Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Ja vad har hänt nudå när SE2 och 3 har samma höga priser?
Ioniq 5 FE AWD
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Export till Finland som elproducenterna (Vattenfall/staten) tjänar storkovan på.MrRun skrev:Ja vad har hänt nudå när SE2 och 3 har samma höga priser?
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Verkar va nåt underhållsarbete så att överföringskapaciteten mellan SE1 och SE2 är begränsad.MrRun skrev:Ja vad har hänt nudå när SE2 och 3 har samma höga priser?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Det gav rätt bra igår då
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Henkens skrev:Det gav rätt bra igår då
Grattis! Förbannar mig själv att jag var så seg i vintras. Nu får jag inte upp mina solceller förrän i början på oktober... Men det blir nog bra framåt våren.
-
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 04 aug 2022 16:11
- Referralkod: ts.la/henric152865
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Snyggt! Hur mycket sålde du då?Henkens skrev:Det gav rätt bra igår då
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Jag tillverkade 251kwh och sålde 237kwh för 771kr
Haneky skrev:Snyggt! Hur mycket sålde du då?Henkens skrev:Det gav rätt bra igår då
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Wow! Hur stor anläggning har du egentligen? 50 kWp?Henkens skrev:Jag tillverkade 251kwh och sålde 237kwh för 771krHaneky skrev:Snyggt! Hur mycket sålde du då?Henkens skrev:Det gav rätt bra igår då
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
PV system power: 40.300 kWp
Annual Production: approx. 37,278 kWh (925 kWh/kWp)
Har 154 solceller och 2st SMA omformare på 25 och 12 kw
Annual Production: approx. 37,278 kWh (925 kWh/kWp)
Har 154 solceller och 2st SMA omformare på 25 och 12 kw
Legato skrev:Wow! Hur stor anläggning har du egentligen? 50 kWp?Henkens skrev:Jag tillverkade 251kwh och sålde 237kwh för 771krHaneky skrev:Snyggt! Hur mycket sålde du då?Henkens skrev:Det gav rätt bra igår då
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Maffigt! Men hur funkar det när du säljer mer än du köper? Är det bara att du missar "60 öringen" på överskjutande del?Henkens skrev:PV system power: 40.300 kWp
Annual Production: approx. 37,278 kWh (925 kWh/kWp)
Har 154 solceller och 2st SMA omformare på 25 och 12 kw
Legato skrev:Wow! Hur stor anläggning har du egentligen? 50 kWp?Henkens skrev:Jag tillverkade 251kwh och sålde 237kwh för 771krHaneky skrev:Snyggt! Hur mycket sålde du då?Henkens skrev:Det gav rätt bra igår då
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2
Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt
Maffigt! Men hur funkar det när du säljer mer än du köper? Är det bara att du missar "60 öringen" på överskjutande del?[/quote]
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2
Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt
[/quote]Legato skrev:Wow! Hur stor anläggning har du egentligen? 50 kWp?Henkens skrev:PV system power: 40.300 kWp
Annual Production: approx. 37,278 kWh (925 kWh/kWp)
Har 154 solceller och 2st SMA omformare på 25 och 12 kw
Maffigt! Men hur funkar det när du säljer mer än du köper? Är det bara att du missar "60 öringen" på överskjutande del?[/quote]
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Maffigt! Men hur funkar det när du säljer mer än du köper? Är det bara att du missar "60 öringen" på överskjutande del?[/quote][/quote]Henkens skrev:Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2
Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt
Legato skrev:Wow! Hur stor anläggning har du egentligen? 50 kWp?Henkens skrev:PV system power: 40.300 kWp
Annual Production: approx. 37,278 kWh (925 kWh/kWp)
Har 154 solceller och 2st SMA omformare på 25 och 12 kw
Haha härligt. Vart och ett av dina våningsplan är lika stort som vårt hela hus
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Det låter mycket bra. Lustigt, jag har en gammal kamrat P S som också bor i Dvärsätt och har solcellsanläggning sedan många år via Jämtkraft, är det alla i byn som kör solel som något slags projekt eller?Henkens skrev:Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2
Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Om P S är Peter S så är det en granne som inspirerade mig till detta.
BrooklynS skrev:Det låter mycket bra. Lustigt, jag har en gammal kamrat P S som också bor i Dvärsätt och har solcellsanläggning sedan många år via Jämtkraft, är det alla i byn som kör solel som något slags projekt eller?Henkens skrev:Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2
Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Jajjemen, visst är det han.
Du får väl i gengäld inspirera honom till att köra Tesla!
Du får väl i gengäld inspirera honom till att köra Tesla!
Tesla Y LR -22 EAP
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19594
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Det är sk grannsamverkan
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Japp, helt klart är det så.
Jämtkraft fick tillslut byta ut transformatorstationen då det är 4st rätt stora anläggningar på den.
Jämtkraft fick tillslut byta ut transformatorstationen då det är 4st rätt stora anläggningar på den.
Bjelke skrev:Det är sk grannsamverkan
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Maffigt! Men hur funkar det när du säljer mer än du köper? Är det bara att du missar "60 öringen" på överskjutande del?[/quote][/quote]Henkens skrev:Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2
Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt
Legato skrev:Wow! Hur stor anläggning har du egentligen? 50 kWp?Henkens skrev:PV system power: 40.300 kWp
Annual Production: approx. 37,278 kWh (925 kWh/kWp)
Har 154 solceller och 2st SMA omformare på 25 och 12 kw
"Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något"
Håller man inte på att ta bort det där ofoget
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Var precis och hälsade på Peter och såg även din imponerande anläggning!Henkens skrev:Om P S är Peter S så är det en granne som inspirerade mig till detta.
BrooklynS skrev:Det låter mycket bra. Lustigt, jag har en gammal kamrat P S som också bor i Dvärsätt och har solcellsanläggning sedan många år via Jämtkraft, är det alla i byn som kör solel som något slags projekt eller?Henkens skrev:Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2
Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Alright. Trevligt
BrooklynS skrev:Var precis och hälsade på Peter och såg även din imponerande anläggning!Henkens skrev:Om P S är Peter S så är det en granne som inspirerade mig till detta.
BrooklynS skrev:Det låter mycket bra. Lustigt, jag har en gammal kamrat P S som också bor i Dvärsätt och har solcellsanläggning sedan många år via Jämtkraft, är det alla i byn som kör solel som något slags projekt eller?Henkens skrev:Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2
Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Körde i veckan en M3 LR vid ca -10 på motorväg (120 km/h) och drog 2,04 kWh/mil när jag körde mellan 95-125 km/h (gissar runt 110 km/h i snitt). Var en del snörester på sin ställen på motorvägen (bromsar alltid lite mer). Ingen förvärmning då jag inte var inkopplad innan start (hade god marginal med batteri).
Räknade på det, och det var fortsatt billigare att ta Teslan än vår dieselbil.
Jämförelse drivmedelskostnad 2022-12-15
Elpris (ink. moms och elcertifikatsavg.) [kr/kWh] 3,5
Elskatt [kr/kWh] 0,45
Nätavgift [kr/kWh] 0,25
Förbrukning elbil [kWh/mil] 2,04
Laddförluster [procent] 9%
Kostnad elbil [kr/mil] 9,34 kr
Dieselpris [kr/liter] 23,62
Förbrukning diesel [liter/mil] 0,6
Kostnad dieselbil [kr/mil] 14,17 kr
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... rdic/table
https://www.bensinstation.nu/
Räknade på det, och det var fortsatt billigare att ta Teslan än vår dieselbil.
Jämförelse drivmedelskostnad 2022-12-15
Elpris (ink. moms och elcertifikatsavg.) [kr/kWh] 3,5
Elskatt [kr/kWh] 0,45
Nätavgift [kr/kWh] 0,25
Förbrukning elbil [kWh/mil] 2,04
Laddförluster [procent] 9%
Kostnad elbil [kr/mil] 9,34 kr
Dieselpris [kr/liter] 23,62
Förbrukning diesel [liter/mil] 0,6
Kostnad dieselbil [kr/mil] 14,17 kr
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... rdic/table
https://www.bensinstation.nu/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Det är klart att det är fortfarande billigare att köra på el. Däremot så är det inte nödvändigtvis billigare med elbil om man står inför valet att köpa elbil eller bensinbil. Utan att ha räknat på det så skulle jag tro att bensinbilen numera vinner för de allra flesta, dvs om man inte kör exceptionellt mycket. Det är svårt att motivera införskaffandet av en elbil nu. Och då tillkommer osäkerheten, åtminstone i Sverige. Det lovas hej vilt att bränslepriset kommer sänkas medan elpriset bara går upp utan att man ser nåt slut på eländet. Folk vet inte längre vad som är rätt eller fel. Jag har hört flera som har sagt att de numera är glada att de inte har skaffat elbil.
Men vi som redan har elbil, och som dessutom fått miljöbilsbonus, och i synnerhet vi som har äldre elbilar som har haft förmånen att köra på billig el i flera år, för oss är det en no brainer. Jag skulle i nuläget däremot aldrig rekommendera någon att skaffa elbil.
Men vi som redan har elbil, och som dessutom fått miljöbilsbonus, och i synnerhet vi som har äldre elbilar som har haft förmånen att köra på billig el i flera år, för oss är det en no brainer. Jag skulle i nuläget däremot aldrig rekommendera någon att skaffa elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Var säkert sagt det förr och tror några håller med mig. Jag har inte elbil för att spara eller tjäna pengar, visst kan det bli billiga mil om priset är lågt. För mig handlar det om att inte släppa ut avgaser och koldioxid. Sedan att att är my kWh trevligare att köra elbil pga respons och att åka och tanka och riskera att få bränsle på händer eller stå där och andas in ångorna saknar jag inte. Men det kan vara så att det är klassfråga för dom är ju inte billiga i inköp. Lennon dom som har råd skaffar så blir det fler beg att köpa.mati skrev:Det är klart att det är fortfarande billigare att köra på el. Däremot så är det inte nödvändigtvis billigare med elbil om man står inför valet att köpa elbil eller bensinbil. Utan att ha räknat på det så skulle jag tro att bensinbilen numera vinner för de allra flesta, dvs om man inte kör exceptionellt mycket. Det är svårt att motivera införskaffandet av en elbil nu. Och då tillkommer osäkerheten, åtminstone i Sverige. Det lovas hej vilt att bränslepriset kommer sänkas medan elpriset bara går upp utan att man ser nåt slut på eländet. Folk vet inte längre vad som är rätt eller fel. Jag har hört flera som har sagt att de numera är glada att de inte har skaffat elbil.
Men vi som redan har elbil, och som dessutom fått miljöbilsbonus, och i synnerhet vi som har äldre elbilar som har haft förmånen att köra på billig el i flera år, för oss är det en no brainer. Jag skulle i nuläget däremot aldrig rekommendera någon att skaffa elbil.
27,8 kWp solceller
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Jag tror tyvärr det finns en överhängande risk att elpriset stannar på en permanent hög nivå mer liknande Tyska priser de kommande 10-15åren. Den så kallade omställningen är ju helt beroende av billig fossilfri el och den finns helt enkelt inte i tillräcklig mängd längre i Sverige som vi sett det sista 1,5åren.mati skrev:Det är klart att det är fortfarande billigare att köra på el. Däremot så är det inte nödvändigtvis billigare med elbil om man står inför valet att köpa elbil eller bensinbil. Utan att ha räknat på det så skulle jag tro att bensinbilen numera vinner för de allra flesta, dvs om man inte kör exceptionellt mycket. Det är svårt att motivera införskaffandet av en elbil nu. Och då tillkommer osäkerheten, åtminstone i Sverige. Det lovas hej vilt att bränslepriset kommer sänkas medan elpriset bara går upp utan att man ser nåt slut på eländet. Folk vet inte längre vad som är rätt eller fel. Jag har hört flera som har sagt att de numera är glada att de inte har skaffat elbil.
Men vi som redan har elbil, och som dessutom fått miljöbilsbonus, och i synnerhet vi som har äldre elbilar som har haft förmånen att köra på billig el i flera år, för oss är det en no brainer. Jag skulle i nuläget däremot aldrig rekommendera någon att skaffa elbil.
Jag tror dock fortfarande att många skaffar elbil ändå för det finns många andra fördelar än strikt ekonomiska. Däremot så blir det nog en betydligt långsammare övergång än vad många hoppats på. Tuffare tider och hög inflation/ränta kommande år hjälper ju inte heller till.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Jag har heller inte skaffat bil av ekonomiska skäl. Tvärtom så har elbilarna nästan knäckt mig ekonomiskt. Så nej, ekonomi var verkligen ingen avgörande faktor för mig. Tyvärr.
Men man kan ju inte kräva att alla är så korkade som jag är. De flesta är nog bättre på ekonomiska frågor än vad jag är och tittar såklart först och främst på priset. Och då är elbilar underlägsna tyvärr.
Jag vet inte riktigt om gemene man lägger så mycket värde i fördelarna en elbil medför. Många vet inte ens om fördelarna. De flesta ser nog främst nackdelarna, som dock hittills har kompenserats av ett lågt elpris och kanske att man vill göra nåt bra för miljön. Men jag tror inte att miljön är en drivande faktor. Folk styrs i slutändan av pengar.
Men man kan ju inte kräva att alla är så korkade som jag är. De flesta är nog bättre på ekonomiska frågor än vad jag är och tittar såklart först och främst på priset. Och då är elbilar underlägsna tyvärr.
Jag vet inte riktigt om gemene man lägger så mycket värde i fördelarna en elbil medför. Många vet inte ens om fördelarna. De flesta ser nog främst nackdelarna, som dock hittills har kompenserats av ett lågt elpris och kanske att man vill göra nåt bra för miljön. Men jag tror inte att miljön är en drivande faktor. Folk styrs i slutändan av pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14