Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

Ozto skrev:
Snyggt avslut!

Hur är känslan jämfört med exempelvis en ganska original BMW M3?
Vilken av alla känslor? :)

Man kommer mycket närmare den fysiska körningen i en elbil. Det är svårt att förklara, det måste upplevas. Du har ingen motor som överröstar däcken eller ryck i samband med växlingar som stör chassiereaktionerna. Man är mycket "närmare" banan. Samma sak med känslan när man ska kliva på ut ur en kurva - man är alltid på optimalt vrid.

När jag gick från manuellt växlade GT3'orna till Ferrarin med dubbelkopplingslåda så var det ett kliv ifrån att "köra bil" mot att "åka bil". Jag hade samma farhåga i det här klivet, men prestandan och de nya dimensionerna överväger det med råge. Bara en sådan grej att du utifrån vilken bana du är på kan balansera hur du vill ha drivningen - i 5% intervaller från helt RWD till helt FWD. Efter några varv i lördags på 70/30 så ändrade jag till 65/35 och märkte genas skillnad. Sådant finns liksom inte i en vanlig bil.

Men visst händer det att jag saknar V8'an vid 9000 varv och känslan när växlarna smälde i, men jag är liksom klar med det. Iaf för stunden. Vi får se hur det känns när jag gjort allt jag vill med den här bilen och börjat "nå vägs ände" med varvtiderna. Vid det laget kanske Plaid+ äntligen kommit? :)


Ska man bräcka en M3P på bana så måste du ha något mer än en vanlig M3'a. Om jag skulle "byta upp" mig så skulle det krävas en Huracan. Allt annat skulle vara ett byte neråt eller i sidled.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av Elof »

Apropå det där med kraftfördelningen mellan fram- och bakmotor. En enda motor kan väl inte ge samma toppeffekt som båda motorerna tillsammans? Totaleffekten måste ju bli lägre över en viss nivå av ”snedfördelning” av drivkraften mellan axlarna? Eller hur funkar det?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dd88 »

dstr skrev:
Ska man bräcka en M3P på bana så måste du ha något mer än en vanlig M3'a. Om jag skulle "byta upp" mig så skulle det krävas en Huracan. Allt annat skulle vara ett byte neråt eller i sidled.
En Model 3 Performance får det tufft mot en M3 Competition (g80). Teslan är väl snarare likvärdig med förra generationen (f80)?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

dd88 skrev:
dstr skrev:
Ska man bräcka en M3P på bana så måste du ha något mer än en vanlig M3'a. Om jag skulle "byta upp" mig så skulle det krävas en Huracan. Allt annat skulle vara ett byte neråt eller i sidled.
En Model 3 Performance får det tufft mot en M3 Competition (g80). Teslan är väl snarare likvärdig med förra generationen (f80)?
Jag blev nyfiken, så jag specade upp en ny M3 Competition för att bli likvärdig med M3P. https://configure.bmw.se/sv_SE/configid/au10cct9

Prick 1mkr! och 0-100 på 3,9 sek. I mina ögon är det ett byte i sidled, lite snett nedåt, för 250k mer.

Har du några varvtids-referenser från svenska banor?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

Elof skrev:
Apropå det där med kraftfördelningen mellan fram- och bakmotor. En enda motor kan väl inte ge samma toppeffekt som båda motorerna tillsammans? Totaleffekten måste ju bli lägre över en viss nivå av ”snedfördelning” av drivkraften mellan axlarna? Eller hur funkar det?
Precis. Kör man 100% RWD så får du bara effekten från bakmotorn. Det är lite svårgooglat, för det finns många olika bud på hur vass den motorn är. Vid tillfälle så ska jag testa 0-150 med RWD, 50/50AWD och FWD för att se skillnaden i praktiken.

Frammotorn är klenare, och på Model S vet jag att dom körde med olika utväxling på fram/bak-motorerna, så du fick aldrig ner summan av motorerna i backen.

Här bänkar dom 522hk på hjulen. Snudd på spektakulär skillnad på hur den nya matar effekt i högre fart jämfört med den gamla.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dd88 »

dstr skrev:
dd88 skrev:
dstr skrev:
Ska man bräcka en M3P på bana så måste du ha något mer än en vanlig M3'a. Om jag skulle "byta upp" mig så skulle det krävas en Huracan. Allt annat skulle vara ett byte neråt eller i sidled.
En Model 3 Performance får det tufft mot en M3 Competition (g80). Teslan är väl snarare likvärdig med förra generationen (f80)?
Jag blev nyfiken, så jag specade upp en ny M3 Competition för att bli likvärdig med M3P. https://configure.bmw.se/sv_SE/configid/au10cct9

Prick 1mkr! och 0-100 på 3,9 sek. I mina ögon är det ett byte i sidled, lite snett nedåt, för 250k mer.

Har du några varvtids-referenser från svenska banor?
Förra generationen var betydligt billigare, gick och få för runt 750kkr, lägre om det inte var en Competition.

Denna generationen är dyrare, men skulle gissa att du får ut en motsvarande Model 3 Performance för 850kkr (M3 Competition xDrive).

Du får tänka på att priserna på sidan är riktpriser och att du kan få runt 15% på priset beroende på utrustning.

Kom nyligen ut på marknaden så inte så gott om jämförelsebara varvtider, men förra generationen M3 var lite långsammare på små tekniska banor och lite snabbare på större banor jämfört med Model 3.

Nuvarande generation har kapat rätt bra på dessa tider men det lär komma mer till våren. Dragtimes körde den 0-60 på 2.9, enligt BMW 3.5 så man ska inte riktigt lita på databladet heller. (Andra är nere på 2.7 men brukar ta små youtubers siffror med en nypa salt)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av taliz »

M3P kostar väl 700 jämnt, dvs 630 efter bonus.
Låt säga att jämförbar M3 efter rabatt kostar 900 så är det 270k mer. Närmare 50% dyrare.
Räknar man sen in soppa, värdeminskning etc så blir det ännu mer.

Nä, M3P är nog rätt optimal för det den är. Vill man ha ännu roligare på bana så är det nog bättre att satsa på en dedikerad banbil. Typ nån Lotus, Caterham eller liknade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

Ang andra skillnader mellan M3 och M3P... inspirerad av förra frågeställningen så var jag tvungen att testa Harrys Dyno när jag skjutsade grabben till skjuts för pingisläger. Någon kilometer hemifrån stannade jag till och testade en 0-100. 4.4 om någon undrar, blött rullgrus enbart med telefonens 1hz gps.

Det hade öht inte gått i M3an, för den måste varmköras först.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dd88 »

dstr skrev:
Ang andra skillnader mellan M3 och M3P... inspirerad av förra frågeställningen så var jag tvungen att testa Harrys Dyno när jag skjutsade grabben till skjuts för pingisläger. Någon kilometer hemifrån stannade jag till och testade en 0-100. 4.4 om någon undrar, blött rullgrus enbart med telefonens 1hz gps.

Det hade öht inte gått i M3an, för den måste varmköras först.
Med tanke på att du kört tillräckligt långt för att ha några km hemifrån så hade du redan fått upp motortemp :)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
M3P kostar väl 700 jämnt, dvs 630 efter bonus.
Låt säga att jämförbar M3 efter rabatt kostar 900 så är det 270k mer. Närmare 50% dyrare.
Räknar man sen in soppa, värdeminskning etc så blir det ännu mer.

Nä, M3P är nog rätt optimal för det den är. Vill man ha ännu roligare på bana så är det nog bättre att satsa på en dedikerad banbil. Typ nån Lotus, Caterham eller liknade.
Ja det är klart att bonus/malus, fordonsskatt och bränslepris har skevat marknaden, men att det skulle krävas en Huracan?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

dd88 skrev:
Med tanke på att du kört tillräckligt långt för att ha några km hemifrån så hade du redan fått upp motortemp :)
Nope, iaf inte med A 45 AMG, 996 GT3, 997 GT3, Ferrari 458, AMG GTC Roadster, GR Yaris. Det är de bilar jag "nyligen" haft och jämför mot.

Jag tittar på oljetemp, inte vattentemp innan jag kliver på fullt.

Märk väl att den här tråden handlar om mitt projekt, faktiska siffror som jag mäter upp och mina upplevelser.

Vill du jämföra med något så får du gärna komma med faktiska siffror och inte något du "läst på nätet". Sådant kan vi spekulera runt i andra trådar.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dd88 »

dstr skrev:
dd88 skrev:
Med tanke på att du kört tillräckligt långt för att ha några km hemifrån så hade du redan fått upp motortemp :)
Nope, iaf inte med A 45 AMG, 996 GT3, 997 GT3, Ferrari 458, AMG GTC Roadster, GR Yaris. Det är de bilar jag "nyligen" haft och jämför mot.

Jag tittar på oljetemp, inte vattentemp innan jag kliver på fullt.

Märk väl att den här tråden handlar om mitt projekt, faktiska siffror som jag mäter upp och mina upplevelser.

Vill du jämföra med något så får du gärna komma med faktiska siffror och inte något du "läst på nätet". Sådant kan vi spekulera runt i andra trådar.
Ja vi ska inte förstöra din byggtråd med annat.

Hade själv en f80 M3 så det är inget jag ”läst på nätet”.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
dstr skrev:
dd88 skrev:
Med tanke på att du kört tillräckligt långt för att ha några km hemifrån så hade du redan fått upp motortemp :)
Nope, iaf inte med A 45 AMG, 996 GT3, 997 GT3, Ferrari 458, AMG GTC Roadster, GR Yaris. Det är de bilar jag "nyligen" haft och jämför mot.

Jag tittar på oljetemp, inte vattentemp innan jag kliver på fullt.

Märk väl att den här tråden handlar om mitt projekt, faktiska siffror som jag mäter upp och mina upplevelser.

Vill du jämföra med något så får du gärna komma med faktiska siffror och inte något du "läst på nätet". Sådant kan vi spekulera runt i andra trådar.
Ja vi ska inte förstöra din byggtråd med annat.

Hade själv en f80 M3 så det är inget jag ”läst på nätet”.
Du skrev "En Model 3 Performance får det tufft mot en M3 Competition (g80)".

Men jag håller med om att det finns bättre trådar för dig att diskutera dina egna bankörningar, eller dina egna bilar, i.

I denna tråden vill jag helst läsa om dstr och hans M3P-projekt.
dstr skrev:
Elof skrev:
Apropå det där med kraftfördelningen mellan fram- och bakmotor. En enda motor kan väl inte ge samma toppeffekt som båda motorerna tillsammans? Totaleffekten måste ju bli lägre över en viss nivå av ”snedfördelning” av drivkraften mellan axlarna? Eller hur funkar det?
Precis. Kör man 100% RWD så får du bara effekten från bakmotorn. Det är lite svårgooglat, för det finns många olika bud på hur vass den motorn är. Vid tillfälle så ska jag testa 0-150 med RWD, 50/50AWD och FWD för att se skillnaden i praktiken.

Frammotorn är klenare, och på Model S vet jag att dom körde med olika utväxling på fram/bak-motorerna, så du fick aldrig ner summan av motorerna i backen.

Här bänkar dom 522hk på hjulen. Snudd på spektakulär skillnad på hur den nya matar effekt i högre fart jämfört med den gamla.
Intressant! Kul att du startat med en 2021 M3P. :)

Var blir nästa bankörning, och vilka nästa moddar är på gång (diff)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

martinot skrev:
Intressant! Kul att du startat med en 2021 M3P. :)

Var blir nästa bankörning, och vilka nästa moddar är på gång (diff)?
Ja. Jag önskar att jag känt till den skillnaden innan så hade det sparat mycket velande inför inköpet... ny eller begagnad.

Nästa bokade event är http://www.routeofsweden.com/wp/snowscaperally/

Diff åker upp och ner på prio-listan. Just nu är den långt ner, mest för att det är hopplöst att få tag på.

Vinterdäck är nästa grej. Det låter ju "enkelt" men jag har svårt att bestämma mig. Jag skulle vilja ha dom i de dimensioner jag kommer köra på r-däcken, på 19x10" fälgar. Plan B är 20" på originalfälgarna. Jag har inte fått något tillfälle att prova breda fälgar fram ännu. "Drömmen" är att åka 275 brett squared, men jag börjar klura på staggered. Dels för att det blir enklare med däck+fälg fram men även för att det kanske passar karraktären/effekten i motorerna bättre.

R-däck och skalstolar står högt upp just nu. Även på gatdäck är det skitjobbigt att sitta still i stolen. Har fortfarande träningsvärk i ryggen sen lördagens körning.

Ny baklucka för att montera vinge på ligger "reserverad" hos Tesla, men det blir senare i vår. Är helt såld på en swan neck-vinge.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

Vinge beställd.
vinge.jpg
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av Elof »

dstr skrev:
Här bänkar dom 522hk på hjulen. Snudd på spektakulär skillnad på hur den nya matar effekt i högre fart jämfört med den gamla.
Nja, snarare snudd på inom toleransen för mätfel skulle jag säga. Skillnaden är väl bara några procent?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

Elof skrev:
dstr skrev:
Här bänkar dom 522hk på hjulen. Snudd på spektakulär skillnad på hur den nya matar effekt i högre fart jämfört med den gamla.
Nja, snarare snudd på inom toleransen för mätfel skulle jag säga. Skillnaden är väl bara några procent?
Då måste jag tolkat dom fel på ngt vis. Ska kika igen.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

Bakluckan för att borra sönder/förstärka för vingmontering ligger i garaget nu, men den är bara primad.

Garagelacka, lämna iväg för lack, foliera själv eller lämna iväg på foliering?

...eller lämna iväg för att gjuta av? eller passa på att lära sig att gjuta själv? glasfiber eller kolfiber?


Alla dessa beslut.


Ang vingen så bråkar säljaren (via Aliexpress) om att jag ska betala mer för frakten. Verkar vara ett vanligt trick/scam dom kör med. Vi får se om det kommer ngn öht.
Senast redigerad av dstr, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Azone
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 nov 2021 14:10
Ort: Järfälla

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av Azone »

dstr skrev:
Bakluckan för att borra sönder/förstärka för vingmontering ligger i garaget nu, men den är bara primad.

Garagelacka, lämna iväg för lack, foliera själv eller lämna iväg på foliering?

...eller lämna iväg för att gjuta av? eller passa på att lära sig att gjuta själv? glasfiber eller kolfibar?


Alla dessa beslut.


Ang vingen så bråkar säljaren (via Aliexpress) om att jag ska betala mer för frakten. Verkar vara ett vanligt trick/scam dom kör med. Vi får se om det kommer ngn öht.
Hörde jag kolfiber ? Om man läger ner jobbet på att göra en plugg, kan man göra flera bakluckor lite enklare i framtiden och lura på sina vänner. 8-)
Vid rätt ställe kan man säkert även få vara med vid tillverkningen och lära sig mera om ämnet.

// Andersson
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

Satt och kikade lite på loggar från bankörning.

417kw, eller 559hk har jag använt som mest.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av Zalman3 »

Modified Tesla.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

Zalman3 skrev:
Modified Tesla.
Jupp, den har jag sett. :)

Jag tyckar att originalbromsarna får oförtjänt mycket skit. Dom är inte usla, men samtidigt kan man inte jämföra dom med en GT3 med keramiska skivor.

Jag tror inte UP gjort något speciellt åt batterikylning på den bilen. Kan förbättringen ligga i octavalve/värmepumpen?

Om det där var deras konceptbil så borde den haft en diff. Och det borde Misha ha märkt. Jag frågar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av mikebike »

dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Modified Tesla.
Jupp, den har jag sett. :)

Jag tyckar att originalbromsarna får oförtjänt mycket skit. Dom är inte usla, men samtidigt kan man inte jämföra dom med en GT3 med keramiska skivor.

Jag tror inte UP gjort något speciellt åt batterikylning på den bilen. Kan förbättringen ligga i octavalve/värmepumpen?

Om det där var deras konceptbil så borde den haft en diff. Och det borde Misha ha märkt. Jag frågar.
De flesta bilar har diff.... ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av TiborBlomhall »

dstr skrev:
Jag tror inte UP gjort något speciellt åt batterikylning på den bilen. Kan förbättringen ligga i octavalve/värmepumpen?
Sprinklersystem som sprutar flytande kväve på bilens kylare skulle vara något :D
Ungefär som lustgas för avgasbilar :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Modified Tesla.
Jupp, den har jag sett. :)

Jag tyckar att originalbromsarna får oförtjänt mycket skit. Dom är inte usla, men samtidigt kan man inte jämföra dom med en GT3 med keramiska skivor.

Jag tror inte UP gjort något speciellt åt batterikylning på den bilen. Kan förbättringen ligga i octavalve/värmepumpen?

Om det där var deras konceptbil så borde den haft en diff. Och det borde Misha ha märkt. Jag frågar.
De flesta bilar har diff.... ;)
Huh? Det är väl tvärtom, väldigt få som har? De flesta bilar sköter den funktionen med bromsarna AFAIK.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar