Efter 10e gången med samma problem leder mina förgäves sökningar in mig i detta forum för att dela med mig till övriga sökande svenskar som kanske upplevt samma sak!
Volkswagen ID4 First edition
8225km på mätaren
Beställd i början januari
Levererad i slutet på Juni
Förklaring:
Bilen låses upp,
Jag sätter mig i bilen och systemet och infotainmentsystem startas upp i vanlig ordning.
Bromsen pressas ned och ett klick bekräftar att bilen är redo att köras.
När jag sedan vrider på växelväljaren så svarar inte bilen.
Jag kan inte välja någon ”växel”.
Varken D, N, R…
Det spelar ingen roll vilken kombination av stänga av och sätta på bilen jag provar.
Jag har testat allt möjligt.
Lämnat bilen låst i 30 minuter för att sedan återvända till samma problem.
VIPS, så lyckas jag lägga i en växel från ingenstans.
Sedan beter sig växelväljare och bil som om inget hänt.
Bilen kan sedan köras och stängas av hux flux flera gånger genom flera dagar innan problemet återuppstår.
T.ex.: Utanför ica Ramsele i jämtland.
Utanför ica Bålsta
Utanför bålsta centrum (fast baksidan.)
Utanför stugan i jämtland.
Utanför garaget hemma osv.
Vi har fått vänta mellan 20 min till 1,5 h
Innan problemet magiskt löst sig självt…
Volkswagen tror att det är fel på växelväljaren.
Det tror inte jag!
De ska byta den nästa vecka har de sagt…
Re: ID4 Problem
Postat: 09 sep 2021 21:17
av mati
Varför tror du inte att det är växelväljaren? Vad tror du är det istället? Min spontana reaktion var också att det måste vara växelväljaren eller någon relaterad komponent som spökar. Hade det varit mjukvaran så borde detta vara ett vanligt förekommande problem.
Re: ID4 Problem
Postat: 09 sep 2021 21:40
av DmW
Jag tror inte att det är växelväljaren för att den annars går att vilt manövrera växlar med i vanliga fall och jag har aldrig upplevt ett glapp.
Den har heller aldrig strulat när bilen väl är igång.
Så jag tror att det är en bugg i bilens uppstart som gör att den inte ”tillåter” en växel att läggas i.
Jag tänker mig att den har flera ”säkerhets-checkar” som den går igenom och att den låser sig vid ett moment…
Om det är något maskinelt borde man kunna flytta den till någon växel efter viltvridande och kanske t.o.m att den fastnar i något annat läge?
Den har bara varit fast i P
Re: ID4 Problem
Postat: 10 sep 2021 07:26
av PapaD
Hej, växelväljaren är en elektronisk enhet. Det kan mycket väl vara elektroniken som nästan funkar jämt. Hursomhelst går det inte att felsöka utan diagnostikverktyg. Hoppas de löser problemet åt dig.
ID4 Problem
Postat: 10 sep 2021 08:22
av taliz
Jag har också fått att det inte går att byta från P. Men då fick jag också en massa felmeddelanden i instrumentklustret.
Löste sig själv efter att bilen stod låst en timme.
Tror inte heller det är något fel på växelväljaren, utan snarare någon större bugg i kontrollmjukvaran.
Verkar vara ett vanligt fel på ID3/4 om man googlar runt.
Re: ID4 Problem
Postat: 10 sep 2021 11:49
av Dodde
Kanske löser sig nu när 2.3 börjar rullas ut v.38 för samtliga ID-bilar enligt vissa tubers.
Re: ID4 Problem
Postat: 18 sep 2021 15:06
av DmW
Jag har haft exakt samma problem som Taliz visar i sin video
Re: ID4 Problem
Postat: 18 sep 2021 15:17
av Johlei
Skulle vara spännande att få se lite hur de lagt upp testerna av bootsekvensen av mjukvaran. Jag tycker det luktar race condition mellan olika mjukvarumoduler som kör i separata trådar eller processer.
(Skrev jag att det var en killgissning?)
Re: ID4 Problem
Postat: 18 sep 2021 19:01
av DmW
Låter rimligt.
De har haft min i en vecka på verkstaden och har inte lyckats släcka felkoder
Re: ID4 Problem
Postat: 18 sep 2021 19:21
av Koppsla2021
en villd gissning givare att förardörren är stängd kan spöka på fosilare med aut]
Re: ID4 Problem
Postat: 06 okt 2021 20:46
av DmW
De bytte hela modulen som växelväljaren sitter i.
De sa att deras felsökning hittade ett problem där.
Nu är bilen tillbaka och vi kör på tills vidare
Re: ID4 Problem
Postat: 06 okt 2021 22:04
av Dodde
Håller tummarna att dom åtgärdat felet på riktigt.
Re: ID4 Problem
Postat: 13 okt 2021 08:34
av Ruthen
DmW skrev:
Jag har haft exakt samma problem som Taliz visar i sin video
Jag fick samma problem igår när jag skulle åka från kontoret, bilen fick stå i nästan 2 timmar innan man kunde köra den.
Känns ju lite sådär kan jag tycka. Det verkar inte heller som det finns någon form av "hard reset" när jag pratade med vw's support?
Re: ID4 Problem
Postat: 12 okt 2024 07:50
av Fosilfri2035
Hej!
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Javisst. Front Assist är extremt känslig. Det räcker med lite dimma, snö eller ibland till och med fukt fram på bilen.
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Javisst. Front Assist är extremt känslig. Det räcker med lite dimma, snö eller ibland till och med fukt fram på bilen.
Hade samma problem på vår tidigare Enyaq.
Samma problem med Audi. Så gäller säkert hela VW koncernen som delar teknik.
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.
Det är ju galet..
Hur kan bilen ha fått 5 stjärnor i Euro ncap då?
Jag menar, autobroms kan väl inte begränsas till dåligt väder, det är väl då du behöver den mest?
Jag har kört Volvo, GTI (2011) och en rad olika andra varumärken men aldrig vart med om att autobroms och acc skulle få så mycket problem vid dåligt väder.
GTXen har jag haft sedan maj i tjänsten så inte haft den så länge, min sista fråga är om man helt enkelt bara accepterar att funktioner man betalar för bara fungerar under vissa förhållanden?
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.
Det är ju galet..
Hur kan bilen ha fått 5 stjärnor i Euro ncap då?
Jag menar, autobroms kan väl inte begränsas till dåligt väder, det är väl då du behöver den mest?
Jag har kört Volvo, GTI (2011) och en rad olika andra varumärken men aldrig vart med om att autobroms och acc skulle få så mycket problem vid dåligt väder.
GTXen har jag haft sedan maj i tjänsten så inte haft den så länge, min sista fråga är om man helt enkelt bara accepterar att funktioner man betalar för bara fungerar under vissa förhållanden?
Det är lite illa. Men trösta dig med att Travel Assist är riktigt bra på VAG. Det är annat än Teslas AP det.. Men nu kom vi OT.
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.
Det är ju galet..
Hur kan bilen ha fått 5 stjärnor i Euro ncap då?
Jag menar, autobroms kan väl inte begränsas till dåligt väder, det är väl då du behöver den mest?
Jag har kört Volvo, GTI (2011) och en rad olika andra varumärken men aldrig vart med om att autobroms och acc skulle få så mycket problem vid dåligt väder.
GTXen har jag haft sedan maj i tjänsten så inte haft den så länge, min sista fråga är om man helt enkelt bara accepterar att funktioner man betalar för bara fungerar under vissa förhållanden?
Det är lite illa. Men trösta dig med att Travel Assist är riktigt bra på VAG. Det är annat än Teslas AP det.. Men nu kom vi OT.
Vad är travel assist och AP?
Min fru kör Teslan så är tyvärr inte helt bevandrad i alla funktioner mer än appen.
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.
Det är ju galet..
Hur kan bilen ha fått 5 stjärnor i Euro ncap då?
Jag menar, autobroms kan väl inte begränsas till dåligt väder, det är väl då du behöver den mest?
Jag har kört Volvo, GTI (2011) och en rad olika andra varumärken men aldrig vart med om att autobroms och acc skulle få så mycket problem vid dåligt väder.
GTXen har jag haft sedan maj i tjänsten så inte haft den så länge, min sista fråga är om man helt enkelt bara accepterar att funktioner man betalar för bara fungerar under vissa förhållanden?
Jag tror du missuppfattat mig. De som händer r att de hamnar imma över kameran när bilen är kall och daggen lägger sig. Skulle tror de händer på de flesta bilar men de visar ingen varning.
Detta varar i kanske 3 minuter sen är bilen varm nog och imman förvinner och systemen fungerar, dvs detta är inget problem.
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.
Det är ju galet..
Hur kan bilen ha fått 5 stjärnor i Euro ncap då?
Jag menar, autobroms kan väl inte begränsas till dåligt väder, det är väl då du behöver den mest?
Jag har kört Volvo, GTI (2011) och en rad olika andra varumärken men aldrig vart med om att autobroms och acc skulle få så mycket problem vid dåligt väder.
GTXen har jag haft sedan maj i tjänsten så inte haft den så länge, min sista fråga är om man helt enkelt bara accepterar att funktioner man betalar för bara fungerar under vissa förhållanden?
Jag tror du missuppfattat mig. De som händer r att de hamnar imma över kameran när bilen är kall och daggen lägger sig. Skulle tror de händer på de flesta bilar men de visar ingen varning.
Detta varar i kanske 3 minuter sen är bilen varm nog och imman förvinner och systemen fungerar, dvs detta är inget problem.
Inte helt säker på att jag har missförstått, tror däremot att jag är mer svart/vit här och tycker väl att det borde fungera bättre.
Min gamla V70 classic hade inte de problemet mig veterligen (tänker under dåligt väder, borträknat blötsnö som satte sig på sensorn).
Sen kan det naturligtvis vara så att bilen varnar med lite känsligare sensorer men då kvarstår väl dimma och regn?
Trodde LiDAR var bättre men helt ärligt så vet jag inte och därför skriver jag här.
Uppskattar att du tar dig tid Chaffis, du verkar helt klart mer påläst än jag.
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.
Det är ju galet..
Hur kan bilen ha fått 5 stjärnor i Euro ncap då?
Jag menar, autobroms kan väl inte begränsas till dåligt väder, det är väl då du behöver den mest?
Jag har kört Volvo, GTI (2011) och en rad olika andra varumärken men aldrig vart med om att autobroms och acc skulle få så mycket problem vid dåligt väder.
GTXen har jag haft sedan maj i tjänsten så inte haft den så länge, min sista fråga är om man helt enkelt bara accepterar att funktioner man betalar för bara fungerar under vissa förhållanden?
Det är lite illa. Men trösta dig med att Travel Assist är riktigt bra på VAG. Det är annat än Teslas AP det.. Men nu kom vi OT.
Läste precis i Teknikens Världs test av Passat och Skoda Superb att de sågade assistansen pga spökbromsningar mm men kanske inte är samma på ID4?
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.
Det är ju galet..
Hur kan bilen ha fått 5 stjärnor i Euro ncap då?
Jag menar, autobroms kan väl inte begränsas till dåligt väder, det är väl då du behöver den mest?
Jag har kört Volvo, GTI (2011) och en rad olika andra varumärken men aldrig vart med om att autobroms och acc skulle få så mycket problem vid dåligt väder.
GTXen har jag haft sedan maj i tjänsten så inte haft den så länge, min sista fråga är om man helt enkelt bara accepterar att funktioner man betalar för bara fungerar under vissa förhållanden?
Det är lite illa. Men trösta dig med att Travel Assist är riktigt bra på VAG. Det är annat än Teslas AP det.. Men nu kom vi OT.
Läste precis i Teknikens Världs test av Passat och Skoda Superb att de sågade assistansen pga spökbromsningar mm men kanske inte är samma på ID4?
Vår Skoda Enyaq funkade kanon. Mycket bättre än AP.
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.
Det är ju galet..
Hur kan bilen ha fått 5 stjärnor i Euro ncap då?
Jag menar, autobroms kan väl inte begränsas till dåligt väder, det är väl då du behöver den mest?
Jag har kört Volvo, GTI (2011) och en rad olika andra varumärken men aldrig vart med om att autobroms och acc skulle få så mycket problem vid dåligt väder.
GTXen har jag haft sedan maj i tjänsten så inte haft den så länge, min sista fråga är om man helt enkelt bara accepterar att funktioner man betalar för bara fungerar under vissa förhållanden?
Det är lite illa. Men trösta dig med att Travel Assist är riktigt bra på VAG. Det är annat än Teslas AP det.. Men nu kom vi OT.
Vad är travel assist och AP?
Min fru kör Teslan så är tyvärr inte helt bevandrad i alla funktioner mer än appen.
Funktioner för ”självkörning”. I praktiken styr bilen och håller hastigheten.