Fisker Ocean

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fisker Ocean

Inlägg av mikebike »

Det vore ju trevligt med en provkörning.

Vad har ni valt för färg, jag gillar inte någon av dem, jag vill helst ha "vanlig" silver metallic. Ingen av fälgarna tilltalar heller.

Hur är det med takräcke, den ser inte ut att ha rails?
Teslas idiotlösning kanske? :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Fisker Ocean

Inlägg av Edward123 »

mikebike skrev: 18 jul 2023 14:47
Det vore ju trevligt med en provkörning.

Vad har ni valt för färg, jag gillar inte någon av dem, jag vill helst ha "vanlig" silver metallic. Ingen av fälgarna tilltalar heller.

Hur är det med takräcke, den ser inte ut att ha rails?
Teslas idiotlösning kanske? :mrgreen:
Har valt matt-blå men nu förstått att det inte är helt enkelt att underhålla en matt lack. Bor i lägenhet och har dåligt med tvättmöjligheter, men det löser sig nog :)
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Fisker Ocean

Inlägg av infelicitas »

Är det Ocean One ni har fått/kunnat beställa?
Jag fick möjlighet att lägga beställning på en "vanlig" ocean nu, men är ganska osäker på om man ska beställa. Man kan ju tydligen ångra köpet enligt distansköplagen efter leverans, men det känns lite vanskligt att beställa innan provkörning.
lawe
Inlägg: 236
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Fisker Ocean

Inlägg av lawe »

mikebike skrev: 18 jul 2023 14:47
Det vore ju trevligt med en provkörning.

Vad har ni valt för färg, jag gillar inte någon av dem, jag vill helst ha "vanlig" silver metallic. Ingen av fälgarna tilltalar heller.

Hur är det med takräcke, den ser inte ut att ha rails?
Teslas idiotlösning kanske? :mrgreen:
Jag har också varit sugen på matt blå men antar att det kan bli lite komplicerat vid skada.

Gällande takräcke ser det ut att bli samma typ som vi har till vår P2: https://www.oceanforums.com/cdn-cgi/ima ... -jpg.3556/ Funkar för mig👍
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fisker Ocean

Inlägg av mikebike »

lawe skrev: 18 jul 2023 16:56
mikebike skrev: 18 jul 2023 14:47
Det vore ju trevligt med en provkörning.

Vad har ni valt för färg, jag gillar inte någon av dem, jag vill helst ha "vanlig" silver metallic. Ingen av fälgarna tilltalar heller.

Hur är det med takräcke, den ser inte ut att ha rails?
Teslas idiotlösning kanske? :mrgreen:
Jag har också varit sugen på matt blå men antar att det kan bli lite komplicerat vid skada.

Gällande takräcke ser det ut att bli samma typ som vi har till vår P2: https://www.oceanforums.com/cdn-cgi/ima ... -jpg.3556/ Funkar för mig👍
Går bågarna att montera bågarna på "godtyckliga" positioner?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fisker Ocean

Inlägg av mikebike »

infelicitas skrev: 18 jul 2023 16:07
Är det Ocean One ni har fått/kunnat beställa?
Jag fick möjlighet att lägga beställning på en "vanlig" ocean nu, men är ganska osäker på om man ska beställa. Man kan ju tydligen ångra köpet enligt distansköplagen efter leverans, men det känns lite vanskligt att beställa innan provkörning.
Jag var inte tillräckligt snabb för One, så det är en Extreme jag har bokat.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fisker Ocean

Inlägg av HelectriC »

Jag har en One i färgen Mariana med 22" svarta "3 ekrade" fälgar i beställning. Vill gärna ha den mattblå, men jag är för petig med bilen för att orka stå ut med repor som måste lackas bort.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
lawe
Inlägg: 236
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Fisker Ocean

Inlägg av lawe »

mikebike skrev: 18 jul 2023 18:37
Går bågarna att montera bågarna på "godtyckliga" positioner?
Det är garanterat hål på sidan som hållbara ska passas in i.
lawe
Inlägg: 236
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Fisker Ocean

Inlägg av lawe »

Jag har reserverat men inte beställt. Osäker. Blev uppringd av säljare idag som berättade att det öppnar ett center i Stockholm (Kungsängen om jag minns rätt) om några veckor och att det då finns bilar att prova där. Leveranstid vid beställning idag uppgavs vara 14 veckor.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fisker Ocean

Inlägg av mikebike »

lawe skrev: 09 aug 2023 20:37
Jag har reserverat men inte beställt. Osäker. Blev uppringd av säljare idag som berättade att det öppnar ett center i Stockholm (Kungsängen om jag minns rätt) om några veckor och att det då finns bilar att prova där. Leveranstid vid beställning idag uppgavs vara 14 veckor.
Me2. I slutet av augusti skall man kunna provköra.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
lawe
Inlägg: 236
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Fisker Ocean

Inlägg av lawe »

Jag är främst osäker på interiörmaterialen. Jag kommer från en rad Audis och kör nu en P2. P2:an var ett kliv ner från Audi och lägre vill jag inte gå i upplevd kvalitet.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fisker Ocean

Inlägg av mikebike »

Nu har jag tittat på en Fisker Ocean, vid elbilsträffen vid Brostugan.
Den ser betydligt mindre ut när man ser den tillsammans med andra bilar.
Bagageutrymmet ser mindre ut än hos Model Y, och utrymmet under golvet är knappt hälften så stort.
Jag frågade hur mycket utrymme det är i frunken?
-Det finns ingen frunk, blev svaret!

Makalöst att en nyutvecklad elbil på en dedikerad elbilsplattform saknar frunk.

Med tanke att både frunk och utrymmet under bagagegolvet var helt fulla i min 3:a och är typ 3/4 fulla i min Model Y så tror jag att Fisker Ocean går bort för mig.
Jag väntar dock med att avboka tills jag har provkört....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fisker Ocean

Inlägg av HelectriC »

allt beror på vad man är van vid, jag räknar med att få mer bagageutrymme vid byte från BMW i4 till Fisker Ocean :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fisker Ocean

Inlägg av mikebike »

HelectriC skrev: 14 aug 2023 10:44
allt beror på vad man är van vid, jag räknar med att få mer bagageutrymme vid byte från BMW i4 till Fisker Ocean :lol:
Jag bytte ju från M3 till MY för att få mer bagageutrymme (och mer lättlastat). :lol:

En annan dum grej med Fisker Ocean är placeringen av laddporten, vänster fram.
Höger fram hade varit mycket bättre. Då kan man fortfarande parkera "rätt" på SuC och ladda från laddpunkter på trottoaren utan att dra kabeln över bilen och/eller använda lång typ 2 kabel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Fisker Ocean

Inlägg av Edward123 »

Så har jag fått den första i Sverige. Ska bli väldigt spännande, min sambo tog emot den då jag är iväg på jobb men ska lägga 100 mil på den i helgen.
IMG-20230907-WA0012.jpg
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Fisker Ocean

Inlägg av Maw »

Edward123 skrev: 07 sep 2023 22:35
Så har jag fått den första i Sverige. Ska bli väldigt spännande, min sambo tog emot den då jag är iväg på jobb men ska lägga 100 mil på den i helgen.
Grattis!

Återkom gärna med intryck.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fisker Ocean

Inlägg av mikebike »

Jag avbokade min igår. Den utlovade provkörningen har jag inte hört något om, och jag tänker ändå inte köpa någon eftersom det är så dåligt med förvaringsutrymmen.

Fisker har tagit efter Tesla med att ha en "destinationsavgift" som tillkommer även om man hämtar bilen hos dem.

Jag fick f.ö. inte inte tillbaks hela bokningsavgiften, de behöll 25€.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fisker Ocean

Inlägg av HelectriC »

Har haft Fiskern i två dagar, planen var att köra på långtur, tänkte provladda/fylla upp innan avfärd. In på Tesla Supercharger V3, funka inte. Tänkte att ok, samma problem som ioniq5? Körde vidare till V2, men inte heller där funka de. Vidare till ionity, recharge, kempower. Ingen funkar. Alltså funkar inte DC alls. AC går bra men tar allt för lång tid. Hör av mig till Fisker, som ska ta in bilen och felsöka. Lite tråkig start, men dom är iaf väldigt serviceminded och ordnar så jag kommer hem och får lånebil.
Men hann köra nästan 500km och den verkar rätt bra alltså. Fin i chassi, ljudisolering, upplevd kvalitet, stereo. Det som stör mig är att den saknar ventilerade stolar, fan vad jag blir svett i ryggen. Infotainment får man bara acceptera att det krävs en del OTA uppdateringar innan allt är som det ska. Äkta OTA, alla funktioner, inte bara infotainment.
Möjlighet att kunna ta ner bakrutan och jättestor öppning av taket är riktigt läckert, California mode känns nästan som att köra cabbe :D

Får återkomma med mer när jag får tillbaks bilen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Fisker Ocean

Inlägg av infelicitas »

HelectriC skrev: 10 sep 2023 18:11
Har haft Fiskern i två dagar, planen var att köra på långtur, tänkte provladda/fylla upp innan avfärd. In på Tesla Supercharger V3, funka inte. Tänkte att ok, samma problem som ioniq5? Körde vidare till V2, men inte heller där funka de. Vidare till ionity, recharge, kempower. Ingen funkar. Alltså funkar inte DC alls. AC går bra men tar allt för lång tid. Hör av mig till Fisker, som ska ta in bilen och felsöka. Lite tråkig start, men dom är iaf väldigt serviceminded och ordnar så jag kommer hem och får lånebil.
Men hann köra nästan 500km och den verkar rätt bra alltså. Fin i chassi, ljudisolering, upplevd kvalitet, stereo. Det som stör mig är att den saknar ventilerade stolar, fan vad jag blir svett i ryggen. Infotainment får man bara acceptera att det krävs en del OTA uppdateringar innan allt är som det ska. Äkta OTA, alla funktioner, inte bara infotainment.
Möjlighet att kunna ta ner bakrutan och jättestor öppning av taket är riktigt läckert, California mode känns nästan som att köra cabbe :D

Får återkomma med mer när jag får tillbaks bilen.
Maw skrev: 07 sep 2023 22:37
Edward123 skrev: 07 sep 2023 22:35
Så har jag fått den första i Sverige. Ska bli väldigt spännande, min sambo tog emot den då jag är iväg på jobb men ska lägga 100 mil på den i helgen.
Grattis!

Återkom gärna med intryck.
Hur är heljuset? Fisker har ju valt icke-adaptiva heljus vad jag förstår, och inga videos visar heljuset. :(
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fisker Ocean

Inlägg av HelectriC »

infelicitas skrev: 10 sep 2023 19:49
HelectriC skrev: 10 sep 2023 18:11
Har haft Fiskern i två dagar, planen var att köra på långtur, tänkte provladda/fylla upp innan avfärd. In på Tesla Supercharger V3, funka inte. Tänkte att ok, samma problem som ioniq5? Körde vidare till V2, men inte heller där funka de. Vidare till ionity, recharge, kempower. Ingen funkar. Alltså funkar inte DC alls. AC går bra men tar allt för lång tid. Hör av mig till Fisker, som ska ta in bilen och felsöka. Lite tråkig start, men dom är iaf väldigt serviceminded och ordnar så jag kommer hem och får lånebil.
Men hann köra nästan 500km och den verkar rätt bra alltså. Fin i chassi, ljudisolering, upplevd kvalitet, stereo. Det som stör mig är att den saknar ventilerade stolar, fan vad jag blir svett i ryggen. Infotainment får man bara acceptera att det krävs en del OTA uppdateringar innan allt är som det ska. Äkta OTA, alla funktioner, inte bara infotainment.
Möjlighet att kunna ta ner bakrutan och jättestor öppning av taket är riktigt läckert, California mode känns nästan som att köra cabbe :D

Får återkomma med mer när jag får tillbaks bilen.
Maw skrev: 07 sep 2023 22:37
Edward123 skrev: 07 sep 2023 22:35
Så har jag fått den första i Sverige. Ska bli väldigt spännande, min sambo tog emot den då jag är iväg på jobb men ska lägga 100 mil på den i helgen.
Grattis!

Återkom gärna med intryck.
Hur är heljuset? Fisker har ju valt icke-adaptiva heljus vad jag förstår, och inga videos visar heljuset. :(
Det lilla jag hann använda dom kvällstid så verkar styrkan bra, som tur är inga ioniq5 svagströmslampor, men det blir naturligtvis bara av/på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Fisker Ocean

Inlägg av Edward123 »

Har kört ca 100 mil i helgen och ska köra Malmö-Göteborg-Stockholm-Malmö i veckan så blir mer feedback efter det. Har inte haft några problem med laddning men på DC har jag bara använt Allego (gratis i ett år). Kört en större laddning ca 7-80 %, se bifogad bild.

Trivs mkt bra med bilen, som nämns så kommer en del OTA-uppdateringar behövas men över förväntan. Hade PS2 med plus/pilotpaket tidigare och denna upplevs som tystare och till skillnad från PS2 (jag fick en av de första där med så kanske blivit bättre) så var det inget som knarrade/vibrerade. Pixelljus i PS2 var bättre dock. Markant bättre räckvidd i Fiskern (så klart) och den laddar fortare. Mycket bra utrymme i baksätet men kanske inte så bra i bagaget (och inget utrymme fram).
laddning.JPG
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Fisker Ocean

Inlägg av slugger75 »

Ni som nu kör Fisker Ocean - vilken annan bil är den jämförbar med gällande utrymmen?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fisker Ocean

Inlägg av HelectriC »

Edward123 skrev: 11 sep 2023 08:14
Har kört ca 100 mil i helgen och ska köra Malmö-Göteborg-Stockholm-Malmö i veckan så blir mer feedback efter det. Har inte haft några problem med laddning men på DC har jag bara använt Allego (gratis i ett år). Kört en större laddning ca 7-80 %, se bifogad bild.

Trivs mkt bra med bilen, som nämns så kommer en del OTA-uppdateringar behövas men över förväntan. Hade PS2 med plus/pilotpaket tidigare och denna upplevs som tystare och till skillnad från PS2 (jag fick en av de första där med så kanske blivit bättre) så var det inget som knarrade/vibrerade. Pixelljus i PS2 var bättre dock. Markant bättre räckvidd i Fiskern (så klart) och den laddar fortare. Mycket bra utrymme i baksätet men kanske inte så bra i bagaget (och inget utrymme fram).
Har du testat att ta ut golvinsatsen? Känns som det blir typ en tredjedel större då. Är egentligen bara en frigolitform med ett stabilt golv på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fisker Ocean

Inlägg av HelectriC »

slugger75 skrev: 11 sep 2023 08:35
Ni som nu kör Fisker Ocean - vilken annan bil är den jämförbar med gällande utrymmen?
ID.4 kanske.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
lawe
Inlägg: 236
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Fisker Ocean

Inlägg av lawe »

Den tråden orkar jag inte leta rätt på. Hittar du inga tester/provkörningar på nätet? De började jobba efter det datumet.
Skriv svar