Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av Walker »

Ja, nu har jag haft min 3’a drygt 2 år och 4000 mil efter att jag åkt eGolf 6 mån och 1000 mil. Kollade lite priser på blocket och eftersom det inte är slutpriser man ser där så är denna ”värdering” högst osäker. Men... vad kom jag fram till?
Om jag behållit Golfen hade den till idag förlorat ca 35% i värde (runt 120K) och Teslan har förlorat ca 15% (runt 85K).
Då har jag försökt vara realistisk och legat ca 20K under det lägst utannonserade priset på Teslan.
Slutsats? Jag känner mig mycket nöjd med val av bil - även ekonomiskt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av Bjelke »

Håller med om rubriken iaf :lol: ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av Fredrik j »

Om du tänkt sälja din model3 nu skulle det kunna stämma.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av Gustafsson »

E-golfen är dock en modell som fått en efterföljare i ID3. Dessutom flera kompetenta konkurrenter. Vem köper en egolf nu ?
Modell 3 är fortfarande rimligt fräsch och det finns inget alternativ just nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
E-golfen är dock en modell som fått en efterföljare i ID3. Dessutom flera kompetenta konkurrenter. Vem köper en egolf nu ?
Modell 3 är fortfarande rimligt fräsch och det finns inget alternativ just nu.
Håller med angående e-golf, men däremot tycker jag nog PS2 numera får ses som ett rimligt alternativ till M3. Särskilt efter prissänkningen.

Personligen väljer jag fortfarande M3, men jag tycker PS2 är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ i samma storleksklass och med nästan lika fina prestanda.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av NiklasTesla »

Legato skrev:
Gustafsson skrev:
E-golfen är dock en modell som fått en efterföljare i ID3. Dessutom flera kompetenta konkurrenter. Vem köper en egolf nu ?
Modell 3 är fortfarande rimligt fräsch och det finns inget alternativ just nu.
Håller med angående e-golf, men däremot tycker jag nog PS2 numera får ses som ett rimligt alternativ till M3. Särskilt efter prissänkningen.

Personligen väljer jag fortfarande M3, men jag tycker PS2 är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ i samma storleksklass och med nästan lika fina prestanda.
Men PS2 har ju inte i närheten av lika bra laddningsnätverk som Teslas vilket har enormt värde.

MVH
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:
Legato skrev:
Gustafsson skrev:
E-golfen är dock en modell som fått en efterföljare i ID3. Dessutom flera kompetenta konkurrenter. Vem köper en egolf nu ?
Modell 3 är fortfarande rimligt fräsch och det finns inget alternativ just nu.
Håller med angående e-golf, men däremot tycker jag nog PS2 numera får ses som ett rimligt alternativ till M3. Särskilt efter prissänkningen.

Personligen väljer jag fortfarande M3, men jag tycker PS2 är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ i samma storleksklass och med nästan lika fina prestanda.
Men PS2 har ju inte i närheten av lika bra laddningsnätverk som Teslas vilket har enormt värde.

MVH
För många elbilskunder är det mycket viktigt. För andra saknar det betydelse.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:
Legato skrev:
Gustafsson skrev:
E-golfen är dock en modell som fått en efterföljare i ID3. Dessutom flera kompetenta konkurrenter. Vem köper en egolf nu ?
Modell 3 är fortfarande rimligt fräsch och det finns inget alternativ just nu.
Håller med angående e-golf, men däremot tycker jag nog PS2 numera får ses som ett rimligt alternativ till M3. Särskilt efter prissänkningen.

Personligen väljer jag fortfarande M3, men jag tycker PS2 är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ i samma storleksklass och med nästan lika fina prestanda.
Men PS2 har ju inte i närheten av lika bra laddningsnätverk som Teslas vilket har enormt värde.

MVH
För många elbilskunder är det mycket viktigt. För andra saknar det betydelse.
Skall man ha en 100% stadsbil eller jobbpendlarbil så duger i princip vilken modern elbil som helst. Absolut.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av Fredrik j »

Tror man klarar sig även om man bryter in med en och annan semestertur också.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Tror man klarar sig även om man bryter in med en och annan semestertur också.
Det är upp till var och en hur mycket tålamod man har för det på semester och resa.

Personligen har jag lite tålamod för att hålla på med laddstrul och tid för laddning. Kommer skaffa ny elbil i nästa vecka. Mycket tack vare högt andrahandsvärde på vår M3 som jag skall sälja nu. Kikat på allt från PS2 till Taycan, men för mig faller de på ett par olika punkter, men allra störst och främst på laddnäten. Finns inget som är i närheten av Teslas SuC idag, tyvärr.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Tror man klarar sig även om man bryter in med en och annan semestertur också.
Det är upp till var och en hur mycket tålamod man har för det på semester och resa.

Personligen har jag lite tålamod för att hålla på med laddstrul och tid för laddning. Kommer skaffa ny elbil i nästa vecka. Mycket tack vare högt andrahandsvärde på vår M3 som jag skall sälja nu. Kikat på allt från PS2 till Taycan, men för mig faller de på ett par olika punkter, men allra störst och främst på laddnäten. Finns inget som är i närheten av Teslas SuC idag, tyvärr.
Förstår helt varför man tänker så. Naturligtvis är åsikten att laddnätverket är avgörande betydligt vanligare bland teslaägare än hos konkurrenterna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Tror man klarar sig även om man bryter in med en och annan semestertur också.
Det är upp till var och en hur mycket tålamod man har för det på semester och resa.

Personligen har jag lite tålamod för att hålla på med laddstrul och tid för laddning. Kommer skaffa ny elbil i nästa vecka. Mycket tack vare högt andrahandsvärde på vår M3 som jag skall sälja nu. Kikat på allt från PS2 till Taycan, men för mig faller de på ett par olika punkter, men allra störst och främst på laddnäten. Finns inget som är i närheten av Teslas SuC idag, tyvärr.
Förstår helt varför man tänker så. Naturligtvis är åsikten att laddnätverket är avgörande betydligt vanligare bland teslaägare än hos konkurrenterna.
Är nog rätt naturligt att det precis förhåller sig så.

Jag tex. skulle aldrig skaffat elbil redan för två år sedan om inte SuC fanns. Jag skulle aldrig dyka upp i statistiken bland andra elbilar. Hade Tesla inte haft en M3 och laddnätet SuC, så hade det blivit en fossilbil för mig (BMW och deras M3 var jag extremt nära köp).

De som skaffar elbilar som inte kan ladda på SuC vet nog om det från början, och har troligen andra krav/användningsfall där det inte är viktigt. Skall man bara pendla till jobbet eller butiken så är laddnät helt ointressant då du ändå laddar 100% hemma (och det klarar alla moderna elbilar väl).

De som tycker laddnät är viktigt väljer troligast Tesla från början.

De som inte har behov för bra laddnät har ju full frihet att välja bland både Tesla och alla andra märken/modeller.

Så det hela blir ju rätt självstyrande.

Personligen så skulle jag dock önskat att fler bilar kunde ladda på SuC. Har ju varit många rykten om att både Porsche och Volvo/Polestar varit nära med en affär med Tesla. Sker det så tycker jag det är enormt positivt för min egna del. Då kan jag lättare välja något annat än endast Tesla gällande våra elbilar.

Detta sagt så, oavsett den viktiga frågan om infrastruktur/laddnät/SuC, så hittade jag konstigt nog inget vettigare alternativ än M3 AWD LR för mig/oss. För våra/mina behov så är den helt outstanding i prestanda&funktionalitet/pris-ratio nu även två år senare. Det hade jag nog egentligen inte riktigt räknat med att det skulle vara så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av LarsA »

Under det året jag hade min sr+ laddade jag en gång på SuC för att se att det fungerade.
Nu spelade dock covid in då Englands resan blev inställd.

Under de sex år som vi har kört elbil så i början var det mycket snabb- och destinationsladdning med bara 24 kWh batteri, idag med 40 och 77 kWh batteri blir det hemma laddning till 97%. Då betyder SuC inte så mycket.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
Under det året jag hade min sr+ laddade jag en gång på SuC för att se att det fungerade.
I det fallet när ni i princip endast är på pendlingsavstånd från hemmet, så hade vilken modern elbil som helst, inklusive alla icke-Tesla, troligen fungerat precis lika bra för er.

Så det beror som sagt helt på behoven och användningsfallen om tillgång på SuC är av betydelse eller inte.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av Skabb1 »

Walker skrev:
Ja, nu har jag haft min 3’a drygt 2 år och 4000 mil efter att jag åkt eGolf 6 mån och 1000 mil. Kollade lite priser på blocket och eftersom det inte är slutpriser man ser där så är denna ”värdering” högst osäker. Men... vad kom jag fram till?
Om jag behållit Golfen hade den till idag förlorat ca 35% i värde (runt 120K) och Teslan har förlorat ca 15% (runt 85K).
Då har jag försökt vara realistisk och legat ca 20K under det lägst utannonserade priset på Teslan.
Slutsats? Jag känner mig mycket nöjd med val av bil - även ekonomiskt.
Vad tror ni händer med M3 andrahandsvärde när MY kommer?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av Tellus »

Skabb1 skrev:
Walker skrev:
Ja, nu har jag haft min 3’a drygt 2 år och 4000 mil efter att jag åkt eGolf 6 mån och 1000 mil. Kollade lite priser på blocket och eftersom det inte är slutpriser man ser där så är denna ”värdering” högst osäker. Men... vad kom jag fram till?
Om jag behållit Golfen hade den till idag förlorat ca 35% i värde (runt 120K) och Teslan har förlorat ca 15% (runt 85K).
Då har jag försökt vara realistisk och legat ca 20K under det lägst utannonserade priset på Teslan.
Slutsats? Jag känner mig mycket nöjd med val av bil - även ekonomiskt.
Vad tror ni händer med M3 andrahandsvärde när MY kommer?
Tror inte den går ner så mycket, max 50` utöver normal nedgång
Men det beror mycket på hur Y kommer prissättas
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av pefreli »

Walker skrev:
Ja, nu har jag haft min 3’a drygt 2 år och 4000 mil efter att jag åkt eGolf 6 mån och 1000 mil. Kollade lite priser på blocket och eftersom det inte är slutpriser man ser där så är denna ”värdering” högst osäker. Men... vad kom jag fram till?
Om jag behållit Golfen hade den till idag förlorat ca 35% i värde (runt 120K) och Teslan har förlorat ca 15% (runt 85K).
Då har jag försökt vara realistisk och legat ca 20K under det lägst utannonserade priset på Teslan.
Slutsats? Jag känner mig mycket nöjd med val av bil - även ekonomiskt.
Jag har gjort ungefär samma spaning. Värdeminskningen på min LR 2019 utan FSD verkar ligga runt 100 tkr på 2 år och drygt 4000 mil.

Om det stämmer är det fantastiskt bra för en ny bil i denna prisklass. Med extremt låga driftkostnader har bilen isf kostat ca 5 tkr/mån (+ ev däck och kapitalkostnad).

Inte många (finns någon?) nya motsvarande ICE-bilar som kan konkurrera med detta.

Orosmolnet är vad bilarna faktiskt säljs för. Tycker en del ligger kvar ett tag.

Å andra sidan hade jag räknat med nästan den dubbla värdeminskningen. Svårt att se att det ska bli så dåligt.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av dfa »

En kontrollfråga, ni pratar om värdeminskning om 85-100tkr efter bonusen va?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av martinot »

dfa skrev:
En kontrollfråga, ni pratar om värdeminskning om 85-100tkr efter bonusen va?
Ja, efter bonusen (antar jag).

Den påverkar ju inte bara nyanskaffningspriserna, men även beg.priserna i lika stor grad. Så den måste alltid räknas bort i denna typ av jämförelser (alla typer av köpare känner till den, och är knappast hemlig/okänd).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av Gustafsson »

Jag tror att efterfrågan på M3 kommer att gå ner rejält, Sverige är ett kombiland.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Tror man klarar sig även om man bryter in med en och annan semestertur också.
Det är upp till var och en hur mycket tålamod man har för det på semester och resa.

Personligen har jag lite tålamod för att hålla på med laddstrul och tid för laddning. Kommer skaffa ny elbil i nästa vecka. Mycket tack vare högt andrahandsvärde på vår M3 som jag skall sälja nu. Kikat på allt från PS2 till Taycan, men för mig faller de på ett par olika punkter, men allra störst och främst på laddnäten. Finns inget som är i närheten av Teslas SuC idag, tyvärr.
:) Håller med rejält! <3
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av holden »

Gustafsson skrev:
Jag tror att efterfrågan på M3 kommer att gå ner rejält, Sverige är ett kombiland.
Y är ju inte heller en kombi så den dras ju med ungefär samma begränsningar som en sedan, plus att den är högre och därmed mindre effektiv samt har sämre prestanda och är ful som stryk. Men vi får se vad marknaden säger, blir M3 billig är det ju toppen för då köper jag en till.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av taliz »

holden skrev:
Gustafsson skrev:
Jag tror att efterfrågan på M3 kommer att gå ner rejält, Sverige är ett kombiland.
Y är ju inte heller en kombi så den dras ju med ungefär samma begränsningar som en sedan, plus att den är högre och därmed mindre effektiv samt har sämre prestanda och är ful som stryk. Men vi får se vad marknaden säger, blir M3 billig är det ju toppen för då köper jag en till.
Uhm va? Y har ju lastutrymme som en BMW X5. Det är ingen liten bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av holden »

taliz skrev:
holden skrev:
Gustafsson skrev:
Jag tror att efterfrågan på M3 kommer att gå ner rejält, Sverige är ett kombiland.
Y är ju inte heller en kombi så den dras ju med ungefär samma begränsningar som en sedan, plus att den är högre och därmed mindre effektiv samt har sämre prestanda och är ful som stryk. Men vi får se vad marknaden säger, blir M3 billig är det ju toppen för då köper jag en till.
Uhm va? Y har ju lastutrymme som en BMW X5. Det är ingen liten bil.
Men det är likafullt en halvkombi där man inte kan lasta avlånga/höga prylar pga det sluttande glastaket, dock lär den ha skidlucka i baksätet vilket M3 saknar.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.

Inlägg av MWall »

holden skrev:
taliz skrev:
holden skrev:
Gustafsson skrev:
Jag tror att efterfrågan på M3 kommer att gå ner rejält, Sverige är ett kombiland.
Y är ju inte heller en kombi så den dras ju med ungefär samma begränsningar som en sedan, plus att den är högre och därmed mindre effektiv samt har sämre prestanda och är ful som stryk. Men vi får se vad marknaden säger, blir M3 billig är det ju toppen för då köper jag en till.
Uhm va? Y har ju lastutrymme som en BMW X5. Det är ingen liten bil.
Men det är likafullt en halvkombi där man inte kan lasta avlånga/höga prylar pga det sluttande glastaket, dock lär den ha skidlucka i baksätet vilket M3 saknar.

En modern kombi har också sluttande baklucka. Inte lika sluttande men ändå långt från en Volvo 945:a.
Skriv svar