Volvo bygger elbil 2019

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Tror också detta kommer vara avgörande för både Volvo och elbilens framtid/rykte. Räcker att bygga upp en laddningslounge som du beskriver. Man kör in i en lagom flashig inglasad yta, ställer sig antingen på en induktiv laddningsplats/kopplar in en kabel beroende på hur bråttom man har och tar sedan en fika/middag/arbetspass i faciliteterna i samma byggnad. Här kan man hämta inspiration från Nespresso som lyckats göra det till en upplevelse att handla kaffepulver i aluminiumkapslar.

I mitt tycke har Volvo visat på att man har förståelse för detta i och med ElectriCity, där man just byggt en inglasad inomhushållplats där man dessutom showcasar bussarnas laddning med mera, samt installerat trevliga små TVs samt USB-uttag för laddning och gratis WiFi på bussarna. Får samma folk utforma Volvo Electrical Lounge kan det bli grejer :) Då kommer stackarn som står utanför i regnet och tankar sin diesel få sig en tankeställare.
Är 100 % överens. Om Volvo var smarta och snabba, skulle de börja bygga detta nätverket nu så att det står ett världsomspännande nätverk färdigt till 2019. Man ingår ett samarbete med någon kaffe-leverantör och maskerar det så att det ser ut som någon sorts premium kaffe-bar med massor av garageportar. Folk skulle spekulera i vad det är för någonting, och en dag släpper Volvo information om sitt världsomspännande premium-laddnätverk för långturer.

Det skulle bli extremt populärt och skulle suga över premiumkunder till Volvo som en vakuumsug - hela upplevelsen runt tankning av fossilbil är hemsk och skulle kunna förbättras med tiopotenser. Tesla Motors skulle stå och hänga med lång näsa när teslaägarna plötsligt står och tittar in i glas-lougen tvärs över vägen där Volvos laddande kunder sitter och zippar på en Americano.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Nemesis »

Blev grymt taggad på detta! Skulle vara grymt att få en halvtimme med Samulesson & Co och pitcha denna idé :D

Om vi återigen ska fokusera på bilen i sig, vad har vi för förväntningar på specs? Är väl framförallt räckvidd och pris som är intressant, det sistnämnda har det inte kommit någon uppgift om och räckvidden verkar det redan finnas motstridiga uppgifter om?
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Surfaren »

Herr X skrev:
Det är ett påstående som du gör baserat på de kunskaper och den erfarenhet som du har nu. För mig som vant mig vid mina 510 elektriska hästar så upplevs allt annat som ofattbart mycket sämre. Lånade en merca från Tesla när min bil var på reparation och den var helt värdelös - accelerationen var som en hästkärra.
Jag håller med. Man blir väldigt snabbt bortskämd med något bättre, men att gå tillbaka åt andra hållet tar lång tid. Jag har bara kört Tesla några gånger, men min Golf R med 270hk känns allmänt seg ändå och jag ser fram emot min Teslaleverans så jag kan avyttra Golfen.
danni skrev:
Fan, om Apple släpper en elbil där jag bara loggar in med mitt iCloud-konto och sen funkar det helt perfekt ihop med allt annat jag redan äger, ja, då åker Teslan ut fortare än fort ;)
Låt bli att repa den under tiden, så kanske jag kan köpa den billigt av dig då (inget fantasipris, det är trots allt fel färg på den ;) )
TiborBlomhall skrev:
Inte ofta man ser framtidsbilder där det regnar
Det säljer ju induktionstekniken bättre om det regnar. Det är ju då man helst vill stanna i bilen. :)

Jag har haft en Volvo för många år sen. Jag minns det som att den hade sköna stolar och gedigen känsla överlag. Om Volvo gör det som dom är bra på och samtidigt kommer med i elmatchen illa kvickt (inkl. snabbladdarnät) så kan det nog gå bra.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Herr X »

joel80 skrev:
Jag skulle säga att Tesla och Musk inte kopierar Apple i allt... Elon verkar ha ett större globalt "framtidsmål" där man faktiskt ställer om bilparken till el, även med andra bilmärken. Se bara på hur han släppt på rätt många patent.
Patenten har ingen roll i Apples totalupplevelse-strategi, tvärt om har säkert dessa patentbråken mellan Apple och dess konkurrenter bidragit till att sänka varumärket något.
Apple har också ett miljömässigt framtidsmål - man har köpt enormt mycket skog i USA, och deras nya huvudkontor ska vara helt drivet av egenproducerad el. Upplever inte att det är någon skillnad på Tesla och Apple där.
joel80 skrev:
Han har ju, precis som togs upp i den här tråden, gått ut och sagt att det är samarbete på gång med Europeisk biltillverkare ang laddstationer.
Han har sagt att han för någon sorts samtal - vi får se var det landar. I nuläget har Tesla valt en proprietär standard för laddning, som gör att ingen annan elbilst skulle kunna ladda där ens om de betalade. Detta kunde man tänka sig att man kan lösa i framtiden med adaptrar.
joel80 skrev:
Vi som användare skulle ju vinna rätt mycket på om man kan ladda på alla ställen. Det skulle gå bra mycket snabbare att bygga ut infrastruktur om man inte behövde ha 4 olika laddstationer i Wilhelmina eller Junsele.
Det kommer vi kunna. Volvo vinner inget på att begränsa konkurrenters kunder från att ladda om de har lediga platser (även om kanske en adapter kommer behövas?). Marknaden ordnar upp i sådana här saker.

Självklart är det bättre att biltillverkarna själva bygger flera parallella laddplatser en att en central aktör gör det. Då skulle det bli valfrihet och konkurrens på ett helt annat sätt än om alla måste stå i kö och huttra vid Fortums laddplats under en lönn med fåglar som bajsar ner din bil. Övergången till elbilism sker snabbast, enligt mig, om biltillverkarna bygger och underhåller egna laddnätverk på samma sätt som Tesla.
Har du då lite sämre ekonomi och köper en importerad Indisk Tata, får du stå och frysa på en långsam ChaDeMo under Fortums fågellönnar. Köper du istället en BMW, sitter du med kostymen och kaffekoppen och tittar ut ur din glaslounge när folk pulsar förbi utanför.

Tröttnar du på att stå och frysa i Fortums laddkö, kör du över till BMW's ladd-lounge där du kan betala 400kr i engångssumma för att ladda bilen. Väl där får du en ladd-upplevelse utöver det vanliga, och du börjar leka med tanken på att byta upp dig till en BMW.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Laban »

Nemesis skrev:
Krävs BARA en sjuhelv*s massa batterier och anslutning till Supercharger så är det lungt :)
En Europeisk tillverkare, visst kan väl det vara Volvo. Det skulle vara väldigt roligt om så vore fallet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av joel80 »

Herr X skrev:
Självklart är det bättre att biltillverkarna själva bygger flera parallella laddplatser en att en central aktör gör det. Då skulle det bli valfrihet och konkurrens på ett helt annat sätt än om alla måste stå i kö och huttra vid Fortums laddplats under en lönn med fåglar som bajsar ner din bil. Övergången till elbilism sker snabbast, enligt mig, om biltillverkarna bygger och underhåller egna laddnätverk på samma sätt som Tesla.
Har du då lite sämre ekonomi och köper en importerad Indisk Tata, får du stå och frysa på en långsam ChaDeMo under Fortums fågellönnar. Köper du istället en BMW, sitter du med kostymen och kaffekoppen och tittar ut ur din glaslounge när folk pulsar förbi utanför.

Tröttnar du på att stå och frysa i Fortums laddkö, kör du över till BMW's ladd-lounge där du kan betala 400kr i engångssumma för att ladda bilen. Väl där får du en ladd-upplevelse utöver det vanliga, och du börjar leka med tanken på att byta upp dig till en BMW.
Jag hoppas verkligen inte vi hamnar i ett sånt hemskt elit-tänkande. En infrastruktur ska byggas ut gemensamt och användas av alla gemensamt. Att Tesla nu visar att det går att göra på ett vettigt sätt gör att dom har försprång och kan ta in en bra slant om andra tillverkare vill vara med och dela på infrastrukturen, men att låsa till varje märke är urbota korkat och gynnar ingen. Laddplatser bör utformas så de integreras i nuvarande struktur. Alltså som Tesla gjort, fast med högre täthet och på fler platser såklart.. Laddplatser på strategiska ställen där man kan göra andra saker.. äta, handla, bada, träna eller vad det nu än är. Att tro att folk ska dricka en dubbel espresso och stå i en glasbur bara för att man behöver ladda ser jag inte kommer hända.

Jag tar det gärna skattefinansierat och statligt! Jepp! Jag tycker infrastruktur ska vara samägt av oss alla.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Elektrokungen »

joel80 skrev:
Herr X skrev:
Självklart är det bättre att biltillverkarna själva bygger flera parallella laddplatser en att en central aktör gör det. Då skulle det bli valfrihet och konkurrens på ett helt annat sätt än om alla måste stå i kö och huttra vid Fortums laddplats under en lönn med fåglar som bajsar ner din bil. Övergången till elbilism sker snabbast, enligt mig, om biltillverkarna bygger och underhåller egna laddnätverk på samma sätt som Tesla.
Har du då lite sämre ekonomi och köper en importerad Indisk Tata, får du stå och frysa på en långsam ChaDeMo under Fortums fågellönnar. Köper du istället en BMW, sitter du med kostymen och kaffekoppen och tittar ut ur din glaslounge när folk pulsar förbi utanför.

Tröttnar du på att stå och frysa i Fortums laddkö, kör du över till BMW's ladd-lounge där du kan betala 400kr i engångssumma för att ladda bilen. Väl där får du en ladd-upplevelse utöver det vanliga, och du börjar leka med tanken på att byta upp dig till en BMW.
Jag hoppas verkligen inte vi hamnar i ett sånt hemskt elit-tänkande. En infrastruktur ska byggas ut gemensamt och användas av alla gemensamt. Att Tesla nu visar att det går att göra på ett vettigt sätt gör att dom har försprång och kan ta in en bra slant om andra tillverkare vill vara med och dela på infrastrukturen, men att låsa till varje märke är urbota korkat och gynnar ingen. Laddplatser bör utformas så de integreras i nuvarande struktur. Alltså som Tesla gjort, fast med högre täthet och på fler platser såklart.. Laddplatser på strategiska ställen där man kan göra andra saker.. äta, handla, bada, träna eller vad det nu än är. Att tro att folk ska dricka en dubbel espresso och stå i en glasbur bara för att man behöver ladda ser jag inte kommer hända.

Jag tar det gärna skattefinansierat och statligt! Jepp! Jag tycker infrastruktur ska vara samägt av oss alla.
+1
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Herr X »

joel80 skrev:
Jag hoppas verkligen inte vi hamnar i ett sånt hemskt elit-tänkande. En infrastruktur ska byggas ut gemensamt och användas av alla gemensamt. Att Tesla nu visar att det går att göra på ett vettigt sätt gör att dom har försprång och kan ta in en bra slant om andra tillverkare vill vara med och dela på infrastrukturen, men att låsa till varje märke är urbota korkat och gynnar ingen. Laddplatser bör utformas så de integreras i nuvarande struktur. Alltså som Tesla gjort, fast med högre täthet och på fler platser såklart.. Laddplatser på strategiska ställen där man kan göra andra saker.. äta, handla, bada, träna eller vad det nu än är. Att tro att folk ska dricka en dubbel espresso och stå i en glasbur bara för att man behöver ladda ser jag inte kommer hända.

Jag tar det gärna skattefinansierat och statligt! Jepp! Jag tycker infrastruktur ska vara samägt av oss alla.
Jag tycker att infrastruktur som det bara kan/bör finnas ett av ska samägas av oss skattebetalare (vägnät, järnvägsnät, elnät) men vänder mig starkt emot att staten ska expropriera alla bensinstationer i landet, alla mobilnät och annat som det kan finnas flera av och som kan konkurrensutsättas.

