teslas lösning att man inte ens kan aktivera AP på bilar utan radar utan att helljusautomatiken är på.
Istället har de bäst betyg, enligt oberoende kundundersökningar, av samtliga märken för just service.
Att dom överhuvudtaget vågar ta bort radar visar ju tydligt att de har kommit riktigt långt med vision based AP. Riktigt coolt IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Radar debaklet
Så länge inte nyförsäljningen påverkas skulle jag vilja säga att som inte bryr sig särskilt mycket om att fixa kända fel i varken hårdvara eller mjukvara. Om det vore fallet så skulle dom ha fixat auto-wipers, auto high beam, phantom breaking och bilkvaliteten osv för länge sedan. "Within spec" är ju ett begrepp som folk skrattar år.taliz skrev:Det är väl klart dom prioriterar befintliga kunder. Annars kunde de ju typ lägga ner service..
Eller bara pga komponentbrist och/eller girighet. Hur var det nu med S/X. Varför behöver dom radar fortsatt?taliz skrev:Att dom överhuvudtaget vågar ta bort radar visar ju tydligt att de har kommit riktigt långt med vision based AP.
Re: Radar debaklet
taliz skrev:Det är väl klart dom prioriterar befintliga kunder. Annars kunde de ju typ lägga ner service.spacecoin skrev:Tyvärr tror jag att så länge Tesla kan säjla alla bilar dom tillverkar så tror jag dom inte prioriterar hur nöjda befintliga kunder är. Vi får hoppas att konkurrenterna kommer ikapp och/eller förbi Tesla på flera områden så Tesla inte har råd att ha den här attityden.sven-labil skrev:Så kreativt Förmodligen naivt att hoppas, men det skulle ju kunna göra att de prioriterar förbättrad helljusautomatik. De utan radar lär väl inte ens kunna köra med adaptiv farthållare när det är för mörkt så antalet sura kunder borde öka snabbt...spacecoin skrev:Eftersom radar behövs t ex när det är mörkt, så är Teslas lösning att man inte ens kan aktivera AP på bilar utan radar utan att helljusautomatiken är på.
Istället har de bäst betyg, enligt oberoende kundundersökningar, av samtliga märken för just service.
Att dom överhuvudtaget vågar ta bort radar visar ju tydligt att de har kommit riktigt långt med vision based AP. Riktigt coolt IMO.
Vi får se hur långt de kommit med vision. Det är ju ingen utomstående som vet det än. Fungerar det så är det ju bra men risken finns att det inte gör det. Lex "Deep rain".
Re: Radar debaklet
Uhm va? Min Model 3 med HW3 hade just auto-wipers och auto high beam, och det fungerade lika bra/dåligt som på min nuvarande ID4(dock har den ett "finjusteringsvred" som Teslan saknade).spacecoin skrev:Så länge inte nyförsäljningen påverkas skulle jag vilja säga att som inte bryr sig särskilt mycket om att fixa kända fel i varken hårdvara eller mjukvara. Om det vore fallet så skulle dom ha fixat auto-wipers, auto high beam, phantom breaking och bilkvaliteten osv för länge sedan. "Within spec" är ju ett begrepp som folk skrattar år.taliz skrev:Det är väl klart dom prioriterar befintliga kunder. Annars kunde de ju typ lägga ner service..
Eller bara pga komponentbrist och/eller girighet. Hur var det nu med S/X. Varför behöver dom radar fortsatt?taliz skrev:Att dom överhuvudtaget vågar ta bort radar visar ju tydligt att de har kommit riktigt långt med vision based AP.
Phantom breaking upplevde jag inte som något problem på Teslan, men det är så irriterande på ID4an att jag helt disablat att den skall följa hastighetsgränser.
Kvalitetsmässigt upplever jag dom likvärdiga, båda levererades med kvarglömt klister som fick poleras bort, annars inga fel(well, där är ett märke i instrumentbrädan på ID4an som jag inte orkat bråka om).
Det lär plockas bort på S och X också tids nog, det är ju en lågvolym-produkt och de lär ha kontrakt med leverantörer som tvingar dem att köpa in en viss volym ett tag framöver. Dessutom är de ju precis omdesignade, och man inför inte en sådan förändring över en natt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Radar debaklet
Jag citerar mig själv från förra sidan:taliz skrev:Min Model 3 med HW3 hade just auto-wipers och auto high beam, och det fungerade lika bra/dåligt som på min nuvarande ID4(dock har den ett "finjusteringsvred" som Teslan saknade).
Phantom breaking upplevde jag inte som något problem på Teslan, men det är så irriterande på ID4an att jag helt disablat att den skall följa hastighetsgränser.
Kvalitetsmässigt upplever jag dom likvärdiga, båda levererades med kvarglömt klister som fick poleras bort, annars inga fel(well, där är ett märke i instrumentbrädan på ID4an som jag inte orkat bråka om).
(Nu tycker jag inte att du är en "Telsafanatiker", dock).spacecoin skrev:Så här bra funkar det i senaste versionen:
När som helst kommer en Tesla-fanatiker in i den här tråden och påstår att helljusautomatiken funkar minst lika bra som på andra märken och/eller att radar inte har någon funktion för säkerheten någonsin.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Radar debaklet
Har du provat auto high beam på någon annan bil?spacecoin skrev:Jag citerar mig själv från förra sidan:taliz skrev:Min Model 3 med HW3 hade just auto-wipers och auto high beam, och det fungerade lika bra/dåligt som på min nuvarande ID4(dock har den ett "finjusteringsvred" som Teslan saknade).
Phantom breaking upplevde jag inte som något problem på Teslan, men det är så irriterande på ID4an att jag helt disablat att den skall följa hastighetsgränser.
Kvalitetsmässigt upplever jag dom likvärdiga, båda levererades med kvarglömt klister som fick poleras bort, annars inga fel(well, där är ett märke i instrumentbrädan på ID4an som jag inte orkat bråka om).
spacecoin skrev:Så här bra funkar det i senaste versionen:
När som helst kommer en Tesla-fanatiker in i den här tråden och påstår att helljusautomatiken funkar minst lika bra som på andra märken och/eller att radar inte har någon funktion för säkerheten någonsin.
Jag har senaste halvåret kört ett halvdussin bilar, och INGEN av dom funkar på motorväg.
När det är mittbarriär, flera ljuskällor etc så ballar systemen ur.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Radar debaklet
Vad är det som spök går sönder på id4 men inte på teslan?taliz skrev:Phantom breaking upplevde jag inte som något problem på Teslan, men det är så irriterande på ID4an....
Kvalitetsmässigt upplever jag dom likvärdiga, båda levererades med kvarglömt klister som fick poleras bort, annars inga fel(well, där är ett märke i instrumentbrädan på ID4an som jag inte orkat bråka om).
ms 76132 "Eleamore"
Re: Radar debaklet
Njae. Möjligt att Model 3 i allmänhet, och ditt exemplar i synnerhet, är mycket bättre än Model S men på min så fungerar INTE auto wipers tillfredsställande. Däremot på vår i3:a är funktionen klockren. Slår man på auto wipers behöver man ytterst sällan eller aldrig överrida funkionen med manuell input. Samma sak med auto high beam. Med mina 3-serie bilar med adaptiva strålkastare (matrix för att prata audi-språk) så behövde jag aldrig blända av manuellt. Blev ytterst sällan helljusblinkad på heller. Vilket jag blir hela tiden på med Teslan om jag försöker använda funktionen.taliz skrev:Uhm va? Min Model 3 med HW3 hade just auto-wipers och auto high beam, och det fungerade lika bra/dåligt som på min nuvarande ID4.spacecoin skrev:Så länge inte nyförsäljningen påverkas skulle jag vilja säga att som inte bryr sig särskilt mycket om att fixa kända fel i varken hårdvara eller mjukvara. Om det vore fallet så skulle dom ha fixat auto-wipers, auto high beam, phantom breaking och bilkvaliteten osv för länge sedan. "Within spec" är ju ett begrepp som folk skrattar år.taliz skrev:Det är väl klart dom prioriterar befintliga kunder. Annars kunde de ju typ lägga ner service..
Eller bara pga komponentbrist och/eller girighet. Hur var det nu med S/X. Varför behöver dom radar fortsatt?taliz skrev:Att dom överhuvudtaget vågar ta bort radar visar ju tydligt att de har kommit riktigt långt med vision based AP.
Phantom breaking upplevde jag inte som något problem på Teslan, men det är så irriterande på ID4an att jag helt disablat att den skall följa hastighetsgränser.
Kvalitetsmässigt upplever jag dom likvärdiga, båda levererades med kvarglömt klister som fick poleras bort, annars inga fel(well, där är ett märke i instrumentbrädan på ID4an som jag inte orkat bråka om).
Det lär plockas bort på S och X också tids nog, det är ju en lågvolym-produkt och de lär ha kontrakt med leverantörer som tvingar dem att köpa in en viss volym ett tag framöver. Dessutom är de ju precis omdesignade, och man inför inte en sådan förändring över en natt.
Det är visserligen en subjektiv åsikt baserat på mina erfarenheter. Huruvida en ID.4 är sämre eller inte vet jag dock inget om.
ps. Ska jag säga nåt positivt också så är det att min Tesla aldrig spökbromsar mer än ytterst försiktigt. T ex när den upptäcker en stor lastbil eller buss i filen bredvid. Är väl ok. Däremot är den adaptiva farthållaren på det stora hela lite "nervös" och tveksam. Hade gärna haft funktionen som många andra har, att den gasar automatiskt vid vänsterblink trots att det finns en bil i nuvarande fil. Dvs Teslan verkar inte riktigt lita på att man verkligen kommer byta fil.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Radar debaklet
Jo, jag har haft andra bilar (oftast billiga japaner), och jag tycker min Model X är överlägset sämst både när det gäller helljusautomatik och torkarautomatik.taliz skrev:Har du provat auto high beam på någon annan bil?
Jag har senaste halvåret kört ett halvdussin bilar, och INGEN av dom funkar på motorväg.
Sedan tycker jag att min bil är kanon på andra sätt, men inte på dessa.
Senast hade jag en Nissan Qashqai från 2014 som ägde Teslan fullständigt i dessa avseenden.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Re: Radar debaklet
Den har fått för sig att det är 70kmh på motorväg, 40kmh på 80väg, 90kmh framför fartkamera vid 70väg etc(den accelererade precis innan så jag fick ställa mig på bromsen)...12man skrev:Vad är det som spök går sönder på id4 men inte på teslan?taliz skrev:Phantom breaking upplevde jag inte som något problem på Teslan, men det är så irriterande på ID4an....
Kvalitetsmässigt upplever jag dom likvärdiga, båda levererades med kvarglömt klister som fick poleras bort, annars inga fel(well, där är ett märke i instrumentbrädan på ID4an som jag inte orkat bråka om).
Teslan hade också fel titt som tätt, men väldigt väldigt sällan mer än 10kmh, och där kunde jag också sätta offset på +10, vilket är omöjligt i ID4an.
Dvs antingen körde jag i hastighetsgränsen eller +20 vilket var helt acceptabelt för mig.
Scrollhjulen gjorde det också enkelt att justera. Touch-knapparna i ID4an är jävulens påfund..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Radar debaklet
taliz skrev:Har du provat auto high beam på någon annan bil?spacecoin skrev:Jag citerar mig själv från förra sidan:taliz skrev:Min Model 3 med HW3 hade just auto-wipers och auto high beam, och det fungerade lika bra/dåligt som på min nuvarande ID4(dock har den ett "finjusteringsvred" som Teslan saknade).
Phantom breaking upplevde jag inte som något problem på Teslan, men det är så irriterande på ID4an att jag helt disablat att den skall följa hastighetsgränser.
Kvalitetsmässigt upplever jag dom likvärdiga, båda levererades med kvarglömt klister som fick poleras bort, annars inga fel(well, där är ett märke i instrumentbrädan på ID4an som jag inte orkat bråka om).
spacecoin skrev:Så här bra funkar det i senaste versionen:
När som helst kommer en Tesla-fanatiker in i den här tråden och påstår att helljusautomatiken funkar minst lika bra som på andra märken och/eller att radar inte har någon funktion för säkerheten någonsin.
Jag har senaste halvåret kört ett halvdussin bilar, och INGEN av dom funkar på motorväg.
När det är mittbarriär, flera ljuskällor etc så ballar systemen ur.
Ja, motorväg är svårast. Särskilt när det är en ganska bred remsa mellan körfälten.
Dock har min Tesla problem även på landsväg. Är det kurvigt går det riktigt bra men är det raksträcka så bländar bilen inte av förrän mötande helljusblinkar. Eller ja, den skulle ju blända av själv så småningom. Bara det att det görs alldeles för sent enligt de mötande. Det problemet hade jag inte förr vad jag kan komma ihåg.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Radar debaklet
Funkar verkligen auto wipers på ID4 ö.h.t. inte i mörker eller "vägspray"?taliz skrev:Uhm va? Min Model 3 med HW3 hade just auto-wipers och auto high beam, och det fungerade lika bra/dåligt som på min nuvarande ID4(dock har den ett "finjusteringsvred" som Teslan saknade).spacecoin skrev:Så länge inte nyförsäljningen påverkas skulle jag vilja säga att som inte bryr sig särskilt mycket om att fixa kända fel i varken hårdvara eller mjukvara. Om det vore fallet så skulle dom ha fixat auto-wipers, auto high beam, phantom breaking och bilkvaliteten osv för länge sedan. "Within spec" är ju ett begrepp som folk skrattar år.taliz skrev:Det är väl klart dom prioriterar befintliga kunder. Annars kunde de ju typ lägga ner service..
Eller bara pga komponentbrist och/eller girighet. Hur var det nu med S/X. Varför behöver dom radar fortsatt?taliz skrev:Att dom överhuvudtaget vågar ta bort radar visar ju tydligt att de har kommit riktigt långt med vision based AP.
Phantom breaking upplevde jag inte som något problem på Teslan, men det är så irriterande på ID4an att jag helt disablat att den skall följa hastighetsgränser.
Kvalitetsmässigt upplever jag dom likvärdiga, båda levererades med kvarglömt klister som fick poleras bort, annars inga fel(well, där är ett märke i instrumentbrädan på ID4an som jag inte orkat bråka om).
Det lär plockas bort på S och X också tids nog, det är ju en lågvolym-produkt och de lär ha kontrakt med leverantörer som tvingar dem att köpa in en viss volym ett tag framöver. Dessutom är de ju precis omdesignade, och man inför inte en sådan förändring över en natt.
Låter ju helt sjukt om de inte funkar speciellt i mörker trots dedikerad sensor?
Re: Radar debaklet
Kör sällan i mörker så inte tänkt på det faktiskt. Minns att Model 3 var dålig då, men inte att den inte fungerade alls.Vulgarsonic skrev:Funkar verkligen auto wipers på ID4 ö.h.t. inte i mörker eller "vägspray"?taliz skrev:Uhm va? Min Model 3 med HW3 hade just auto-wipers och auto high beam, och det fungerade lika bra/dåligt som på min nuvarande ID4(dock har den ett "finjusteringsvred" som Teslan saknade).spacecoin skrev:Så länge inte nyförsäljningen påverkas skulle jag vilja säga att som inte bryr sig särskilt mycket om att fixa kända fel i varken hårdvara eller mjukvara. Om det vore fallet så skulle dom ha fixat auto-wipers, auto high beam, phantom breaking och bilkvaliteten osv för länge sedan. "Within spec" är ju ett begrepp som folk skrattar år.taliz skrev:Det är väl klart dom prioriterar befintliga kunder. Annars kunde de ju typ lägga ner service..
Eller bara pga komponentbrist och/eller girighet. Hur var det nu med S/X. Varför behöver dom radar fortsatt?taliz skrev:Att dom överhuvudtaget vågar ta bort radar visar ju tydligt att de har kommit riktigt långt med vision based AP.
Phantom breaking upplevde jag inte som något problem på Teslan, men det är så irriterande på ID4an att jag helt disablat att den skall följa hastighetsgränser.
Kvalitetsmässigt upplever jag dom likvärdiga, båda levererades med kvarglömt klister som fick poleras bort, annars inga fel(well, där är ett märke i instrumentbrädan på ID4an som jag inte orkat bråka om).
Det lär plockas bort på S och X också tids nog, det är ju en lågvolym-produkt och de lär ha kontrakt med leverantörer som tvingar dem att köpa in en viss volym ett tag framöver. Dessutom är de ju precis omdesignade, och man inför inte en sådan förändring över en natt.
Låter ju helt sjukt om de inte funkar speciellt i mörker trots dedikerad sensor?
En stor fördel på ID4an är dock som sagt att den har ett vred/spak för att finjustera.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Radar debaklet
Fan, vanlig mörkerkörning hade jag inte ens tänkt på...spacecoin skrev:Vilken tycker du är minst dålig?
Eftersom radar behövs t ex när det är mörkt, så är Teslas lösning att man inte ens kan aktivera AP på bilar utan radar utan att helljusautomatiken är på.
Så här bra funkar det i senaste versionen:
När som helst kommer en Tesla-fanatiker in i den här tråden och påstår att helljusautomatiken funkar minst lika bra som på andra märken och/eller att radar inte har någon funktion för säkerheten någonsin.
Jag va ju orolig över att bli av med farthållare vintertid p.g.a kameran men mörker kan ju också va en utmaning
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Radar debaklet
Det funkar bara i de fallen man får möte eller det finns annat externt ljus, typ gatubelysning på Model 3.taliz skrev:Kör sällan i mörker så inte tänkt på det faktiskt. Minns att Model 3 var dålig då, men inte att den inte fungerade alls.Vulgarsonic skrev:Funkar verkligen auto wipers på ID4 ö.h.t. inte i mörker eller "vägspray"?taliz skrev:Uhm va? Min Model 3 med HW3 hade just auto-wipers och auto high beam, och det fungerade lika bra/dåligt som på min nuvarande ID4(dock har den ett "finjusteringsvred" som Teslan saknade).spacecoin skrev:Så länge inte nyförsäljningen påverkas skulle jag vilja säga att som inte bryr sig särskilt mycket om att fixa kända fel i varken hårdvara eller mjukvara. Om det vore fallet så skulle dom ha fixat auto-wipers, auto high beam, phantom breaking och bilkvaliteten osv för länge sedan. "Within spec" är ju ett begrepp som folk skrattar år.taliz skrev:Det är väl klart dom prioriterar befintliga kunder. Annars kunde de ju typ lägga ner service..
Eller bara pga komponentbrist och/eller girighet. Hur var det nu med S/X. Varför behöver dom radar fortsatt?taliz skrev:Att dom överhuvudtaget vågar ta bort radar visar ju tydligt att de har kommit riktigt långt med vision based AP.
Phantom breaking upplevde jag inte som något problem på Teslan, men det är så irriterande på ID4an att jag helt disablat att den skall följa hastighetsgränser.
Kvalitetsmässigt upplever jag dom likvärdiga, båda levererades med kvarglömt klister som fick poleras bort, annars inga fel(well, där är ett märke i instrumentbrädan på ID4an som jag inte orkat bråka om).
Det lär plockas bort på S och X också tids nog, det är ju en lågvolym-produkt och de lär ha kontrakt med leverantörer som tvingar dem att köpa in en viss volym ett tag framöver. Dessutom är de ju precis omdesignade, och man inför inte en sådan förändring över en natt.
Låter ju helt sjukt om de inte funkar speciellt i mörker trots dedikerad sensor?
Re: Radar debaklet
Varför behövs radar när det är mörkt? Man har ju ljus på bilen av en anledning...Vulgarsonic skrev:Fan, vanlig mörkerkörning hade jag inte ens tänkt på...spacecoin skrev:Vilken tycker du är minst dålig?
Eftersom radar behövs t ex när det är mörkt, så är Teslas lösning att man inte ens kan aktivera AP på bilar utan radar utan att helljusautomatiken är på.
Så här bra funkar det i senaste versionen:
När som helst kommer en Tesla-fanatiker in i den här tråden och påstår att helljusautomatiken funkar minst lika bra som på andra märken och/eller att radar inte har någon funktion för säkerheten någonsin.
Jag va ju orolig över att bli av med farthållare vintertid p.g.a kameran men mörker kan ju också va en utmaning
Däremot så försvinner ju möjligheten att bilen kan "se genom" objekt. Tex genom att studsa signaler under bilarna framför i en kö, så den "ser" om bilar framför närmaste bil bromsar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Radar debaklet
Det som oroar mig är helljusautomatiken på motorväg. Där verkar Teslan helt missa att det finns mötande trafik på andra sidan mittremsan. På vanlig landsväg funkar den ju bra så länge mötande också har helljuset på.
Min MB hade automatik som jag nästan aldrig behövde bekymra mig om, den bara funkade. Möjligt att den hade problem på motorväg? Men min känsla är att den typ ”visste” att den var motorväg och bara tände upp ljus på höger sidan.
Regnsensor var dålig på den bilen eller ja sämre än den tidigare MB:n jag hade. Det var ganska ofta man fick dutta med spolarknappen för att få första svepet. Teslas regnsensor har blivit bättre men ännu inte perfekt.
Min MB hade automatik som jag nästan aldrig behövde bekymra mig om, den bara funkade. Möjligt att den hade problem på motorväg? Men min känsla är att den typ ”visste” att den var motorväg och bara tände upp ljus på höger sidan.
Regnsensor var dålig på den bilen eller ja sämre än den tidigare MB:n jag hade. Det var ganska ofta man fick dutta med spolarknappen för att få första svepet. Teslas regnsensor har blivit bättre men ännu inte perfekt.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Radar debaklet
Nej det är kanse att va alltför pessimistisk att tro på problem i mörker, förhoppningsvis så att kameran så bra att det funkar.taliz skrev:Varför behövs radar när det är mörkt? Man har ju ljus på bilen av en anledning...Vulgarsonic skrev:Fan, vanlig mörkerkörning hade jag inte ens tänkt på...spacecoin skrev:Vilken tycker du är minst dålig?
Eftersom radar behövs t ex när det är mörkt, så är Teslas lösning att man inte ens kan aktivera AP på bilar utan radar utan att helljusautomatiken är på.
Så här bra funkar det i senaste versionen:
När som helst kommer en Tesla-fanatiker in i den här tråden och påstår att helljusautomatiken funkar minst lika bra som på andra märken och/eller att radar inte har någon funktion för säkerheten någonsin.
Jag va ju orolig över att bli av med farthållare vintertid p.g.a kameran men mörker kan ju också va en utmaning
Däremot så försvinner ju möjligheten att bilen kan "se genom" objekt. Tex genom att studsa signaler under bilarna framför i en kö, så den "ser" om bilar framför närmaste bil bromsar.
Re: Radar debaklet
Intressant återkoppling från någon som bytt från Tesla till VAG. Uppenbarligen är inte allt perfekt, eller gräset alltid grönare, på andra sidan.taliz skrev:Uhm va? Min Model 3 med HW3 hade just auto-wipers och auto high beam, och det fungerade lika bra/dåligt som på min nuvarande ID4(dock har den ett "finjusteringsvred" som Teslan saknade).spacecoin skrev:Så länge inte nyförsäljningen påverkas skulle jag vilja säga att som inte bryr sig särskilt mycket om att fixa kända fel i varken hårdvara eller mjukvara. Om det vore fallet så skulle dom ha fixat auto-wipers, auto high beam, phantom breaking och bilkvaliteten osv för länge sedan. "Within spec" är ju ett begrepp som folk skrattar år.taliz skrev:Det är väl klart dom prioriterar befintliga kunder. Annars kunde de ju typ lägga ner service..
Eller bara pga komponentbrist och/eller girighet. Hur var det nu med S/X. Varför behöver dom radar fortsatt?taliz skrev:Att dom överhuvudtaget vågar ta bort radar visar ju tydligt att de har kommit riktigt långt med vision based AP.
Phantom breaking upplevde jag inte som något problem på Teslan, men det är så irriterande på ID4an att jag helt disablat att den skall följa hastighetsgränser.
Kvalitetsmässigt upplever jag dom likvärdiga, båda levererades med kvarglömt klister som fick poleras bort, annars inga fel(well, där är ett märke i instrumentbrädan på ID4an som jag inte orkat bråka om).
Känns som de flesta bilar, både Tesla och andra, har sina +/-.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Radar debaklet
Jo, förstår det. Utan att ha testat ID-bilarna så hatar jag oftast touchknappar rent generellt. De har varken information/grafik och flexibiliteten hos touchskärmar, men inte heller känslan av fysiska knappar och scrollhjul. I mitt tycke det sämste från två olika världar.taliz skrev:Den har fått för sig att det är 70kmh på motorväg, 40kmh på 80väg, 90kmh framför fartkamera vid 70väg etc(den accelererade precis innan så jag fick ställa mig på bromsen)...12man skrev:Vad är det som spök går sönder på id4 men inte på teslan?taliz skrev:Phantom breaking upplevde jag inte som något problem på Teslan, men det är så irriterande på ID4an....
Kvalitetsmässigt upplever jag dom likvärdiga, båda levererades med kvarglömt klister som fick poleras bort, annars inga fel(well, där är ett märke i instrumentbrädan på ID4an som jag inte orkat bråka om).
Teslan hade också fel titt som tätt, men väldigt väldigt sällan mer än 10kmh, och där kunde jag också sätta offset på +10, vilket är omöjligt i ID4an.
Dvs antingen körde jag i hastighetsgränsen eller +20 vilket var helt acceptabelt för mig.
Scrollhjulen gjorde det också enkelt att justera. Touch-knapparna i ID4an är jävulens påfund..
Märkligt att du inte kan ställa off-set i farthållaren i förhållande till hastighet (brukar de flesta bilar klara).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Radar debaklet
Ja det är klart, men det är lika självklart att man har liiite högre förväntningar om bilen kostar 3 ggr så mycket som jämförelseobjektet.martinot skrev:Känns som de flesta bilar, både Tesla och andra, har sina +/-.
Re: Radar debaklet
Det är främst märke/image som bestämmer pris.spacecoin skrev:Ja det är klart, men det är lika självklart att man har liiite högre förväntningar om bilen kostar 3 ggr så mycket som jämförelseobjektet.martinot skrev:Känns som de flesta bilar, både Tesla och andra, har sina +/-.
En Mclaren 720s har inte bättre lack än en Renault Clio.
En par Levis håller inte nödvändigtvis längre än ett par jeans från dollarstore.
Etc etc.
Kort sagt, om man förväntar sig att något är bättre bara för att det är dyrare så bör man tänka om.
Att Tesla är dyra är för att det är ny teknik och ett coolt märke, inget mer än så.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Radar debaklet
Jag är beredd att hålla med dig när det gäller jeans. Men menar du att det inte är någon skillnad på en Dacia och en Merca i kvalitet och finish, utan det är 90% marknadsföring och varumärke, och man borde inte förvänta sig något extra om man är så dum så man köper Mercedes?taliz skrev:Det är främst märke/image som bestämmer pris.spacecoin skrev:Ja det är klart, men det är lika självklart att man har liiite högre förväntningar om bilen kostar 3 ggr så mycket som jämförelseobjektet.martinot skrev:Känns som de flesta bilar, både Tesla och andra, har sina +/-.
En Mclaren 720s har inte bättre lack än en Renault Clio.
En par Levis håller inte nödvändigtvis längre än ett par jeans från dollarstore.
Etc etc.
Kort sagt, om man förväntar sig att något är bättre bara för att det är dyrare så bör man tänka om.
Att Tesla är dyra är för att det är ny teknik och ett coolt märke, inget mer än så.
Re: Radar debaklet
Reality check, spacecoin; M3 kostar inte 3 ggr så mycket som ID4.spacecoin skrev:Ja det är klart, men det är lika självklart att man har liiite högre förväntningar om bilen kostar 3 ggr så mycket som jämförelseobjektet.martinot skrev:Känns som de flesta bilar, både Tesla och andra, har sina +/-.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik