Bilen rör sig i sidled

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Matttiaas
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 jun 2020 17:11

Bilen rör sig i sidled

Inlägg av Matttiaas »

När jag gasar så känns det som om bilen rör sig lite i sid led fram och tillbaka. Är det fler som har det problemet? Var in på Tesla verkstaden på Kanalvägen men de kunde inte lösa det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av LarsL »

Hur mycket gasar du? Går man på för fullt så kan ju bilen släppa fästet lite.

Annars kan det ju vara så att något är löst eller glapp i hjulupphägningen. I så fall får du boka tid hos Tesla.
Användarvisningsbild
Matttiaas
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 jun 2020 17:11

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av Matttiaas »

Om jag kör 100 och gasar vid omkörning så vandrar den åt sidan. Var på Tesla Kanalvägen men de hittade inte felet. De rekommenderade Tesla Skadeverkstad i Uppsala.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Bilen rör sig i sidled

Inlägg av jpetters »

Spårig väg, med 21"?

Annars låter det ju som något är fel.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av LarsL »

Matttiaas skrev:
Om jag kör 100 och gasar vid omkörning så vandrar den åt sidan. Var på Tesla Kanalvägen men de hittade inte felet. De rekommenderade Tesla Skadeverkstad i Uppsala.
Varför rekommenderade en skadeverkstad? Tror de bilen är krockad? Möjligt att de på skadeverkstaden kan mäta upp bilen och se ifall bilen är sned, skulle ju kunna vara en förklaring.

De hittar alltså inget som är löst eller glappt?

Går det återskapa på olika vägar och väglag? Hittar bilmekanikern felet vid provkörning?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av HelectriC »

När hjulupphängningen på min Model S hade knäckt så kändes det som bilen rörde sig i sidled, jäkla läskigt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av MWall »

Torque steer? Känner ibland att bilen vill åt vänster vid full gas.
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av Aida »

MWall skrev:
Torque steer? Känner ibland att bilen vill åt vänster vid full gas.
Men elmotorerna är ju tvärmonterade och differentialen jämnar ut kraften till 50/50 på hjulen när ratten ej vrids. Torque steer är väl när en vevaxeln och i förlängningen kardanaxeln på en längsmonterad fossilmotor (läs V8 i gammal jänkebil eller dragracer) med mycket vridmoment vrider karossen/ramen åt samma håll som dessa delar snurrar?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av LarsL »

Ja, men det verkar ju vara någon typ av torque steer som TS känner av, om det inte är väldigt väg unikt… alltså spårigt.

Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av AndersBosson »

Det låter som bussningar i hjulupphängningen är slut, Toe Link bak? Detta borde ju tesla i så fall upptäckt….. hur gammal är bilen?
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av Aida »

LarsL skrev:
Ja, men det verkar ju vara någon typ av torque steer som TS känner av, om det inte är väldigt väg unikt… alltså spårigt.


Ja exakt. Detta har inte en Tesla eftersom drivaxlarna är lika långa. Enda möjligheten för ”torque-steer” som inte är torque steer i sin rätta bemärkelse är om man har mindre grepp för ngt hjul eller om vägen är gropig så det hugger i ratten. Är det kraftigt förutom dessa tillfällen så låter det som att det är fel på bilen.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av BrooklynS »

AndersBosson skrev:
Det låter som bussningar i hjulupphängningen är slut, Toe Link bak? Detta borde ju tesla i så fall upptäckt….. hur gammal är bilen?
Bärarmar, länkarmar eller bussningar till dessa. En verkstad hittar det på två minuter.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Matttiaas
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 jun 2020 17:11

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av Matttiaas »

Bilen är från 2016. De kollade länkarmar när jag var på Skadeverkstan. Tydligen är det två stag som går bakifrån under "kofångaren" bak som de ska kolla om två veckor. Tydligen måste då ta bort den för att komma åt.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av A76 »

Matttiaas skrev:
Bilen är från 2016. De kollade länkarmar när jag var på Skadeverkstan. Tydligen är det två stag som går bakifrån under "kofångaren" bak som de ska kolla om två veckor. Tydligen måste då ta bort den för att komma åt.
Har du även ”glapp” i styrningen vid motorvägsfart?
Har börjat känna ungefär samma som du men upplever också visst glapp i högre farter..
Användarvisningsbild
Matttiaas
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 jun 2020 17:11

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av Matttiaas »

Har inget glapp i styrningen.
Användarvisningsbild
Dr_F
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 apr 2016 14:37
Ort: Karlstad

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av Dr_F »

Exakt så har min bil gjort. Det var Tesla som vid någon garantireparation inte har dragit åt Toe Link på höger bak ordentligt. Inre fästet har då rört sig lite och glappat upp mer och mer. Håller på att fixa det nu. Detta är inte så krångligt men man måste kapa den inre skruven. På youtube gör de det med en tigersåg men det går också att komma åt med en liten kaprondell.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av Tellus »

BrooklynS skrev:
AndersBosson skrev:
Det låter som bussningar i hjulupphängningen är slut, Toe Link bak? Detta borde ju tesla i så fall upptäckt….. hur gammal är bilen?
Bärarmar, länkarmar eller bussningar till dessa. En verkstad hittar det på två minuter.
Jag har en mb amg sommarbil som började betedde sig som TS beskriver.
Trodde helt klart på bussningar eller liknande, då det blev sämre för varje sommar. Läste olika trådar och fick tips. Problemet var att däcken hade för dåligt fäste(gamla torra), så esp/diffbroms kopplade in och ur. Problemet försvann efter däckbyte.
Fast mitt problem var mest vid hård acceleration.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5565
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av Gustafsson »

Inte alltid lätt att se brott på länkarmsfästen och liknande. Problemet måste ju verkligen undersökas noga. Teslor har ju råkat ut för en del scary händelser. Se t.ex Helectrics tidigare äventyr.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
benke_berguv
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av benke_berguv »



//benke
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av Viper »

Har fått detta fixat hos Tesla. Bilen kändes instabil o krängde ordentligt vi acceleration. Bytte toe link bak + hjulinställning så nu känns bilen nästan som ny igen.

Synd bara att det gick på 14k kr.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
pgsbogen
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 feb 2021 19:03

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av pgsbogen »

Min myp var likadan. På verkstaden i Upplands Väsby märkte de att verkstaden i Norrköping hade satt mina bak/framdäck på ena sidan istället. Eftersom det är olika bredd fram/bak så upplevde jag att bilen vandrade i sidled.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av mikebike »

pgsbogen skrev:
Min myp var likadan. På verkstaden i Upplands Väsby märkte de att verkstaden i Norrköping hade satt mina bak/framdäck på ena sidan istället.
:lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av Arctic Drifter »

pgsbogen skrev:
Min myp var likadan. På verkstaden i Upplands Väsby märkte de att verkstaden i Norrköping hade satt mina bak/framdäck på ena sidan istället. Eftersom det är olika bredd fram/bak så upplevde jag att bilen vandrade i sidled.
Alltid lika intressant att höra sådana här exempel, tänker då alltid på de som envist lämnar allt till märkesverkstad "Så att det blir riktigt gjort!"
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bilen rör sig i sidled

Inlägg av jonasl »

Det är många ID4-ägare som fått bilen levererad med de breda däcken fram också. :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar