Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Blipblop »

HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
En kollega där drivaxel på Model S precis gick sönder. Två månader utanför garanti, 80.000NOK kostnad, bam! Svälj den :o
Gick det sönder mer grejer då, låter väl dyrt för bara en drivaxel ju…
Osäkert om det var båda axlarna och möjligen följdfel när det väl skedde. Har inte frågat så noga, inte han jag pratar med allra mest.
Frågan är vad det hade kostat att få det åtgärdat privat. Av någon anledning kryddas det skapligt när det repareras via försäkringsbolag. Jag har jobbat på verkstad så jag vet.

Men... Att köpa en gammal Tesla känns verkligen lite som "grisen i säcken" när man läser dessa trådar. Det blir hög milkostnad om det inte går på tex garantin menar jag.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nabben skrev:
fimpen skrev:
SwedishAdvocate skrev:
PEHO skrev:
.../ Men det klart den kanske är miljövänlig om man bortser från allt material som bytts ut och kanske kastats...

[Min understrykn.]
Om det känns bättre så tror jag de kasserade drivaxlarna hamnar i materialåtervinningen... ;)

Ang. drivaxlarna så kom jag ihåg det här inlägget:
fimpen skrev:
.../ Drivaxlarna kommer garanterat att gå sönder på du gasar på det allra minsta i annat än low, och samtidigt sliter du sönder bakdäcken i low… omöjlig situation så du kan direkt räkna med att byta till ställbara camber-stag, jag körde N2itive och är nöjd. /...

Länk till detta inlägg:
viewtopic.php?f=11&t=28606#p605739
I den tråden finns även lite mer diskussion kring det här...
Yep, det var min post. Köp N2itive eller motsvarande ställbara camber-stag, boka in byte av drivaxlar så att du får fräscha sådana och byt sedan stagen direkt, gör fyrhjulsinställningen i low och sen tror jag faktiskt att det problemet är löst. Helknäppt - javisst, men ändå lösbart. Även om stagen är ohemult dyra för vad det är, så är det ju marginellt jämfört med vad bilen kostar. Bara att bita i det sura äpplet om en inte gillar att hänga på SC oftare än du bytte olja i din gamla fossilare…

/F
Hej,
Köpte du dem i USA? Tullkostnad?
Förslag:

Skapa en ny tråd om N2itive eller motsvarande ställbara camber-stag så kanske det är någon som vet och kan svara...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
Förslag:

Skapa en ny tråd om N2itive eller motsvarande ställbara camber-stag så kanske det är någon som vet och kan svara...
Hittade det här i en annan tråd:
lator skrev:
Ozto skrev:
Är det någon här som har bytt till justerbara toe/camber armar bak för att kunna justera hjulvinklar även i låg eller mycket låg på luftfjädringen?

Tänker på det här eller liknande kit.

https://n2itive.me/

Hur nära en bra inställning kommer man med original?
Jag vet en X-ägare som har monterat dessa men har inte hört vad hans däck-konto har blivit efter detta. Jag har dock svårt att tro att man sparar in de $850 +frakt och tull som ett par camberarmar kostar. Dessutom hävdar firman att de är tillverkade av både 4140 cromoly stål och "automotive aluminium" vilket ju antagligen kommer att resultera i helt orörliga justerskruvar och senare troligen haverier...
Som nämnts så är det toe som sliter däck, inte felaktig camber. Att sen bakvagnen är "felbyggd" så att toe ändras med olika höjder kan ju vara något att titta på.
Källa:
viewtopic.php?f=11&t=18291&start=30#p508436

Edit: Fixat den felaktiga länken ovan...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Teslared »

Finns ju billigare utan tull och moms https://www.uniball.fi/cgi-bin/webio2ka ... rallycorsa
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av dstr »

HelectriC skrev:
En kollega där drivaxel på Model S precis gick sönder. Två månader utanför garanti, 80.000NOK kostnad, bam! Svälj den :o
En drivaxel på Mekonomen kostar 3500:-.
Användarvisningsbild
EMK
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 mar 2021 18:49

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av EMK »

Fick svar i mail från Tesla Malmö angående min fråga vem som bekostar att laga drivaxlarna efter att nybilsgarantin gått ut:

Nybilsgarantin gäller i 4 år eller 8000 mil vilket som kommer först.
Om man kan härleda gamla problemen efter garantin gått ut, så gäller garantin på arbete/material 1 år eller 2000 mil från reperationsdatum.
Dvs om du har samma problemmed drivaxlarna när bilen gått tex 12000 mil och det gått 2 år efter garantin gått ut kan vi ej ta det på garanti längre.
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
Ort: ÖRBYHUS

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av niklasha01 »

EMK skrev:
Fick svar i mail från Tesla Malmö angående min fråga vem som bekostar att laga drivaxlarna efter att nybilsgarantin gått ut:

Nybilsgarantin gäller i 4 år eller 8000 mil vilket som kommer först.
Om man kan härleda gamla problemen efter garantin gått ut, så gäller garantin på arbete/material 1 år eller 2000 mil från reperationsdatum.
Dvs om du har samma problemmed drivaxlarna när bilen gått tex 12000 mil och det gått 2 år efter garantin gått ut kan vi ej ta det på garanti längre.
Hej!
Jag ha bytt drivaxlar tre gånger på garanti, om det skulle fortsätta utanför garantin skulle jag hävda konstruktionsfel och driva det stenhårt.
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
EMK
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 mar 2021 18:49

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av EMK »

niklasha01 skrev:
EMK skrev:
Fick svar i mail från Tesla Malmö angående min fråga vem som bekostar att laga drivaxlarna efter att nybilsgarantin gått ut:

Nybilsgarantin gäller i 4 år eller 8000 mil vilket som kommer först.
Om man kan härleda gamla problemen efter garantin gått ut, så gäller garantin på arbete/material 1 år eller 2000 mil från reperationsdatum.
Dvs om du har samma problemmed drivaxlarna när bilen gått tex 12000 mil och det gått 2 år efter garantin gått ut kan vi ej ta det på garanti längre.
Hej!
Jag ha bytt drivaxlar tre gånger på garanti, om det skulle fortsätta utanför garantin skulle jag hävda konstruktionsfel och driva det stenhårt.
Jag håller med dig, det skulle jag göra också, speciellt när samma fel inträffat flera gånger under garantin. Min bil ska in nu i april för att byta drivaxlar för andra gången, och jag har 1,5 år kvar på nybilsgarantin.
Min bil har haft en del andra problem som blivit lagade på garantin så jag funderar på försäkringen från Helvetica som förlänger nybilsgarantin men jag har inte bestämt mig ännu.
Då får man se noga vad som ingår i den.
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av alma83 »

Har någon med de ”nya” drivaxlarna fått problem med vibrationer? Jag tyckte att det började kännas lite igen vid acc i chill mode och standard läge på fjädringen. Vill inte köra low hela tiden.
Detta efter att jag testade standard mode i low i helgen… ville känna på accelerationen. Ska drivaxeln verkligen paja för att man provar det bilen ska klara? Hehe…
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
EMK
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 mar 2021 18:49

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av EMK »

alma83 skrev:
Har någon med de ”nya” drivaxlarna fått problem med vibrationer? Jag tyckte att det började kännas lite igen vid acc i chill mode och standard läge på fjädringen. Vill inte köra low hela tiden.
Detta efter att jag testade standard mode i low i helgen… ville känna på accelerationen. Ska drivaxeln verkligen paja för att man provar det bilen ska klara? Hehe…
Jag vet inte om jag fick de nya drivaxlarna senast. Men det dröjde inte länge förrän det kom vibrationer igen. Väldigt frustrerande. Jag ska lämna bilen för byte av drivaxlar igen nu i juli. Sen vågar man ju knappt accelerera. Däcken blir snett slitna också.
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av alma83 »

EMK skrev:
alma83 skrev:
Har någon med de ”nya” drivaxlarna fått problem med vibrationer? Jag tyckte att det började kännas lite igen vid acc i chill mode och standard läge på fjädringen. Vill inte köra low hela tiden.
Detta efter att jag testade standard mode i low i helgen… ville känna på accelerationen. Ska drivaxeln verkligen paja för att man provar det bilen ska klara? Hehe…
Jag vet inte om jag fick de nya drivaxlarna senast. Men det dröjde inte länge förrän det kom vibrationer igen. Väldigt frustrerande. Jag ska lämna bilen för byte av drivaxlar igen nu i juli. Sen vågar man ju knappt accelerera. Däcken blir snett slitna också.
När bytte du?
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
EMK
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 mar 2021 18:49

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av EMK »

alma83 skrev:
EMK skrev:
alma83 skrev:
Har någon med de ”nya” drivaxlarna fått problem med vibrationer? Jag tyckte att det började kännas lite igen vid acc i chill mode och standard läge på fjädringen. Vill inte köra low hela tiden.
Detta efter att jag testade standard mode i low i helgen… ville känna på accelerationen. Ska drivaxeln verkligen paja för att man provar det bilen ska klara? Hehe…
Jag vet inte om jag fick de nya drivaxlarna senast. Men det dröjde inte länge förrän det kom vibrationer igen. Väldigt frustrerande. Jag ska lämna bilen för byte av drivaxlar igen nu i juli. Sen vågar man ju knappt accelerera. Däcken blir snett slitna också.
När bytte du?
Tittade efter i appen och det var i juli 2021. Så då blir det precis ett år sedan när jag ska byta i juli nu.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Dagfinn »

alma83 skrev:
Har någon med de ”nya” drivaxlarna fått problem med vibrationer? Jag tyckte att det började kännas lite igen vid acc i chill mode och standard läge på fjädringen. Vill inte köra low hela tiden.
Detta efter att jag testade standard mode i low i helgen… ville känna på accelerationen. Ska drivaxeln verkligen paja för att man provar det bilen ska klara? Hehe…
Nu har ju jag en S och inte X, men fick dom utbytt 24:e augusti 2021. Än så länge inga problem, och jag drar på rätt ofta vid påfarter etc bara för att det är så jädra svårt att låta bli :D
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av alma83 »

EMK skrev:
alma83 skrev:
EMK skrev:
alma83 skrev:
Har någon med de ”nya” drivaxlarna fått problem med vibrationer? Jag tyckte att det började kännas lite igen vid acc i chill mode och standard läge på fjädringen. Vill inte köra low hela tiden.
Detta efter att jag testade standard mode i low i helgen… ville känna på accelerationen. Ska drivaxeln verkligen paja för att man provar det bilen ska klara? Hehe…
Jag vet inte om jag fick de nya drivaxlarna senast. Men det dröjde inte länge förrän det kom vibrationer igen. Väldigt frustrerande. Jag ska lämna bilen för byte av drivaxlar igen nu i juli. Sen vågar man ju knappt accelerera. Däcken blir snett slitna också.
När bytte du?
Tittade efter i appen och det var i juli 2021. Så då blir det precis ett år sedan när jag ska byta i juli nu.
Vet du vad kalaset kommer att landa på? Eller tar de det som goodwill? Det gjorde de för mig förra året. Man kanske ska räkna med drivaxlar en gång varje-vartannat år….
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
EMK
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 mar 2021 18:49

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av EMK »

alma83 skrev:
EMK skrev:
alma83 skrev:
EMK skrev:
alma83 skrev:
Har någon med de ”nya” drivaxlarna fått problem med vibrationer? Jag tyckte att det började kännas lite igen vid acc i chill mode och standard läge på fjädringen. Vill inte köra low hela tiden.
Detta efter att jag testade standard mode i low i helgen… ville känna på accelerationen. Ska drivaxeln verkligen paja för att man provar det bilen ska klara? Hehe…
Jag vet inte om jag fick de nya drivaxlarna senast. Men det dröjde inte länge förrän det kom vibrationer igen. Väldigt frustrerande. Jag ska lämna bilen för byte av drivaxlar igen nu i juli. Sen vågar man ju knappt accelerera. Däcken blir snett slitna också.
När bytte du?
Tittade efter i appen och det var i juli 2021. Så då blir det precis ett år sedan när jag ska byta i juli nu.
Vet du vad kalaset kommer att landa på? Eller tar de det som goodwill? Det gjorde de för mig förra året. Man kanske ska räkna med drivaxlar en gång varje-vartannat år….
De har sagt att det ska gå på garantin eftersom bilen inte är över fyra år. Men efter det så verkar det vara så att man får betala själv, och det är ju verkligen dåligt. Det är ett konstruktionsfel när man inte kan köra mer än ett år utan att behöva byta. Vi fick vibrationerna tillbaka redan efter ett halvår så man får nog vara inställd på att byta så ofta som varje-vartannat år tyvärr. Vi kör inte så mycket heller, kanske 2500 mil / år. Och vi kör försiktigt och helt vanligt tycker jag!
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Yxel »

Min bil skulle in imorgon för att få senaste drivaxlarna. Den är utanför garantin. Hade fått kostnadsförslag på 21000:-. (Det brukar man ju få)
Skickade sms idag för att fråga om det skulle utföras utan kostnad men får till svar att det utförs till ett rabatterat pris, alltså 21000:-.

Så där har ni det. 21000:- för att byta om eran bil är utanför garantin.

Tror jag kommer skita i det nu.

Tycker det är uselt hanterat av Tesla
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av John Galt »

Yxel skrev:
Min bil skulle in imorgon för att få senaste drivaxlarna. Den är utanför garantin. Hade fått kostnadsförslag på 21000:-. (Det brukar man ju få)
Skickade sms idag för att fråga om det skulle utföras utan kostnad men får till svar att det utförs till ett rabatterat pris, alltså 21000:-.

Så där har ni det. 21000:- för att byta om eran bil är utanför garantin.

Tror jag kommer skita i det nu.

Tycker det är uselt hanterat av Tesla
Min MX raven har jag bytt drivaxlar på (det är väl det de gör?) för att åtgärda vibrationer. Första gången gamla lösningen och nyligen (för typ exakt tre månader och en dag sedan) nya lösningen. För en månad sedan hade bilen gått 8000 mil, så garantin försvann. Nu har bilen börjat knarra vid minsta gupp eller rattutslag. Detta pga drivaxlarna tror jag att jag läst mig till. Hänger felen ihop tror ni och vad kan man gissa om kostnad (21000?)?
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av infelicitas »

Nu har jag ingen erfarenhet av drivaxelproblem, men knarr skulle jag säga beror på krängninshämmare eller spindelleder(länkarm som det skrivits om här på forumet en del).

kostnad kan jag inte sia om.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Teslared »

I Schweiz och Tyskland kostar byte av drivaxlar typ 500 EUR resp. CHF utanför garantin. Allt enligt TFF forum.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Yxel »

Och jag ska betala ett rabbaterat pris på 21000:-. Jo jag säger då det.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
EMK
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 mar 2021 18:49

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av EMK »

John Galt skrev:
Yxel skrev:
Min bil skulle in imorgon för att få senaste drivaxlarna. Den är utanför garantin. Hade fått kostnadsförslag på 21000:-. (Det brukar man ju få)
Skickade sms idag för att fråga om det skulle utföras utan kostnad men får till svar att det utförs till ett rabatterat pris, alltså 21000:-.

Så där har ni det. 21000:- för att byta om eran bil är utanför garantin.

Tror jag kommer skita i det nu.

Tycker det är uselt hanterat av Tesla
Min MX raven har jag bytt drivaxlar på (det är väl det de gör?) för att åtgärda vibrationer. Första gången gamla lösningen och nyligen (för typ exakt tre månader och en dag sedan) nya lösningen. För en månad sedan hade bilen gått 8000 mil, så garantin försvann. Nu har bilen börjat knarra vid minsta gupp eller rattutslag. Detta pga drivaxlarna tror jag att jag läst mig till. Hänger felen ihop tror ni och vad kan man gissa om kostnad (21000?)?
Vår bil har också börjat knarra vid minsta gupp (bor i en skog så den knarrar alltså hela tiden, funderar på att köpa en jeep istället :-)) och även när man vrider ratten, i låga hastigheter. Bilen låter som ett gammalt skepp av trä! Detta problem började för cirka tre veckor sedan och eftersom vi har tid i juli för att byta drivaxlar så mailade jag till Tesla Malmö idag och frågade om de kan kolla detta samma dag. Så då hänger det kanske ihop med drivaxlarna.
Användarvisningsbild
EMK
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 mar 2021 18:49

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av EMK »

Yxel skrev:
Och jag ska betala ett rabbaterat pris på 21000:-. Jo jag säger då det.
Det är så dåligt. Det måste ju klassas som ett konstruktionsfel. Men jag har frågat Tesla i Malmö och de hävdar att efter garantitiden går ut så får man betala själv. Jag har (som jag skrivit här tidigare) tittat lite på försäkringen från Helvetica om man ska teckna den. Men det är säkert något kryphål i den... Någon som köpt den och vet hur den fungerar?
Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 dec 2018 11:02

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av ergo »

Finns det någon tredjepartslösning som håller bättre än Teslas egna drivaxlar? Ska in och byta axlar fram nu på min S2020. Ska man behålla bilen efter garantin så hade det ju varit värt att lägga en slant på något som håller mer än en kvart.
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Yxel »

EMK skrev:
Yxel skrev:
Och jag ska betala ett rabbaterat pris på 21000:-. Jo jag säger då det.
Det är så dåligt. Det måste ju klassas som ett konstruktionsfel. Men jag har frågat Tesla i Malmö och de hävdar att efter garantitiden går ut så får man betala själv. Jag har (som jag skrivit här tidigare) tittat lite på försäkringen från Helvetica om man ska teckna den. Men det är säkert något kryphål i den... Någon som köpt den och vet hur den fungerar?
Har för mig att drivaxlarna inte täcks av den tyvärr.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av MWall »

Yxel skrev:
EMK skrev:
Yxel skrev:
Och jag ska betala ett rabbaterat pris på 21000:-. Jo jag säger då det.
Det är så dåligt. Det måste ju klassas som ett konstruktionsfel. Men jag har frågat Tesla i Malmö och de hävdar att efter garantitiden går ut så får man betala själv. Jag har (som jag skrivit här tidigare) tittat lite på försäkringen från Helvetica om man ska teckna den. Men det är säkert något kryphål i den... Någon som köpt den och vet hur den fungerar?
Har för mig att drivaxlarna inte täcks av den tyvärr.
Nej, och inte strålkastarna. Så den är mer eller mindre värdelös.
Skriv svar