Staten är usel på drift, och utan incitament att hela tiden få nya nöjda kunder, så faller kvaliteten som en sten. Det är inte längesedan tanterna bakom plexiglasluckorna på Systembolaget smällde igen luckan på fingertopparna när man krafsade efter de små växelslantarna som de hafsigt slängt ut över den lilla plexiglasbänken.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av joel80 »

Herr X skrev:
Jag tycker att infrastruktur som det bara kan/bör finnas ett av ska samägas av oss skattebetalare (vägnät, järnvägsnät, elnät) men vänder mig starkt emot att staten ska expropriera alla bensinstationer i landet, alla mobilnät och annat som det kan finnas flera av och som kan konkurrensutsättas.

Staten är usel på drift, och utan incitament att hela tiden få nya nöjda kunder, så faller kvaliteten som en sten. Det är inte längesedan tanterna bakom plexiglasluckorna på Systembolaget smällde igen luckan på fingertopparna när man krafsade efter de små växelslantarna som de hafsigt slängt ut över den lilla plexiglasbänken.
Du har en viss poäng.. Jag kan möta dig lite med att staten ändå går in för att reglera viss standardisering (för på bensinstationer gör man inte skillnad på märken idag...) och även krav på viss utbredning även i glesbygd. (Bygger man laddstationer måste man också se till att täcka upp även där det kanske inte är fullt lika lönsamt. Det har ju behövts lagar och krav på t.ex mobiloperatörer för att få täckning på glesbygden, och där har vi det lite halvdåligt i många orter idag, så man får hoppas det ska funka bättre än det.

Jämförelsen med Systembolaget vet jag inte om den var den bästa.. Systembolaget är ju ett av de av staten helägda bolagen som jag tycker har absolut bäst service! Enorm kunskap och serviceanda numera och ett utbud du inte hittar på många ställen i Europa!
Du skulle dragit till med Posten eller Vårdcentralerna istället. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Herr X »

joel80 skrev:
Du har en viss poäng.. Jag kan möta dig lite med att staten ändå går in för att reglera viss standardisering (för på bensinstationer gör man inte skillnad på märken idag...)
Jag vände mig inte emot standardisering - tycker dock bara att skattebetalarna ska driva standardiseringsprocesser om inte företagen själva fixar självreglering (vilket är väldigt sällsynt). Jag har jobbat som VD för en branschförening och min uppfattning är att företag, iallafall i Skandinavien, är extremt duktiga på självreglering och gemensamma standarder.
joel80 skrev:
Det har ju behövts lagar och krav på t.ex mobiloperatörer för att få täckning på glesbygden, och där har vi det lite halvdåligt i många orter idag, så man får hoppas det ska funka bättre än det.
Jag är inte emot lagar eller krav heller.. många halmgubbar i ditt inlägg ;)
joel80 skrev:
Jämförelsen med Systembolaget vet jag inte om den var den bästa.. Systembolaget är ju ett av de av staten helägda bolagen som jag tycker har absolut bäst service! Enorm kunskap och serviceanda numera och ett utbud du inte hittar på många ställen i Europa!
Du skulle dragit till med Posten eller Vårdcentralerna istället. ;)
Håller med, det var ett dåligt exempel. De har blivit bra eftersom de tittat på näringslivet och förstått att deras användare är betalande kunder (som dock är förhindrade att gå någon annanstans än till deras butik).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
DonElon
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 sep 2015 10:41

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av DonElon »

Herr X skrev:
Stefan skrev:
Tycker ni låter lite negative till det Volvo tänker göra. Själv så är jag positivt inställd till detta och ser framemot de möjligheter att någon börja bygga laddinfrastruktur på allvar... Kanske detta också ändrar det politiska läget så att det blir fler förmåner att äga elbil.
Jag är extremt positiv, men jag är orolig att Volvo missbedömt kraften i den disruptiva omställningen av marknaden som är på gång.
*snip*
Allt handlar alltså om hur välförberedda Volvo är på att gå över till eldrift - om det som de nu talar om är ett nedprioriterat projekt i ett hörn någonstans på Torslandafabriken så kommer de inte överleva.
Jag är också orolig för det.
Min gissning är att Volvos SPA-plattform inte är utvecklad för ren eldrift, bara hybrid och laddhybrider. Låt oss säga att det tar fem år att ta fram en ny plattform. 2010 fanns väl bara iMiev och knappt Leaf. Elbilar verkade då bara vara ett dyrt sidospår för kompakta citybilar. Volvo valde därför att inte satsa på elbilar utan att laddhybrider var rätt väg för större bilar. Det är också därför har Volvo talat sig så varma för laddhybrider och dissat elbilar även så sent som ifjol.

Men med den nya, lilla plattformen som nu utvecklas med kineserna har man hinnut backa bandet och konstruerat om så att det ska gå att bygga rena elbilar på plattformen. Med den kritiska och livsviktiga förändringen kan nu Volvo börja prata varmt om elbilar igen.

Jag hoppas inte att jag har rätt, för det betyder att så länge SPA-plattformen är grunden för 60-serien och uppåt kommer Volvo inte kunna hänga på Tesla/BMW/Audi i deras lyxelbilar på minst 10 år ... :(
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Elputte »

För att sammanfatta lite hittils.

Volvo ska satsa lite på eldrivet. En ren elbil är på gång troligtvis 2019. Eventuellt mellanklass kanske en Model 3 dödare? ;) Volvos ledning verkar ha vänt lite angående elbilens vara eller icke vara. Självfallet har de dessutom varit skeptiska utåt tills de varit känt att de ska komma ut med en egen elbil.

Sedan har många häcklat Volvo med all rätt då det varit sena på bollen. Eventuellt finns det en ännu större spirande tro på att det här kan betyda mycket i Sverige men även internationellt. Angående elbilens slutliga segertåg.

Samtidigt som Tibor sitter hemma och skriver en nyhetsartikel om Volvo. Så flyter diskutionerna iväg om Apple etc. Samt hur Volvo ska ladda sina elbilar. Kan det vara de som ska hänga på Teslas laddnätverk?

Själv tror jag att det är bara positivt att Volvo kommer med en elbil. 2019 kommer det att finnas många fler snabbladdare hur som helst.

Hoppas bara deras satstsning är seriös.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Herr X »

Elputte skrev:
Själv tror jag att det är bara positivt att Volvo kommer med en elbil. 2019 kommer det att finnas många fler snabbladdare hur som helst.
Bra sammanfattat, kan bara förtydliga att ingen hittills i denna tråden har tyckt att Volvos aviserade satsning är negativ, frågeställningen är om man gör för lite för sent?
Man aviserar ju samtidigt en stor satsning på bensinhybridbilar som i praktiken är bilar med mullrande bensinmotorer som eldar raffinerad olja för att ladda de mikroskopiska batterierna i bilen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av HelectriC »

om några år tror jag man kommer skratta åt hybridbilarna. En riktigt øvergångsprodukt som egentligen inte var særskillt bra på något, bara en stor kompromiss med massa inbyggda løgner (låg førbrukning, framtidsrættat etc). Det blir lite som med hur vi idag ser på att lobotomera folk førr i tiden, galet!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av pegs »

Lobotomeringsanalogin kanske är väl tuff?

Mer som att man lyste upp hemmet med fotogenlampor kanske?
(Dom osade ju rätt bra dom med.)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av LarsL »

Fotogen var nog ganska bra i sig. Elen hade ju svårt att slå ut den.
Men en hybrid är som att ha en kökslampa dom både går på fotogen och el. Det är ju jättebra om strömmen går... Typ.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Fotogen var nog ganska bra i sig. Elen hade ju svårt att slå ut den.
Men en hybrid är som att ha en kökslampa dom både går på fotogen och el. Det är ju jättebra om strömmen går... Typ.
Snarare att lampan går 10 minuter på el, vid all användning därefter börjar den automatiskt elda fotogen.

För övrigt gillar jag Helectric's lobotomeringskommentar! +1 från mig! :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Werzion
Inlägg: 160
Blev medlem: 14 jun 2014 22:18
Ort: Jönköping

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Werzion »

Minidisc, där har vi den ultimata onödiga övergångsprodukten :)
Fanns dom ens i ett helt år innan iPod gjorde entré och de blev passé!?!


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av HelectriC »

Werzion skrev:
Minidisc, där har vi den ultimata onödiga övergångsprodukten :)
Fanns dom ens i ett helt år innan iPod gjorde entré och de blev passé!?!


Skickat från min iPad med Tapatalk
jag hade en minidiscspelare (ja, jag køpte en utan att vara lobotomerad), men orkade aldrig ta meg mig massa diskar, sen køpte jag en MpMan, tror det var en av de førsta MP3-spelarna och den hade enorma 16MB minne, som jag sedan utøkade till 32 :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Nemesis »

Werzion skrev:
Minidisc, där har vi den ultimata onödiga övergångsprodukten :)
Fanns dom ens i ett helt år innan iPod gjorde entré och de blev passé!?!


Skickat från min iPad med Tapatalk
Min farfar kör fortfarande med minidisc, genomförde en insats i vintras med att köra över hela LP samlingen till minidiscs :)

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Elektrokungen »

HelectriC skrev:
Werzion skrev:
Minidisc, där har vi den ultimata onödiga övergångsprodukten :)
Fanns dom ens i ett helt år innan iPod gjorde entré och de blev passé!?!


Skickat från min iPad med Tapatalk
jag hade en minidiscspelare (ja, jag køpte en utan att vara lobotomerad), men orkade aldrig ta meg mig massa diskar, sen køpte jag en MpMan, tror det var en av de førsta MP3-spelarna och den hade enorma 16MB minne, som jag sedan utøkade till 32 :lol:
Jag köpte också en MP-Man. Tror det var 1998. Min hade hysteriska 64MB minne och ett fantastiskt dåligt parallellportsinterface för att ladda ner låtar.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Laban »

Herr X skrev:
Elputte skrev:
Själv tror jag att det är bara positivt att Volvo kommer med en elbil. 2019 kommer det att finnas många fler snabbladdare hur som helst.
Bra sammanfattat, kan bara förtydliga att ingen hittills i denna tråden har tyckt att Volvos aviserade satsning är negativ, frågeställningen är om man gör för lite för sent?
Man aviserar ju samtidigt en stor satsning på bensinhybridbilar som i praktiken är bilar med mullrande bensinmotorer som eldar raffinerad olja för att ladda de mikroskopiska batterierna i bilen.
Det tillverkas 80 miljoner bilar/år och det lär knappast tillverkas ens 1/10 av den mängden elbilar till 2019, snarare <= 1/100. Så 2019 är knappast försent. Speciellt inte om man ansluter sig till Teslas snabbladdningsnätverk och får den biten "på köpet". Och just det är det kanske inte så troligt att någon av de stora gör, men för mindre tillverkare som Volvo kan jag inte se annat än fördelar med att göra detta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Nemesis »

Tycker denna beskriver Volvos kommande aktiviteter ganska väl. Någon som har mer info kring deras tankar om laddningsnätverk?

http://www.expressen.se/motor/volvo-byg ... -sta-klar/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av HelectriC »

Elektrokungen skrev:
HelectriC skrev:
Werzion skrev:
Minidisc, där har vi den ultimata onödiga övergångsprodukten :)
Fanns dom ens i ett helt år innan iPod gjorde entré och de blev passé!?!


Skickat från min iPad med Tapatalk
jag hade en minidiscspelare (ja, jag køpte en utan att vara lobotomerad), men orkade aldrig ta meg mig massa diskar, sen køpte jag en MpMan, tror det var en av de førsta MP3-spelarna och den hade enorma 16MB minne, som jag sedan utøkade till 32 :lol:
Jag köpte också en MP-Man. Tror det var 1998. Min hade hysteriska 64MB minne och ett fantastiskt dåligt parallellportsinterface för att ladda ner låtar.

det var tider det, jag var kung på skolan som hade en mp3-spelare 8-)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Volvo bygger elbil 2019

Inlägg av Svenssons »

Nemesis skrev:
Tycker denna beskriver Volvos kommande aktiviteter ganska väl. Någon som har mer info kring deras tankar om laddningsnätverk?

http://www.expressen.se/motor/volvo-byg ... -sta-klar/
På bild 3 visar de hur enkelt det är med elbil...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar