Knarr i framvagnen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Knarr i framvagnen

Inlägg av renes »

Jag har sen någon vecka ett nytt ljud som verkar komma från framvagnen, nämligen knarrande när man kör långsamt över lite ojämn väg. (Antagligen hörs det också i högre hastighet, men då dränks ljudet ut av vägljud. Gissar jag.) Det är inte vid styrning, acceleration, eller inbromsning. Kan släppa ratten och det hörs fortfarande.

Trycker jag ner framskärmen höger eller vänster så hörs det också lite grann, så gissar på fjädring eller stötdämpare? Nån annan som har nåt liknande?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av frippan »

renes skrev:
Jag har sen någon vecka ett nytt ljud som verkar komma från framvagnen, nämligen knarrande när man kör långsamt över lite ojämn väg. (Antagligen hörs det också i högre hastighet, men då dränks ljudet ut av vägljud. Gissar jag.) Det är inte vid styrning, acceleration, eller inbromsning. Kan släppa ratten och det hörs fortfarande.

Trycker jag ner framskärmen höger eller vänster så hörs det också lite grann, så gissar på fjädring eller stötdämpare? Nån annan som har nåt liknande?
Har inte det problemet på min, men det skall tydligen vara en del som har problem med det. Tesla vet om problemet men jag vet inte hur de agerar på problemet.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jonasm
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 jan 2021 10:59
Ort: Alingsås

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av Jonasm »

renes skrev:
Jag har sen någon vecka ett nytt ljud som verkar komma från framvagnen, nämligen knarrande när man kör långsamt över lite ojämn väg. (Antagligen hörs det också i högre hastighet, men då dränks ljudet ut av vägljud. Gissar jag.) Det är inte vid styrning, acceleration, eller inbromsning. Kan släppa ratten och det hörs fortfarande.

Trycker jag ner framskärmen höger eller vänster så hörs det också lite grann, så gissar på fjädring eller stötdämpare? Nån annan som har nåt liknande?
Upper control arm. Mycket vanligt Tesla fel.
Referral jonas72727
Kör Model X P100DL
Model Y RWD snart redo för leverans

https://---
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av Elix747 »

Skall in och byta min länkarmar imorgon. Verkar vanligt. Knarrar och gnisslar. Skall. Bli skönt att få tyst igen.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av themax »

Jonasm skrev:

Upper control arm. Mycket vanligt Tesla fel.
Stämmer. Bytt båda sidor, höger vid 7000 mil och vänster vid 10000. Kostar ~5000 utanför garanti.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av MWall »

Jag har också knarr. De bytte en massa saker inklusive luftfjädringen fram tidigare i somras men det knarrar fortfarande. Orkar inte bry mig. Det får väl knarra lite då...
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av renes »

themax skrev:
Jonasm skrev:

Upper control arm. Mycket vanligt Tesla fel.
Stämmer. Bytt båda sidor, höger vid 7000 mil och vänster vid 10000. Kostar ~5000 utanför garanti.
Tackar för info. Blir till att beställa service då.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av FinaFisken »

Jag fick min fixad idag. Tack för tipsen i tråden. Bilen började knarra ungefär samtidigt som tråden skapades. Edit: menade en annan snarlik tråd för 2-3 veckor sen.

De bytte på båda framhjulen, även om jag bara tror det lät från vänster samt gjorde hjulinställning. Fanns tydligen flera revisioner på bussningarna, så hoppas senaste håller...
Garantiärende.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av Elix747 »

Fick båda mina utbytta idag. Började knarra efter 8400 mil. Lite typiskt att båda gick precis efter 8000 mil. Tyvärr ingen garanti. :( 10ksek fattigare.
Det blev tyst ialla fall. :)
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av patohr »

Hade samma fel med min Model 3 vid 3.000 mil, båda länkarmarna byttes..
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av FinaFisken »

patohr skrev:
Hade samma fel med min Model 3 vid 3.000 mil, båda länkarmarna byttes..
3000 mil på min M3 AWD också.
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av robpow »

MX på 3700 mil här som precis börjat knarra också. Mysko exakt tajming!
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av renes »

robpow skrev:
MX på 3700 mil här som precis börjat knarra också. Mysko exakt tajming!
Min vid 3200 mil.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av lukasf »

Jag har knarr i framvagnen endast när jag står still och alltså bromsarna/motorerna är låsta, om jag då svänger på ratten fram och tillbaka så låter det väldigt mycket men så fort jag börjar rulla sakta så är det helt borta.

Kan det vara det berömda länkarmsfelet eller är det något annat? Tror inte det är däcken mot marken som gör ljudet, utan snarare något med upphängningen i framvagnen.

Bilen har rullat 4100 mil.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av Trevlig »

Elix747 skrev:
Fick båda mina utbytta idag. Började knarra efter 8400 mil. Lite typiskt att båda gick precis efter 8000 mil. Tyvärr ingen garanti. :( 10ksek fattigare.
Det blev tyst ialla fall. :)
Borde det inte gå att reklamera? 3 år på reklamation?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av Elix747 »

lukasf skrev:
Jag har knarr i framvagnen endast när jag står still och alltså bromsarna/motorerna är låsta, om jag då svänger på ratten fram och tillbaka så låter det väldigt mycket men så fort jag börjar rulla sakta så är det helt borta.

Kan det vara det berömda länkarmsfelet eller är det något annat? Tror inte det är däcken mot marken som gör ljudet, utan snarare något med upphängningen i framvagnen.

Bilen har rullat 4100 mil.
För länkarm/control arm problemet så började det med lite knarr/gnek. Hördes med vid stillastående eller långsam körning. Det blev snart värre och lät tydligt även i lägre hastigheter. I slutet hörde jag det även i landsvägsfart. Om det är det vanliga länkarmsfelet borde det snart låta mer. Hur länge har du haft problemet?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av lukasf »

Elix747 skrev:
För länkarm/control arm problemet så började det med lite knarr/gnek. Hördes med vid stillastående eller långsam körning. Det blev snart värre och lät tydligt även i lägre hastigheter. I slutet hörde jag det även i landsvägsfart. Om det är det vanliga länkarmsfelet borde det snart låta mer. Hur länge har du haft problemet?
Ahh, okej. Då kanske det är ett problem som är på gång på min bil. Tror jag märkte det ljudet första gången runt 3000 mil, men svårt att minnas nu. Kanske ska hålla ut lite till så att jag får det bytt inom garanti men så sent som möjligt :D Jag antar att det inte är något problem att köra med? Vad jag läst så är det mest att det låter, men funktionen är okej. Stämmer det tro?
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av Elix747 »

Trevlig skrev:
Elix747 skrev:
Fick båda mina utbytta idag. Började knarra efter 8400 mil. Lite typiskt att båda gick precis efter 8000 mil. Tyvärr ingen garanti. :( 10ksek fattigare.
Det blev tyst ialla fall. :)
Borde det inte gå att reklamera? 3 år på reklamation?
Hm… det kanske borde gå. Fick mina säten på min Volvo V50 utbytta på reklamation. (På inrådan från Volvo-teknikern själv).

Jag försökte få del av kostnad på goodwill, men dom jobbar inte så. Nu har jag redan godkänt fakturan och betalt. Så mina chanser är nog minimala att få det på reklamation nu.

Men det ju ett bra tips till andra att försöka med reklamation. Även att nog lyssna efter missljud före 8000 mil eller 2 år.
Dock bör det t
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av Elix747 »

lukasf skrev:
Elix747 skrev:
För länkarm/control arm problemet så började det med lite knarr/gnek. Hördes med vid stillastående eller långsam körning. Det blev snart värre och lät tydligt även i lägre hastigheter. I slutet hörde jag det även i landsvägsfart. Om det är det vanliga länkarmsfelet borde det snart låta mer. Hur länge har du haft problemet?
Ahh, okej. Då kanske det är ett problem som är på gång på min bil. Tror jag märkte det ljudet första gången runt 3000 mil, men svårt att minnas nu. Kanske ska hålla ut lite till så att jag får det bytt inom garanti men så sent som möjligt :D Jag antar att det inte är något problem att köra med? Vad jag läst så är det mest att det låter, men funktionen är okej. Stämmer det tro?
Jag frågade om det var ok att kör med detta fel, då jag skulle köra en hel del i sommar. Enligt Tesla var det ingen fara att köra med. Det bara låter illa. Jag tror jag körde minst 400 mil från det att jag hörde första ljudet. Det var ganska lång väntetid på service i sommar.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av R2_m3 »

BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av renes »

Vad som är lite otydligt är om armarna behöver bytas ut när de väl börjat knarra. Ser nästan ut som om de bara förseglar dem, vilket ju knappast kan hjälpa mot korrosion som redan uppträtt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av Elix747 »

På min faktura står det; reservdel ”upr ctrl arm assy”.
Så jag hoppas att jag har fått nya.
Det kan väl vara så att de förseglar dem som förebyggande om de inte låter.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av renes »

Elix747 skrev:
På min faktura står det; reservdel ”upr ctrl arm assy”.
Så jag hoppas att jag har fått nya.
Det kan väl vara så att de förseglar dem som förebyggande om de inte låter.
Så borde det väl vara. Annars skulle de inte sluta knarra, förstås.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av Nogo »

Finns det här problemet på 2021 modeller också?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Knarr i framvagnen

Inlägg av R2_m3 »

Enligt artikeln:
According to the bulletin it applies to 2018-2020 Model X, Model 3, and Model Y vehicles.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Skriv svar