![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
Såna artiklar är ingen bra PR för elbilar
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Moderator: Redaktion
Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.
Precis, märkligt att det falska påståendet alltid ska komma.Bjelke skrev:Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.Å så är vi där igen…
Ja, det borde kanske alltid finnas mekaniska handtag som backup i bilar.Tars skrev:Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Dom har ju rätt, det har lyfts fram, igen och igen och igen.Bjelke skrev:Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.Å så är vi där igen…
Finns redan mekaniska handtag som backup i både nya Model S/X och Model 3.Maw skrev:Ja, det borde kanske alltid finnas mekaniska handtag som backup i bilar.Tars skrev:Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Jo, de är lokaliserade under sätet i bak på de äldre, men nu menar jag som det var på de äldre bilarna i fram. Jag förstår att det är praktiskt med en knapp, men man tänker inte rationellt vid en krissituation.kikat skrev:Finns redan mekaniska handtag som backup i både nya Model S/X och Model 3.Maw skrev:Ja, det borde kanske alltid finnas mekaniska handtag som backup i bilar.Tars skrev:Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Men börjar det brinna för fullt kan jag tänka mig man får lite panik och glömmer det eftersom man vanligtvis använder dörrknappen.
Det finns en vanlig dragöppnare för att öppna framdörrarna på nya Model S/X/3, den sitter lättåtkomligt strax nedanför dörrknappen och framför fönsterhissarknapparna.Tars skrev:Jo, de är lokaliserade under sätet i bak på de äldre, men nu menar jag som det var på de äldre bilarna i fram. Jag förstår att det är praktiskt med en knapp, men man tänker inte rationellt vid en krissituation.kikat skrev:Finns redan mekaniska handtag som backup i både nya Model S/X och Model 3.Maw skrev:Ja, det borde kanske alltid finnas mekaniska handtag som backup i bilar.Tars skrev:Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Men börjar det brinna för fullt kan jag tänka mig man får lite panik och glömmer det eftersom man vanligtvis använder dörrknappen.
2st.dd88 skrev:Hur många har levererats?
Url till Kanada?Gustafsson skrev:Två plaid nu. Denna i Pensylvania och en i Canada. Bådar inte gott.
Gustafsson skrev:Två plaid nu. Denna i Pensylvania och en i Canada. Bådar inte gott.
driveteslacanada.ca var tidiga ute med nyheten om den i Pennsylvania, så det är samma bil skulle jag tro.taliz skrev:Url till Kanada?Gustafsson skrev:Två plaid nu. Denna i Pensylvania och en i Canada. Bådar inte gott.
Fast det är väl sant? Det finns ju inte så många faror i en elbil, så batteribrand borde ju vara den största. Sedan att det inträffar väldigt sällan är ju en annan sak.Maw skrev:Precis, märkligt att det falska påståendet alltid ska komma.Bjelke skrev:Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.Å så är vi där igen…
Nej, påståendet kan inte hävdas vara sant, eftersom det hävdar att risken är större med elbilar än med fossilbilar.Generalbogge skrev:Fast det är väl sant? Det finns ju inte så många faror i en elbil, så batteribrand borde ju vara den största. Sedan att det inträffar väldigt sällan är ju en annan sak.Maw skrev:Precis, märkligt att det falska påståendet alltid ska komma.Bjelke skrev:Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.Å så är vi där igen…
Jodå, påståendet är sant om man läser lite mer noga. Batteribränder i bilar med förbränningsmotordrift är ytterst ovanligt. Sådärja.fth skrev:Nej, påståendet kan inte hävdas vara sant, eftersom det hävdar att risken är större med elbilar än med fossilbilar.Generalbogge skrev:Fast det är väl sant? Det finns ju inte så många faror i en elbil, så batteribrand borde ju vara den största. Sedan att det inträffar väldigt sällan är ju en annan sak.Maw skrev:Precis, märkligt att det falska påståendet alltid ska komma.Bjelke skrev:Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.Å så är vi där igen…
/fth
100% större riskfth skrev:Nej, påståendet kan inte hävdas vara sant, eftersom det hävdar att risken är större med elbilar än med fossilbilar.Generalbogge skrev:Fast det är väl sant? Det finns ju inte så många faror i en elbil, så batteribrand borde ju vara den största. Sedan att det inträffar väldigt sällan är ju en annan sak.Maw skrev:Precis, märkligt att det falska påståendet alltid ska komma.Bjelke skrev:Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.Å så är vi där igen…
/fth
Ok, vi kan diskutera tolkningar av denna mening i oändlighet, men andemeningen i denna och alla liknande påståenden är:Generalbogge skrev:100% större risk
Det finns ju "inga" batterier i en bil med förbränningsmotor.
Det skulle ju lika gärna kunna stå bensinbränder lyfts fram som en av de största farorna med bilar med bensindrift jämfört med elbilar. Eller mycket större chans att få testikelcancer för män än det är för kvinnor.
På M3, MY och många andra elbilar finns ju det.Maw skrev:Ja, det borde kanske alltid finnas mekaniska handtag som backup i bilar.Tars skrev:Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Inte bak...martinot skrev:På M3, MY och många andra elbilar finns ju det.Maw skrev:Ja, det borde kanske alltid finnas mekaniska handtag som backup i bilar.Tars skrev:Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Ingen dum idé. Det kanske man borde ha till alla bilar (oavsett elbil eller inte)?lawgiver skrev:Och som alltid så har ni väl med er er nödhammare? Finns ju inga garantier att dörrarna ens går att öppna efter en krock t.ex. och då gäller det att kunna slå sönder glaset och komma ut den vägen istället.
I en "ny" Model 3 blir det väl i baksätet, framrutorna är laminerade och "okrossbara".martinot skrev:Ingen dum idé. Det kanske man borde ha till alla bilar (oavsett elbil eller inte)?lawgiver skrev:Och som alltid så har ni väl med er er nödhammare? Finns ju inga garantier att dörrarna ens går att öppna efter en krock t.ex. och då gäller det att kunna slå sönder glaset och komma ut den vägen istället.
Var köper man det isf., och var i bilen bör man placera de smidigast så att det inte är i vägen till vardags, men ändå hyfsat åtkomliga när det är bråttom?