Jag har sällan köpt en konsumentprodukt med så många features heller. Kanske ett samband?d3marcus skrev:Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
V11 - Bättre eller sämre?
Moderator: Redaktion
Re: V11 - Bättre eller sämre?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Just för model s och x så har man ju försämrat gränssnittet från version 9 och framåt.
Det har visserligen blivit snyggare men det är helt anpassat för liggande skärm. Det gör att man inte kan utnyttja skärmens hela yta.
Även att lägga menyn i underkant känns mindre lyckat.
Det har visserligen blivit snyggare men det är helt anpassat för liggande skärm. Det gör att man inte kan utnyttja skärmens hela yta.
Även att lägga menyn i underkant känns mindre lyckat.
Model S 85D -15.
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Det går utmärkt att ställa in laddgräns i bilen?d3marcus skrev:Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Ja.zelest skrev:Det går utmärkt att ställa in laddgräns i bilen?d3marcus skrev:Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Hur då?mikebike skrev:Ja.zelest skrev:Det går utmärkt att ställa in laddgräns i bilen?d3marcus skrev:Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Genom att flytta "strecket" under bilen som anger max laddnivå.joem65 skrev:Hur då?mikebike skrev:Ja.zelest skrev:Det går utmärkt att ställa in laddgräns i bilen?d3marcus skrev:Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Jag gillar V11 nu när man vant sig. Det är snyggare och jag tycker automatisk sätesvärme fungerar bra. Jag saknar heller inte ovanan att kolla förbrukning och däcktryck hela tiden.
Det som är dåligt är att man inte längre tydligt ser batterinivån vid ankomst medans man navigerar, men det hoppas jag att dom fixar framöver. Jag har inte råkat ut för värmeproblemen, hade jag gjort det skulle jag vara förbannad över uppdateringen.
Det som är dåligt är att man inte längre tydligt ser batterinivån vid ankomst medans man navigerar, men det hoppas jag att dom fixar framöver. Jag har inte råkat ut för värmeproblemen, hade jag gjort det skulle jag vara förbannad över uppdateringen.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: V11 - Bättre eller sämre?
ÄNTLIGEN!
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Hittar inte auto-funktionen för stolsvärme i min Model S. Var har de gömt den?zelest skrev:- Stolsvärme har ju auto-funktion nu som jag tycker funkar kanon, bättre än jag själv lyckas ställa in. Känns onödigt att ta upp yta i gränssnittet för att visa den hela tiden? Lika så med defrostern.Tellus skrev:- stolsvärme, defroster, bluetooth, wifi, sentry, dashcam med mer nu gömda. Dom använde jag rätt ofta.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Cyklar på Scott E-Silence 20
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Jovisst, så var det ju i v.10, men nu ser "laddsidan" ut så här i min bil. Ser laddsidorna olika ut i olika bilar?mikebike skrev:Genom att flytta "strecket" under bilen som anger max laddnivå.joem65 skrev:Hur då?mikebike skrev:Ja.zelest skrev:Det går utmärkt att ställa in laddgräns i bilen?d3marcus skrev:Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
Senast redigerad av joem65, redigerad totalt 1 gånger.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Man vänjer sig nog.
Jag tycker däckstryck skulle vara mer lättillgängligt. Man borde få upp visning när man får varning eller larm, genom att trycka på däckssymbolen.
Navigationskartan tycker jag är oläsbar i mörkt läge. Är det någon som har ett tips hur man kan förbättra läsbarheten?
Jag tycker däckstryck skulle vara mer lättillgängligt. Man borde få upp visning när man får varning eller larm, genom att trycka på däckssymbolen.
Navigationskartan tycker jag är oläsbar i mörkt läge. Är det någon som har ett tips hur man kan förbättra läsbarheten?
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Svarar mig mig. Det finns inte på äldre Model S som är äldre än 2021.fnystrom skrev:Hittar inte auto-funktionen för stolsvärme i min Model S. Var har de gömt den?zelest skrev:- Stolsvärme har ju auto-funktion nu som jag tycker funkar kanon, bättre än jag själv lyckas ställa in. Känns onödigt att ta upp yta i gränssnittet för att visa den hela tiden? Lika så med defrostern.Tellus skrev:- stolsvärme, defroster, bluetooth, wifi, sentry, dashcam med mer nu gömda. Dom använde jag rätt ofta.
Alltså har UI blivit sämre för Model S. I alla fall här i Norden där man använder stolsvärme och defroster typ dagligen under 6 månader om året.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Cyklar på Scott E-Silence 20
Re: V11 - Bättre eller sämre?
På min S finns ingen auto för nån stolsvärme och defrosterläget använder jag mest hela tiden för att undvika imma. Pajasuppdatering för model S imho
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Lysande Sickan…Tellus skrev:ÄNTLIGEN!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: V11 - Bättre eller sämre?
För mig är det inte ut sådär. Jag kan fortfarande ställa in laddgräns.joem65 skrev:Ser laddsidorna olika ut i olika bilar?
Med det sagt så tycker jag det är dåligt att jag inte enkelt kan ändra: stolsvärme. Värme bak. Supersprut av värme på framrutan. Kanske upptäcker andra saker senare, men det märks att Tesla är baserat i varma Californien.
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Ok, har du en stående eller liggande skärm? Om de stående skärmarna har tappat möjligheten att ställa laddgränsen i v.11 har det definitivt blivit till det sämre för oss. Webbläsaren täcker ju dessutom endast halva skärmen nu.Matte skrev:För mig är det inte ut sådär. Jag kan fortfarande ställa in laddgräns.joem65 skrev:Ser laddsidorna olika ut i olika bilar?
Med det sagt så tycker jag det är dåligt att jag inte enkelt kan ändra: stolsvärme. Värme bak. Supersprut av värme på framrutan. Kanske upptäcker andra saker senare, men det märks att Tesla är baserat i varma Californien.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Model Y, liggande skärm.joem65 skrev:Ok, har du en stående eller liggande skärm? Om de stående skärmarna har tappat möjligheten att ställa laddgränsen i v.11 har det definitivt blivit till det sämre för oss. Webbläsaren täcker ju dessutom endast halva skärmen nu.Matte skrev:För mig är det inte ut sådär. Jag kan fortfarande ställa in laddgräns.joem65 skrev:Ser laddsidorna olika ut i olika bilar?
Med det sagt så tycker jag det är dåligt att jag inte enkelt kan ändra: stolsvärme. Värme bak. Supersprut av värme på framrutan. Kanske upptäcker andra saker senare, men det märks att Tesla är baserat i varma Californien.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Model 3 i mitt fall.joem65 skrev:Ok, har du en stående eller liggande skärm? Om de stående skärmarna har tappat möjligheten att ställa laddgränsen i v.11 har det definitivt blivit till det sämre för oss. Webbläsaren täcker ju dessutom endast halva skärmen nu.Matte skrev:För mig är det inte ut sådär. Jag kan fortfarande ställa in laddgräns.joem65 skrev:Ser laddsidorna olika ut i olika bilar?
Med det sagt så tycker jag det är dåligt att jag inte enkelt kan ändra: stolsvärme. Värme bak. Supersprut av värme på framrutan. Kanske upptäcker andra saker senare, men det märks att Tesla är baserat i varma Californien.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Laddnivå ställer man väl in genom att trycka på batterisymbolen, inte via laddmenyn!?
Dessutom är det nu enklare att ändra laddning i bilen, man kan direkt dra nivån utan att behöva klicka "ändra laddnivå".
Däremot är det sämre i mobilen då laddning inte automatiskt går igång då man ändrar nivån, numera måste man klicka typ "börja ladda".
Dessutom är det nu enklare att ändra laddning i bilen, man kan direkt dra nivån utan att behöva klicka "ändra laddnivå".
Däremot är det sämre i mobilen då laddning inte automatiskt går igång då man ändrar nivån, numera måste man klicka typ "börja ladda".
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Nja, min bil hade laddat klart, men när jag höjde laddnivån började den ladda igenPerV skrev:Laddnivå ställer man väl in genom att trycka på batterisymbolen, inte via laddmenyn!?
Dessutom är det nu enklare att ändra laddning i bilen, man kan direkt dra nivån utan att behöva klicka "ändra laddnivå".
Däremot är det sämre i mobilen då laddning inte automatiskt går igång då man ändrar nivån, numera måste man klicka typ "börja ladda".
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Ok, kanske för att du hade startat laddning tidigare och den nu var klar?mikebike skrev:Nja, min bil hade laddat klart, men när jag höjde laddnivån började den ladda igenPerV skrev:Laddnivå ställer man väl in genom att trycka på batterisymbolen, inte via laddmenyn!?
Dessutom är det nu enklare att ändra laddning i bilen, man kan direkt dra nivån utan att behöva klicka "ändra laddnivå".
Däremot är det sämre i mobilen då laddning inte automatiskt går igång då man ändrar nivån, numera måste man klicka typ "börja ladda".
Jag råkade ut för att jag trodde jag hade startat laddning genom att öka laddnivån, vilket senare visade sig att så var inte fallet.
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Rent generellt så tycker jag att den animerade trafikvyn är skit, varför kan man inte välja bort den och visa sann information istället. Förslagsvis tydligare blinkers, hastighet, däcktryck, energiåtgång och regen? Eller till och med den OBD2 statistik som TeslaBjörn ibland visar på sin mobil, med batteri/motortemperatur mm.
I människa-maskin interface i Gripen så får aldrig falsk eller felaktig information presenteras för piloten, i trafikvyn i Teslan får man vara glad om det är något som stämmer någorlunda, dvs den går inte att lita på, vad skall man då ha den till?
Jag skulle nog kunna tänka mig en kartvy över hela skärmen istället, i alla fall som valbart allternativ.
I människa-maskin interface i Gripen så får aldrig falsk eller felaktig information presenteras för piloten, i trafikvyn i Teslan får man vara glad om det är något som stämmer någorlunda, dvs den går inte att lita på, vad skall man då ha den till?
Jag skulle nog kunna tänka mig en kartvy över hela skärmen istället, i alla fall som valbart allternativ.
Senast redigerad av PerV, redigerad totalt 1 gånger.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Var ute på en runda med en massa mindre ärenden nyss, dvs många stop, fördjävla drygt klickandeFront242 skrev:På min S finns ingen auto för nån stolsvärme och defrosterläget använder jag mest hela tiden för att undvika imma. Pajasuppdatering för model S imho
för att slå på defroster varenda gång, och inget man gör direkt trafiksäkert när man väl åkt iväg
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Precis, den animerade bilen och vägen som tar upp 1/3 del av skärmen kan flyttas till leklådan. Här skulle man kunna ha mycket nyttig info och genvägar.PerV skrev:Rent generellt så tycker jag att den animerade trafikvyn är skit, varför kan man inte välja bort den och visa sann information istället. Förslagsvis tydligare blinkers, hastighet, däcktryck, energiåtgång och regen? Eller till och med den OBD2 statistik som TeslaBjörn ibland visar på sin mobil, med batteri/motortemperatur mm.
I människa-maskin interface i Gripen så får aldrig falsk eller felaktig information presenteras för piloten, i trafikvyn i Teslan får man vara glad om det är något som stämmer någorlunda, dvs den går inte att lita på, vad skall man då ha den till?
Jag skulle nog kunna tänka mig en kartvy över hela skärmen istället, i alla fall som valbart allternativ.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: V11 - Bättre eller sämre?
Varför inte lite mer valfrihet. Tex direktknappar för defroster och fläkt. Som uppväxt i Volvo 240 så skulle tex ju detta 80-talsmode väljas för oss som vill ha det med ”classic”-mode.
Egentligen tycker jag v11 är ok, gillar sidokameror vid filbyte och autostolsvärme, men saknar stolsvärmeknappar, färdstatistik snabbt och fler valbara knappar istället för dubbla temperaturknappar.TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019