Den stora 50kW-besvikelsen
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 10 maj 2021 22:49
Den stora 50kW-besvikelsen
Laddar normalt över natten i ett P-hus var 10e dag vilket funkar jättebra (och mindre än 1kr kWh dessutom) men nu kom julen och det har både varit minusgrader och blivit några bilturer hit och dit.
Så det var varit första gången jag hittills *behövt* snabbladda. Kör en e-Niro, vilken maxar på 70kW typ, så jag tänkte att 50kW stolparna borde räcka gott och väl .
Men det finns 2 problem.
1. Finns 50kW stolpar lite här och var men det finns ALLTID endast ett CCS uttag. Och det har hänt två gånger nu att jag kollat chargefinder att det varit ledigt men 5min senare när jag kommer dit har någon annan hunnit knycka den. Eftersom det aldrig finns mer än ett uttag är ju bara att köra vidare till en annan stolpe..
2. Stolparna verkar ofta inte kunna leverera alla 50kW. Idag tex stod jag 44min och bilen fick bara 36kW konsekvent hela tiden. Om det rörde sig om att batteriet skulle värmas upp etc borde den ha fixat det på tre jäkla kvart tycker man..
Nu tänker jag undvika ensamma 50kW stolpar. Tom att jag hellre betalar 3 ggr så mycket på Ionity om det innebär att det finns plats och rejäl effekt så jag får strömmen de få gångerna (typ julen) jag faktiskt måste ladda längs vägen.
Så det var varit första gången jag hittills *behövt* snabbladda. Kör en e-Niro, vilken maxar på 70kW typ, så jag tänkte att 50kW stolparna borde räcka gott och väl .
Men det finns 2 problem.
1. Finns 50kW stolpar lite här och var men det finns ALLTID endast ett CCS uttag. Och det har hänt två gånger nu att jag kollat chargefinder att det varit ledigt men 5min senare när jag kommer dit har någon annan hunnit knycka den. Eftersom det aldrig finns mer än ett uttag är ju bara att köra vidare till en annan stolpe..
2. Stolparna verkar ofta inte kunna leverera alla 50kW. Idag tex stod jag 44min och bilen fick bara 36kW konsekvent hela tiden. Om det rörde sig om att batteriet skulle värmas upp etc borde den ha fixat det på tre jäkla kvart tycker man..
Nu tänker jag undvika ensamma 50kW stolpar. Tom att jag hellre betalar 3 ggr så mycket på Ionity om det innebär att det finns plats och rejäl effekt så jag får strömmen de få gångerna (typ julen) jag faktiskt måste ladda längs vägen.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Så är det.
Titta bara i Huddinge-området av Stockholm, finns i stort sett ingenstans att ladda här, Lidl har en 50kW men brukar vara upptagna heltiden eller så är det superslöladdare på Max 22kW
Titta bara i Huddinge-området av Stockholm, finns i stort sett ingenstans att ladda här, Lidl har en 50kW men brukar vara upptagna heltiden eller så är det superslöladdare på Max 22kW
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Enig. Har senast idag kört runt och jagat 50-stolpar och till slut fått samma långsamma laddning. Vi bor dessutom 500m från ett Lidl med 50kw laddning, men den har inte varit ledig en enda gång vi kört dit för att handla och går dessutom inte att se online eller i någon app när den är ledig. Då blir det hellre att vi gör likt du beskriver, parkerar lite längre vid en stolpe med lägre effekt där det finns tillräckligt många för att man har goda odds att få plats.
Laddning hemma är underskattat..
Laddning hemma är underskattat..
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Såvidare den Lidl-stolpen är olistad, så kan du annars se status i ChargeFinder.johbe skrev:Enig. Har senast idag kört runt och jagat 50-stolpar och till slut fått samma långsamma laddning. Vi bor dessutom 500m från ett Lidl med 50kw laddning, men den har inte varit ledig en enda gång vi kört dit för att handla och går dessutom inte att se online eller i någon app när den är ledig. Då blir det hellre att vi gör likt du beskriver, parkerar lite längre vid en stolpe med lägre effekt där det finns tillräckligt många för att man har goda odds att få plats.
Laddning hemma är underskattat..
Den i Rågsved som jag sitter och slöladdar vid just nu har sin status där
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Tack för tipset! Den appen hade jag missat.Gargamel skrev:Såvidare den Lidl-stolpen är olistad, så kan du annars se status i ChargeFinder.johbe skrev:Enig. Har senast idag kört runt och jagat 50-stolpar och till slut fått samma långsamma laddning. Vi bor dessutom 500m från ett Lidl med 50kw laddning, men den har inte varit ledig en enda gång vi kört dit för att handla och går dessutom inte att se online eller i någon app när den är ledig. Då blir det hellre att vi gör likt du beskriver, parkerar lite längre vid en stolpe med lägre effekt där det finns tillräckligt många för att man har goda odds att få plats.
Laddning hemma är underskattat..
Den i Rågsved som jag sitter och slöladdar vid just nu har sin status där
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 10 maj 2021 22:49
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Tre gånger har jag testat ett 11kW/22kW uttag som faktiskt levererat (11kW i mitt fall). 9/10 gånger verkar uttag som påstås vara 22kW i själva verket endast leverera 4kW. Duger utmärkt över natten men känns som falsk marknadsföring är default i laddningsvärlden - men till vilken nytta kan man undra..Gargamel skrev:Så är det.
Titta bara i Huddinge-området av Stockholm, finns i stort sett ingenstans att ladda här, Lidl har en 50kW men brukar vara upptagna heltiden eller så är det superslöladdare på Max 22kW
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2284
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Ja, tyvärr finns det många nedstrypta laddplatser. Eleffekt kostar mycket pengar.
Snabbladdstationer med endast en enda CCS-laddpunkt är ofta en besvikelse, ren tur om det skulle vara ledigt just när du kommer dit.
Men finns det fler laddpunkter, och de verkligen levererar 50 kW effekt, så är de inte så tokiga trots allt.
Dessa brukar funka bra i Gävle:
Snabbladdstationer med endast en enda CCS-laddpunkt är ofta en besvikelse, ren tur om det skulle vara ledigt just när du kommer dit.
Men finns det fler laddpunkter, och de verkligen levererar 50 kW effekt, så är de inte så tokiga trots allt.
Dessa brukar funka bra i Gävle:
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Den stora besvikelsen överlag. Laddade i Ludvika på VIRTA igår, 200kw laddadare som delas när två laddar som jag har förstått det. Killen bredvid var skitsur för han fick bara 39kw med sin Taycan CT, sjukt besviken var han. Jag fick som högst 67kw innan en E-tron pluggade in och då gick det ner till 48kw. Dom laddarna är ett skämt.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2284
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Taycan behöver ju få 800 volt. Laddas de med 400 volt finns en omvandlare i bilen som gör om spänningen till 800 volt.Dodde skrev:Den stora besvikelsen överlag. Laddade i Ludvika på VIRTA igår, 200kw laddadare som delas när två laddar som jag har förstått det. Killen bredvid var skitsur för han fick bara 39kw med sin Taycan CT, sjukt besviken var han. Jag fick som högst 67kw innan en E-tron pluggade in och då gick det ner till 48kw. Dom laddarna är ett skämt.
Den klarar max 50 kW som standard.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Det är därför man köper Tesla. Att bygga ensamma 50kw laddare borde vara olagligt och är inget annat än greenwashing.spacecowboy skrev:Laddar normalt över natten i ett P-hus var 10e dag vilket funkar jättebra (och mindre än 1kr kWh dessutom) men nu kom julen och det har både varit minusgrader och blivit några bilturer hit och dit.
Så det var varit första gången jag hittills *behövt* snabbladda. Kör en e-Niro, vilken maxar på 70kW typ, så jag tänkte att 50kW stolparna borde räcka gott och väl .
Men det finns 2 problem.
1. Finns 50kW stolpar lite här och var men det finns ALLTID endast ett CCS uttag. Och det har hänt två gånger nu att jag kollat chargefinder att det varit ledigt men 5min senare när jag kommer dit har någon annan hunnit knycka den. Eftersom det aldrig finns mer än ett uttag är ju bara att köra vidare till en annan stolpe..
2. Stolparna verkar ofta inte kunna leverera alla 50kW. Idag tex stod jag 44min och bilen fick bara 36kW konsekvent hela tiden. Om det rörde sig om att batteriet skulle värmas upp etc borde den ha fixat det på tre jäkla kvart tycker man..
Nu tänker jag undvika ensamma 50kW stolpar. Tom att jag hellre betalar 3 ggr så mycket på Ionity om det innebär att det finns plats och rejäl effekt så jag får strömmen de få gångerna (typ julen) jag faktiskt måste ladda längs vägen.
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 10 maj 2021 22:49
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Villig att hålla med. Visste att snabbladdning skulle vara stora svagheten med Niron, men ändå jäkligt nöjd. Nästa kan bli Tesla dock.MarkusL skrev:Det är därför man köper Tesla. Att bygga ensamma 50kw laddare borde vara olagligt och är inget annat än greenwashing.
Tyvärr finns dock ingen SuC än så länge mellan mina destinationer.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Trist, den hade jag tänkt använda på väg till fjällen. Sen är ju taycan och GT känsliga för temperaturen på batteriet. Omvandlare till 400v är standard på CT så lär inte varit problemet. Alternativa vägen över Leksand, Rättvik och Mora har ju ett pärlband med 100 kW som jag aldrig fått ur mer än 80 kW. Ludvika var tilltalande pga 4 platser på samma ställe.Dodde skrev:Den stora besvikelsen överlag. Laddade i Ludvika på VIRTA igår, 200kw laddadare som delas när två laddar som jag har förstått det. Killen bredvid var skitsur för han fick bara 39kw med sin Taycan CT, sjukt besviken var han. Jag fick som högst 67kw innan en E-tron pluggade in och då gick det ner till 48kw. Dom laddarna är ett skämt.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3350
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Ja, det är ett lotteri när det bara finns en laddare. I somras kom jag till Norrtälje och hade tänkt ladda på Inchargews 50 kW laddare. Enligt chargefinder.com var den ledig. Tyvärr körde jag fel (kollade inte på navigatorn) och när jag kom fram så höll en annan bil precis på att påbörja laddning. Surt, men jag hade ström nog i batteriet för att ta mig hem ändå.
Dock brukar jag oftast få en bit över 40 kW från dessa laddare, senast igår då jag laddade på Narvavägen på Östermalm (där det finns ett flertal 50 kW laddare).
Dock brukar jag oftast få en bit över 40 kW från dessa laddare, senast igår då jag laddade på Narvavägen på Östermalm (där det finns ett flertal 50 kW laddare).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
När jag var där igår vid 15-tiden var en laddare trasig men den stod som ”online” i alla appar. Alla (e-tron, MEB, Mach-e och Porsche) testade den men ingen fick den att fungera.macky skrev:Trist, den hade jag tänkt använda på väg till fjällen. Sen är ju taycan och GT känsliga för temperaturen på batteriet. Omvandlare till 400v är standard på CT så lär inte varit problemet. Alternativa vägen över Leksand, Rättvik och Mora har ju ett pärlband med 100 kW som jag aldrig fått ur mer än 80 kW. Ludvika var tilltalande pga 4 platser på samma ställe.Dodde skrev:Den stora besvikelsen överlag. Laddade i Ludvika på VIRTA igår, 200kw laddadare som delas när två laddar som jag har förstått det. Killen bredvid var skitsur för han fick bara 39kw med sin Taycan CT, sjukt besviken var han. Jag fick som högst 67kw innan en E-tron pluggade in och då gick det ner till 48kw. Dom laddarna är ett skämt.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
50 kW vid en trevlig restaurang/vägkrog är ju annars riktigt bra. Äta i lugn och ro och sen fulladdad när man är klar. OM man hade fått strax under 50 kW i alla lägen.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Hade också föredragit typ 10+ st 50 kW laddare vid de bra vägkrogarna runt om i landet. Hade nog alla dar i veckan stannat och käkat samt laddat samtidigt när jag är ute och åker långt. Skulle det finnas så tror jag att det skulle avlasta lite från alla snabbladdare också. Något för vägkrogarna att fixa för att dra gäster till sig.Dodde skrev:50 kW vid en trevlig restaurang/vägkrog är ju annars riktigt bra. Äta i lugn och ro och sen fulladdad när man är klar. OM man hade fått strax under 50 kW i alla lägen.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7662
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Vid min närmaste 50 kW laddare får man stå max 30 minuter.Dodde skrev:50 kW vid en trevlig restaurang/vägkrog är ju annars riktigt bra. Äta i lugn och ro och sen fulladdad när man är klar. OM man hade fått strax under 50 kW i alla lägen.
Istället parkerade jag 5,5 timmar vid en 11 kW AC stolpe.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Har provat ladda på Incharge en gång, det blev en flopp.
Provade Virta i finland för en dryg månad sedan. 50kW laddare, det fanns två 50 och en 22kWh, tror jag. Ingen annan där, fick trots det bara runt 37kW, började vid 4%. Batteriet var 21 grader varmt. (Hade samma temp igår och fick 138kW på en SuC V2, 12% SOC).
Lite synd påhalvseg laddning, löser sig dock i närtid när Tesla slänger upp Superchargers i samma ort(Pello).
Virta var i vart fall smidigt i appen, har skaffat bricka och kort nu.
Provade Virta i finland för en dryg månad sedan. 50kW laddare, det fanns två 50 och en 22kWh, tror jag. Ingen annan där, fick trots det bara runt 37kW, började vid 4%. Batteriet var 21 grader varmt. (Hade samma temp igår och fick 138kW på en SuC V2, 12% SOC).
Lite synd påhalvseg laddning, löser sig dock i närtid när Tesla slänger upp Superchargers i samma ort(Pello).
Virta var i vart fall smidigt i appen, har skaffat bricka och kort nu.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Det värsta med virta är om du laddar med deras app/kort, så snor de upp till 300kr av dig till en jävla 90-talspott.AAKEE skrev:Har provat ladda på Incharge en gång, det blev en flopp.
Provade Virta i finland för en dryg månad sedan. 50kW laddare, det fanns två 50 och en 22kWh, tror jag. Ingen annan där, fick trots det bara runt 37kW, började vid 4%. Batteriet var 21 grader varmt. (Hade samma temp igår och fick 138kW på en SuC V2, 12% SOC).
Lite synd påhalvseg laddning, löser sig dock i närtid när Tesla slänger upp Superchargers i samma ort(Pello).
Virta var i vart fall smidigt i appen, har skaffat bricka och kort nu.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3677
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Skaffa OKQ8-konto istället, det fungerar både på Virtas och Eons laddare utan förbetald pott.
Testat både på Virtas laddare på Bilmetro i Ludvika och i Docksta samt Eons UFC i Eskilstuna. Har aldrig laddat på OKQ8..
Testat både på Virtas laddare på Bilmetro i Ludvika och i Docksta samt Eons UFC i Eskilstuna. Har aldrig laddat på OKQ8..
Model Y LR AWD 2022
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
I finland med?jonasl skrev:Skaffa OKQ8-konto istället, det fungerar både på Virtas och Eons laddare utan förbetald pott.
Testat både på Virtas laddare på Bilmetro i Ludvika och i Docksta samt Eons UFC i Eskilstuna. Har aldrig laddat på OKQ8..
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Jag lyckas starta Virtas laddare med Fortums tagjonasl skrev:Skaffa OKQ8-konto istället, det fungerar både på Virtas och Eons laddare utan förbetald pott.
Testat både på Virtas laddare på Bilmetro i Ludvika och i Docksta samt Eons UFC i Eskilstuna. Har aldrig laddat på OKQ8..
-
- elbilist
- Inlägg: 936
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Bilmetros laddare borde ses över vad gäller märkning.Dodde skrev:Den stora besvikelsen överlag. Laddade i Ludvika på VIRTA igår, 200kw laddadare som delas när två laddar som jag har förstått det. Killen bredvid var skitsur för han fick bara 39kw med sin Taycan CT, sjukt besviken var han. Jag fick som högst 67kw innan en E-tron pluggade in och då gick det ner till 48kw. Dom laddarna är ett skämt.
För jag är ytterst tveksam om de där 2x200kW alternativt 2x100kW är något annat än dekaltrimmade laddare där de missat att totaleffekten aldrig kan skickas ut till en laddande bil.
På samma sätt som InCharges 120kW laddare som bara levererar 2x60kW.
Laddat där några gånger nu på resorna mot sälen (både Ludvika och Mora) och aldrig sett mer än 98kW ur 200:an och 48kW ur 100:an.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Tack för den nu sabbar du min sportlovsresa ju, hade planerat in Ludvika för att alt kunna ladda med 150 och i värsta fall 100, tillbaks till planeringsbordet då. Har öven med Moras 6 st 100 kW på min plan.R_Edvinsson skrev:Bilmetros laddare borde ses över vad gäller märkning.Dodde skrev:Den stora besvikelsen överlag. Laddade i Ludvika på VIRTA igår, 200kw laddadare som delas när två laddar som jag har förstått det. Killen bredvid var skitsur för han fick bara 39kw med sin Taycan CT, sjukt besviken var han. Jag fick som högst 67kw innan en E-tron pluggade in och då gick det ner till 48kw. Dom laddarna är ett skämt.
För jag är ytterst tveksam om de där 2x200kW alternativt 2x100kW är något annat än dekaltrimmade laddare där de missat att totaleffekten aldrig kan skickas ut till en laddande bil.
På samma sätt som InCharges 120kW laddare som bara levererar 2x60kW.
Laddat där några gånger nu på resorna mot sälen (både Ludvika och Mora) och aldrig sett mer än 98kW ur 200:an och 48kW ur 100:an.
27,8 kWp solceller
-
- elbilist
- Inlägg: 936
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Skall rätta mig själv lite.Dafro skrev:Tack för den nu sabbar du min sportlovsresa ju, hade planerat in Ludvika för att alt kunna ladda med 150 och i värsta fall 100, tillbaks till planeringsbordet då. Har öven med Moras 6 st 100 kW på min plan.R_Edvinsson skrev:Bilmetros laddare borde ses över vad gäller märkning.Dodde skrev:Den stora besvikelsen överlag. Laddade i Ludvika på VIRTA igår, 200kw laddadare som delas när två laddar som jag har förstått det. Killen bredvid var skitsur för han fick bara 39kw med sin Taycan CT, sjukt besviken var han. Jag fick som högst 67kw innan en E-tron pluggade in och då gick det ner till 48kw. Dom laddarna är ett skämt.
För jag är ytterst tveksam om de där 2x200kW alternativt 2x100kW är något annat än dekaltrimmade laddare där de missat att totaleffekten aldrig kan skickas ut till en laddande bil.
På samma sätt som InCharges 120kW laddare som bara levererar 2x60kW.
Laddat där några gånger nu på resorna mot sälen (både Ludvika och Mora) och aldrig sett mer än 98kW ur 200:an och 48kW ur 100:an.
Ur ena 2x100 i Mora fick jag faktiskt 98kW nu senast när jag anlände med 2% pga en laddare ur funktion i Rättvik.
Men då var jag själv vid pumpen och det var jag inte på de andra två försöken, när 48kW var vad som erbjöds.