Mustang MACH-E vs model s70d 2015.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 212
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Mustang MACH-E vs model s70d 2015.

Inlägg av tomla »

Hej
Jag har haft en Mustang MACH-E ett par veckor och vill förmedla min erfarenhet av den emot Tesla Model S70D 2015.

Kort sagt så tycker jag att min gamla Tesla är fortfarande bättre emot en ny MACH-E.

Mach E
Postiva saker.
* Sätet är mycket skönare.
* Ratt värme.
* Lite längre räckvidd. 90kWh vs 70kWh
* Strålkastarna är mycket bättre. bländar bara av vissa delar av ljusbilden.
* Symbol på sidospeglarna för doldvinkel.

Negativa saker.
* Förbrukningen är mycket högre, så räckvidden blir nästan samma som med mitt gamla 70 kWh batteri.
* Låter som en storm när du laddar hemma med 11 kW.
* Körassistenten litar jag inte lika mycket på som i min Tesla.
* Körassistenten drar lite i ratten för att markera att jag inte ligger mellan linjerna. Kanske kan stängas av men det kan misstolkas som att är halt.
* Får inte information om avstånd när jag kör in vid parkering. men när jag backar in får jag en 360 vy på bilen.
* Ändrar inte hastigheten automatisk.
* Infotaiment systemet. Teslas är ljusår bättre. Tex så får du inte så mycket information genom att alla symboler och texter är jättestora.
* Körningen känns lite ryckigare och inte så mjuk som med Tesla.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7633
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Mustang MACH-E vs model s70d 2015.

Inlägg av mikebike »

Att den inte ändrar hastigheten låter som ett plus, min M3 ändrar inställd hastighet helt omotiverat på motorväg.

Förutom (bristen på) laddnätverk är största nackdelen med Mach-e att det inte kan ha takräcke. Jag har cykelhållare på taket halva året numera, året runt förut....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mustang MACH-E vs model s70d 2015.

Inlägg av Zalman3 »

mikebike skrev:
Att den inte ändrar hastigheten låter som ett plus, min M3 ändrar inställd hastighet helt omotiverat på motorväg.

Förutom (bristen på) laddnätverk är största nackdelen med Mach-e att det inte kan ha takräcke. Jag har cykelhållare på taket halva året numera, året runt förut....
Mach-e med en dragvikt på 750kg är inte klassledande.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7633
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Mustang MACH-E vs model s70d 2015.

Inlägg av mikebike »

Zalman3 skrev:
mikebike skrev:
Att den inte ändrar hastigheten låter som ett plus, min M3 ändrar inställd hastighet helt omotiverat på motorväg.

Förutom (bristen på) laddnätverk är största nackdelen med Mach-e att det inte kan ha takräcke. Jag har cykelhållare på taket halva året numera, året runt förut....
Mach-e med en dragvikt på 750kg är inte klassledande.
Nä, inte det heller. Men jag kan tänka mig att hyra bil samtidigt som, eller istället för, släpvagn.
Cyklar behöver jag däremot transportera oftare och längre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
EChris
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 mar 2021 08:19

Re: Mustang MACH-E vs model s70d 2015.

Inlägg av EChris »

Har själv en Mach-E, levererad den 2 augusti men spenderade sina första elva veckor på verkstad då frontradarn levde ett eget liv redan vid leverans, vilket slog ut alla former av förarassistans och även orsakade nödbromsning och undanmanöver för spöken (eller andra osynliga föremål - oklart då vägbanan för en annan framstod som helt tom...).

Nu när jag till slut fått tillbaka bilen kan jag konstatera att jag gillar min Mach-E som bil, men har efter knappt tre månader med usel återförsäljare och Fords egna katastrofala kundtjänst konstaterat att alla fördomar om att det är jobbigt att vara Ford-ägare om det blir problem med bilen konstaterat att fördomarna inte är sanna. Det är inte jobbigt, det är en fullständig och total katastrof. Rekommenderar således ingen annan än en fakir eller mina värsta fiender att skaffa en Mach-E (eller någon annan Ford för den delen), det är helt enkelt inte värt det om du någon gång behöver hjälp och support, då det inte finns någotdera...

Utan att således på något sätt vilja ta Ford i försvar vill jag ändå förtydliga avseende ett par punkter i trådstarten:
* Förbrukningen är mycket högre, så räckvidden blir nästan samma som med mitt gamla 70 kWh batteri.
Jag hade nog upplevt det som anmärkningsvärt om förbrukningen inte var betydligt högre, designen är inte lika aerodynamisk och Ford har ingen erfarenhet av att optimera vare sig hårdvara eller mjukvara för att maximera räckvidd. För egen del använder jag bilen för långpendling (28 mil enkel väg, 90-120 km/h) och har än så länge inga problem att komma fram med god marginal, även de gånger som det varit enstaka plusgrader, regn och motvind hela vägen - återstår dock att se om det fungerar utan en kort laddpaus de kallaste vinterdagarna och/eller med snömodd på vägbanan.
* Låter som en storm när du laddar hemma med 11 kW.
Mjukvarurelaterat och uppdatering har funnits tillgänglig sedan i vart fall sommaren. Varför din bil har levererats utan denna uppdatering är för mig lika oklart som hur en okörbar bil kan släppas igenom en leveransbesiktning, men oaktat att jag inte förstår är det uppenbarligen något som händer vid upprepade tillfällen hos Ford (har även sett flera klagomål kring högljudd laddning i Facebook-grupper avseende bilar levererade under hösten). Jag vet inte om det är något som kommer hanteras genom OTA eller om du behöver åka till verkstaden (vill du ha åtgärd i närtid är det dock troligen verkstad som gäller då Ford håller riktigt lågt tempo på OTA-uppdateringar).
* Får inte information om avstånd när jag kör in vid parkering. men när jag backar in får jag en 360 vy på bilen.
Om du fortsätter köra in får du upp både radarvarning och kamera när du närmar dig hinder. Håller dock med om att det borde finnas potential att utnyttja 360-kameran betydligt bättre när man ska köra in på parkering. Har dock själv vant mig vid att trycka fram kameran manuellt vid behov (två knapptryck på mittskärmen, så ingen katastrof, men känns som sagt som att en smidigare lösning borde vara möjlig).
* Körassistenten drar lite i ratten för att markera att jag inte ligger mellan linjerna. Kanske kan stängas av men det kan misstolkas som att är halt.
Det går både att stänga av och att justera hur kraftig markeringen ska vara. Om man vet att funktionen är på förstår jag inte heller hur man skulle kunna misstolka det som halka, men det är bara en personlig fundering...
* Ändrar inte hastigheten automatisk.
Funktionen finns och heter intelligent farthållare om jag minns rätt. Om du aktiverar denna så ändrar bilen hastighet automatiskt baserat på skyltavläsning (med möjlighet att ställa tolerans, exv. att bilen ska hålla fem kilometer högre än hastighetsgräns). Systemet är dock, precis som alla liknande system jag testat, halvfungerande och hittar på en del egna hastighetsgränser samt har problem med exempelvis tidsbegränsade hastigheter, exv. 30 utanför skola under skoltid.
* Körningen känns lite ryckigare och inte så mjuk som med Tesla.
Har inte kört särskilt mycket Tesla, så svårt att uttala mig om jämförelsen. Upplevde dock körningen i Mach-E ryckig inledningsvis, men tycker att det har blivit mycket bättre. Om det beror på att bilen ändrat sig, att jag ändrat mig eller att jag bara vant mig låter jag vara osagt.
Något jag däremot har betydligt svårare för är fjädringen på dåligt väglag - bilen är skön på långresa, men kräver att man passerar potthål och farthinder i krypfart för att inte bli alltför omskakad. Har sett i recensioner att den benämnts stötig, men skulle nog snarare säga att jag upplever den amerikanskt gungig. Vi har även en Seat Tarraco som väger nästa lika mycket (dryga 1,9 ton mot Mach-E på knappa 2,3 ton) som med sin betydligt stramare fjädring klarar samma potthål och farthinder i minst dubbla hastigheten utan att göra avkall på åkkomforten. Eftersom jag primärt använder Mach-E för långresor är det inget större problem, men konstaterar varje åktur hemma i stan att fjädringsinställningen inte alls är kompatibel med svenska farthinder (åtminstone inte som de ser ut där jag bor...).
Skriv svar