Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Moderator: Redaktion
Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Ja, nu har jag haft min 3’a drygt 2 år och 4000 mil efter att jag åkt eGolf 6 mån och 1000 mil. Kollade lite priser på blocket och eftersom det inte är slutpriser man ser där så är denna ”värdering” högst osäker. Men... vad kom jag fram till?
Om jag behållit Golfen hade den till idag förlorat ca 35% i värde (runt 120K) och Teslan har förlorat ca 15% (runt 85K).
Då har jag försökt vara realistisk och legat ca 20K under det lägst utannonserade priset på Teslan.
Slutsats? Jag känner mig mycket nöjd med val av bil - även ekonomiskt.
Om jag behållit Golfen hade den till idag förlorat ca 35% i värde (runt 120K) och Teslan har förlorat ca 15% (runt 85K).
Då har jag försökt vara realistisk och legat ca 20K under det lägst utannonserade priset på Teslan.
Slutsats? Jag känner mig mycket nöjd med val av bil - även ekonomiskt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Håller med om rubriken iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Om du tänkt sälja din model3 nu skulle det kunna stämma.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5519
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
E-golfen är dock en modell som fått en efterföljare i ID3. Dessutom flera kompetenta konkurrenter. Vem köper en egolf nu ?
Modell 3 är fortfarande rimligt fräsch och det finns inget alternativ just nu.
Modell 3 är fortfarande rimligt fräsch och det finns inget alternativ just nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Håller med angående e-golf, men däremot tycker jag nog PS2 numera får ses som ett rimligt alternativ till M3. Särskilt efter prissänkningen.Gustafsson skrev:E-golfen är dock en modell som fått en efterföljare i ID3. Dessutom flera kompetenta konkurrenter. Vem köper en egolf nu ?
Modell 3 är fortfarande rimligt fräsch och det finns inget alternativ just nu.
Personligen väljer jag fortfarande M3, men jag tycker PS2 är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ i samma storleksklass och med nästan lika fina prestanda.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2414
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Men PS2 har ju inte i närheten av lika bra laddningsnätverk som Teslas vilket har enormt värde.Legato skrev:Håller med angående e-golf, men däremot tycker jag nog PS2 numera får ses som ett rimligt alternativ till M3. Särskilt efter prissänkningen.Gustafsson skrev:E-golfen är dock en modell som fått en efterföljare i ID3. Dessutom flera kompetenta konkurrenter. Vem köper en egolf nu ?
Modell 3 är fortfarande rimligt fräsch och det finns inget alternativ just nu.
Personligen väljer jag fortfarande M3, men jag tycker PS2 är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ i samma storleksklass och med nästan lika fina prestanda.
MVH
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
För många elbilskunder är det mycket viktigt. För andra saknar det betydelse.NiklasTesla skrev:Men PS2 har ju inte i närheten av lika bra laddningsnätverk som Teslas vilket har enormt värde.Legato skrev:Håller med angående e-golf, men däremot tycker jag nog PS2 numera får ses som ett rimligt alternativ till M3. Särskilt efter prissänkningen.Gustafsson skrev:E-golfen är dock en modell som fått en efterföljare i ID3. Dessutom flera kompetenta konkurrenter. Vem köper en egolf nu ?
Modell 3 är fortfarande rimligt fräsch och det finns inget alternativ just nu.
Personligen väljer jag fortfarande M3, men jag tycker PS2 är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ i samma storleksklass och med nästan lika fina prestanda.
MVH
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Skall man ha en 100% stadsbil eller jobbpendlarbil så duger i princip vilken modern elbil som helst. Absolut.Fredrik j skrev:För många elbilskunder är det mycket viktigt. För andra saknar det betydelse.NiklasTesla skrev:Men PS2 har ju inte i närheten av lika bra laddningsnätverk som Teslas vilket har enormt värde.Legato skrev:Håller med angående e-golf, men däremot tycker jag nog PS2 numera får ses som ett rimligt alternativ till M3. Särskilt efter prissänkningen.Gustafsson skrev:E-golfen är dock en modell som fått en efterföljare i ID3. Dessutom flera kompetenta konkurrenter. Vem köper en egolf nu ?
Modell 3 är fortfarande rimligt fräsch och det finns inget alternativ just nu.
Personligen väljer jag fortfarande M3, men jag tycker PS2 är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ i samma storleksklass och med nästan lika fina prestanda.
MVH
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Tror man klarar sig även om man bryter in med en och annan semestertur också.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Det är upp till var och en hur mycket tålamod man har för det på semester och resa.Fredrik j skrev:Tror man klarar sig även om man bryter in med en och annan semestertur också.
Personligen har jag lite tålamod för att hålla på med laddstrul och tid för laddning. Kommer skaffa ny elbil i nästa vecka. Mycket tack vare högt andrahandsvärde på vår M3 som jag skall sälja nu. Kikat på allt från PS2 till Taycan, men för mig faller de på ett par olika punkter, men allra störst och främst på laddnäten. Finns inget som är i närheten av Teslas SuC idag, tyvärr.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Förstår helt varför man tänker så. Naturligtvis är åsikten att laddnätverket är avgörande betydligt vanligare bland teslaägare än hos konkurrenterna.martinot skrev:Det är upp till var och en hur mycket tålamod man har för det på semester och resa.Fredrik j skrev:Tror man klarar sig även om man bryter in med en och annan semestertur också.
Personligen har jag lite tålamod för att hålla på med laddstrul och tid för laddning. Kommer skaffa ny elbil i nästa vecka. Mycket tack vare högt andrahandsvärde på vår M3 som jag skall sälja nu. Kikat på allt från PS2 till Taycan, men för mig faller de på ett par olika punkter, men allra störst och främst på laddnäten. Finns inget som är i närheten av Teslas SuC idag, tyvärr.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Är nog rätt naturligt att det precis förhåller sig så.Fredrik j skrev:Förstår helt varför man tänker så. Naturligtvis är åsikten att laddnätverket är avgörande betydligt vanligare bland teslaägare än hos konkurrenterna.martinot skrev:Det är upp till var och en hur mycket tålamod man har för det på semester och resa.Fredrik j skrev:Tror man klarar sig även om man bryter in med en och annan semestertur också.
Personligen har jag lite tålamod för att hålla på med laddstrul och tid för laddning. Kommer skaffa ny elbil i nästa vecka. Mycket tack vare högt andrahandsvärde på vår M3 som jag skall sälja nu. Kikat på allt från PS2 till Taycan, men för mig faller de på ett par olika punkter, men allra störst och främst på laddnäten. Finns inget som är i närheten av Teslas SuC idag, tyvärr.
Jag tex. skulle aldrig skaffat elbil redan för två år sedan om inte SuC fanns. Jag skulle aldrig dyka upp i statistiken bland andra elbilar. Hade Tesla inte haft en M3 och laddnätet SuC, så hade det blivit en fossilbil för mig (BMW och deras M3 var jag extremt nära köp).
De som skaffar elbilar som inte kan ladda på SuC vet nog om det från början, och har troligen andra krav/användningsfall där det inte är viktigt. Skall man bara pendla till jobbet eller butiken så är laddnät helt ointressant då du ändå laddar 100% hemma (och det klarar alla moderna elbilar väl).
De som tycker laddnät är viktigt väljer troligast Tesla från början.
De som inte har behov för bra laddnät har ju full frihet att välja bland både Tesla och alla andra märken/modeller.
Så det hela blir ju rätt självstyrande.
Personligen så skulle jag dock önskat att fler bilar kunde ladda på SuC. Har ju varit många rykten om att både Porsche och Volvo/Polestar varit nära med en affär med Tesla. Sker det så tycker jag det är enormt positivt för min egna del. Då kan jag lättare välja något annat än endast Tesla gällande våra elbilar.
Detta sagt så, oavsett den viktiga frågan om infrastruktur/laddnät/SuC, så hittade jag konstigt nog inget vettigare alternativ än M3 AWD LR för mig/oss. För våra/mina behov så är den helt outstanding i prestanda&funktionalitet/pris-ratio nu även två år senare. Det hade jag nog egentligen inte riktigt räknat med att det skulle vara så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Under det året jag hade min sr+ laddade jag en gång på SuC för att se att det fungerade.
Nu spelade dock covid in då Englands resan blev inställd.
Under de sex år som vi har kört elbil så i början var det mycket snabb- och destinationsladdning med bara 24 kWh batteri, idag med 40 och 77 kWh batteri blir det hemma laddning till 97%. Då betyder SuC inte så mycket.
Nu spelade dock covid in då Englands resan blev inställd.
Under de sex år som vi har kört elbil så i början var det mycket snabb- och destinationsladdning med bara 24 kWh batteri, idag med 40 och 77 kWh batteri blir det hemma laddning till 97%. Då betyder SuC inte så mycket.
Polestar 2 awd -21
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
I det fallet när ni i princip endast är på pendlingsavstånd från hemmet, så hade vilken modern elbil som helst, inklusive alla icke-Tesla, troligen fungerat precis lika bra för er.LarsA skrev:Under det året jag hade min sr+ laddade jag en gång på SuC för att se att det fungerade.
Så det beror som sagt helt på behoven och användningsfallen om tillgång på SuC är av betydelse eller inte.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Vad tror ni händer med M3 andrahandsvärde när MY kommer?Walker skrev:Ja, nu har jag haft min 3’a drygt 2 år och 4000 mil efter att jag åkt eGolf 6 mån och 1000 mil. Kollade lite priser på blocket och eftersom det inte är slutpriser man ser där så är denna ”värdering” högst osäker. Men... vad kom jag fram till?
Om jag behållit Golfen hade den till idag förlorat ca 35% i värde (runt 120K) och Teslan har förlorat ca 15% (runt 85K).
Då har jag försökt vara realistisk och legat ca 20K under det lägst utannonserade priset på Teslan.
Slutsats? Jag känner mig mycket nöjd med val av bil - även ekonomiskt.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Tror inte den går ner så mycket, max 50` utöver normal nedgångSkabb1 skrev:Vad tror ni händer med M3 andrahandsvärde när MY kommer?Walker skrev:Ja, nu har jag haft min 3’a drygt 2 år och 4000 mil efter att jag åkt eGolf 6 mån och 1000 mil. Kollade lite priser på blocket och eftersom det inte är slutpriser man ser där så är denna ”värdering” högst osäker. Men... vad kom jag fram till?
Om jag behållit Golfen hade den till idag förlorat ca 35% i värde (runt 120K) och Teslan har förlorat ca 15% (runt 85K).
Då har jag försökt vara realistisk och legat ca 20K under det lägst utannonserade priset på Teslan.
Slutsats? Jag känner mig mycket nöjd med val av bil - även ekonomiskt.
Men det beror mycket på hur Y kommer prissättas
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Jag har gjort ungefär samma spaning. Värdeminskningen på min LR 2019 utan FSD verkar ligga runt 100 tkr på 2 år och drygt 4000 mil.Walker skrev:Ja, nu har jag haft min 3’a drygt 2 år och 4000 mil efter att jag åkt eGolf 6 mån och 1000 mil. Kollade lite priser på blocket och eftersom det inte är slutpriser man ser där så är denna ”värdering” högst osäker. Men... vad kom jag fram till?
Om jag behållit Golfen hade den till idag förlorat ca 35% i värde (runt 120K) och Teslan har förlorat ca 15% (runt 85K).
Då har jag försökt vara realistisk och legat ca 20K under det lägst utannonserade priset på Teslan.
Slutsats? Jag känner mig mycket nöjd med val av bil - även ekonomiskt.
Om det stämmer är det fantastiskt bra för en ny bil i denna prisklass. Med extremt låga driftkostnader har bilen isf kostat ca 5 tkr/mån (+ ev däck och kapitalkostnad).
Inte många (finns någon?) nya motsvarande ICE-bilar som kan konkurrera med detta.
Orosmolnet är vad bilarna faktiskt säljs för. Tycker en del ligger kvar ett tag.
Å andra sidan hade jag räknat med nästan den dubbla värdeminskningen. Svårt att se att det ska bli så dåligt.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
En kontrollfråga, ni pratar om värdeminskning om 85-100tkr efter bonusen va?
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Ja, efter bonusen (antar jag).dfa skrev:En kontrollfråga, ni pratar om värdeminskning om 85-100tkr efter bonusen va?
Den påverkar ju inte bara nyanskaffningspriserna, men även beg.priserna i lika stor grad. Så den måste alltid räknas bort i denna typ av jämförelser (alla typer av köpare känner till den, och är knappast hemlig/okänd).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5519
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Jag tror att efterfrågan på M3 kommer att gå ner rejält, Sverige är ett kombiland.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2414
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Håller med rejält! <3martinot skrev:Det är upp till var och en hur mycket tålamod man har för det på semester och resa.Fredrik j skrev:Tror man klarar sig även om man bryter in med en och annan semestertur också.
Personligen har jag lite tålamod för att hålla på med laddstrul och tid för laddning. Kommer skaffa ny elbil i nästa vecka. Mycket tack vare högt andrahandsvärde på vår M3 som jag skall sälja nu. Kikat på allt från PS2 till Taycan, men för mig faller de på ett par olika punkter, men allra störst och främst på laddnäten. Finns inget som är i närheten av Teslas SuC idag, tyvärr.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Y är ju inte heller en kombi så den dras ju med ungefär samma begränsningar som en sedan, plus att den är högre och därmed mindre effektiv samt har sämre prestanda och är ful som stryk. Men vi får se vad marknaden säger, blir M3 billig är det ju toppen för då köper jag en till.Gustafsson skrev:Jag tror att efterfrågan på M3 kommer att gå ner rejält, Sverige är ett kombiland.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Uhm va? Y har ju lastutrymme som en BMW X5. Det är ingen liten bil.holden skrev:Y är ju inte heller en kombi så den dras ju med ungefär samma begränsningar som en sedan, plus att den är högre och därmed mindre effektiv samt har sämre prestanda och är ful som stryk. Men vi får se vad marknaden säger, blir M3 billig är det ju toppen för då köper jag en till.Gustafsson skrev:Jag tror att efterfrågan på M3 kommer att gå ner rejält, Sverige är ett kombiland.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Men det är likafullt en halvkombi där man inte kan lasta avlånga/höga prylar pga det sluttande glastaket, dock lär den ha skidlucka i baksätet vilket M3 saknar.taliz skrev:Uhm va? Y har ju lastutrymme som en BMW X5. Det är ingen liten bil.holden skrev:Y är ju inte heller en kombi så den dras ju med ungefär samma begränsningar som en sedan, plus att den är högre och därmed mindre effektiv samt har sämre prestanda och är ful som stryk. Men vi får se vad marknaden säger, blir M3 billig är det ju toppen för då köper jag en till.Gustafsson skrev:Jag tror att efterfrågan på M3 kommer att gå ner rejält, Sverige är ett kombiland.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
holden skrev:Men det är likafullt en halvkombi där man inte kan lasta avlånga/höga prylar pga det sluttande glastaket, dock lär den ha skidlucka i baksätet vilket M3 saknar.taliz skrev:Uhm va? Y har ju lastutrymme som en BMW X5. Det är ingen liten bil.holden skrev:Y är ju inte heller en kombi så den dras ju med ungefär samma begränsningar som en sedan, plus att den är högre och därmed mindre effektiv samt har sämre prestanda och är ful som stryk. Men vi får se vad marknaden säger, blir M3 billig är det ju toppen för då köper jag en till.Gustafsson skrev:Jag tror att efterfrågan på M3 kommer att gå ner rejält, Sverige är ett kombiland.
En modern kombi har också sluttande baklucka. Inte lika sluttande men ändå långt från en Volvo 945:a.