CATL och Tesla dominerar batteritillverkningen 2030
Moderator: Redaktion
CATL och Tesla dominerar batteritillverkningen 2030
Hoppas Northvolt får snurr på sin produktion också.
https://teslamag.de/news/studie-tesla-2 ... mehr-42092
https://teslamag.de/news/studie-tesla-2 ... mehr-42092
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: CATL och Tesla dominerar batteritillverkningen 2030
Hoppas Tesla får snurr på sin produktion i Berlin också. Du trodde väl på leveranser av MY med 4860 redan tidigt i våras?Zalman3 skrev:Hoppas Northvolt får snurr på sin produktion också.
https://teslamag.de/news/studie-tesla-2 ... mehr-42092
Blir bara pinsamt med dessa sammanställningar, som du spammar runt med, för några år sedan fanns inte t.ex. Northwolt, ändå ska nån tysk tesla fansite veta med precision hur stor deras produktion ska vara 2030?
På den här tiden(nio år) så kan det dyka upp en ny spelare som blir större än någon av alla andra skulle jag säga.
Re: CATL och Tesla dominerar batteritillverkningen 2030
Om du har en bättre sammanställning över känd planerad batteriutbyggnad får du gärna dela den - tvärtom upplever jag inte alls detta som spam utan den bästa bilden jag sett so far. Inte minst då den är uppdelad på existerande och planerad kapacitet, vilket gör det enklare att utvärdera realismen. Dyker det upp någon ny spelare är det väl vara att uppdatera bilden med denna - eller hur tänker du? Köper inte resonemanget att "världen kan förändras så en ögonblicksbild är ointressant...". Bilden kommer dessutom från https://cicenergigune.com/en och Tesla-sajten bara återger den...backe skrev:Hoppas Tesla får snurr på sin produktion i Berlin också. Du trodde väl på leveranser av MY med 4860 redan tidigt i våras?Zalman3 skrev:Hoppas Northvolt får snurr på sin produktion också.
https://teslamag.de/news/studie-tesla-2 ... mehr-42092
Blir bara pinsamt med dessa sammanställningar, som du spammar runt med, för några år sedan fanns inte t.ex. Northwolt, ändå ska nån tysk tesla fansite veta med precision hur stor deras produktion ska vara 2030?
På den här tiden(nio år) så kan det dyka upp en ny spelare som blir större än någon av alla andra skulle jag säga.
Model S90D -16
Re: CATL och Tesla dominerar batteritillverkningen 2030
P_EL skrev:Om du har en bättre sammanställning över känd planerad batteriutbyggnad får du gärna dela den - tvärtom upplever jag inte alls detta som spam utan den bästa bilden jag sett so far. Inte minst då den är uppdelad på existerande och planerad kapacitet, vilket gör det enklare att utvärdera realismen. Dyker det upp någon ny spelare är det väl vara att uppdatera bilden med denna - eller hur tänker du? Köper inte resonemanget att "världen kan förändras så en ögonblicksbild är ointressant...". Bilden kommer dessutom från https://cicenergigune.com/en och Tesla-sajten bara återger den...backe skrev:Hoppas Tesla får snurr på sin produktion i Berlin också. Du trodde väl på leveranser av MY med 4860 redan tidigt i våras?Zalman3 skrev:Hoppas Northvolt får snurr på sin produktion också.
https://teslamag.de/news/studie-tesla-2 ... mehr-42092
Blir bara pinsamt med dessa sammanställningar, som du spammar runt med, för några år sedan fanns inte t.ex. Northwolt, ändå ska nån tysk tesla fansite veta med precision hur stor deras produktion ska vara 2030?
På den här tiden(nio år) så kan det dyka upp en ny spelare som blir större än någon av alla andra skulle jag säga.
Informationen är intressant om man kan låta bli att lägga med små onödiga kommentarer typ "Hoppas Northvolt får snurr på sin produktion också.".
Men mer intressant är kanske planerad kapacitet om 3-5 år enligt mig.
För till syvende och sist så är 9 år ganska mycket och den här kartan kan stämma till 0%.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: CATL och Tesla dominerar batteritillverkningen 2030
Om Zalman3 inte hade spammat så förbannat som han/hon gör så hade vi heller inte haft hela denna intressanta, innehållsrika och viktiga tråd;
viewtopic.php?f=27&t=22744&hilit=dacia+spring
En viktig bilmodell för att fossilbilarna skall få en bra konkurrent i det lägre prissegmentet, en ny elbil som många faktiskt KAN köpa efter att ha tittat i sin plånbok. Och en del kan ta den som ett billigt val att ha som reserv/andrabil på garageuppfarten istället för en fossilare.
Det blir nog lite halvpatetiskt om någon försöker glänsa med sitt fina elbilsval på garageuppfarten och så har man kvar en eller flera fossilare när det väl finns elbilsalternativ i alla kategorier/typer av bilar.
(Allt enligt min uppfattning, vi behöver inte tycka lika såklart, än har våra politiker inte registrerat våra tankar... haha).
MVH PP.
viewtopic.php?f=27&t=22744&hilit=dacia+spring
En viktig bilmodell för att fossilbilarna skall få en bra konkurrent i det lägre prissegmentet, en ny elbil som många faktiskt KAN köpa efter att ha tittat i sin plånbok. Och en del kan ta den som ett billigt val att ha som reserv/andrabil på garageuppfarten istället för en fossilare.
Det blir nog lite halvpatetiskt om någon försöker glänsa med sitt fina elbilsval på garageuppfarten och så har man kvar en eller flera fossilare när det väl finns elbilsalternativ i alla kategorier/typer av bilar.
(Allt enligt min uppfattning, vi behöver inte tycka lika såklart, än har våra politiker inte registrerat våra tankar... haha).
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: CATL och Tesla dominerar batteritillverkningen 2030
Fast det enda vi vet säkert är att bilden inte stämmer med hur det ser ut om 9 år så det blir en helt meningslös gissningsövning. Jag tvivlar på att personen som sammanställt bilden verkligen känner till hemlig information om planerad produktionskapacitet hos världens alla batteriproducenter.P_EL skrev:Om du har en bättre sammanställning över känd planerad batteriutbyggnad får du gärna dela den - tvärtom upplever jag inte alls detta som spam utan den bästa bilden jag sett so far. Inte minst då den är uppdelad på existerande och planerad kapacitet, vilket gör det enklare att utvärdera realismen. Dyker det upp någon ny spelare är det väl vara att uppdatera bilden med denna - eller hur tänker du? Köper inte resonemanget att "världen kan förändras så en ögonblicksbild är ointressant...". Bilden kommer dessutom från https://cicenergigune.com/en och Tesla-sajten bara återger den...backe skrev:Hoppas Tesla får snurr på sin produktion i Berlin också. Du trodde väl på leveranser av MY med 4860 redan tidigt i våras?Zalman3 skrev:Hoppas Northvolt får snurr på sin produktion också.
https://teslamag.de/news/studie-tesla-2 ... mehr-42092
Blir bara pinsamt med dessa sammanställningar, som du spammar runt med, för några år sedan fanns inte t.ex. Northwolt, ändå ska nån tysk tesla fansite veta med precision hur stor deras produktion ska vara 2030?
På den här tiden(nio år) så kan det dyka upp en ny spelare som blir större än någon av alla andra skulle jag säga.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: CATL och Tesla dominerar batteritillverkningen 2030
Tittar du på väderleksprognoser?Maw skrev:Fast det enda vi vet säkert är att bilden inte stämmer med hur det ser ut om 9 år så det blir en helt meningslös gissningsövning. Jag tvivlar på att personen som sammanställt bilden verkligen känner till hemlig information om planerad produktionskapacitet hos världens alla batteriproducenter.P_EL skrev:Om du har en bättre sammanställning över känd planerad batteriutbyggnad får du gärna dela den - tvärtom upplever jag inte alls detta som spam utan den bästa bilden jag sett so far. Inte minst då den är uppdelad på existerande och planerad kapacitet, vilket gör det enklare att utvärdera realismen. Dyker det upp någon ny spelare är det väl vara att uppdatera bilden med denna - eller hur tänker du? Köper inte resonemanget att "världen kan förändras så en ögonblicksbild är ointressant...". Bilden kommer dessutom från https://cicenergigune.com/en och Tesla-sajten bara återger den...backe skrev:Hoppas Tesla får snurr på sin produktion i Berlin också. Du trodde väl på leveranser av MY med 4860 redan tidigt i våras?Zalman3 skrev:Hoppas Northvolt får snurr på sin produktion också.
https://teslamag.de/news/studie-tesla-2 ... mehr-42092
Blir bara pinsamt med dessa sammanställningar, som du spammar runt med, för några år sedan fanns inte t.ex. Northwolt, ändå ska nån tysk tesla fansite veta med precision hur stor deras produktion ska vara 2030?
På den här tiden(nio år) så kan det dyka upp en ny spelare som blir större än någon av alla andra skulle jag säga.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: CATL och Tesla dominerar batteritillverkningen 2030
Listan kanske inte stämmer? Teslas mål för egen batteritillverkning är 1500GWh 2030. Bara planerad total slukapacitet för de två fabriker man bygger nu i Austin och Berlin är 4-500GWh. Tesla planerar dessutom att behöva ytterligare 1500GWh från externa leverantörer 2030.Zalman3 skrev:Hoppas Northvolt får snurr på sin produktion också.
https://teslamag.de/news/studie-tesla-2 ... mehr-42092
Re: CATL och Tesla dominerar batteritillverkningen 2030
Inte för 2030RagWal skrev:Tittar du på väderleksprognoser?Maw skrev:Fast det enda vi vet säkert är att bilden inte stämmer med hur det ser ut om 9 år så det blir en helt meningslös gissningsövning. Jag tvivlar på att personen som sammanställt bilden verkligen känner till hemlig information om planerad produktionskapacitet hos världens alla batteriproducenter.P_EL skrev:Om du har en bättre sammanställning över känd planerad batteriutbyggnad får du gärna dela den - tvärtom upplever jag inte alls detta som spam utan den bästa bilden jag sett so far. Inte minst då den är uppdelad på existerande och planerad kapacitet, vilket gör det enklare att utvärdera realismen. Dyker det upp någon ny spelare är det väl vara att uppdatera bilden med denna - eller hur tänker du? Köper inte resonemanget att "världen kan förändras så en ögonblicksbild är ointressant...". Bilden kommer dessutom från https://cicenergigune.com/en och Tesla-sajten bara återger den...backe skrev:Hoppas Tesla får snurr på sin produktion i Berlin också. Du trodde väl på leveranser av MY med 4860 redan tidigt i våras?Zalman3 skrev:Hoppas Northvolt får snurr på sin produktion också.
https://teslamag.de/news/studie-tesla-2 ... mehr-42092
Blir bara pinsamt med dessa sammanställningar, som du spammar runt med, för några år sedan fanns inte t.ex. Northwolt, ändå ska nån tysk tesla fansite veta med precision hur stor deras produktion ska vara 2030?
På den här tiden(nio år) så kan det dyka upp en ny spelare som blir större än någon av alla andra skulle jag säga.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: CATL och Tesla dominerar batteritillverkningen 2030
Freyr har planerat 83 gWh i Mo I Rana till 2028. Därtill har de också ett JV klart med Koch planerat 50 gWh till 2030 i USA.
De har också exklusiv rätt till 90ha i gigavaasa. Det lär hamna i storleksordningen runt 50 gWh så sammantaget ligger Freyr på runt 183 gWh planerat till 2030.
Så ja listan är nog ganska inaktuell.
Panasonic planerar också en storsatsning i Norge tillsammans med equinor och hydro. Står ingenting om det heller. Tesla är nog garanterat med på ett hörn där också. De med så rena batterier som möjligt tror jag kommer bli stora spelare i framtiden. Norge och Sverige ligger i framkant med billig förnyelsebar vattenkraft.
Det som håller tillbaka Panasonics norgesatsning är brexitavtal med strafftullar för Norge. Det kommer nog vara löst långt innan 2030. Panasonic har nog bra mycket mer planerat till 2030 än vad listan säger.
Är också känt sen några veckor tillbaka att Ford gör en jättesatsning tillsammans med SK, 150gWh till 2030. SK har som mål att vara uppe i 200gWh redan 2025.
Rubriken bör nog hellre heta. CATL och Tesla kan komma att dominera batteritillverkningen 2030.
Jag behöver inte skicka källor på mina påståenden. Sånt här har man koll på bara man är någorlunda intresserad av batteri och elbilsutvecklingen i världen.
De har också exklusiv rätt till 90ha i gigavaasa. Det lär hamna i storleksordningen runt 50 gWh så sammantaget ligger Freyr på runt 183 gWh planerat till 2030.
Så ja listan är nog ganska inaktuell.
Panasonic planerar också en storsatsning i Norge tillsammans med equinor och hydro. Står ingenting om det heller. Tesla är nog garanterat med på ett hörn där också. De med så rena batterier som möjligt tror jag kommer bli stora spelare i framtiden. Norge och Sverige ligger i framkant med billig förnyelsebar vattenkraft.
Det som håller tillbaka Panasonics norgesatsning är brexitavtal med strafftullar för Norge. Det kommer nog vara löst långt innan 2030. Panasonic har nog bra mycket mer planerat till 2030 än vad listan säger.
Är också känt sen några veckor tillbaka att Ford gör en jättesatsning tillsammans med SK, 150gWh till 2030. SK har som mål att vara uppe i 200gWh redan 2025.
Rubriken bör nog hellre heta. CATL och Tesla kan komma att dominera batteritillverkningen 2030.
Jag behöver inte skicka källor på mina påståenden. Sånt här har man koll på bara man är någorlunda intresserad av batteri och elbilsutvecklingen i världen.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: CATL och Tesla dominerar batteritillverkningen 2030
Till 2030 har vi även andra parametrar som kan komma att styra utvecklingen. Någon av dessa borde göra nått genombrott: quantumscape, solid power, storedot, cuberg, enovix, sila, Toyota och ilika.
Då kan det komma att svänga om en del. Framförallt tror jag då att andra OEMs kommer att klättra upp på listan eller i alla fall styra om fokuset i investeringarna.
Då kan det komma att svänga om en del. Framförallt tror jag då att andra OEMs kommer att klättra upp på listan eller i alla fall styra om fokuset i investeringarna.
Re: CATL och Tesla dominerar batteritillverkningen 2030
En jämförelse mellan CATL och Teslas batteriteknik.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension