Hemmaladdning med 3-fas?
Moderator: Redaktion
Hemmaladdning med 3-fas?
Jag har en fråga kring möjligheten att montera ett 3-fasuttag hemma (flyttar till hus i helgen).
Enligt nuvarande ägaren finns en extra fas utdragen till carporten, han trodde därför att det borde gå att få till ett 3-fasuttag tack vare detta.
Jag är komplett oduglig på elektricitet, någon här som vet om det kan tänkas fungera?
Tack på förhand!
Enligt nuvarande ägaren finns en extra fas utdragen till carporten, han trodde därför att det borde gå att få till ett 3-fasuttag tack vare detta.
Jag är komplett oduglig på elektricitet, någon här som vet om det kan tänkas fungera?
Tack på förhand!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Be en elektriker titta på det. Viktigaste är att se vad huset har för huvudsäkring.
Hos mig så drog elektrikern en trefasledning direkt från ingående proppskåp och sa att "du få ladda försiktigt kalla dagar (mindre än 16A) då värmepumpen är på 3*20 A och huvudsäkringarna är på 3*25A". Så nu laddar jag 3-fas 12A (motsv. 40 km/h) för tillfället.
.
Hos mig så drog elektrikern en trefasledning direkt från ingående proppskåp och sa att "du få ladda försiktigt kalla dagar (mindre än 16A) då värmepumpen är på 3*20 A och huvudsäkringarna är på 3*25A". Så nu laddar jag 3-fas 12A (motsv. 40 km/h) för tillfället.
.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Tack, jag gör så!Oppfinnarn skrev:Be en elektriker titta på det. Viktigaste är att se vad huset har för huvudsäkring.
Hos mig så drog elektrikern en trefasledning direkt från ingående proppskåp och sa att "du få ladda försiktigt kalla dagar (mindre än 16A) då värmepumpen är på 3*20 A och huvudsäkringarna är på 3*25A". Så nu laddar jag 3-fas 12A (motsv. 40 km/h) för tillfället.
.
/John
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Hemma har jag dessutom satt en effektvakt som stänger laddningen om strömmen inte räcker till.
Detta händer om vi lagar mat och tvättar och torkar samtidigt.
Har bara 20 A in i huset.
Nu i efterhand så var det förmodligen overkill, men känns ändå bra att veta att jag inte kommer lösa säkringarna i onödan.
Detta händer om vi lagar mat och tvättar och torkar samtidigt.
Har bara 20 A in i huset.
Nu i efterhand så var det förmodligen overkill, men känns ändå bra att veta att jag inte kommer lösa säkringarna i onödan.
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Effektvakten borde väl vara på spisen/tvättmaskinen ... man prioriterar väl laddningen av bilenMartinen skrev:Hemma har jag dessutom satt en effektvakt som stänger laddningen om strömmen inte räcker till.
Detta händer om vi lagar mat och tvättar och torkar samtidigt.
Har bara 20 A in i huset.
Nu i efterhand så var det förmodligen overkill, men känns ändå bra att veta att jag inte kommer lösa säkringarna i onödan.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Vad kostar en effektvakt ungefär?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Det står på Teslas site att man får inte ha ngn förlängningskabel vid 3fas laddning.
Jag behöver det på landet kom jag på. Är det ngn som kör med det och vad kan hända?
Jag behöver det på landet kom jag på. Är det ngn som kör med det och vad kan hända?
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Leverans Feb 2016
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Finns väldigt många förlängningskablar som inte klarar av kontinuerlig maxeffekt. Även ifall det t.ex. står 13A 230V på dom så klarar de bara av detta under kortare tid, många enfas klarar bara av 10A under toppar, ej kontinuerligt. Kabel eller kontakter blir för varma och kan börja brinna/smälta. Du skall heller aldrig ha lång kabel ihopsnurrad till en spole. Ju längre kabel, desto större laddförluster.Designer skrev:Det står på Teslas site att man får inte ha ngn förlängningskabel vid 3fas laddning.
Jag behöver det på landet kom jag på. Är det ngn som kör med det och vad kan hända?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Jag har haft en 25m lång kabel och det funkar bra, man får lite lägre spänning bara. Varje anslutning ger ju upphov till kontaktproblem så man får ju hålla lite koll. Vid något tillfälle blev min ena anslutning varm (spänningsfall) och då drog Teslan ner laddströmmen.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Intressant läsning här http://tesla.sondell.biz/?p=840. 2.5mm2 är bra och sedan inte för lång och inte ihoprullad, så ska det nog funka bra.Designer skrev:Det står på Teslas site att man får inte ha ngn förlängningskabel vid 3fas laddning.
Jag behöver det på landet kom jag på. Är det ngn som kör med det och vad kan hända?
