Här öppnas nya ”supermacken” för eldrivna lastbilar.
Snart öppnar en ny tank- och laddstation för batterieldrivna och vätgasdrivna tunga fordon.
Det är inte bara personbilarna som elektrifieras just nu. Även lastbilstillverkarna sneglar på hur utsläppen kan kapas framöver.
Men om det ska ske med batterieldrift eller vätgasteknik råder det delade meningar om.
Circle K öppnar nu Nordens första publika ladd- och tankstation för batterieldrivna och vätgasdrivna tunga fordon. Det görs i ett samarbete med Volvokoncernen, Göteborgs hamn, Scania och Stena Line.
Den nya lastbilsmacken ska tas i drift i liten skala redan nästa år och hamnar vid Vädermotet nära Hisingsleden, väg 155 och den kommande Halvorslänk.
Laddstationen har plats för tio tunga fordon och har en maxkapacitet på 700–1 000 kW. Några år senare byggs även en vätgasplats för tung trafik där 15 lastbilar per dygn ska kunna tanka.
Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Moderator: Redaktion
Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
15 lastbilar per dygn på vätgasmacken måste väll ändå vara fel. En del av poängen med vätgas är ju att påfyllning av energi ska vara enklare än eldrift.
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Tycker det låter mycket med 15 lastbilar/dygn när det kommer till vätgas. Det blir väl den största vätgasmacken i Sverige med råge i så fall. Tror dock inte att den kommer bli av. Nuvarande vätgasstation i Göteborg har varit stängd och till försäljning i många år...Robertrimmevik skrev:15 lastbilar per dygn på vätgasmacken måste väll ändå vara fel. En del av poängen med vätgas är ju att påfyllning av energi ska vara enklare än eldrift.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Du får försöka förklara för en noob på vätgas som mig. Men hur fungerar en vätgasmack?Svenssons skrev:Tycker det låter mycket med 15 lastbilar/dygn när det kommer till vätgas. Det blir väl den största vätgasmacken i Sverige med råge i så fall. Tror dock inte att den kommer bli av. Nuvarande vätgasstation i Göteborg har varit stängd och till försäljning i många år...Robertrimmevik skrev:15 lastbilar per dygn på vätgasmacken måste väll ändå vara fel. En del av poängen med vätgas är ju att påfyllning av energi ska vara enklare än eldrift.
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
De har väl planerat med samma långsamma teknik som på vätgasmacken i Umeå.Robertrimmevik skrev:15 lastbilar per dygn på vätgasmacken måste väll ändå vara fel. En del av poängen med vätgas är ju att påfyllning av energi ska vara enklare än eldrift.
Där tar det 1 timme och 15 minuter att tanka en personbil med vätgas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Så i slutändan verkar det mestadels handla endast om viktfördelarna med vätgas?Zalman3 skrev:De har väl planerat med samma långsamma teknik som på vätgasmacken i Umeå.Robertrimmevik skrev:15 lastbilar per dygn på vätgasmacken måste väll ändå vara fel. En del av poängen med vätgas är ju att påfyllning av energi ska vara enklare än eldrift.
Där tar det 1 timme och 15 minuter att tanka en personbil med vätgas.
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Dagens vätgasmackar har tankar och pumpar som klarar av ca 20-25 personbilar per dag. Högre kapacitet går inte eftersom det måste komma en lastbil och fylla på dem plus att trycket måste pumpas upp. Vätgasproduktion lokalt från solceller eller vindkraft är också rätt meningslöst om man vill kunna ge vätgas till flera bilar per dag.Robertrimmevik skrev:Du får försöka förklara för en noob på vätgas som mig. Men hur fungerar en vätgasmack?Svenssons skrev:Tycker det låter mycket med 15 lastbilar/dygn när det kommer till vätgas. Det blir väl den största vätgasmacken i Sverige med råge i så fall. Tror dock inte att den kommer bli av. Nuvarande vätgasstation i Göteborg har varit stängd och till försäljning i många år...Robertrimmevik skrev:15 lastbilar per dygn på vätgasmacken måste väll ändå vara fel. En del av poängen med vätgas är ju att påfyllning av energi ska vara enklare än eldrift.
Lastbilar kräver väl ca 6 gånger så mycket energi mot personbilar plus att man vill ha lastbilar som har en räckvidd som är dubbelt mot dagens vätgasbilar. Detta gör att en vätgasmack för 15 lastbilar per dag skulle ha ungefär dubbelt kapacitet mot den sammanlagda kapacitet i alla dagens vätgasstationer i Sverige inklusive den i flera år stängda stationen i Göteborg...
Viktfördelar finns inte heller för vätgas, bränsleceller, pumpar, rörledningar och tankar tar minst lika mycket vikt. Ta Toyotas Mirai som ett exempel som väger ungefär som en Model S men har plats för en passagerare mindre och mycket mindre bagage.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Då är ju vätgasmackar långsammare än elbilsladdpunkter. Jag trodde att en USP för vätgas i personbilar var att det var snabbt att tanka.
En 150 kW-punkt kan ju ladda upp emot 24-48 personbilar på ett dygn (om man räknar med 30-60 min per bil)
En 150 kW-punkt kan ju ladda upp emot 24-48 personbilar på ett dygn (om man räknar med 30-60 min per bil)
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
När jag var på invigningen av vätgasmacken i Umeå fick jag uppgiften att temperaturen vid tankning inte får överskrida +80 grader.Johlei skrev:Då är ju vätgasmackar långsammare än elbilsladdpunkter. Jag trodde att en USP för vätgas i personbilar var att det var snabbt att tanka.
En 150 kW-punkt kan ju ladda upp emot 24-48 personbilar på ett dygn (om man räknar med 30-60 min per bil)
Eftersom vätgasmacken i Umeå "bara" kostar ca 8 miljoner så har man ingen kylning.
Och 0-100% tar ca 1 timme och 15 minuter att tanka.
Dock gör man som med elbilen, man tankar till ca 80% vilket tar betydligt kortare tid.
En vätgasmack med kylning kostar ca 20 miljoner.
Då kan man tanka på 5 minuter.
Vätgasmacken i Umeå gör grön vätgas med elektrolys.
Dock klarar man bara av att producera vätgas för ca 100 mil per dygn.
Vilket i praktiken räcker till ca 3-4 personbilar.
Så den producerar vätgas för ca 4,16 mil per timme.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2302
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Handlar inte vätgas mest om att oljebolagen försöker mörka fortsatt produktion av fossila bränslen?
Fram tills idag har ju större delen av vätgasen producerats med fossil olja eller gas.
Att framställa vätgas genom så kallad elektrolys, är ju idag ett relativt dyrt sätt för att tillverka vätgas, och cirka 30–40 procent av energin förloras genom elektrolysen.
Plånboken styr det mesta som vanligt.
Fram tills idag har ju större delen av vätgasen producerats med fossil olja eller gas.
Att framställa vätgas genom så kallad elektrolys, är ju idag ett relativt dyrt sätt för att tillverka vätgas, och cirka 30–40 procent av energin förloras genom elektrolysen.
Plånboken styr det mesta som vanligt.
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Helt rätt!Off Grid Byggaren skrev:Handlar inte vätgas mest om att oljebolagen försöker mörka fortsatt produktion av fossila bränslen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
https://www.nyteknik.se/premium/sa-tyst ... at-7017496
Så tyst rullar Volvos nya elektriska lastbilar – Ny Teknik har testat
Volvos ellastbilar måste ju kunna ladda någonstans.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Enda USP:n med vätgas till fordon är att det går att fortsätta fossilbränsle till dem. Vätgas är väl en biprodukt från oljeraffinaderi/petrokemiindustri? Det finns en superstark vätgaslobby som investerar stora pengar i att få bidrag för vätgasinstallationer. Just den tro som beskrivning här i tråden är det de jobbar med.Johlei skrev:Då är ju vätgasmackar långsammare än elbilsladdpunkter. Jag trodde att en USP för vätgas i personbilar var att det var snabbt att tanka.
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Zalman3 skrev:https://www.nyteknik.se/premium/sa-tyst ... at-7017496
Så tyst rullar Volvos nya elektriska lastbilar – Ny Teknik har testat
Volvos ellastbilar måste ju kunna ladda någonstans.
Tre elmotorer kopplas ihop med växellådan I-Shift med en ny växlingsstrategi som är optimerad för eldrift. Resultatet är en kombinerad elmotoreffekt på 490 kW (666 hk) och ett vridmoment från växellådan på upp till 28.000 Nm.
En ellastbil med sex batteripack har en nominell kapacitet på 540 kWh, men hur långt det går att köra med hjälp av batterierna är svårt att exakt svara på, för det beror på många olika faktorer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Om Mirage drar lika mycket somZalman3 skrev:En vätgasmack med kylning kostar ca 20 miljoner.
Då kan man tanka på 5 minuter.
Om en lastbil drar 2 kWh/km mot 200 Wh för en person bil och de ska ha samma räckvidd så kommer dessa 5 minuter av vätgastankning ta 50 minuter. Medan ett batteri på 540 kWh kan laddas på 35 min om man har tillgång till 1000 kW. Det blir alltså snabbare att ladda batteriet än att pumpa vätgas. Det skulle till och med bli snabbare med ett batteri på 800 kWh, vilket ger 40 mils räckvidd. 400 km i 80 km/h tar 5 timmar, alltså mer än den tid lastbilschauffören får köra.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Har trott på batterier som energilagring hela tiden och ännu mer sedan det blivit tal om återvinning, har därför ca 90% av min portfölj investerad i EV-sektorn, energilagring och sol. Varav ca 65% på battericellstillverkning/R-D. (Freyr, microvast, Solid Power och Enovix)LarsL skrev:Enda USP:n med vätgas till fordon är att det går att fortsätta fossilbränsle till dem. Vätgas är väl en biprodukt från oljeraffinaderi/petrokemiindustri? Det finns en superstark vätgaslobby som investerar stora pengar i att få bidrag för vätgasinstallationer. Just den tro som beskrivning här i tråden är det de jobbar med.Johlei skrev:Då är ju vätgasmackar långsammare än elbilsladdpunkter. Jag trodde att en USP för vätgas i personbilar var att det var snabbt att tanka.
Tänkte kanske att man skulle ha lite åt vätgas då t o m Sandy hyllat det på sistone. Känns som att jag hoppar över det.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Tack för väldigt bra svar.Svenssons skrev:Dagens vätgasmackar har tankar och pumpar som klarar av ca 20-25 personbilar per dag. Högre kapacitet går inte eftersom det måste komma en lastbil och fylla på dem plus att trycket måste pumpas upp. Vätgasproduktion lokalt från solceller eller vindkraft är också rätt meningslöst om man vill kunna ge vätgas till flera bilar per dag.Robertrimmevik skrev:Du får försöka förklara för en noob på vätgas som mig. Men hur fungerar en vätgasmack?Svenssons skrev:Tycker det låter mycket med 15 lastbilar/dygn när det kommer till vätgas. Det blir väl den största vätgasmacken i Sverige med råge i så fall. Tror dock inte att den kommer bli av. Nuvarande vätgasstation i Göteborg har varit stängd och till försäljning i många år...Robertrimmevik skrev:15 lastbilar per dygn på vätgasmacken måste väll ändå vara fel. En del av poängen med vätgas är ju att påfyllning av energi ska vara enklare än eldrift.
Lastbilar kräver väl ca 6 gånger så mycket energi mot personbilar plus att man vill ha lastbilar som har en räckvidd som är dubbelt mot dagens vätgasbilar. Detta gör att en vätgasmack för 15 lastbilar per dag skulle ha ungefär dubbelt kapacitet mot den sammanlagda kapacitet i alla dagens vätgasstationer i Sverige inklusive den i flera år stängda stationen i Göteborg...
Viktfördelar finns inte heller för vätgas, bränsleceller, pumpar, rörledningar och tankar tar minst lika mycket vikt. Ta Toyotas Mirai som ett exempel som väger ungefär som en Model S men har plats för en passagerare mindre och mycket mindre bagage.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Det finns potential att tanka hyfsat snabbt med vätgas. Inte som med bensin/diesel, men snabbare än snabbladdning. Se racet Tibor körde för något år sedan mellan Tesla Model S och en Hyundai Nexo (hette den så?). Det var överaskande jämt.Robertrimmevik skrev:Du får försöka förklara för en noob på vätgas som mig. Men hur fungerar en vätgasmack?Svenssons skrev:Tycker det låter mycket med 15 lastbilar/dygn när det kommer till vätgas. Det blir väl den största vätgasmacken i Sverige med råge i så fall. Tror dock inte att den kommer bli av. Nuvarande vätgasstation i Göteborg har varit stängd och till försäljning i många år...Robertrimmevik skrev:15 lastbilar per dygn på vätgasmacken måste väll ändå vara fel. En del av poängen med vätgas är ju att påfyllning av energi ska vara enklare än eldrift.
Men problemet är med vätgas, utöver det enorma energislöseriet, att det blir en flaskhals med hur många som kan tanka per dygn. Det går snabbt för de första par bilarna, men sedan sinar vätgasen och det tar många timmar för lokalproduktionen (om sådan finns) att komma ikapp. Alternativt så kan lastbilstransport användas, men det tror jag aldrig kommer ske i skala då det låter alldeles för dyrt.
Vätgas kan vara bra om man använder dess styrka, relativt låg vikt. Till tåg e.x där det inte finns elledningar, annars kör dom ju riktiga sotlok på de sträckorna. Eller som statiskt energilager för elnätet. I dessa fall gör inte den stora volymen som krävs så mycket.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Tror inte på vätgas som energilager.Teslaspolen skrev:Det finns potential att tanka hyfsat snabbt med vätgas. Inte som med bensin/diesel, men snabbare än snabbladdning. Se racet Tibor körde för något år sedan mellan Tesla Model S och en Hyundai Nexo (hette den så?). Det var överaskande jämt.Robertrimmevik skrev:Du får försöka förklara för en noob på vätgas som mig. Men hur fungerar en vätgasmack?Svenssons skrev:Tycker det låter mycket med 15 lastbilar/dygn när det kommer till vätgas. Det blir väl den största vätgasmacken i Sverige med råge i så fall. Tror dock inte att den kommer bli av. Nuvarande vätgasstation i Göteborg har varit stängd och till försäljning i många år...Robertrimmevik skrev:15 lastbilar per dygn på vätgasmacken måste väll ändå vara fel. En del av poängen med vätgas är ju att påfyllning av energi ska vara enklare än eldrift.
Men problemet är med vätgas, utöver det enorma energislöseriet, att det blir en flaskhals med hur många som kan tanka per dygn. Det går snabbt för de första par bilarna, men sedan sinar vätgasen och det tar många timmar för lokalproduktionen (om sådan finns) att komma ikapp. Alternativt så kan lastbilstransport användas, men det tror jag aldrig kommer ske i skala då det låter alldeles för dyrt.
Vätgas kan vara bra om man använder dess styrka, relativt låg vikt. Till tåg e.x där det inte finns elledningar, annars kör dom ju riktiga sotlok på de sträckorna. Eller som statiskt energilager för elnätet. I dessa fall gör inte den stora volymen som krävs så mycket.
Liquid Air gör samma sak, med beprövad och säker teknik, till halva kostnaden mot vätgas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Tror att vi ganska snart kommer ha 60 mils räckvidd och 150kW DC-laddning som standard på familje-elbilarna.(alltså de bilar som körs under semester då det är högt tryck på vissa laddpunkter och risk för kö.)Johlei skrev:Då är ju vätgasmackar långsammare än elbilsladdpunkter. Jag trodde att en USP för vätgas i personbilar var att det var snabbt att tanka.
En 150 kW-punkt kan ju ladda upp emot 24-48 personbilar på ett dygn (om man räknar med 30-60 min per bil)
I och med att snabbladdning är dyrt och många bilar peakar redan vid 50%SoC så tror jag att många familjer kommer att prioritera destinationsladdning det vill säga att välja boende i första hand med bra laddningsmöjligheter. Så i regel kommer man nog inte behöva ladda på mer än 15 mil i snitt under en dagsetapp, alltså ca 25kWh.
Med lite laddstrul och framkörning blir det ca 15min per session.
Då tar en 150kW-laddare 100 bilar om dagen. Det scenariot tror jag vi har inom 7-8 år max. Då är detta med dagens nivå på snabbladdare(vilken nivå vi har om 7-8 år är nog dubbla hastigheten i snitt)
Ska då vätgas ha en chans på personbilar så måste de först jobba ikapp den kapaciteten som elbilsladdning har idag och sedan dubbla den. Vätgasmackar verkar ju ligga hästlängder efter redan idag. Är man så långt efter på personbilar så har de nog redan förlorat mot tung trafik också.
Då återstår flyget, sjöfrakt, viss tågtrafik och långlagring av energi. Vilket dock är en ganska stor kaka det också. Vi kanske är lite OT här och kanske skulle ha en tråd med Batteri vs Vätgas.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Nej! Det kommer aldrig bli vanligt med 150 kW ombordladdare. För det första var hittar du ett 220 A 3-fas uttag? Nej, det finns knappast ens. Det är nog snarare så att vi får se att 11 kW är standard på bilar. Då kan du ladda från ett vanligt 3-fas uttag.Robertrimmevik skrev:Tror att vi ganska snart kommer ha 60 mils räckvidd och 150kW ombordladdare som standard på familje-elbilarna.(alltså de bilar som körs under semester då det är högt tryck på vissa laddpunkter och risk för kö.)
Sedan skulle ju kostnaden för bilen öka brutalt om man skulle ha en 150 kW laddare inne i den. Mycket smartare att använda fasta snabbladdare där flera kan dela på kostnaden för hårdvaran.
Redan idag är det ju så att du kommer 25-35 mil på första stinten innan du behöver snabbladdning. Oftas kör man ju inte mycket längre per dag än att det då räcker med ett mat/fika stopp för att ladda upp bilen så att man kommer fram. Tiden för laddning saknar då nästan helt betydelse eftersom en lunch eller kaffe med macka tar ungefär lika lång tid som laddningen.I och med att snabbladdning är dyrt och många bilar peakar redan vid 50%SoC så tror jag att många familjer kommer att prioritera destinationsladdning det vill säga att välja boende i första hand med bra laddningsmöjligheter. Så i regel kommer man nog inte behöva ladda på mer än 15 mil i snitt under en dagsetapp, alltså ca 25kWh.
Med lite laddstrul och framkörning blir det ca 15min per session.
Då tar en 150kW-laddare 100 bilar om dagen. Det scenariot tror jag vi har inom 7-8 år max. Då är detta med dagens nivå på snabbladdare(vilken nivå vi har om 7-8 år är nog dubbla hastigheten i snitt)
För personbilar är vätgasen ”dead at arrival”. Stationerna är svindyra, typ 10x mot en hyperladdare. Tankarna tar stor plats eftersom vätgas har låg energi per liter. Och det tar längre tid att tank än med diesel.Ska då vätgas ha en chans på personbilar så måste de först jobba ikapp den kapaciteten som elbilsladdning har idag och sedan dubbla den. Vätgasmackar verkar ju ligga hästlängder efter redan idag. Är man så långt efter på personbilar så har de nog redan förlorat mot tung trafik också.
Jag tror att det enda som återstår är att ersätt kol i ståltillverkning. Men det kan också bero på att jag förstår för lite om den processen som jag fortfarande tror på det.Då återstår flyget, sjöfrakt, viss tågtrafik och långlagring av energi. Vilket dock är en ganska stor kaka det också. Vi kanske är lite OT här och kanske skulle ha en tråd med Batteri vs Vätgas.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2302
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Jag hörde en siffra på att SSAB behöver energi motsvarande ett fullt kärnkraftverk för att klara av den planerade kolfria produktionen av stål!
Eftersom Staten är med i den utvecklingen är kostnader en nedprioriterad sak, den kommer väl på elräkningen och skatten till oss skattebetalare istället.....
Känns som vi byggt upp samhället på den energirika oljan till låga priser.
Eftersom Staten är med i den utvecklingen är kostnader en nedprioriterad sak, den kommer väl på elräkningen och skatten till oss skattebetalare istället.....
Känns som vi byggt upp samhället på den energirika oljan till låga priser.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Skrev fel menade givetvis 150kW DC-laddning som standard.LarsL skrev:Nej! Det kommer aldrig bli vanligt med 150 kW ombordladdare. För det första var hittar du ett 220 A 3-fas uttag? Nej, det finns knappast ens. Det är nog snarare så att vi får se att 11 kW är standard på bilar. Då kan du ladda från ett vanligt 3-fas uttag.Robertrimmevik skrev:Tror att vi ganska snart kommer ha 60 mils räckvidd och 150kW ombordladdare som standard på familje-elbilarna.(alltså de bilar som körs under semester då det är högt tryck på vissa laddpunkter och risk för kö.)
Sedan skulle ju kostnaden för bilen öka brutalt om man skulle ha en 150 kW laddare inne i den. Mycket smartare att använda fasta snabbladdare där flera kan dela på kostnaden för hårdvaran.
Redan idag är det ju så att du kommer 25-35 mil på första stinten innan du behöver snabbladdning. Oftas kör man ju inte mycket längre per dag än att det då räcker med ett mat/fika stopp för att ladda upp bilen så att man kommer fram. Tiden för laddning saknar då nästan helt betydelse eftersom en lunch eller kaffe med macka tar ungefär lika lång tid som laddningen.I och med att snabbladdning är dyrt och många bilar peakar redan vid 50%SoC så tror jag att många familjer kommer att prioritera destinationsladdning det vill säga att välja boende i första hand med bra laddningsmöjligheter. Så i regel kommer man nog inte behöva ladda på mer än 15 mil i snitt under en dagsetapp, alltså ca 25kWh.
Med lite laddstrul och framkörning blir det ca 15min per session.
Då tar en 150kW-laddare 100 bilar om dagen. Det scenariot tror jag vi har inom 7-8 år max. Då är detta med dagens nivå på snabbladdare(vilken nivå vi har om 7-8 år är nog dubbla hastigheten i snitt)
För personbilar är vätgasen ”dead at arrival”. Stationerna är svindyra, typ 10x mot en hyperladdare. Tankarna tar stor plats eftersom vätgas har låg energi per liter. Och det tar längre tid att tank än med diesel.Ska då vätgas ha en chans på personbilar så måste de först jobba ikapp den kapaciteten som elbilsladdning har idag och sedan dubbla den. Vätgasmackar verkar ju ligga hästlängder efter redan idag. Är man så långt efter på personbilar så har de nog redan förlorat mot tung trafik också.
Jag tror att det enda som återstår är att ersätt kol i ståltillverkning. Men det kan också bero på att jag förstår för lite om den processen som jag fortfarande tror på det.Då återstår flyget, sjöfrakt, viss tågtrafik och långlagring av energi. Vilket dock är en ganska stor kaka det också. Vi kanske är lite OT här och kanske skulle ha en tråd med Batteri vs Vätgas.
Jag tror dock 22kW kommer bli standard på ombordladdare. För precis som du säger så blir tiden för laddning orelevant när familjen ändå måste stanna och äta och kisspaus med mera. Har man då 60 mils räckvidd så räcker det med att fylla på med 22kW billig AC laddning och äta i lugn och ro. Och inte behöva stressa ut till en dyr snabbladdare med kö på.
Mitt räkneexempel handlade mest om vilken kapacitet som jag tror snabbladdarna kommer att ha inom 7-8 år. En snabbladdare på 150kW och uppåt kommer att kunna snitta 100 bilar om dagen under semester och storhelger.
För det handlade om vart vätgasmackars kapacitet låg i paritet med snabbladdare.
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
[quote="Robertrimmevik"Jag tror dock 22kW kommer bli standard på ombordladdare. För precis som du säger så blir tiden för laddning orelevant när familjen ändå måste stanna och äta och kisspaus med mera. Har man då 60 mils räckvidd så räcker det med att fylla på med 22kW billig AC laddning och äta i lugn och ro. Och inte behöva stressa ut till en dyr snabbladdare med kö på.[/quote]
22 kW ombordladdare var det bästa med Zoen. När jag åkte mellan Nyköping och Malmö med den så stannade jag i Värnamo och åt. Där kunde man ladda gratis 22 kW i centrum och äta lunch och batteriet var fulladdat.
22 kW ombordladdare var det bästa med Zoen. När jag åkte mellan Nyköping och Malmö med den så stannade jag i Värnamo och åt. Där kunde man ladda gratis 22 kW i centrum och äta lunch och batteriet var fulladdat.
Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg
Utvecklingen har gått åt andra hållet med mindre ombordladdare. Model S kunde man få med 22 kW, men nu är det 16 kW som är standard och nu går Model 3 bara att få med 11 kW. Orsaken är ju lite det jag beskriver ovan. Det är inte många som har ett 32A 3-fas uttag hemma eller på parkering på jobbet. När du reser är det ju ändå för långsamt. Enda gången det skulle vara bra att ha är om man åker till en destination och är där i 2-3 timmar, typ Ikea eller Ullared. Blir det längre tid klarar du dig med 11kW och kortare tid så är det knappt meningsfullt... vägt mot kostnaden. Sen tycker jag nog att om en parkering har 250A i matning så är det bättre med 15 uttag än med 7. Går iofs att lastbalansera så att man kan ha många fler uttag.Robertrimmevik skrev:Jag tror dock 22kW kommer bli standard på ombordladdare. För precis som du säger så blir tiden för laddning orelevant när familjen ändå måste stanna och äta och kisspaus med mera. Har man då 60 mils räckvidd så räcker det med att fylla på med 22kW billig AC laddning och äta i lugn och ro. Och inte behöva stressa ut till en dyr snabbladdare med kö på.
Mitt räkneexempel handlade mest om vilken kapacitet som jag tror snabbladdarna kommer att ha inom 7-8 år. En snabbladdare på 150kW och uppåt kommer att kunna snitta 100 bilar om dagen under semester och storhelger.
För det handlade om vart vätgasmackars kapacitet låg i paritet med snabbladdare.
Supercharger ligger ju på 150 kW och uppåt så det är ju redan standard, skulle jag säga. Och det är tillräckligt fort för mig i alla fall.
Jag och min svåger åkte ju en snabbtur till Stockholm för att hämta en Model S. På vägen upp var vi helt fokuserade på fart och inte på att äta och mysa. Han som inte var van vid elbilar slappade ordentligt vid första stoppet och beställde inte maten innan toabesöket osv. Så när han skulle sätta tänderna i mackan så sa jag att ”Nu är bilen klar att åka... men ät upp du det är lugnt vi kan ladda lite till”. Vad jag menar är att laddningen egentligen inte är något problem i normal fallet. Det ärandes saker som tar längre tid.