V11 - Bättre eller sämre?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vad tycker du om User Interface i V11?

Mycket bättre än v10
30
20%
Något bättre än v10
34
22%
Ungefär lika bra som v10
11
7%
Något sämre än v10
52
34%
Mycket sämre än v10
25
16%
 
Antal röster: 152

Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Pasjostrom »

V11 har fått blandad respons, även om många nya funktioner uppskattas så har UI:et fått en del kritik.

Vad tycker du om själva UI:et?
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av tobiaslej »

Lite nyfiken på de 35% som svarat 'mycket bättre' vad exakt dom tycker blivit bättre?
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Zalman3 »


Tesla Begins Rolling Out Holiday Update for Legacy Model S & X
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -model-s-x
11.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av jonasl »

Min äldste son tycker det är extremt mycket sämre eftersom varken Polytopia eller Skyforce funkar under färd längre. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Tellus »

Alltså många nya funktioner är ju bra, men själva UI kan man väl inte påstå är bättre. Vad är isåfall bättre / enklare ? Genväg till pruttkudden?
Däremot har många funktioner blivit svårare att komma åt och status symbolerna borta bland annat.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Tellus »

tobiaslej skrev:
Lite nyfiken på de 35% som svarat 'mycket bättre' vad exakt dom tycker blivit bättre?

https://www.psykologisktvetande.se/nyhetens-behag.html
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av OfarligTesla »

tobiaslej skrev:
Lite nyfiken på de 35% som svarat 'mycket bättre' vad exakt dom tycker blivit bättre?
Tycker det är mycket som är bättre. Rent allmänt tycker jag det är ett mer modernt gränssnitt där de minskat ned den överdrivna storleken på mycket text och ikoner som Autopilotratten och hastigheten till vettigare nivåer. Sedan är det saker som att man kan bestämma vilka ”appar” som skall vara framme (dock hade de kunnat ge oss fler än 4) och att man ser senast använda appar också. Att använda sidokamerorna för döda vinkeln är också väldigt bra, vet dock inte om vänster sida är den bästa för mig, får se hur det blir med tiden då den blev lite skymd av min hand. Vettigt dark mode är också välkommet.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av BrooklynS »

Auto sätesvärme var väldigt bra.
Bra också att ljusmenyn kommer fram när man slår på helljuset.
Också bra att kunna lägga egna funktioner i menyraden. Skulle vilja ha fler bara.

Resten annorlunda men man vänjer sig nog - precis som förr.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av zelest »

Tellus skrev:
tobiaslej skrev:
Lite nyfiken på de 35% som svarat 'mycket bättre' vad exakt dom tycker blivit bättre?

https://www.psykologisktvetande.se/nyhetens-behag.html
Jag skulle säga tvärt om, att de som svarat "mycket sämre" inte vant sig vid det nya ännu och därför ogillar det. Blir ju samma reaktioner när Facebook eller iOS byter design. Någon borde skapa om den här tråden igen om 2-3 månader. :)

Personligen gillar jag:
- Dödavinkelnkamera
- Stolsvärme på auto
- Att live-sentry finns i telefonen (inget jag kommer använda dock tror jag, skulle nog hellre ha notiser i telefonen när sentry triggas isf)
- Generellt trevligare/snyggare design

Däremot ogillar jag (men förmodligen ovana som sagt):
- Ovant att status medan man laddar är uppe i menyn till vänster
- Hittar inte saker lika enkelt
- Otydligare hur lång en låt är i Spotify eller för att spola fram/tillbaka.

Jag upplever väl v11 som ett försök att dölja allt som är onödigt men att göra så saker dyker upp och "finnas där" när det behövs.. eller kan hittas på ett mer intuitivt sätt, men som kanske inte helt har lyckats fullt ut än och fortfarande är lite ovant/rörigt.
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av NiklasTesla »

Hatar nya uppdateringen. Vill kunna se förbrukning i tripmätaren snabbt och enkelt, däckstryck, SuC laddare samt enkelt gå mellan radio och Spotify.

Allt sämre med nya uppdateringen.

Gör om gör rätt Tesla
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Lophornis »

NiklasTesla skrev:
Hatar nya uppdateringen. Vill kunna se förbrukning i tripmätaren snabbt och enkelt, däckstryck, SuC laddare samt enkelt gå mellan radio och Spotify.

Allt sämre med nya uppdateringen.

Gör om gör rätt Tesla
Gå mellan radio och Spotify eller tunin går väl göra i rullgardinen i full fönstret.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Elof »

Ni som diggar ”döda-vinkel-visningen”, hur ser rutinen ut vid snabbt filbyte åt vänster i tät hetsig trafik?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av TiborBlomhall »

Är det tighta marginaler kör jag "old school" och vrider på huvudet. Fast tighta marginaler ska man ju helst undvika.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Tomas L »

Jag gillar utseendet och en del nya funktioner som auto sätesvärmare och att man kan skräddarsy vissa delar av ui. Men vissa funktioner som service-läge på vindrutetorkare är fortfarande gömda under menyer. På vintern är det något som jag ibland använder flera gånger per dag för att ta bort is från torkarbladen.

Jag skulle vilja att Tesla införde ett valbart Vinterläge där varje användare själv kunde välja att slå av/på vissa funktioner efter önskemål. T ex att torkarna kan ställas i serviceläge när bilen låses och att de fälls ned när bilen låses upp. Att vinterläget kan stänga av regenerering om man så önskar. (En kollega hatar regenerering på vintern då den får bilen att kännas instabil vid enpedalskörning i nysnö och halka). Att välja att alla fyra dörrars fönster åker ned då förardörren öppnas för att dörrar som mer sällan används ”motioneras” så de inte rutorna frusit fast den dag som de dörrarna behöver användas. Stänga av automatisk infällning av speglar. Ändra till Chill-läge eller kanske ett nytt ”vinter-läge” anpassat för vinterkörning. Etc, mm.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Bjelke »

NiklasTesla skrev:
Hatar nya uppdateringen. Vill kunna se förbrukning i tripmätaren snabbt och enkelt, däckstryck, SuC laddare samt enkelt gå mellan radio och Spotify.

Allt sämre med nya uppdateringen.

Gör om gör rätt Tesla
Jag har inte hunnit hitta en enda sak som är bättre än, ganska värdelös uppdatering som gjorts mest
för ändrandets skull, och någonstans är den enda ledstjärnan att det ska vara modernt (vad fan nu det är,
Windows 10? Mobiltelefon-stuk?)…
En annan anledning till ändring kan också vara att visa övriga i branschen att Tesla minsann KAN göra så
här (och dom andra lär inte ens försöka i första taget, förutom just nödvändiga ändringar)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av zelest »

Gud vad ni gnäller och är negativa. Jag trodde Tesla-ägare var early adopters och gillade förändring, inte gamla gubbar som hyter med näven och tycker "det var bättre förr!" i allt? :lol:

Jag hann bara använda gamla UI:t i någon vecka ungefär, så för mig var övergången ganska enkel. Att konstant sitta och kolla förbrukning eller däcktryck (på riktigt?! lågt tryck "lampan" tänds väl om det är av vikt) känns en aning autistiskt. Tycker att Tesla gjort en bra avvägning i att dölja "onödiga" reglage och flytta viktiga grejer närmare förarens sida och att försöka styra mycket till "auto" än att behöva pilla med det under färd. Självklart är det ovant i början och svårt att hitta saker, men att efter första veckan gå ut och toksåga ett nytt gränssnitt är ju lika vettigt som när en 3 åring säger att dom inte tycker om maten innan de ens smakat. :P
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Mickep »

Det är nackdelen när det är ota och förändring görs vilket tvingar användarna att lära om.
windows 11 ogillas av många. förändring är dåligt.
Dock så är en del saker jag läst om något jag föreslagit. (live bild från sentry och döda vinkelbild vid signalering).
Förra var inte helt perfekt heller.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Tellus »

Tycker tvärtom att det är många som gillar förändringar även om det är till det sämre. Som att allt som ändras är bra.

En poll från teslamotorsclub
7FB5CB5F-57A2-44B9-BF56-CDD98B4FC5AB.png
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av zelest »

Bättre och sämre är ju ändå subjektivt och när det handlar om att byta ett gränssnitt så påverkar ju vana enormt mycket. Bara för att något inte är som man är van vid så är det nödvändigtvis inte sämre, bara ovant och ointuitivt, till en början. Det är så klart naturligt att vara kritisk till förändring eftersom vi är vanedjur. Jag säger inte att v11 är helt perfekt och fritt från brister och fel, men kan tycka att det får oförtjänt mycket skit för att saker inte är där dom brukar. Det är ju samma reaktioner när Spotify byter logo, Facebook byter design, iOS ändrar ikoner, osv. :)

Enda kritiken jag har är att jag inte fick med Sonic the Hedgehog av någon anledning, nog mer bugg vid uppdatering än själva firmwaren. Väntar till 2021.44.30 kommer och hoppas det löser sig då.
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Tellus »

Klagar inte på designen, men många funktioner jag använde dagligen nu är gömda...

- färddator, går ej att se utan att det täcker hela navigaionen, finns någon annan elbil som har så??

- stolsvärme, defroster, bluetooth, wifi, sentry, dashcam med mer nu gömda. Dom använde jag rätt ofta.

- laddskärm info i miniatyr

Björn Nyland inte heller förtjust.

Ingen tidigare uppdatering har väl fått så dålig kritik worldwide någonsin.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av NiklasTesla »

zelest skrev:
Gud vad ni gnäller och är negativa. Jag trodde Tesla-ägare var early adopters och gillade förändring, inte gamla gubbar som hyter med näven och tycker "det var bättre förr!" i allt? :lol:

Jag hann bara använda gamla UI:t i någon vecka ungefär, så för mig var övergången ganska enkel. Att konstant sitta och kolla förbrukning eller däcktryck (på riktigt?! lågt tryck "lampan" tänds väl om det är av vikt) känns en aning autistiskt. Tycker att Tesla gjort en bra avvägning i att dölja "onödiga" reglage och flytta viktiga grejer närmare förarens sida och att försöka styra mycket till "auto" än att behöva pilla med det under färd. Självklart är det ovant i början och svårt att hitta saker, men att efter första veckan gå ut och toksåga ett nytt gränssnitt är ju lika vettigt som när en 3 åring säger att dom inte tycker om maten innan de ens smakat. :P
Man skall alltid smaka vilket jag gjort och förra versionen var godare (att ha koll på förbrukning gör att du kan planera resan bättre).

Men vad vet jag jag har ju bara kört Tesla i +2,5år och snittar ca 4000mil per år.

MVH
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av d3marcus »

Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av mikebike »

d3marcus skrev:
Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
Medan man laddar kan man i alla fall ändra laddgräns i bilen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av zelest »

Tellus skrev:
- färddator, går ej att se utan att det täcker hela navigaionen, finns någon annan elbil som har så??
Är inte det mer intressant efter en resa? Hela menyn under bilen kändes ju generellt jättekonstig. En smidig yta med bra-att-ha-grejer... och där väljer man att lägga helt onödiga saker som färddator, vindrutetorkare och däcktryck. (!?!)
Tellus skrev:
- stolsvärme, defroster, bluetooth, wifi, sentry, dashcam med mer nu gömda. Dom använde jag rätt ofta.
- Stolsvärme har ju auto-funktion nu som jag tycker funkar kanon, bättre än jag själv lyckas ställa in. Känns onödigt att ta upp yta i gränssnittet för att visa den hela tiden? Lika så med defrostern.
- Bluetooth använder jag endast när jag lägger till ny lur (aldrig?) och wifi är bara aktuellt vid ny programvara (och då syns den).
- Sentry mode aktiveras ju automatiskt och inte (hemma, jobb, osv) och dashcam spelar ju in hela tiden, går ju tuta i värsta fall. :P
Tellus skrev:
- laddskärm info i miniatyr
Är inte det en positiv sak? Nu ser du alltid ladd-status, oavsett vilken vy du är i. Sen är gränssnittet för just laddning mer utformat för knapparna att sluta ladda och låsa upp laddluckan.
Tellus skrev:
Björn Nyland inte heller förtjust.
Hehe, jag är inte så förtjust i Björn Nyland, så det går jämt ut. :lol:

Men som sagt, det är ju subjektivt vad som är bättre och sämre, men för mig som inte var så jättevan vid gamla interfacet så tycker jag nuvarande känns intuitivt och smidigt där man döljer onödiga saker som inte behövs, men som visas när man väl behöver det. :)
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Tellus »

Kunderna ryter till, även på fanboy sidor.
Bra sammanfattning av allt det usla.

https://www.teslarati.com/tesla-v11-ui- ... k-reviews/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar