ID4 Problem
Moderator: Redaktion
ID4 Problem
Efter 10e gången med samma problem leder mina förgäves sökningar in mig i detta forum för att dela med mig till övriga sökande svenskar som kanske upplevt samma sak!
Volkswagen ID4 First edition
8225km på mätaren
Beställd i början januari
Levererad i slutet på Juni
Förklaring:
Bilen låses upp,
Jag sätter mig i bilen och systemet och infotainmentsystem startas upp i vanlig ordning.
Bromsen pressas ned och ett klick bekräftar att bilen är redo att köras.
När jag sedan vrider på växelväljaren så svarar inte bilen.
Jag kan inte välja någon ”växel”.
Varken D, N, R…
Det spelar ingen roll vilken kombination av stänga av och sätta på bilen jag provar.
Jag har testat allt möjligt.
Lämnat bilen låst i 30 minuter för att sedan återvända till samma problem.
VIPS, så lyckas jag lägga i en växel från ingenstans.
Sedan beter sig växelväljare och bil som om inget hänt.
Bilen kan sedan köras och stängas av hux flux flera gånger genom flera dagar innan problemet återuppstår.
T.ex.: Utanför ica Ramsele i jämtland.
Utanför ica Bålsta
Utanför bålsta centrum (fast baksidan.)
Utanför stugan i jämtland.
Utanför garaget hemma osv.
Vi har fått vänta mellan 20 min till 1,5 h
Innan problemet magiskt löst sig självt…
Volkswagen tror att det är fel på växelväljaren.
Det tror inte jag!
De ska byta den nästa vecka har de sagt…
Volkswagen ID4 First edition
8225km på mätaren
Beställd i början januari
Levererad i slutet på Juni
Förklaring:
Bilen låses upp,
Jag sätter mig i bilen och systemet och infotainmentsystem startas upp i vanlig ordning.
Bromsen pressas ned och ett klick bekräftar att bilen är redo att köras.
När jag sedan vrider på växelväljaren så svarar inte bilen.
Jag kan inte välja någon ”växel”.
Varken D, N, R…
Det spelar ingen roll vilken kombination av stänga av och sätta på bilen jag provar.
Jag har testat allt möjligt.
Lämnat bilen låst i 30 minuter för att sedan återvända till samma problem.
VIPS, så lyckas jag lägga i en växel från ingenstans.
Sedan beter sig växelväljare och bil som om inget hänt.
Bilen kan sedan köras och stängas av hux flux flera gånger genom flera dagar innan problemet återuppstår.
T.ex.: Utanför ica Ramsele i jämtland.
Utanför ica Bålsta
Utanför bålsta centrum (fast baksidan.)
Utanför stugan i jämtland.
Utanför garaget hemma osv.
Vi har fått vänta mellan 20 min till 1,5 h
Innan problemet magiskt löst sig självt…
Volkswagen tror att det är fel på växelväljaren.
Det tror inte jag!
De ska byta den nästa vecka har de sagt…
Re: ID4 Problem
Varför tror du inte att det är växelväljaren? Vad tror du är det istället? Min spontana reaktion var också att det måste vara växelväljaren eller någon relaterad komponent som spökar. Hade det varit mjukvaran så borde detta vara ett vanligt förekommande problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: ID4 Problem
Jag tror inte att det är växelväljaren för att den annars går att vilt manövrera växlar med i vanliga fall och jag har aldrig upplevt ett glapp.
Den har heller aldrig strulat när bilen väl är igång.
Så jag tror att det är en bugg i bilens uppstart som gör att den inte ”tillåter” en växel att läggas i.
Jag tänker mig att den har flera ”säkerhets-checkar” som den går igenom och att den låser sig vid ett moment…
Om det är något maskinelt borde man kunna flytta den till någon växel efter viltvridande och kanske t.o.m att den fastnar i något annat läge?
Den har bara varit fast i P
Den har heller aldrig strulat när bilen väl är igång.
Så jag tror att det är en bugg i bilens uppstart som gör att den inte ”tillåter” en växel att läggas i.
Jag tänker mig att den har flera ”säkerhets-checkar” som den går igenom och att den låser sig vid ett moment…
Om det är något maskinelt borde man kunna flytta den till någon växel efter viltvridande och kanske t.o.m att den fastnar i något annat läge?
Den har bara varit fast i P
Re: ID4 Problem
Hej, växelväljaren är en elektronisk enhet. Det kan mycket väl vara elektroniken som nästan funkar jämt. Hursomhelst går det inte att felsöka utan diagnostikverktyg. Hoppas de löser problemet åt dig.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

ID4 Problem
Jag har också fått att det inte går att byta från P. Men då fick jag också en massa felmeddelanden i instrumentklustret.
Löste sig själv efter att bilen stod låst en timme.
Tror inte heller det är något fel på växelväljaren, utan snarare någon större bugg i kontrollmjukvaran.
Verkar vara ett vanligt fel på ID3/4 om man googlar runt.
Löste sig själv efter att bilen stod låst en timme.
Tror inte heller det är något fel på växelväljaren, utan snarare någon större bugg i kontrollmjukvaran.
Verkar vara ett vanligt fel på ID3/4 om man googlar runt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: ID4 Problem
Kanske löser sig nu när 2.3 börjar rullas ut v.38 för samtliga ID-bilar enligt vissa tubers.
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: ID4 Problem
Skulle vara spännande att få se lite hur de lagt upp testerna av bootsekvensen av mjukvaran. Jag tycker det luktar race condition mellan olika mjukvarumoduler som kör i separata trådar eller processer.
(Skrev jag att det var en killgissning?)
(Skrev jag att det var en killgissning?)
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: ID4 Problem
Låter rimligt.
De har haft min i en vecka på verkstaden och har inte lyckats släcka felkoder
De har haft min i en vecka på verkstaden och har inte lyckats släcka felkoder
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 08 mar 2021 21:06
Re: ID4 Problem
De bytte hela modulen som växelväljaren sitter i.
De sa att deras felsökning hittade ett problem där.
Nu är bilen tillbaka och vi kör på tills vidare
De sa att deras felsökning hittade ett problem där.
Nu är bilen tillbaka och vi kör på tills vidare
Re: ID4 Problem
Jag fick samma problem igår när jag skulle åka från kontoret, bilen fick stå i nästan 2 timmar innan man kunde köra den.DmW skrev:Jag har haft exakt samma problem som Taliz visar i sin video
Känns ju lite sådär kan jag tycka. Det verkar inte heller som det finns någon form av "hard reset" när jag pratade med vw's support?
M3P - Såld
ID.4 Max
ID.4 Max
- Fosilfri2035
- Teslaägare
- Inlägg: 428
- Blev medlem: 17 sep 2023 11:47
Re: ID4 Problem
Hej!
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Re: ID4 Problem
Javisst. Front Assist är extremt känslig. Det räcker med lite dimma, snö eller ibland till och med fukt fram på bilen.Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 07:50Hej!
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Hade samma problem på vår tidigare Enyaq.
Re: ID4 Problem
Samma problem med Audi. Så gäller säkert hela VW koncernen som delar teknik.TeslaLeo skrev: ↑12 okt 2024 08:28Javisst. Front Assist är extremt känslig. Det räcker med lite dimma, snö eller ibland till och med fukt fram på bilen.Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 07:50Hej!
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Hade samma problem på vår tidigare Enyaq.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: ID4 Problem
Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 07:50Hej!
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Fosilfri2035
- Teslaägare
- Inlägg: 428
- Blev medlem: 17 sep 2023 11:47
Re: ID4 Problem
Det är ju galet..chaffis75 skrev: ↑12 okt 2024 08:46Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 07:50Hej!
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Hur kan bilen ha fått 5 stjärnor i Euro ncap då?
Jag menar, autobroms kan väl inte begränsas till dåligt väder, det är väl då du behöver den mest?
Jag har kört Volvo, GTI (2011) och en rad olika andra varumärken men aldrig vart med om att autobroms och acc skulle få så mycket problem vid dåligt väder.
GTXen har jag haft sedan maj i tjänsten så inte haft den så länge, min sista fråga är om man helt enkelt bara accepterar att funktioner man betalar för bara fungerar under vissa förhållanden?
Re: ID4 Problem
Det är lite illa. Men trösta dig med att Travel Assist är riktigt bra på VAG. Det är annat än Teslas AP det..Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 10:28Det är ju galet..chaffis75 skrev: ↑12 okt 2024 08:46Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 07:50Hej!
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Hur kan bilen ha fått 5 stjärnor i Euro ncap då?
Jag menar, autobroms kan väl inte begränsas till dåligt väder, det är väl då du behöver den mest?
Jag har kört Volvo, GTI (2011) och en rad olika andra varumärken men aldrig vart med om att autobroms och acc skulle få så mycket problem vid dåligt väder.
GTXen har jag haft sedan maj i tjänsten så inte haft den så länge, min sista fråga är om man helt enkelt bara accepterar att funktioner man betalar för bara fungerar under vissa förhållanden?

- Fosilfri2035
- Teslaägare
- Inlägg: 428
- Blev medlem: 17 sep 2023 11:47
Re: ID4 Problem
Vad är travel assist och AP?TeslaLeo skrev: ↑12 okt 2024 10:38Det är lite illa. Men trösta dig med att Travel Assist är riktigt bra på VAG. Det är annat än Teslas AP det..Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 10:28Det är ju galet..chaffis75 skrev: ↑12 okt 2024 08:46Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 07:50Hej!
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Hur kan bilen ha fått 5 stjärnor i Euro ncap då?
Jag menar, autobroms kan väl inte begränsas till dåligt väder, det är väl då du behöver den mest?
Jag har kört Volvo, GTI (2011) och en rad olika andra varumärken men aldrig vart med om att autobroms och acc skulle få så mycket problem vid dåligt väder.
GTXen har jag haft sedan maj i tjänsten så inte haft den så länge, min sista fråga är om man helt enkelt bara accepterar att funktioner man betalar för bara fungerar under vissa förhållanden?Men nu kom vi OT.
Min fru kör Teslan så är tyvärr inte helt bevandrad i alla funktioner mer än appen.
Re: ID4 Problem
Jag tror du missuppfattat mig. De som händer r att de hamnar imma över kameran när bilen är kall och daggen lägger sig. Skulle tror de händer på de flesta bilar men de visar ingen varning.Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 10:28Det är ju galet..chaffis75 skrev: ↑12 okt 2024 08:46Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 07:50Hej!
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Hur kan bilen ha fått 5 stjärnor i Euro ncap då?
Jag menar, autobroms kan väl inte begränsas till dåligt väder, det är väl då du behöver den mest?
Jag har kört Volvo, GTI (2011) och en rad olika andra varumärken men aldrig vart med om att autobroms och acc skulle få så mycket problem vid dåligt väder.
GTXen har jag haft sedan maj i tjänsten så inte haft den så länge, min sista fråga är om man helt enkelt bara accepterar att funktioner man betalar för bara fungerar under vissa förhållanden?
Detta varar i kanske 3 minuter sen är bilen varm nog och imman förvinner och systemen fungerar, dvs detta är inget problem.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Fosilfri2035
- Teslaägare
- Inlägg: 428
- Blev medlem: 17 sep 2023 11:47
Re: ID4 Problem
Inte helt säker på att jag har missförstått, tror däremot att jag är mer svart/vit här och tycker väl att det borde fungera bättre.chaffis75 skrev: ↑12 okt 2024 12:27Jag tror du missuppfattat mig. De som händer r att de hamnar imma över kameran när bilen är kall och daggen lägger sig. Skulle tror de händer på de flesta bilar men de visar ingen varning.Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 10:28Det är ju galet..chaffis75 skrev: ↑12 okt 2024 08:46Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 07:50Hej!
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Hur kan bilen ha fått 5 stjärnor i Euro ncap då?
Jag menar, autobroms kan väl inte begränsas till dåligt väder, det är väl då du behöver den mest?
Jag har kört Volvo, GTI (2011) och en rad olika andra varumärken men aldrig vart med om att autobroms och acc skulle få så mycket problem vid dåligt väder.
GTXen har jag haft sedan maj i tjänsten så inte haft den så länge, min sista fråga är om man helt enkelt bara accepterar att funktioner man betalar för bara fungerar under vissa förhållanden?
Detta varar i kanske 3 minuter sen är bilen varm nog och imman förvinner och systemen fungerar, dvs detta är inget problem.
Min gamla V70 classic hade inte de problemet mig veterligen (tänker under dåligt väder, borträknat blötsnö som satte sig på sensorn).
Sen kan det naturligtvis vara så att bilen varnar med lite känsligare sensorer men då kvarstår väl dimma och regn?
Trodde LiDAR var bättre men helt ärligt så vet jag inte och därför skriver jag här.
Uppskattar att du tar dig tid Chaffis, du verkar helt klart mer påläst än jag.
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 404
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: ID4 Problem
Läste precis i Teknikens Världs test av Passat och Skoda Superb att de sågade assistansen pga spökbromsningar mm men kanske inte är samma på ID4?TeslaLeo skrev: ↑12 okt 2024 10:38Det är lite illa. Men trösta dig med att Travel Assist är riktigt bra på VAG. Det är annat än Teslas AP det..Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 10:28Det är ju galet..chaffis75 skrev: ↑12 okt 2024 08:46Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 07:50Hej!
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Hur kan bilen ha fått 5 stjärnor i Euro ncap då?
Jag menar, autobroms kan väl inte begränsas till dåligt väder, det är väl då du behöver den mest?
Jag har kört Volvo, GTI (2011) och en rad olika andra varumärken men aldrig vart med om att autobroms och acc skulle få så mycket problem vid dåligt väder.
GTXen har jag haft sedan maj i tjänsten så inte haft den så länge, min sista fråga är om man helt enkelt bara accepterar att funktioner man betalar för bara fungerar under vissa förhållanden?Men nu kom vi OT.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Re: ID4 Problem
Earplugged skrev: ↑12 okt 2024 15:17Läste precis i Teknikens Världs test av Passat och Skoda Superb att de sågade assistansen pga spökbromsningar mm men kanske inte är samma på ID4?TeslaLeo skrev: ↑12 okt 2024 10:38Det är lite illa. Men trösta dig med att Travel Assist är riktigt bra på VAG. Det är annat än Teslas AP det..Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 10:28Det är ju galet..chaffis75 skrev: ↑12 okt 2024 08:46Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 07:50Hej!
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Hur kan bilen ha fått 5 stjärnor i Euro ncap då?
Jag menar, autobroms kan väl inte begränsas till dåligt väder, det är väl då du behöver den mest?
Jag har kört Volvo, GTI (2011) och en rad olika andra varumärken men aldrig vart med om att autobroms och acc skulle få så mycket problem vid dåligt väder.
GTXen har jag haft sedan maj i tjänsten så inte haft den så länge, min sista fråga är om man helt enkelt bara accepterar att funktioner man betalar för bara fungerar under vissa förhållanden?Men nu kom vi OT.
Vår Skoda Enyaq funkade kanon. Mycket bättre än AP.
Re: ID4 Problem
Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 12:19Vad är travel assist och AP?TeslaLeo skrev: ↑12 okt 2024 10:38Det är lite illa. Men trösta dig med att Travel Assist är riktigt bra på VAG. Det är annat än Teslas AP det..Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 10:28Det är ju galet..chaffis75 skrev: ↑12 okt 2024 08:46Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.Fosilfri2035 skrev: ↑12 okt 2024 07:50Hej!
Några år sedan denna tråd var aktiv men tänkte höra om någon av er upplever att ID4 GTX tappar sin front assist etc. Vid dåligt väder och på mornarna?
Enligt Volkswagen så har de aldrig hört om detta tidigare, det händer mig flera gånger i veckan och efter att jag frågade en kollega med samma bil så hade han samma problem.
Hur är er upplevelse?
Hur kan bilen ha fått 5 stjärnor i Euro ncap då?
Jag menar, autobroms kan väl inte begränsas till dåligt väder, det är väl då du behöver den mest?
Jag har kört Volvo, GTI (2011) och en rad olika andra varumärken men aldrig vart med om att autobroms och acc skulle få så mycket problem vid dåligt väder.
GTXen har jag haft sedan maj i tjänsten så inte haft den så länge, min sista fråga är om man helt enkelt bara accepterar att funktioner man betalar för bara fungerar under vissa förhållanden?Men nu kom vi OT.
Min fru kör Teslan så är tyvärr inte helt bevandrad i alla funktioner mer än appen.
Funktioner för ”självkörning”. I praktiken styr bilen och håller hastigheten.