85D bekräftad 28/9 | Matt grå folie | Panorama | NextGen | Luftfjädring | Köldpaket | 19" | levererad: 21 december 2015
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Jag ska dra ut ett 3fas till min "laddstolpe".
Har effektvakt på pannan så om jag drar mer så går den ner.
Har dock bara 16A in, så vi får se hur det går.
Elektrikern ska dyka upp nästa vecka, o han tyckte att vi kopplar in o ser hur det går först innan vi gör några större förändringar.
Har effektvakt på pannan så om jag drar mer så går den ner.
Har dock bara 16A in, så vi får se hur det går.
Elektrikern ska dyka upp nästa vecka, o han tyckte att vi kopplar in o ser hur det går först innan vi gör några större förändringar.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5563
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Det funkar alldeles utmärkt med 16 A huvudsäkring. Har du direktverkande elvärme eller nåt sånt elände kan det dock bli att ladda långsammare. I början körde jag på full laddning 3 x 16 A, vilket funkar, men säkringen gick när tvätteriet i källaren och vattenkokaren kördes. Nu kör jag på trefas ca 10 A i stället (ställs in i bilen) och aldrig haft några bekymmer. Brukar dock bara behöva ca 5-10 kWh dagligdags, så det blir en ganska kort laddningstid. Man kan också schemalägga laddningen till småtimmarna varvid man vanligen kan köra "för fullt". Köpte ett paket extra 16A säkringar dock utifall.
/70D
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Egen grupp är viktigt. Om du inte är i ett garage kan ev jordfelsbrytare vara aktuellt (är ju bra oavsett, men blir mer viktigt om du är utomhus). Hur mycket ström får du in i huset? Ta ett kort på elcentralen med närbild på inkommande (vid elmätaren normalt sett) så kan du få lite tips så inte elektrikern lurar dig för mycket
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Schysst! Återkommer på måndag när jag flyttat in, tog inga bilder på visningen...Remuz skrev:Egen grupp är viktigt. Om du inte är i ett garage kan ev jordfelsbrytare vara aktuellt (är ju bra oavsett, men blir mer viktigt om du är utomhus). Hur mycket ström får du in i huset? Ta ett kort på elcentralen med närbild på inkommande (vid elmätaren normalt sett) så kan du få lite tips så inte elektrikern lurar dig för mycket
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Laddar på jobbet med trefas 7 A för det finns någon annan belastning som stör, det ger ca 2 mil/timme.
Har 15 mil enkel resa, så det passar bra.
Hemma också trefas men även här alltid reducerat rill10 A för att inte störa resten av huset som har 25 A huvudsäkringar, värmepump osv. Även för att inte belasta ledningar och kontakter osv i det äldre huset.
10 amp ger ca 3 mil/timme dvs behöver ca 5 laddtimmar för att kompencera för 15 mil.
Har 15 mil enkel resa, så det passar bra.
Hemma också trefas men även här alltid reducerat rill10 A för att inte störa resten av huset som har 25 A huvudsäkringar, värmepump osv. Även för att inte belasta ledningar och kontakter osv i det äldre huset.
10 amp ger ca 3 mil/timme dvs behöver ca 5 laddtimmar för att kompencera för 15 mil.
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Tänker att kör man laddningen från 24 på natten, o med effektvakt på pannan(elpanna men med vattenburet, har en luft/luft oxo) så blir det nog inga problem.
Har man kört mycket o det skulle bli smällkallt (inte så ofta här nere i södern) så är det kanske lite kallt på morgonkvisten bara.
Från 24 till 7 stoppar man i ca 38 mil, bör räcka.
Har man kört mycket o det skulle bli smällkallt (inte så ofta här nere i södern) så är det kanske lite kallt på morgonkvisten bara.
Från 24 till 7 stoppar man i ca 38 mil, bör räcka.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Roat mig med litet galna teoretiska funderingar på hur många mil man kan få ut på ett år med olika laddstyrkor om man tänker sig att körning och laddning är optimalt fördelade.
Men dom ger intressanta resultat...
240 V. 10 A , dvs ett vanligt uttag ger 1 mil/timme
Ladda 20 timmar ger 20 mil som kan förbrukas på 2-4 timmars körning.
Görs detta varje dag under året ger ett vanligt vägguttag möjlighet till 7300 mils körning per år!
Trefas 16 A ger ca 5 mil per laddtimme.
Ladda 15 timmar ger 75 mil att köra under kvarvarande 9 timmar ( kräver med en Tesla att laddning resp körning fördelas på minst 2 omgångar under dygnet)
Det ger på helåret möjlighet till över 27 000 mils körning.
Dvs motsvarande taxibils körsträcka.
Vad detta skulle visa är att vid den dagliga körningen behövs vanligen inga större elinstallationer.
Det är först på långresorna som det ställs extra krav, och då har vi Teslas supercharger.
Detta var ju bekant för de flesta med en Tesla, men är nog nyttig läsning inför köp av elbil.
-
Men dom ger intressanta resultat...
240 V. 10 A , dvs ett vanligt uttag ger 1 mil/timme
Ladda 20 timmar ger 20 mil som kan förbrukas på 2-4 timmars körning.
Görs detta varje dag under året ger ett vanligt vägguttag möjlighet till 7300 mils körning per år!
Trefas 16 A ger ca 5 mil per laddtimme.
Ladda 15 timmar ger 75 mil att köra under kvarvarande 9 timmar ( kräver med en Tesla att laddning resp körning fördelas på minst 2 omgångar under dygnet)
Det ger på helåret möjlighet till över 27 000 mils körning.
Dvs motsvarande taxibils körsträcka.
Vad detta skulle visa är att vid den dagliga körningen behövs vanligen inga större elinstallationer.
Det är först på långresorna som det ställs extra krav, och då har vi Teslas supercharger.
Detta var ju bekant för de flesta med en Tesla, men är nog nyttig läsning inför köp av elbil.
-
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Ja du har helt rätt.
För Dom flesta behövs inga snabbladdare. Man kommer många mil med långsam laddning också.
För Dom flesta behövs inga snabbladdare. Man kommer många mil med långsam laddning också.
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Jo så e de. Men i vårt fall de gånger vi ska iväg uppåt landet, har vi ca 17 mil till första SuC, o då måste vi köra rakt på. Då vill jag ha 16A hemma för att slippa problem.
Skickat från min D6633 via Tapatalk
Skickat från min D6633 via Tapatalk
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Jag har en Biltema 10 m trefas förlängningskabel mellan min UMC och uttaget i garaget, då jag oftast har bilen parkerad utanför. Den ligger mot alla rekommendationer ihoprullad till 80% i en snygg ring utanför garaget och jag laddar med 16A varje natt utan problem. Den blir knappt ljummen..thompap skrev:Intressant läsning här http://tesla.sondell.biz/?p=840. 2.5mm2 är bra och sedan inte för lång och inte ihoprullad, så ska det nog funka bra.Designer skrev:Det står på Teslas site att man får inte ha ngn förlängningskabel vid 3fas laddning.
Jag behöver det på landet kom jag på. Är det ngn som kör med det och vad kan hända?
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
När en kabel är ihop rullad så bildas det en spole så det ska undvikas. Det är betydligt bättre att vara slarvig och bara slänga sladden huller om buller.
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
När du säger att den knappt blir ljummen Har du så känt utanpå eller har du rullat ut den och känt i mitten. Det är där det blir varmt. En modern kabelvinda är övertempskydd, och bör inte kunna börja brinna, men en gammal kan vara en brandfara om man inte rullat ut den.mahulkp skrev:Jag har en Biltema 10 m trefas förlängningskabel mellan min UMC och uttaget i garaget, då jag oftast har bilen parkerad utanför. Den ligger mot alla rekommendationer ihoprullad till 80% i en snygg ring utanför garaget och jag laddar med 16A varje natt utan problem. Den blir knappt ljummen..
Dels bildas en spole som Lars säger, men det är dessutom så att värmen från kabeln inte kan komma ut eftersom så liten del av kabeln har kontant med luften.
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Det är ju ingen sluten kanelvinda utan en lös gummikabel som ligger ihoprullad då den är för lång. Nej den blir inte varm någonstans utan bara lätt ljummen.Martinen skrev:När du säger att den knappt blir ljummen Har du så känt utanpå eller har du rullat ut den och känt i mitten. Det är där det blir varmt. En modern kabelvinda är övertempskydd, och bör inte kunna börja brinna, men en gammal kan vara en brandfara om man inte rullat ut den.mahulkp skrev:Jag har en Biltema 10 m trefas förlängningskabel mellan min UMC och uttaget i garaget, då jag oftast har bilen parkerad utanför. Den ligger mot alla rekommendationer ihoprullad till 80% i en snygg ring utanför garaget och jag laddar med 16A varje natt utan problem. Den blir knappt ljummen..
Dels bildas en spole som Lars säger, men det är dessutom så att värmen från kabeln inte kan komma ut eftersom så liten del av kabeln har kontant med luften.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Som elektriker ,är det väldigt intressant att följa denna diskussion
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Re: Hemmaladdning med 3-fas?
Det blir en biffilarspole som inte ger upphov till magnetfält eller induktans på grund av att stömmen leds i två paralella ledare i motsatt riktning. Du har därmed endast det termiska problemet att ta hänsyn till. Tror faktiskt inte att det blir särskilt problematiskt speciellt om gummikabel används. En klen PVC-ledning skall däremot inte användas.LarsL skrev:När en kabel är ihop rullad så bildas det en spole så det ska undvikas. Det är betydligt bättre att vara slarvig och bara slänga sladden huller om buller.