Vilken av alla känslor?Ozto skrev:Snyggt avslut!
Hur är känslan jämfört med exempelvis en ganska original BMW M3?
Man kommer mycket närmare den fysiska körningen i en elbil. Det är svårt att förklara, det måste upplevas. Du har ingen motor som överröstar däcken eller ryck i samband med växlingar som stör chassiereaktionerna. Man är mycket "närmare" banan. Samma sak med känslan när man ska kliva på ut ur en kurva - man är alltid på optimalt vrid.
När jag gick från manuellt växlade GT3'orna till Ferrarin med dubbelkopplingslåda så var det ett kliv ifrån att "köra bil" mot att "åka bil". Jag hade samma farhåga i det här klivet, men prestandan och de nya dimensionerna överväger det med råge. Bara en sådan grej att du utifrån vilken bana du är på kan balansera hur du vill ha drivningen - i 5% intervaller från helt RWD till helt FWD. Efter några varv i lördags på 70/30 så ändrade jag till 65/35 och märkte genas skillnad. Sådant finns liksom inte i en vanlig bil.
Men visst händer det att jag saknar V8'an vid 9000 varv och känslan när växlarna smälde i, men jag är liksom klar med det. Iaf för stunden. Vi får se hur det känns när jag gjort allt jag vill med den här bilen och börjat "nå vägs ände" med varvtiderna. Vid det laget kanske Plaid+ äntligen kommit?
Ska man bräcka en M3P på bana så måste du ha något mer än en vanlig M3'a. Om jag skulle "byta upp" mig så skulle det krävas en Huracan. Allt annat skulle vara ett byte neråt eller i sidled.