fth skrev: ↑16 sep 2023 12:15
pefreli skrev: ↑16 sep 2023 11:50
Vad menar du med att det inte får någon effekt på klimatet för att det är nytt och otestat?
Hur kan du veta det när du samtidigt säger att det är otestat?
Och vad är ditt förslag istället?
Sluta använda stål?
CCS?
Det kommer inte få någon märkbar effekt eftersom det inte kommer att produceras några större mängder med denna process under mycket lång tid, även om utvecklingen skulle följa dom optimistiska tidsplanerna (som redan spruckit).
Skulle Hybrit och H2 steel båda lyckas helt enligt plan så kommer deras sammanlagda produktion 2030 representera 0.4 promille av dagens globala stålproduktion. Det har förstås ingen som helst effekt för klimatet.
Och jag säger inte att vi ska sluta använda stål, utan att den gröna vätgasen istället skall användas för att ersätta fossil vätgas i befintliga processer, t.ex framställning av ammoniak, för detta krävs ingen som helst nyutveckling eller grundforskning, ”bara” massiv utbyggnad av fossilfri elproduktion och av elektrolysörer.
/fth
Det var ju en extremt pessimistisk syn på potentialen…
Det investeras redan 10-tals miljarder enbart i Sverige och exempelvis fordons- och byggindustrin skriker efter produkterna. Trycket lär inte minska de kommande åren…
H2GS tog nyligen in 18 miljarder i kapital. Så uppenbarligen är det någon som tror på det gröna stålet.
5 miljoner ton/år ska produceras i Boden 2030. Enbart av H2GS.
Leveranserna till Volvo startar om 3 år.
https://www.h2greensteel.com/
Att inte se möjligheten med det gröna stålet är en fullkomlig gåta för mig.
Stål står ensamt för 7% av klimatutsläppen worldwide och SSAB är den överlägset största utsläpparen i Sverige.
Argumentet att ”det vi gör i Sverige inte spelar någon roll” - det håller inte.