Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11868
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland?

Inlägg av HelectriC »

Jag hade ett intressant samtal med en affärspartner i Tyskland. Han kör idag en Merca GLE hybrid sen ca 6mån och var i början väldigt positiv. Den gick nästan 100km på el under sommaren och i alla fall 60km om vintern. Men, när han ska köra långt, som då blir på autobahn, så räcker ju självklart inte batteriet så länge och den lilla fyrcylindern måste jobba hårt för att hålla autobahntempo (han kör väl 160-180kmh där det går). Detta leder till en förbrukning som ligger över 1,2liter/mil bensin om man räknar in batteridriften de första km. Slår han ut hela förbrukningen på en 150mils resa, så blir det nästan 1,4l/mil Dessutom känns bilen alltid som fullastad map bromsar pga det tunga batteriet. Nu är han så missnöjd att han kontaktade sin lokala Mercahandlare och bad att få lämna tillbaks bilen. Säljaren erkände att ganska många kunder till samma bil har hört av sig med samma problem. Vidare måste han ha en ny bil och sa då att han är intresserad av nya EQS, varpå säljaren svarade att den kan du inte köpa. Varför då? Jo, för dom behöver lägga på 1000 euro/månad i leasing eftersom han kör 12.000 mil på en 36månader period och Merca vägrar ta in en elbil där batteriet har gått så långt då de är rädda för batteridegraderingen. Att betala 36.000 euro extra i leasing är ju ekonomiskt ofördelaktigt. Summa summarum, nu har han beställt en GLE igen, men en bensin V8, s.k. 580. Den fick han provköra i några dagar och fick samma förbrukning som hybriden, dock slipper han den jobbiga fyrcylindern som går på maxvarv så fort han kör på autobahn. Priset på 580 och hybrid är ca samma med liknande utrustning.
Nu undrar jag egentligen hur Tyskland ska kunna ha sina många resande i tjänsten på autobahn om de skall ha elbil om säljarna vägra ta in bilarna efter 36månader och erbjuda skäliga andrahandsvärden? Sen är det ju också BS att alla elbilars batterier degraderas så mkt att man inte kan ta tillbaka de efter 36mån. Här finns det nog återigen en inre friktion mot elbilar.
Anekdotisk tillägg är att han dessutom ringde och pratade med BMW om samma tema. ÅF hade då precis haft en potentiell kund på besök som var intresserad av ny i3 eftersom han haft sin nuvarande i3 i 7år. Innan affären blev signerad testade ÅF batteriet på i3, som visade sig ha 63% av kapaciteten kvar, varpå inbytespriset blev satt til 0 euro!!! Även BMW vägrar alltså fixa ev felaktiga celler, man lägger bara över hela kostnaden på kunden.

Detta var en ny infallsvinkel som jag inte tänkt på förr!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av mati »

Svar på trådens fråga enligt min uppfattning är NEJ. Visserligen pushar VW ut elbilar just nu. Men jag tror att marknaden kommer ganska snart bli mättad. Jag har också hört att folk lämnar tillbaka sina elbilar och återgår till förbrännare.
Sen får man ju inte glömma att elen är väldigt dyr i Tyskland (betydligt dyrare än i Sverige, trots rekordpriser) och diesel är relativt billigt. Runt 15 kr litern. En elbil lönar sig bara för den som kör väldigt mycket. Och då är det ju som du säger oftast på Autobahn. Ingen bra kombo.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1118
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av holden »

Dom tester som gjorts med gamla Teslor visar ju inte närmelsevis så stor batteridegradering, att välja bort tyska bilar måste ju rimligen bli konsekvensen.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av Niklas Z »

Jag tror man ska akta sig för att dra för stora växlar på autobahnkörningen. Visst finns det en hel del som kör fort där, men det stora flertalet kör inte särskilt fort. Dessutom är trafikvolymen så stor att det ofta inte går att köra fort. Många sträckor är också begränsade till 120 eller 100 km/h.
Huvuddelen av trafiken utgörs inte av personer som kör från Köln till Berlin, eller Hamburg till München, utan merparten av trafiken på autobahn är mycket mer "lokal".
Jag tror det finns ett stort potentiellt kundunderlag i Tyskland.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11868
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av HelectriC »

