V11 - Bättre eller sämre?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vad tycker du om User Interface i V11?

Mycket bättre än v10
30
20%
Något bättre än v10
34
22%
Ungefär lika bra som v10
11
7%
Något sämre än v10
52
34%
Mycket sämre än v10
25
16%
 
Antal röster: 152

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av renes »

d3marcus skrev:
Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
Jag har sällan köpt en konsumentprodukt med så många features heller. Kanske ett samband?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
nahoj56
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 11 jul 2016 08:43
Ort: Vara

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av nahoj56 »

Just för model s och x så har man ju försämrat gränssnittet från version 9 och framåt.
Det har visserligen blivit snyggare men det är helt anpassat för liggande skärm. Det gör att man inte kan utnyttja skärmens hela yta.
Även att lägga menyn i underkant känns mindre lyckat.
Model S 85D -15.
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av zelest »

d3marcus skrev:
Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
Det går utmärkt att ställa in laddgräns i bilen?
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av mikebike »

zelest skrev:
d3marcus skrev:
Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
Det går utmärkt att ställa in laddgräns i bilen?
Ja.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av joem65 »

mikebike skrev:
zelest skrev:
d3marcus skrev:
Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
Det går utmärkt att ställa in laddgräns i bilen?
Ja.
Hur då?
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av mikebike »

joem65 skrev:
mikebike skrev:
zelest skrev:
d3marcus skrev:
Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
Det går utmärkt att ställa in laddgräns i bilen?
Ja.
Hur då?
Genom att flytta "strecket" under bilen som anger max laddnivå.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av tigermann »

Jag gillar V11 nu när man vant sig. Det är snyggare och jag tycker automatisk sätesvärme fungerar bra. Jag saknar heller inte ovanan att kolla förbrukning och däcktryck hela tiden.

Det som är dåligt är att man inte längre tydligt ser batterinivån vid ankomst medans man navigerar, men det hoppas jag att dom fixar framöver. Jag har inte råkat ut för värmeproblemen, hade jag gjort det skulle jag vara förbannad över uppdateringen.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Tellus »

ÄNTLIGEN!
6D98C4F8-70F5-4F84-9C5F-77768DA64DEC.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av fnystrom »

zelest skrev:
Tellus skrev:
- stolsvärme, defroster, bluetooth, wifi, sentry, dashcam med mer nu gömda. Dom använde jag rätt ofta.
- Stolsvärme har ju auto-funktion nu som jag tycker funkar kanon, bättre än jag själv lyckas ställa in. Känns onödigt att ta upp yta i gränssnittet för att visa den hela tiden? Lika så med defrostern.
Hittar inte auto-funktionen för stolsvärme i min Model S. Var har de gömt den?
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av joem65 »

mikebike skrev:
joem65 skrev:
mikebike skrev:
zelest skrev:
d3marcus skrev:
Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
Det går utmärkt att ställa in laddgräns i bilen?
Ja.
Hur då?
Genom att flytta "strecket" under bilen som anger max laddnivå.
Jovisst, så var det ju i v.10, men nu ser "laddsidan" ut så här i min bil.
20211230_172212.jpg
Ser laddsidorna olika ut i olika bilar?
Senast redigerad av joem65, redigerad totalt 1 gånger.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Användarvisningsbild
HansET
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 maj 2021 16:56
Ort: Oxelösund

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av HansET »

Man vänjer sig nog.
Jag tycker däckstryck skulle vara mer lättillgängligt. Man borde få upp visning när man får varning eller larm, genom att trycka på däckssymbolen.
Navigationskartan tycker jag är oläsbar i mörkt läge. Är det någon som har ett tips hur man kan förbättra läsbarheten?
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av fnystrom »

fnystrom skrev:
zelest skrev:
Tellus skrev:
- stolsvärme, defroster, bluetooth, wifi, sentry, dashcam med mer nu gömda. Dom använde jag rätt ofta.
- Stolsvärme har ju auto-funktion nu som jag tycker funkar kanon, bättre än jag själv lyckas ställa in. Känns onödigt att ta upp yta i gränssnittet för att visa den hela tiden? Lika så med defrostern.
Hittar inte auto-funktionen för stolsvärme i min Model S. Var har de gömt den?
Svarar mig mig. Det finns inte på äldre Model S som är äldre än 2021.

Alltså har UI blivit sämre för Model S. I alla fall här i Norden där man använder stolsvärme och defroster typ dagligen under 6 månader om året.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Front242 »

På min S finns ingen auto för nån stolsvärme och defrosterläget använder jag mest hela tiden för att undvika imma. Pajasuppdatering för model S imho
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Bjelke »

Tellus skrev:
ÄNTLIGEN!
:lol: Lysande Sickan…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Matte »

joem65 skrev:
Ser laddsidorna olika ut i olika bilar?
För mig är det inte ut sådär. Jag kan fortfarande ställa in laddgräns.

Med det sagt så tycker jag det är dåligt att jag inte enkelt kan ändra: stolsvärme. Värme bak. Supersprut av värme på framrutan. Kanske upptäcker andra saker senare, men det märks att Tesla är baserat i varma Californien.
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av joem65 »

Matte skrev:
joem65 skrev:
Ser laddsidorna olika ut i olika bilar?
För mig är det inte ut sådär. Jag kan fortfarande ställa in laddgräns.

Med det sagt så tycker jag det är dåligt att jag inte enkelt kan ändra: stolsvärme. Värme bak. Supersprut av värme på framrutan. Kanske upptäcker andra saker senare, men det märks att Tesla är baserat i varma Californien.
Ok, har du en stående eller liggande skärm? Om de stående skärmarna har tappat möjligheten att ställa laddgränsen i v.11 har det definitivt blivit till det sämre för oss. Webbläsaren täcker ju dessutom endast halva skärmen nu.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Matte »

joem65 skrev:
Matte skrev:
joem65 skrev:
Ser laddsidorna olika ut i olika bilar?
För mig är det inte ut sådär. Jag kan fortfarande ställa in laddgräns.

Med det sagt så tycker jag det är dåligt att jag inte enkelt kan ändra: stolsvärme. Värme bak. Supersprut av värme på framrutan. Kanske upptäcker andra saker senare, men det märks att Tesla är baserat i varma Californien.
Ok, har du en stående eller liggande skärm? Om de stående skärmarna har tappat möjligheten att ställa laddgränsen i v.11 har det definitivt blivit till det sämre för oss. Webbläsaren täcker ju dessutom endast halva skärmen nu.
Model Y, liggande skärm.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av mikebike »

joem65 skrev:
Matte skrev:
joem65 skrev:
Ser laddsidorna olika ut i olika bilar?
För mig är det inte ut sådär. Jag kan fortfarande ställa in laddgräns.

Med det sagt så tycker jag det är dåligt att jag inte enkelt kan ändra: stolsvärme. Värme bak. Supersprut av värme på framrutan. Kanske upptäcker andra saker senare, men det märks att Tesla är baserat i varma Californien.
Ok, har du en stående eller liggande skärm? Om de stående skärmarna har tappat möjligheten att ställa laddgränsen i v.11 har det definitivt blivit till det sämre för oss. Webbläsaren täcker ju dessutom endast halva skärmen nu.
Model 3 i mitt fall.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av PerV »

Laddnivå ställer man väl in genom att trycka på batterisymbolen, inte via laddmenyn!? :)

Dessutom är det nu enklare att ändra laddning i bilen, man kan direkt dra nivån utan att behöva klicka "ändra laddnivå".
Däremot är det sämre i mobilen då laddning inte automatiskt går igång då man ändrar nivån, numera måste man klicka typ "börja ladda".
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av mikebike »

PerV skrev:
Laddnivå ställer man väl in genom att trycka på batterisymbolen, inte via laddmenyn!? :)

Dessutom är det nu enklare att ändra laddning i bilen, man kan direkt dra nivån utan att behöva klicka "ändra laddnivå".
Däremot är det sämre i mobilen då laddning inte automatiskt går igång då man ändrar nivån, numera måste man klicka typ "börja ladda".
Nja, min bil hade laddat klart, men när jag höjde laddnivån började den ladda igen
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av PerV »

mikebike skrev:
PerV skrev:
Laddnivå ställer man väl in genom att trycka på batterisymbolen, inte via laddmenyn!? :)

Dessutom är det nu enklare att ändra laddning i bilen, man kan direkt dra nivån utan att behöva klicka "ändra laddnivå".
Däremot är det sämre i mobilen då laddning inte automatiskt går igång då man ändrar nivån, numera måste man klicka typ "börja ladda".
Nja, min bil hade laddat klart, men när jag höjde laddnivån började den ladda igen
Ok, kanske för att du hade startat laddning tidigare och den nu var klar?
Jag råkade ut för att jag trodde jag hade startat laddning genom att öka laddnivån, vilket senare visade sig att så var inte fallet.
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av PerV »

Rent generellt så tycker jag att den animerade trafikvyn är skit, varför kan man inte välja bort den och visa sann information istället. Förslagsvis tydligare blinkers, hastighet, däcktryck, energiåtgång och regen? Eller till och med den OBD2 statistik som TeslaBjörn ibland visar på sin mobil, med batteri/motortemperatur mm.
I människa-maskin interface i Gripen så får aldrig falsk eller felaktig information presenteras för piloten, i trafikvyn i Teslan får man vara glad om det är något som stämmer någorlunda, dvs den går inte att lita på, vad skall man då ha den till?
Jag skulle nog kunna tänka mig en kartvy över hela skärmen istället, i alla fall som valbart allternativ.
Senast redigerad av PerV, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Bjelke »

Front242 skrev:
På min S finns ingen auto för nån stolsvärme och defrosterläget använder jag mest hela tiden för att undvika imma. Pajasuppdatering för model S imho
Var ute på en runda med en massa mindre ärenden nyss, dvs många stop, fördjävla drygt klickande
för att slå på defroster varenda gång, och inget man gör direkt trafiksäkert när man väl åkt iväg :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Tellus »

PerV skrev:
Rent generellt så tycker jag att den animerade trafikvyn är skit, varför kan man inte välja bort den och visa sann information istället. Förslagsvis tydligare blinkers, hastighet, däcktryck, energiåtgång och regen? Eller till och med den OBD2 statistik som TeslaBjörn ibland visar på sin mobil, med batteri/motortemperatur mm.
I människa-maskin interface i Gripen så får aldrig falsk eller felaktig information presenteras för piloten, i trafikvyn i Teslan får man vara glad om det är något som stämmer någorlunda, dvs den går inte att lita på, vad skall man då ha den till?
Jag skulle nog kunna tänka mig en kartvy över hela skärmen istället, i alla fall som valbart allternativ.
Precis, den animerade bilen och vägen som tar upp 1/3 del av skärmen kan flyttas till leklådan. Här skulle man kunna ha mycket nyttig info och genvägar.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Elix747 »

Varför inte lite mer valfrihet. Tex direktknappar för defroster och fläkt. Som uppväxt i Volvo 240 så skulle tex ju detta 80-talsmode väljas för oss som vill ha det med ”classic”-mode.
81DD4D04-EB00-40F5-8519-8C00F82ECEEE.jpeg
Egentligen tycker jag v11 är ok, gillar sidokameror vid filbyte och autostolsvärme, men saknar stolsvärmeknappar, färdstatistik snabbt och fler valbara knappar istället för dubbla temperaturknappar.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Skriv svar