Sida 1 av 2
Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 08:56
av Challe76a
Som rätt nybliven Tesla ägare kan jag inte låta bli att bli irriterad på vissa kommuner och fastighetsägare som visar dålig omställning till nya behov. Jag har sällan ett behov av att ladda lokalt men hör från många vänner att "det finns ju inga laddstolpar" som ett argument mot elbil.
Därför har jag börjat skicka mail till både höger och vänster för att fråga tex kommuner vad dom tänker göra åt det. Skickade till Norrköpings kommun där det idag inom tätorten finns 3 Schuko, dvs inget vidare. (Finns vid Mc klinga men det är utanför stan) Så här svarade dom:
"Hej Kalle!
Elbilar som laddas och drivs med el som producerats på ett förnybart sätt, dvs. grönel, har en låg miljöpåverkan under drift. Ett elfordon som laddas med el som producerats från kolkraftverk har i stort sett lika stora koldioxidutsläpp som ett bensin- eller dieseldrivet fordon. I Norrköpings kommun finns idag 5 publika laddplatser för elfordon, som alla ägs av privata näringsidkare. Inom kommunen genomförs just nu en utredning om kommunens roll inom laddinfrastruktur utbyggnaden. Kommunen deltar även inom ett forskningprojekt tillsammans med Linköpings universitet och Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), tillsammans med ett antal andra parter för att hitta lämpliga former för kommunens roll i utbyggnad av laddinfrastruktur. Utredningen och resultaten från forskningprogrammet med mera kommer leda fram till ett förslag som kommunstyrelsen och kommunfullmäktige kommer att fatta beslut kring."
Snacka om att krångla till det. Annat är det i Söderköping, där har dom klämt upp 3 stolpar med dubbla uttag (Typ 2) på kommunens bekostnad redan vilket är sjukt bra med tanke på hur liten kommunen är. (Anar en viss persons inverkan)
Jag vill härmed uppmuntra alla att skicka mail till både köpcentrum och andra för att få dom att förstå att framtiden är annorlunda och att man kan locka till sig konsumenter med en laddstolpe.
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 09:06
av Martinen
Det roliga är att priset för att sätta upp stolparna i Söderköping är förmodligen en bråkdel av kostnaden för utredningen som Norrköping gör.

Re: Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 09:29
av apkungen
Martinen skrev:Det roliga är att priset för att sätta upp stolparna i Söderköping är förmodligen en bråkdel av kostnaden för utredningen som Norrköping gör.

Bästa på länge!
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 09:31
av Haglund
Finns det någon självklar föregångskommun (förutom Söderköping) som satt upp bra laddare (inte schuko) på vettiga platser och i ordentlig omfattning som man kan hänvisa till och använda som exempel?
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 09:37
av Bengt
Challe76a skrev:Som rätt nybliven Tesla ägare kan jag inte låta bli att bli irriterad på vissa kommuner och fastighetsägare som visar dålig omställning till nya behov. Jag har sällan ett behov av att ladda lokalt men hör från många vänner att "det finns ju inga laddstolpar" som ett argument mot elbil.
Därför har jag börjat skicka mail till både höger och vänster för att fråga tex kommuner vad dom tänker göra åt det. Skickade till Norrköpings kommun där det idag inom tätorten finns 3 Schuko, dvs inget vidare. (Finns vid Mc klinga men det är utanför stan) Så här svarade dom:
"Hej Kalle!
Elbilar som laddas och drivs med el som producerats på ett förnybart sätt, dvs. grönel, har en låg miljöpåverkan under drift. Ett elfordon som laddas med el som producerats från kolkraftverk har i stort sett lika stora koldioxidutsläpp som ett bensin- eller dieseldrivet fordon. I Norrköpings kommun finns idag 5 publika laddplatser för elfordon, som alla ägs av privata näringsidkare. Inom kommunen genomförs just nu en utredning om kommunens roll inom laddinfrastruktur utbyggnaden. Kommunen deltar även inom ett forskningprojekt tillsammans med Linköpings universitet och Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), tillsammans med ett antal andra parter för att hitta lämpliga former för kommunens roll i utbyggnad av laddinfrastruktur. Utredningen och resultaten från forskningprogrammet med mera kommer leda fram till ett förslag som kommunstyrelsen och kommunfullmäktige kommer att fatta beslut kring."
Snacka om att krångla till det. Annat är det i Söderköping, där har dom klämt upp 3 stolpar med dubbla uttag (Typ 2) på kommunens bekostnad redan vilket är sjukt bra med tanke på hur liten kommunen är. (Anar en viss persons inverkan)
Jag vill härmed uppmuntra alla att skicka mail till både köpcentrum och andra för att få dom att förstå att framtiden är annorlunda och att man kan locka till sig konsumenter med en laddstolpe.
Heh Challe76a,
Svara gärna Norrköpings kommun att de svamlar....
Enligt inlägg av Tibor är 97% av svensk el fossilfri.
Dela gärna klippet nedan också så tar de ett steg i tätt riktning gällsnde elbilar och miljö.
" Tyska testorganisationen TÜV har jämfört el- och bensindrivna versionerna av Mercedes B-klass. TÜV har räknat på bilens hela livscykel, inklusive tillverkning, bilens medellivslängd på 16,000 mil, och skrotning. De kom fram till att körs elbilen på smutsig Europeisk elmix släpper Mercedes B-klass electric ut 24% mindre CO2 under sin livscykel än bensindrivna varianten. Det som är så bra med den rapporten är att bilarna i övrigt är identiska, det är endast batterierna och motorn som skiljer mellan dem. Körs bilen på el från vattenkraft blir bilens totala utsläpp under sin livscykel hela 64% mindre än bensinversionen."
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 09:43
av danni
Haglund skrev:Finns det någon självklar föregångskommun (förutom Söderköping) som satt upp bra laddare (inte schuko) på vettiga platser och i ordentlig omfattning som man kan hänvisa till och använda som exempel?
Jönköping tycker jag har jobbat på rätt bra på den här fronten. Östersund har jag hört ska vara bra. Det finns en hel del diskussioner kring detta i den här tråden:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=2017
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 11:49
av josve
Nästan pinsamt att de tar upp "kolkraft" i svaret.
I Falun där jag bor satsar kommunen starkt på laddinfra.
https://fev.se/om-oss/projekt/elbilar-o ... projektet/
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 11:58
av lator
Min blygsamhet förbjuder mig egentligen men jo, Östersund har sina goda sidor...

Re: Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 12:01
av Gustafsson
Jag tycker att man skall lobba för att vägskyltarna skall kompletteras med symboler för elbilsladdning dessutom. Företrädelsevis då snabbladdare minst typ2 11 kW.
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 12:02
av Challe76a
[quote="Martinen"]Det roliga är att priset för att sätta upp stolparna i Söderköping är förmodligen en bråkdel av kostnaden för utredningen som Norrköping gör.

[/

helt sant. Ska nog maila och fråga hur mycket dom lägger ner på utredningen.
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 12:32
av Herr X
Kommunbyråkrat skrev:Ett elfordon som laddas med el som producerats från kolkraftverk har i stort sett lika stora koldioxidutsläpp som ett bensin- eller dieseldrivet fordon.
Jag tycker att du ska kontakta dem och be om källor till detta påstående. Jag har läst om elbilar i flera år, och hör ofta personer som ogillar elbilar slänga sig med myter och påhitt såsom detta.
Verkningsgraden hos en bensinmotor är på typ 23 %, vilket innebär att bara 23 % av energin kan användas till framdrivning - resten går ut som värme.
Ett centralt placerat kombikraftverk, som exempelvis
Öresundsverket kan återanvända detta värmeöverskott och skicka ut det i fjärrvärmenätet, vilket gör att den totala verkningsgraden höjs avsevärt.
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 15:15
av Challe76a
Jag ska maila dom och fråga. Tackar för bra synpunkter. Under tiden passade jag på att maila ett köpcentrum. Fick svar rätt snabbt.
"Hej Kalle
Tack för ditt mail och din fråga.
Tyvärr kan man ännu inte göra det, men i samband med vår ombyggnad kommer vi att montera laddstolpar på våra parkeringsytor.
Med vänlig hälsning
Kenneth Malmberg
Centrumchef/Centre Manager
Ingelsta shopping och Bronsen, Norrköping "
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 15:21
av TiborBlomhall
Fråga dem hur många kolkraftverk de har i kommunen.
Och hänvisa till
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/ 
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 19:27
av bladh
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 20:20
av LarsL
Kommunbyråkrat skrev:Ett elfordon som laddas med el som producerats från kolkraftverk har i stort sett lika stora koldioxidutsläpp som ett bensin- eller dieseldrivet fordon.
Typiskt att jämföra det sämsta som går att få till meden elbil med det bästa en diesel kan ge. Lite lustigt också att det bästa dieseln kan ge bara var båg...
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 20:46
av Elbilisten
Köper kommunen inte miljömärkt el?
För någon vecka sen var jag på en Ica Maxi som hade en förslagslåda och en bunt med lappar med "jag tycker". Får se om de hinner bli först i stan med laddstolpar och kan locka fler kunder som jag försökte förklara.
Ett annat sätt att "lobba" som jag också har testat: Titta på uppladdning.nu vilka kommuner som saknar laddplatser. Maila turistbyrån och fråga efter laddningsställen för elbilar.
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 21:47
av Challe76a
Det är en bra idé. Jag fick ytterligare svar från Ingelsta köpcentrum efter det att jag skrev att deras "kollegor" monterat Schuko och att dom inte borde göra om den missen. Här är svaret: "Hej igen Kalle
Vi kommer att montera den senaste utrustningen som finns på marknaden när det blir dax, det kan jag lova dig."
Låter bra det. Gissa var jag kommer handla även om jag inte behöver ladda!!
Ska maila lite sopiga kommuner. Postar deras svar här..kommer bli underhållande tror jag.
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 22:18
av AGCF
I Sölvesborg skall det finnas 3 st 2x22 kW laddstolpar + en snabbladdare samt 30 st elbilar i kommunal verksamhet så de ligger före oss i Söderköping

Vi i Söderköping blev "uppvaktade" av Garo, Renault och Nissan för någon månad sedan och har fått låna 4 olika elbilar och lätta lastbilar i en vecka. Så nu finns det förhoppningsvis större kunskap om elbilar i kommunhuset. Jag hade ingen direkt inverkan på att vi satt upp laddstolpar men kanske indirekt..
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 20 okt 2015 22:21
av Challe76a
AGCF skrev:I Sölvesborg skall det finnas 3 st 2x22 kW laddstolpar + en snabbladdare samt 30 st elbilar i kommunal verksamhet så de ligger före oss i Söderköping

Vi i Söderköping blev "uppvaktade" av Garo, Renault och Nissan för någon månad sedan och har fått låna 4 olika elbilar och lätta lastbilar i en vecka. Så nu finns det förhoppningsvis större kunskap om elbilar i kommunhuset. Jag hade ingen direkt inverkan på att vi satt upp laddstolpar men kanske indirekt..
Du gjorde nog inte saken sämre. 4 stolpar x 2 uttag är inte illa. Vi är uppe i 4 Teslor nu! Kanske bäst i Sverige? 1 per 4000 invånare i kommunen.
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 21 okt 2015 11:34
av Challe76a
Sådär fått svar från en kommun till:
"Hej Karl!
Ja det kan man. Det finns en stolpe för två bilar vid parkeringen mellan Sparbanken och Melkes krog. Den är ganska ny så tyvärr finns det inga skyltar uppsatta ännu. Välkommen!
Mvh Cecilia Törnborg
Valdemarsviks kommun"
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 21 okt 2015 19:22
av Challe76a
Nu svar från Motala som ser ut som en rätt blek fläck även om jag sällan åker dit.
"Hej!
Tyvärr finns ännu ingen offentlig laddplats för elbilar i centrala Motala.
Jag hoppas verkligen att det kommer inom en inte allt för avlägsen framtid, men det varken vet jag eller kan styra över.
De offentliga laddplatser som finns är vid McDonalds ute vid Rv 50, Badstrandsvägen 1. Sedan vet jag att bilfirman Wahlstedts bil, Vintergatan 16-17, har satt upp laddstolpar på parkeringen. De finns med på uppladdning.nu, men det står att de inte är öppna för allmänheten.
Det är tre uttag, ett typ-2, ett CHAdeMO och ett CCS EU. Är det något som passar din bil skulle jag föreslå att du kontaktar Wahlstedts och frågar 0141-21 60 30.
Sedan vet jag att Bostadstiftelsen Platen har en laddplats vid huvudkontoret till sin bil. Den platsen är centralt placerad nere vid hamnen, men inte offentlig. Vill du höra med dem om de kan tänka sig att upplåta sin plats åt dig och vilken typ av uttag de har så är deras nummer 0141-22 89 00."
Bara att man mailar och frågar gör ju att det förhoppningsvis hamnar lite högre upp på dagordningen. Ska bli spännande att se vad Norrköping svarar....
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 03 nov 2015 03:48
av Friel
Väntar med spänning vad svaren från Norrköping blir!
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 03 nov 2015 07:34
av pegs
Enklaste sättet att få Norrköping att sätta upp 50 stolpar är väl att säga att det redan finns i Linköping
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 03 nov 2015 07:38
av Gustafsson
Linköping har hämtat sig liite.
10

laddplatser typ 2 i universitetssjukhusets nya parkeringshus. Visserligen bara enfas 3.3kW men ändå

.
Re: Lobbyverksamhet
Postat: 03 nov 2015 10:03
av Zoidberg
Maxi Kungsbacka svar på om laddplatser är på G:
Hej
Tack för ditt mejl.
Vi hade den här frågan uppe för några år sedan.
Då bedömde vi att det var lite tidigt. Vi var även väldigt osäkra vilken typ man skulle ha.
Nu är det nog dags att se över det här igen. Tack även för tipset på vilken typ man bör satsa på.
Vi lägger med den för diskussion under 2016.
Med Vänlig Hälsning
Xxxxxx