Plaid-day
Moderator: Redaktion
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Plaid-day
Undrar hur vår ”köplats” till Plaid+ kommer att hanteras, samt priset. Om jag får gissa hamnar vi längst bak och får betala den nya priset.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Plaid-day
Låter det troligt?fth skrev:30% bättre räckvidd i kyla med ny värmepump låter ju bra!
/fth
Re: Plaid-day
Och varför kunde man inte berätta detta i januari?
Var det en enda reel nyhet?!!
Var det en enda reel nyhet?!!
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Plaid-day
Badgen var nyhetenthebishop skrev:Och varför kunde man inte berätta detta i januari?
Var det en enda reel nyhet?!!
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Plaid-day
Tyst även i 100mph=160km/h.
Elon borde ha berättat mera om ANC.
Elon borde ha berättat mera om ANC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Plaid-day
Det kunde man ge sig fan på. Försökte beställa igår kväll men fick bara felmeddelanden (försök senare etc). Nu blir det inget nytt försök.SR-71-BlackBird skrev:Priset är höjt till 1.379.990:-
Re: Plaid-day
Jag trodde att man skulle ha 2 växlar.The company has been working on new heat pumps starting with the Model Y, and in the Model S Plaid Tesla says the pump improves cold-weather range by 30 percent and reduces the energy consumption of running the HVAC system by 50 percent.
Att bara ha en växel från 0 till 320 km/h är helt galet!
Och att inte tappa effekt i höga farter är också en stor ingenjörskonst.
Men visst är det en besvikelse att ställa in Plaid+ med 4680 batterierna.
Och folk är besvikna på att inte få 837km i räckvidd.
Kan dock tänka mig att med lägre luftmotstånd och värmepump, så är räckvidden i praktiken bra mycket bättre med en faceliftad MS mot en MS 100D.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Plaid-day
På min X var skillnaden minimal vid långresor mellan maxad klimatanläggning och avstängd. Anläggningen låg på strax under 1kW med 2 vuxna och 2 barn i bilen vid -20. Bilen drog dock 350wh/km i 150km/h i -20, dvs 52kW för att trycka bilen framåt i ganska hög fart. Skulle man då nolla förbrukningen för uppvärmning så blir det 2% ökad range (positivt avrundat).Zalman3 skrev:The company has been working on new heat pumps starting with the Model Y, and in the Model S Plaid Tesla says the pump improves cold-weather range by 30 percent and reduces the energy consumption of running the HVAC system by 50 percent.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Plaid-day
De verkar också glömma att det generellt är högre rullmotstånd vintertid som påverkar.
Bra att de försöker, men det här blev verkligen en tummetott
Bra att de försöker, men det här blev verkligen en tummetott
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Plaid-day
Ja, precis. Man skulle vilja veta vilket superspecialfall de räknat på där 50% snålare värmesystem ger 30% längre räckvidd. Rejäl sanningstöjning där.Remuz skrev:På min X var skillnaden minimal vid långresor mellan maxad klimatanläggning och avstängd. Anläggningen låg på strax under 1kW med 2 vuxna och 2 barn i bilen vid -20. Bilen drog dock 350wh/km i 150km/h i -20, dvs 52kW för att trycka bilen framåt i ganska hög fart. Skulle man då nolla förbrukningen för uppvärmning så blir det 2% ökad range (positivt avrundat).Zalman3 skrev:The company has been working on new heat pumps starting with the Model Y, and in the Model S Plaid Tesla says the pump improves cold-weather range by 30 percent and reduces the energy consumption of running the HVAC system by 50 percent.
Re: Plaid-day
Tydligen ska de ha flyttat fram sätena i första raden för att ge mer benutrymme i baksätet. Trevligt men det löser dock inte problemet med att golvet är väldigt högt jämfört med sätena.
Re: Plaid-day
Intressant lösning med 3 motorer.
Torque Vectoring är möjlig.
Gissar på ca 670hk bak och 350hk fram.
Tydligen ska förhållandet mellan bak/fram vara ca 2:1.
Märkligt att Elon inte pratade mera om kylning av batterier och motorer.
Med elmotorer på 750kW och killgissar att 75kW kan bli värme.
Då krävs rejäl kylning.
Torque Vectoring är möjlig.
Gissar på ca 670hk bak och 350hk fram.
Tydligen ska förhållandet mellan bak/fram vara ca 2:1.
Märkligt att Elon inte pratade mera om kylning av batterier och motorer.
Med elmotorer på 750kW och killgissar att 75kW kan bli värme.
Då krävs rejäl kylning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Plaid-day
Kan man hoppas det gäller småturer? Det är då jag tappar mest räckvidd...Elof skrev:Ja, precis. Man skulle vilja veta vilket superspecialfall de räknat på där 50% snålare värmesystem ger 30% längre räckvidd. Rejäl sanningstöjning där.Remuz skrev:På min X var skillnaden minimal vid långresor mellan maxad klimatanläggning och avstängd. Anläggningen låg på strax under 1kW med 2 vuxna och 2 barn i bilen vid -20. Bilen drog dock 350wh/km i 150km/h i -20, dvs 52kW för att trycka bilen framåt i ganska hög fart. Skulle man då nolla förbrukningen för uppvärmning så blir det 2% ökad range (positivt avrundat).Zalman3 skrev:The company has been working on new heat pumps starting with the Model Y, and in the Model S Plaid Tesla says the pump improves cold-weather range by 30 percent and reduces the energy consumption of running the HVAC system by 50 percent.
För övrigt, kul med snabb bil men jag är förvånad att alla Model S-ägare verkat använda sin bil till att smiska bana. Själv hade jag föredragit längre räckvidd och rejält fokus på komfort och en del bekvämligheter som Tesla saknar gentemot konkurrenterna.
Re: Plaid-day
Visst är det tråkigt att 4680 batterierna inte kom nu, som skulle ge längre räckvidd.
Själv hade jag föredragit längre räckvidd och rejält fokus på komfort och en del bekvämligheter som Tesla saknar gentemot konkurrenterna.
Men angående komfort har ju faceliften ventilerade säten, tystare bil med dubbelglas och ANC.
Elon pratade om en tyst bil upp till 160km/h.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Plaid-day
Stämmer det så blir jag glad. Men jag tror det när jag ser (hör) det.Zalman3 skrev:Visst är det tråkigt att 4680 batterierna inte kom nu, som skulle ge längre räckvidd.
Själv hade jag föredragit längre räckvidd och rejält fokus på komfort och en del bekvämligheter som Tesla saknar gentemot konkurrenterna.
Men angående komfort har ju faceliften ventilerade säten, tystare bil med dubbelglas och ANC.
Elon pratade om en tyst bil upp till 160km/h.
Re: Plaid-day
Lite ”VARGEN KOMMER!!” Sedan CT har Tesla varit ett sömnpiller. Trodde faktiskt inte att de så fort skulle tappa försprånget, även om de fortfarande är norm som elbilstillverkare. Men att inte kunna leverera bil på över ett år (förutom 3’an då) är inte bra.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Plaid-day
Kan man anta att det inte var vanilla Plaid som slog några varvrekord vid det här laget? Tycker att man borde tryckt rätt hårt på det om det vore fallet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.