Niklas Z skrev:
Jag tror man ska akta sig för att dra för stora växlar på autobahnkörningen. Visst finns det en hel del som kör fort där, men det stora flertalet kör inte särskilt fort. Dessutom är trafikvolymen så stor att det ofta inte går att köra fort. Många sträckor är också begränsade till 120 eller 100 km/h.
Huvuddelen av trafiken utgörs inte av personer som kör från Köln till Berlin, eller Hamburg till München, utan merparten av trafiken på autobahn är mycket mer "lokal".
Jag tror det finns ett stort potentiellt kundunderlag i Tyskland.
Fast nu handlade det inte så mycket om just hastigheten. De som bor i Tyskland behöver rimligen använda autobahn när de tar sig fram längre sträckor och om man kör 3-4000mil per år så spelar det inte så stor hur fort man kör om handlaren tydligen inte tar i bilen med tång efteråt iaf. Sen är det självklart inte alla som kör så mycket, men en relativt stor andel av de som har en lite dyrare tjänstebil gör ju gärna det.
Exemplet med han som ville byta in i3 är ju en person som antagligen inte kör 180kmh på autobahn, men ändå får en stor ekonomisk smäll när bilen ska bytas in.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av BrooklynS »

Det handlar helt om laddningsmöjligheter och där går Tyskland före. Riktningen är utstakad redan och 20 mil klarar de flesta moderna elbilar även i Autobahntempo. Normalt kör man nog kortare än så.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11868
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av HelectriC »

BrooklynS skrev:
Det handlar helt om laddningsmöjligheter och där går Tyskland före. Riktningen är utstakad redan och 20 mil klarar de flesta moderna elbilar även i Autobahntempo. Normalt kör man nog kortare än så.
Fast nu var nog grundfrågan just andrahandsvärde och eftersom de flesta bilar i mellan/övre prisregion i Tyskland finansieras genom leasing, så får elbilarna sannolikt dålig genomslagskraft och rykte om handlare vägrar byta in de när de passerat 10.000mil.
Laddmöjligheter är en annan femma :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av dd88 »

Jag ta 0 euro i inbytespris med en nypa salt, alla älskar att krydda en bra historia. Hans vän kanske sa "han ville mer eller mindre inte ge mig något i inbyte" när verkligheten var en helt annan. Klart att det finns ett värde i bilen även med degraderat batteri.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11868
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av HelectriC »

dd88 skrev:
Jag ta 0 euro i inbytespris med en nypa salt, alla älskar att krydda en bra historia. Hans vän kanske sa "han ville mer eller mindre inte ge mig något i inbyte" när verkligheten var en helt annan. Klart att det finns ett värde i bilen även med degraderat batteri.
Nej, det var inte helt så eftersom de inte ens ville ha bilen i inbyte. De vägrade ta in den.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av HenrikC »

En hastighetsgräns på 130 km/h kommer som ett brev på posten. Politikerna kan inte tillåta att man kör dieselbil bara för att klara den fria farten. Det tar säkert några år.
Fredrik j
Inlägg: 10936
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av Fredrik j »

Påminner lite om Saabs misslyckande på den tyska marknaden. Turbomotorer som inte klarade hårdkörning på autobahn var ju ett rykte som följde med Saab ända till slutet även om det härstammade från 80-talet när turbomotorer var något ovanligt.
Tyskarna verkar ha svårt för att ändra sig.

Laddmöjligheter var 20 mil längs autobahn låter bra. Det skulle iallafall teoretiskt möjliggöra husvagnssemester med elbil nedåt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av Niklas Z »

HelectriC skrev:
Niklas Z skrev:
Jag tror man ska akta sig för att dra för stora växlar på autobahnkörningen. Visst finns det en hel del som kör fort där, men det stora flertalet kör inte särskilt fort. Dessutom är trafikvolymen så stor att det ofta inte går att köra fort. Många sträckor är också begränsade till 120 eller 100 km/h.
Huvuddelen av trafiken utgörs inte av personer som kör från Köln till Berlin, eller Hamburg till München, utan merparten av trafiken på autobahn är mycket mer "lokal".
Jag tror det finns ett stort potentiellt kundunderlag i Tyskland.
Fast nu handlade det inte så mycket om just hastigheten. De som bor i Tyskland behöver rimligen använda autobahn när de tar sig fram längre sträckor och om man kör 3-4000mil per år så spelar det inte så stor hur fort man kör om handlaren tydligen inte tar i bilen med tång efteråt iaf. Sen är det självklart inte alla som kör så mycket, men en relativt stor andel av de som har en lite dyrare tjänstebil gör ju gärna det.
Exemplet med han som ville byta in i3 är ju en person som antagligen inte kör 180kmh på autobahn, men ändå får en stor ekonomisk smäll när bilen ska bytas in.
Självklart är det ett mycket stort problem om handlarna inte vill byta in bilen efteråt, men frågan är hur utbrett det är – och hur länge till i så fall myten överlever.
En fördel i Tyskland är att det är väldigt gott om publika laddplatser, mycket bättre än i Sverige.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av BrooklynS »

HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Jag ta 0 euro i inbytespris med en nypa salt, alla älskar att krydda en bra historia. Hans vän kanske sa "han ville mer eller mindre inte ge mig något i inbyte" när verkligheten var en helt annan. Klart att det finns ett värde i bilen även med degraderat batteri.
Nej, det var inte helt så eftersom de inte ens ville ha bilen i inbyte. De vägrade ta in den.
Ja, försök byta in en MB S-klass eller BMW 750i med 20.000 mil på mätaren...

En första generationens elbil med 65% batterikapacitet är inte jättehet på begmarknaden, men den är absolut inte värdelös. Skillnaden är väl bara om den hade 15 mil från början eller 55 mil från början.

Att bilhandlare helst befattar sig med några år gamla bilar är ju ett faktum sedan decennier/alla tider. Det är för stora risker med äldre bilar iom att en seriös handlare måste lämna garanti.
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 10936
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Ja, försök byta in en MB S-klass eller BMW 750i med 20.000 mil på mätaren...
Du tänker på en sån här?

https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... aign=share
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11868
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av HelectriC »

BrooklynS skrev:
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Jag ta 0 euro i inbytespris med en nypa salt, alla älskar att krydda en bra historia. Hans vän kanske sa "han ville mer eller mindre inte ge mig något i inbyte" när verkligheten var en helt annan. Klart att det finns ett värde i bilen även med degraderat batteri.
Nej, det var inte helt så eftersom de inte ens ville ha bilen i inbyte. De vägrade ta in den.
Ja, försök byta in en MB S-klass eller BMW 750i med 20.000 mil på mätaren...

En första generationens elbil med 65% batterikapacitet är inte jättehet på begmarknaden, men den är absolut inte värdelös. Skillnaden är väl bara om den hade 15 mil från början eller 55 mil från början.

Att bilhandlare helst befattar sig med några år gamla bilar är ju ett faktum sedan decennier/alla tider. Det är för stora risker med äldre bilar iom att en seriös handlare måste lämna garanti.
Fast att ta in leasingbilar efter 36mån är ju verkligen inget extremfall och har föregått under lång tid. När man då blir ”straffad” med extra 1000 euro/mån så är ju inte beslutet att istället ta en en bensinare så väldigt svårt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av MWall »

Låter väldigt konstigt med endast 63% av kapaciteten kvar på i3:an. Jag är med i en i3-grupp på FB där vissa har kört väldigt långt, över 20 tusen mil, med sina bilar och har fortfarande knappt märkbar degradering. Min i3 har bara gått drygt 6 tusen mil men den är 5,5 år gammal. Går man in i servicemenyn som visar batteriets kapacitet så visar den typ samma som när den var ny. Det måste nästan vara något annat än vanlig degradering om det där är sant. Typ tillverkningsfel. Ingen har rapporterat någon degradering att tala om av vad jag kan minnas och det är väl några tusen medlemma iaf.

Ärligt talat tycker jag det låter som en vandringssägen. Lite som när jag var in på BMW här i stan häromåret och fick höra av en säljare vars bekant bekant hade kört sin E-Tron till Åre. "Det tog över 11 timmar. Det var kö överallt. Nä ni grabbar, det här med elbil är bara skit". Och det här var långt innan ID.4 och de andra som nu kanske orsakar köer på Ionity...

Det här med att fyrcylindriga motorer ska behöva jobba hårdare än större motorer är för övrigt inte heller riktigt sant. Luftmotståndet i 180 km/h är lika oavsett om du har en R4:a eller V8:a. Däremot är oftast den mindre motorn mer effektiv och en turbomatad motor behöver inte varvas så hårt heller för att få ut effekten. Den extra vikten i form av batteriet påverkar inte så mycket. Dessutom, om han på riktigt avskydde känslan av att åka "fullastad" med hög förbrukning så hade han väl inte valt en stor klumpig SUV utan kört en C-klass istället. Men läser jag mellan raderna så förstår jag att hans ego inte får plats i en så liten bil. :roll:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Ja, försök byta in en MB S-klass eller BMW 750i med 20.000 mil på mätaren...
Du tänker på en sån här?

https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... aign=share

Den har tappat betydligt mer i värde än motsvarande Model S iaf. :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
BrooklynS skrev:
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Jag ta 0 euro i inbytespris med en nypa salt, alla älskar att krydda en bra historia. Hans vän kanske sa "han ville mer eller mindre inte ge mig något i inbyte" när verkligheten var en helt annan. Klart att det finns ett värde i bilen även med degraderat batteri.
Nej, det var inte helt så eftersom de inte ens ville ha bilen i inbyte. De vägrade ta in den.
Ja, försök byta in en MB S-klass eller BMW 750i med 20.000 mil på mätaren...

En första generationens elbil med 65% batterikapacitet är inte jättehet på begmarknaden, men den är absolut inte värdelös. Skillnaden är väl bara om den hade 15 mil från början eller 55 mil från början.

Att bilhandlare helst befattar sig med några år gamla bilar är ju ett faktum sedan decennier/alla tider. Det är för stora risker med äldre bilar iom att en seriös handlare måste lämna garanti.
Fast att ta in leasingbilar efter 36mån är ju verkligen inget extremfall och har föregått under lång tid. När man då blir ”straffad” med extra 1000 euro/mån så är ju inte beslutet att istället ta en en bensinare så väldigt svårt.

Fast du förstår väl att vi diskuterar med en skröna som underlag? Kanske vore på plats med en liten faktakontroll?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11868
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
BrooklynS skrev:
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Jag ta 0 euro i inbytespris med en nypa salt, alla älskar att krydda en bra historia. Hans vän kanske sa "han ville mer eller mindre inte ge mig något i inbyte" när verkligheten var en helt annan. Klart att det finns ett värde i bilen även med degraderat batteri.
Nej, det var inte helt så eftersom de inte ens ville ha bilen i inbyte. De vägrade ta in den.
Ja, försök byta in en MB S-klass eller BMW 750i med 20.000 mil på mätaren...

En första generationens elbil med 65% batterikapacitet är inte jättehet på begmarknaden, men den är absolut inte värdelös. Skillnaden är väl bara om den hade 15 mil från början eller 55 mil från början.

Att bilhandlare helst befattar sig med några år gamla bilar är ju ett faktum sedan decennier/alla tider. Det är för stora risker med äldre bilar iom att en seriös handlare måste lämna garanti.
Fast att ta in leasingbilar efter 36mån är ju verkligen inget extremfall och har föregått under lång tid. När man då blir ”straffad” med extra 1000 euro/mån så är ju inte beslutet att istället ta en en bensinare så väldigt svårt.

Fast du förstår väl att vi diskuterar med en skröna som underlag? Kanske vore på plats med en liten faktakontroll?
Vad är skrönan då? Jag hade samtalet med en jag känner bra och förstår hans utmaning. Han vill köra elbil, men systemet tillåter det inte. Och Tesla vill han inte ha, är en riktigt tysk, som vill köra tyskt, det kan man inte ändra på tyvärr.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11868
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
Låter väldigt konstigt med endast 63% av kapaciteten kvar på i3:an. Jag är med i en i3-grupp på FB där vissa har kört väldigt långt, över 20 tusen mil, med sina bilar och har fortfarande knappt märkbar degradering. Min i3 har bara gått drygt 6 tusen mil men den är 5,5 år gammal. Går man in i servicemenyn som visar batteriets kapacitet så visar den typ samma som när den var ny. Det måste nästan vara något annat än vanlig degradering om det där är sant. Typ tillverkningsfel. Ingen har rapporterat någon degradering att tala om av vad jag kan minnas och det är väl några tusen medlemma iaf.

Ärligt talat tycker jag det låter som en vandringssägen. Lite som när jag var in på BMW här i stan häromåret och fick höra av en säljare vars bekant bekant hade kört sin E-Tron till Åre. "Det tog över 11 timmar. Det var kö överallt. Nä ni grabbar, det här med elbil är bara skit". Och det här var långt innan ID.4 och de andra som nu kanske orsakar köer på Ionity...

Det här med att fyrcylindriga motorer ska behöva jobba hårdare än större motorer är för övrigt inte heller riktigt sant. Luftmotståndet i 180 km/h är lika oavsett om du har en R4:a eller V8:a. Däremot är oftast den mindre motorn mer effektiv och en turbomatad motor behöver inte varvas så hårt heller för att få ut effekten. Den extra vikten i form av batteriet påverkar inte så mycket. Dessutom, om han på riktigt avskydde känslan av att åka "fullastad" med hög förbrukning så hade han väl inte valt en stor klumpig SUV utan kört en C-klass istället. Men läser jag mellan raderna så förstår jag att hans ego inte får plats i en så liten bil. :roll:
Nja, är man 208cm lång så kanske man vill ha en bil av en viss storlek ;)
Han gör ju inte detta för att det är kul, han ville ju verkligen få det att funka, men fakta är fakta, mer kan jag nog inte lägga till. Men som vanligt blir ju det mesta bortförklarat här inne. Jag försökte bara ge lys till en vinkel på problemet som kanske inte tas upp så ofta. Även om vi diskuterar detta fram och tillbaks, så är situationen den samma hos min bekant och hos många andra i Tyskland.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
Vad är skrönan då? Jag hade samtalet med en jag känner bra och förstår hans utmaning. Han vill köra elbil, men systemet tillåter det inte. Och Tesla vill han inte ha, är en riktigt tysk, som vill köra tyskt, det kan man inte ändra på tyvärr.
Jag tycker det låter konstigt med rädsla för degradering att det blir såna extrema påslag på leasingpriset. Jag säger inte att din kompis ljuger men frågan är om det han säger är allmängiltigt. Är det han säger sant så köper då inte jag nån elbil från Mercedes...

Finns det bara operationell leasing i Tyskland förresten?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11868
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
Vad är skrönan då? Jag hade samtalet med en jag känner bra och förstår hans utmaning. Han vill köra elbil, men systemet tillåter det inte. Och Tesla vill han inte ha, är en riktigt tysk, som vill köra tyskt, det kan man inte ändra på tyvärr.
Jag tycker det låter konstigt med rädsla för degradering att det blir såna extrema påslag på leasingpriset. Jag säger inte att din kompis ljuger men frågan är om det han säger är allmängiltigt. Är det han säger sant så köper då inte jag nån elbil från Mercedes...

Finns det bara operationell leasing i Tyskland förresten?
Det kan ju vara så enkelt att ÅF inte vill sälja elbilar och tillsammans med finansieringspartners ser till att det blir ofördelaktigt att köpa elbil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
MWall skrev:
Låter väldigt konstigt med endast 63% av kapaciteten kvar på i3:an. Jag är med i en i3-grupp på FB där vissa har kört väldigt långt, över 20 tusen mil, med sina bilar och har fortfarande knappt märkbar degradering. Min i3 har bara gått drygt 6 tusen mil men den är 5,5 år gammal. Går man in i servicemenyn som visar batteriets kapacitet så visar den typ samma som när den var ny. Det måste nästan vara något annat än vanlig degradering om det där är sant. Typ tillverkningsfel. Ingen har rapporterat någon degradering att tala om av vad jag kan minnas och det är väl några tusen medlemma iaf.

Ärligt talat tycker jag det låter som en vandringssägen. Lite som när jag var in på BMW här i stan häromåret och fick höra av en säljare vars bekant bekant hade kört sin E-Tron till Åre. "Det tog över 11 timmar. Det var kö överallt. Nä ni grabbar, det här med elbil är bara skit". Och det här var långt innan ID.4 och de andra som nu kanske orsakar köer på Ionity...

Det här med att fyrcylindriga motorer ska behöva jobba hårdare än större motorer är för övrigt inte heller riktigt sant. Luftmotståndet i 180 km/h är lika oavsett om du har en R4:a eller V8:a. Däremot är oftast den mindre motorn mer effektiv och en turbomatad motor behöver inte varvas så hårt heller för att få ut effekten. Den extra vikten i form av batteriet påverkar inte så mycket. Dessutom, om han på riktigt avskydde känslan av att åka "fullastad" med hög förbrukning så hade han väl inte valt en stor klumpig SUV utan kört en C-klass istället. Men läser jag mellan raderna så förstår jag att hans ego inte får plats i en så liten bil. :roll:
Nja, är man 208cm lång så kanske man vill ha en bil av en viss storlek ;)
Han gör ju inte detta för att det är kul, han ville ju verkligen få det att funka, men fakta är fakta, mer kan jag nog inte lägga till. Men som vanligt blir ju det mesta bortförklarat här inne. Jag försökte bara ge lys till en vinkel på problemet som kanske inte tas upp så ofta. Även om vi diskuterar detta fram och tillbaks, så är situationen den samma hos min bekant och hos många andra i Tyskland.
Din kompis låter mer och mer som en outlier. Lite som de där som ska köra två skotrar till fjällen i 30 minusgrader. Inte bara kör han 150 mil åt gången, han är dessutom 208 cm lång så han inte får plats i en mer lämpad bil. Klart han kanske "måste" köra diesel. Även om han nu av oförklarlig anledning valde en bensin-V8:a? Varför gör han det om han bryr sig om förbrukningen?

Jag är nog en av de minst elbilsfanatiska medlemmarna här. Så sent som i mellandagarna satt jag och kollade på en BMW M550d som jag var lite sugen på. Så det är inte det att jag måste försvara elbilar till varje pris. Det handlar mer om att jag inte gillar när folk hycklar och överdriver för att få till nån slags dramatisk effekt.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av NiklasTesla »

HelectriC skrev:
Jag hade ett intressant samtal med en affärspartner i Tyskland. Han kör idag en Merca GLE hybrid sen ca 6mån och var i början väldigt positiv. Den gick nästan 100km på el under sommaren och i alla fall 60km om vintern. Men, när han ska köra långt, som då blir på autobahn, så räcker ju självklart inte batteriet så länge och den lilla fyrcylindern måste jobba hårt för att hålla autobahntempo (han kör väl 160-180kmh där det går). Detta leder till en förbrukning som ligger över 1,2liter/mil bensin om man räknar in batteridriften de första km. Slår han ut hela förbrukningen på en 150mils resa, så blir det nästan 1,4l/mil Dessutom känns bilen alltid som fullastad map bromsar pga det tunga batteriet. Nu är han så missnöjd att han kontaktade sin lokala Mercahandlare och bad att få lämna tillbaks bilen. Säljaren erkände att ganska många kunder till samma bil har hört av sig med samma problem. Vidare måste han ha en ny bil och sa då att han är intresserad av nya EQS, varpå säljaren svarade att den kan du inte köpa. Varför då? Jo, för dom behöver lägga på 1000 euro/månad i leasing eftersom han kör 12.000 mil på en 36månader period och Merca vägrar ta in en elbil där batteriet har gått så långt då de är rädda för batteridegraderingen. Att betala 36.000 euro extra i leasing är ju ekonomiskt ofördelaktigt. Summa summarum, nu har han beställt en GLE igen, men en bensin V8, s.k. 580. Den fick han provköra i några dagar och fick samma förbrukning som hybriden, dock slipper han den jobbiga fyrcylindern som går på maxvarv så fort han kör på autobahn. Priset på 580 och hybrid är ca samma med liknande utrustning.
Nu undrar jag egentligen hur Tyskland ska kunna ha sina många resande i tjänsten på autobahn om de skall ha elbil om säljarna vägra ta in bilarna efter 36månader och erbjuda skäliga andrahandsvärden? Sen är det ju också BS att alla elbilars batterier degraderas så mkt att man inte kan ta tillbaka de efter 36mån. Här finns det nog återigen en inre friktion mot elbilar.
Anekdotisk tillägg är att han dessutom ringde och pratade med BMW om samma tema. ÅF hade då precis haft en potentiell kund på besök som var intresserad av ny i3 eftersom han haft sin nuvarande i3 i 7år. Innan affären blev signerad testade ÅF batteriet på i3, som visade sig ha 63% av kapaciteten kvar, varpå inbytespriset blev satt til 0 euro!!! Även BMW vägrar alltså fixa ev felaktiga celler, man lägger bara över hela kostnaden på kunden.

Detta var en ny infallsvinkel som jag inte tänkt på förr!
Man köper en Model 3 LR så är saken klar.

MVH
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:

Det kan ju vara så enkelt att ÅF inte vill sälja elbilar och tillsammans med finansieringspartners ser till att det blir ofördelaktigt att köpa elbil.
Då finns det ju två alternativ, antingen så tror de tyska tillverkarna att deras produkter är så dåliga att de kommer vara skrot om 12k mil, eller så är det enskilda ÅF som tycker det. Om det är det förstnämnda så betyder det att antingen kommer tillverkarna börja göra bättre produkter eller så kommer de försvinna från marknaden. Mer troligt är det dock att det är vissa ÅF som är problemet och då kommer tillverkaren ta dem i örat och undra varför de säger att produkterna de skall sälja är dåliga.
Skriv svar