Louis Rossmann argumenterar att ICE är mer prisvärt än elbil
Moderator: Redaktion
Louis Rossmann argumenterar att ICE är mer prisvärt än elbil
Har han rätt eller fel tycker ni?
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Re: Louis Rossmann argumenterar att ICE är mer prisvärt än e
Klart han har rätt. En el-bil kan inte konkurera med en beg ICE bil kostnadsmässigt
Re: Louis Rossmann argumenterar att ICE är mer prisvärt än e
Tittar man på beg bilar finns det Zoe (2019) för 150 kkr plus batterihyra.men då är man kraftigt begränsad. För samma pris runt 200 kkr får man en rel ok fossilbil. Motsvarande ny elbil är 300 kkr mer. Skillnaden är ca 15000 mil. Så just nu är ice prisvärd. Men när beg elbilar kostar lika mycket runt 200kkr utan begränsningar och rejäl räckvidd och laddhastighet ...)
Re: Louis Rossmann argumenterar att ICE är mer prisvärt än e
Saknas prisvärda ”vanliga” familjebilar, det som gör kalkylen skev.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Louis Rossmann argumenterar att ICE är mer prisvärt än e
Det går ju inte att säga rakt av. Totalt meningslös argumentation. Vad som är billigast beror på vilka krav man har och hur mycket man kör relativt bränslepris och elpris. Det skiljer från land till land och från person till person.
Re: Louis Rossmann argumenterar att ICE är mer prisvärt än e
Jag har lite svårt att hitta en ICE med liknande utrustningsnivå vars totala ägarskapskostnad blir lägre, eller i vart fall väsentligt lägre. Lägre är inte så svårt att hitta, men så mycket lägre att det är värt att välja en bil man inte gillar lika mycket? Inte för min del.
Elbilen är ju tveklöst billigare i termer av löpande kostnader. Täcker det upp för skillnaden i värdetapp över tid? Vem vet. Idag skulle jag vilja påstå att det gör det pga de bisarrt höga andrahandspriserna på elbilar. Det tror jag dock kommer ändras. Men det krävs en väldigt välprissatt ICE för att få till en bättre kalkyl ändå.
Elbilen är ju tveklöst billigare i termer av löpande kostnader. Täcker det upp för skillnaden i värdetapp över tid? Vem vet. Idag skulle jag vilja påstå att det gör det pga de bisarrt höga andrahandspriserna på elbilar. Det tror jag dock kommer ändras. Men det krävs en väldigt välprissatt ICE för att få till en bättre kalkyl ändå.
Re: Louis Rossmann argumenterar att ICE är mer prisvärt än e
Det verkar som att du har räknat lite.C981 skrev:Jag har lite svårt att hitta en ICE med liknande utrustningsnivå vars totala ägarskapskostnad blir lägre, eller i vart fall väsentligt lägre. Lägre är inte så svårt att hitta, men så mycket lägre att det är värt att välja en bil man inte gillar lika mycket? Inte för min del.
Elbilen är ju tveklöst billigare i termer av löpande kostnader. Täcker det upp för skillnaden i värdetapp över tid? Vem vet. Idag skulle jag vilja påstå att det gör det pga de bisarrt höga andrahandspriserna på elbilar. Det tror jag dock kommer ändras. Men det krävs en väldigt välprissatt ICE för att få till en bättre kalkyl ändå.
Kan du då visa mig kalkyl på en bil som är likvärdig en Seat Leon st fr laddhybrid och har bättre TCO?
Har ställt liknande fråga många gånger och aldrig fått vettigt sva.
Re: Louis Rossmann argumenterar att ICE är mer prisvärt än e
Du ska nog inte trilla av stolen av förvåning att andra personer inte vill lägga tid på att verifiera dina fiktiva beräkningar.nek0 skrev:Det verkar som att du har räknat lite.C981 skrev:Jag har lite svårt att hitta en ICE med liknande utrustningsnivå vars totala ägarskapskostnad blir lägre, eller i vart fall väsentligt lägre. Lägre är inte så svårt att hitta, men så mycket lägre att det är värt att välja en bil man inte gillar lika mycket? Inte för min del.
Elbilen är ju tveklöst billigare i termer av löpande kostnader. Täcker det upp för skillnaden i värdetapp över tid? Vem vet. Idag skulle jag vilja påstå att det gör det pga de bisarrt höga andrahandspriserna på elbilar. Det tror jag dock kommer ändras. Men det krävs en väldigt välprissatt ICE för att få till en bättre kalkyl ändå.
Kan du då visa mig kalkyl på en bil som är likvärdig en Seat Leon st fr laddhybrid och har bättre TCO?
Har ställt liknande fråga många gånger och aldrig fått vettigt sva.
Snabbt kollat på SEATs hemsida så hittar jag en Leon FR laddhybrid, ej ST? Denna börjar på 370k och behöver en hel del tillval för att ha samma utrustningsnivå som Model 3. Slutar på ca 400k skulle jag anta (om inte mer). Så ca 100k i skillnad mot Model 3. Då har Tesla längre garantier (4 och 7 år vs 3), färre bromsbyten och lägre servicekostnader, lägre bränslekostnad och jag skulle säga troligtvis bättre andrahandsvärde (vem vet). Om vi antar att båda tappar 50% på 4 år skulle Teslan ha tappat ca 5 - 5.5k per månad i värde. SEAT ca 4 - 4.5k. Så ca 1k i månaden i skillnad. Skulle säga att det äts upp till stor del av running costs för en ICE men att det beroende på körmönster och försäkring kanske kan sluta som fördel SEAT. Jag skulle dock tro att Tesla håller värdet bättre än SEAT och då spricker kalkylen. Kanske blir Leon något billigare i längden (ej övertygad) men för min del vore det ett enkelt val ändå. Det skiljer alldeles för lite pengar för min del för att inte sätta mig i en Tesla varje morgon istället.
Argumentabelt vore Leon Sportstourer mer praktiskt än Model 3 - om man värdesätter kombi.
Re: Louis Rossmann argumenterar att ICE är mer prisvärt än e
Ja, vad ska man säga?C981 skrev:Du ska nog inte trilla av stolen av förvåning att andra personer inte vill lägga tid på att verifiera dina fiktiva beräkningar.nek0 skrev:Det verkar som att du har räknat lite.C981 skrev:Jag har lite svårt att hitta en ICE med liknande utrustningsnivå vars totala ägarskapskostnad blir lägre, eller i vart fall väsentligt lägre. Lägre är inte så svårt att hitta, men så mycket lägre att det är värt att välja en bil man inte gillar lika mycket? Inte för min del.
Elbilen är ju tveklöst billigare i termer av löpande kostnader. Täcker det upp för skillnaden i värdetapp över tid? Vem vet. Idag skulle jag vilja påstå att det gör det pga de bisarrt höga andrahandspriserna på elbilar. Det tror jag dock kommer ändras. Men det krävs en väldigt välprissatt ICE för att få till en bättre kalkyl ändå.
Kan du då visa mig kalkyl på en bil som är likvärdig en Seat Leon st fr laddhybrid och har bättre TCO?
Har ställt liknande fråga många gånger och aldrig fått vettigt sva.
Snabbt kollat på SEATs hemsida så hittar jag en Leon FR laddhybrid, ej ST? Denna börjar på 370k och behöver en hel del tillval för att ha samma utrustningsnivå som Model 3. Slutar på ca 400k skulle jag anta (om inte mer). Så ca 100k i skillnad mot Model 3. Då har Tesla längre garantier (4 och 7 år vs 3), färre bromsbyten och lägre servicekostnader, lägre bränslekostnad och jag skulle säga troligtvis bättre andrahandsvärde (vem vet). Om vi antar att båda tappar 50% på 4 år skulle Teslan ha tappat ca 5 - 5.5k per månad i värde. SEAT ca 4 - 4.5k. Så ca 1k i månaden i skillnad. Skulle säga att det äts upp till stor del av running costs för en ICE men att det beroende på körmönster och försäkring kanske kan sluta som fördel SEAT. Jag skulle dock tro att Tesla håller värdet bättre än SEAT och då spricker kalkylen. Kanske blir Leon något billigare i längden (ej övertygad) men för min del vore det ett enkelt val ändå. Det skiljer alldeles för lite pengar för min del för att inte sätta mig i en Tesla varje morgon istället.
Argumentabelt vore Leon Sportstourer mer praktiskt än Model 3 - om man värdesätter kombi.
Du jämför en Leon kombi med em Model 3 Vad har de gemensamt?
4 hjul?
Min Seat saknar mettalic lack alarm och panorama tak sedan fanns det inget annat att lägga till vid beställningen. Priset efter bonus 312900kr
Inga service kostnader under 3 år eller fram till 6000mil.
Seaten får dra 1500kg och då kan du inte jämföra den med Model 3.
Nej du, elbilarna är fortfarande mycket dyrare klarar mindre en ICE
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Driftkostnaden beror på hur man använder bilen. Min första tank räckte långt , hade förbrukning på 0,8l /100km.
Andra låg på 1.9l/100km försäkringen är 3056kr/år
Sedan att Model 3 har bättre drivlina är snabbare och har bättre autopilot betvivlar jag inte. Man kan inte jämföra de 2 bilarna.
Svaret på min fråga är inte Model 3 utan det finns inte.
Kolla bara TCO från långtidstestet i Vibilägare
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Louis Rossmann argumenterar att ICE är mer prisvärt än e
Här är min TCO inför mitt köp av elbil - subjektiv bedömning av (siffran inkl försäljning) andrahandsvärde enligt världens enklaste formel <90(+-5)%^antalet år> där Teslan har högst behållet andrahandsvärde och bensinbilarna minst.
Priset inkluderar service (inkl batterivätska på kona/eniro), drivmedel (1800mil/år), försäkring, en omgång däck av vardera sommar/vinter, samt reparationskostnader som är 0kr på alla elbilarna och inkluderar fasta reparationer (ev. kamremsbyten etc) på bensinbilarna.
Bilmodellerna i listan av årsmodell 2020; forumet formaterar knasigt och får inte till listan: så ni får ursäkta![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Focusen och Golfen är 10, L turbo med ca 125hk, Aveon är min nuvarande reservbil
Efter 3 år
Kostnad kr/mil utan försäljning
Hyundai Ioniq 70 kr
Hyundai Kona 83 kr
Kia eNiro 92 kr
Tesla model 3 SR+ 101 kr
Peugeot e-208 70 kr
Kia e-Soul 87 kr
Nissan LEAF 62 89 kr
Renault Zoe 52 59 kr
ID.3 82 kr
-
Ford Focus 58 kr
Golf 58 kr
Chevrolet AVEO 20 kr
Kostnad kr/mil inkl försäljning
Hyundai Ioniq 21 kr
Hyundai Kona 25 kr
Kia eNiro 27 kr
Tesla model 3 SR+ 23 kr
Peugeot e-208 20 kr
Kia e-Soul 27 kr
Nissan LEAF 62 33 kr
Renault Zoe 52 21 kr
ID.3 29 kr
-
Ford Focus 34 kr
Golf 34 kr
Chevrolet AVEO 20 kr
....
Orkar inte formatera om vidare![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Kostnad kr/mil utan försäljning 44 kr 53 kr 59 kr 63 kr 44 kr 55 kr 56 kr 38 kr 52 kr - 40 kr 40 kr 19 kr
Kostnad kr/mil inkl försäljning 22 kr 26 kr 28 kr 24 kr 21 kr 27 kr 32 kr 21 kr 28 kr - 31 kr 30 kr 19 kr
Efter 5 år
Kostnad kr/mil utan försäljning 30 kr 36 kr 40 kr 41 kr 30 kr 37 kr 37 kr 26 kr 35 kr 31 kr 30 kr 19 kr
Kostnad kr/mil inkl försäljning 20 kr 24 kr 26 kr 23 kr 20 kr 25 kr 28 kr 20 kr 26 kr 27 kr 27 kr 19 kr
Efter 8 år
Bensinpriset satt till 15kr/liter, elpriset 2,5kr/kWh för att få med snabbladdning
Ingen bil har dock drag.
Priset inkluderar service (inkl batterivätska på kona/eniro), drivmedel (1800mil/år), försäkring, en omgång däck av vardera sommar/vinter, samt reparationskostnader som är 0kr på alla elbilarna och inkluderar fasta reparationer (ev. kamremsbyten etc) på bensinbilarna.
Bilmodellerna i listan av årsmodell 2020; forumet formaterar knasigt och får inte till listan: så ni får ursäkta
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Focusen och Golfen är 10, L turbo med ca 125hk, Aveon är min nuvarande reservbil
Efter 3 år
Kostnad kr/mil utan försäljning
Hyundai Ioniq 70 kr
Hyundai Kona 83 kr
Kia eNiro 92 kr
Tesla model 3 SR+ 101 kr
Peugeot e-208 70 kr
Kia e-Soul 87 kr
Nissan LEAF 62 89 kr
Renault Zoe 52 59 kr
ID.3 82 kr
-
Ford Focus 58 kr
Golf 58 kr
Chevrolet AVEO 20 kr
Kostnad kr/mil inkl försäljning
Hyundai Ioniq 21 kr
Hyundai Kona 25 kr
Kia eNiro 27 kr
Tesla model 3 SR+ 23 kr
Peugeot e-208 20 kr
Kia e-Soul 27 kr
Nissan LEAF 62 33 kr
Renault Zoe 52 21 kr
ID.3 29 kr
-
Ford Focus 34 kr
Golf 34 kr
Chevrolet AVEO 20 kr
....
Orkar inte formatera om vidare
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Kostnad kr/mil utan försäljning 44 kr 53 kr 59 kr 63 kr 44 kr 55 kr 56 kr 38 kr 52 kr - 40 kr 40 kr 19 kr
Kostnad kr/mil inkl försäljning 22 kr 26 kr 28 kr 24 kr 21 kr 27 kr 32 kr 21 kr 28 kr - 31 kr 30 kr 19 kr
Efter 5 år
Kostnad kr/mil utan försäljning 30 kr 36 kr 40 kr 41 kr 30 kr 37 kr 37 kr 26 kr 35 kr 31 kr 30 kr 19 kr
Kostnad kr/mil inkl försäljning 20 kr 24 kr 26 kr 23 kr 20 kr 25 kr 28 kr 20 kr 26 kr 27 kr 27 kr 19 kr
Efter 8 år
Bensinpriset satt till 15kr/liter, elpriset 2,5kr/kWh för att få med snabbladdning
Ingen bil har dock drag.
Senast redigerad av mastodontfilmsmats, redigerad totalt 4 gång.
Re: Louis Rossmann argumenterar att ICE är mer prisvärt än e
nek0 skrev:Kan du då visa mig kalkyl på en bil som är likvärdig en Seat Leon st fr laddhybrid och har bättre TCO?
Har ställt liknande fråga många gånger och aldrig fått vettigt sva.
Nej alltså det är ju du som bad om jämförelser mellan en Leon och en Model 3.nek0 skrev:Ja, vad ska man säga?
Du jämför en Leon kombi med em Model 3 Vad har de gemensamt?
4 hjul?
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Ja om du nu då inte tycker dem är likvärdiga - men då tror jag du ställt din fråga i fel forum. Om du läser högst upp på sidan här så står det "Forumindex > Tesla > Model 3". Vill du diskutera din SEATs pris (med det pris du betalade osv, dvs inte nypris som andra konsumenter kan köpa för) får du nog starta ett eget "nek0's SEAT"-forum där de diskussionerna kan frodas. Här diskuterar vi Model 3 och i denna tråd specifikt Model 3 vs ICE.
Du gjorde säkert en fantastisk deal på din bil och jag gratulerar dig för det. Själv skulle jag inte köra den som jag så fick betalt för det. Men det är som sagt en diskussion för ett annat forum.
Re: Louis Rossmann argumenterar att ICE är mer prisvärt än e
Ja en till som kom igår och ska läxa upp folk. Läs själv vad det är för tråd. Att tråden hamnat fel är inte mina problem det är inte jag som startat den.C981 skrev:nek0 skrev:Kan du då visa mig kalkyl på en bil som är likvärdig en Seat Leon st fr laddhybrid och har bättre TCO?
Har ställt liknande fråga många gånger och aldrig fått vettigt sva.Nej alltså det är ju du som bad om jämförelser mellan en Leon och en Model 3.nek0 skrev:Ja, vad ska man säga?
Du jämför en Leon kombi med em Model 3 Vad har de gemensamt?
4 hjul?
Ja om du nu då inte tycker dem är likvärdiga - men då tror jag du ställt din fråga i fel forum. Om du läser högst upp på sidan här så står det "Forumindex > Tesla > Model 3". Vill du diskutera din SEATs pris (med det pris du betalade osv, dvs inte nypris som andra konsumenter kan köpa för) får du nog starta ett eget "nek0's SEAT"-forum där de diskussionerna kan frodas. Här diskuterar vi Model 3 och i denna tråd specifikt Model 3 vs ICE.
Du gjorde säkert en fantastisk deal på din bil och jag gratulerar dig för det. Själv skulle jag inte köra den som jag så fick betalt för det. Men det är som sagt en diskussion för ett annat forum.
Och nej Leon och Model 3 är inte likvärdiga någonstans. Varför jag tog Seaten är för att jag har en sån och vet vad det kostar. Jag kunde tagit vilken bil som helst och du hade försökt jämföra den med Model 3 för att det är politiskt korrekt på detta forumet.
Re: Louis Rossmann argumenterar att ICE är mer prisvärt än e
Den här tråden handlar inte om Model 3 alls. Har någon måhända lagt ämnet i fel subforum?C981 skrev:nek0 skrev:Kan du då visa mig kalkyl på en bil som är likvärdig en Seat Leon st fr laddhybrid och har bättre TCO?
Har ställt liknande fråga många gånger och aldrig fått vettigt sva.Nej alltså det är ju du som bad om jämförelser mellan en Leon och en Model 3.nek0 skrev:Ja, vad ska man säga?
Du jämför en Leon kombi med em Model 3 Vad har de gemensamt?
4 hjul?
Ja om du nu då inte tycker dem är likvärdiga - men då tror jag du ställt din fråga i fel forum. Om du läser högst upp på sidan här så står det "Forumindex > Tesla > Model 3". Vill du diskutera din SEATs pris (med det pris du betalade osv, dvs inte nypris som andra konsumenter kan köpa för) får du nog starta ett eget "nek0's SEAT"-forum där de diskussionerna kan frodas. Här diskuterar vi Model 3 och i denna tråd specifikt Model 3 vs ICE.
Du gjorde säkert en fantastisk deal på din bil och jag gratulerar dig för det. Själv skulle jag inte köra den som jag så fick betalt för det. Men det är som sagt en diskussion för ett annat forum.
Måste du vara så nedlåtande? Har man behov av att dra mer än 1000 kg så är inte Model 3 ett alternativ om den så vore gratis.
Som jag skrev tidigare så går det inte att svara på om en ICE eller elbil är mer prisvärd än den andra. Det beror på så många faktorer att det är lönlöst att försöka svara generellt. Man får ta det från fall till fall. Jag vet iaf att med mina preferenser och behov så är min Model S fortsatt bäst för mig men jag har även förståelse för nek0s åsikter och behov.
Re: Louis Rossmann argumenterar att ICE är mer prisvärt än e
Förstår inte ens poängen med denna tråd.
Vi måste sluta elda dinosauriejuice och då är inte en hybridbil ett alternativ helt enkelt.
Vi måste sluta elda dinosauriejuice och då är inte en hybridbil ett alternativ helt enkelt.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Louis Rossmann argumenterar att ICE är mer prisvärt än e
Håller med. Tröttsamt.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Re: Louis Rossmann argumenterar att ICE är mer prisvärt än e
Beror på hur långt du kör och hur benägen du är att reparera och ifall du gör det själv eller lämnar in bilen. Ska du inte köra mera bil i ditt liv så är en begagnad fossilbil bästa valet.expat skrev:Klart han har rätt. En el-bil kan inte konkurera med en beg ICE bil kostnadsmässigt
Re: Louis Rossmann argumenterar att ICE är mer prisvärt än e
Så en elbil går aldrig sönder ? Är det därför många MS och MX ägare vill sälja när garantin är slut ? Eller att man letar andra verkstäder än tesla för att det är dyra ?LarsL skrev:Beror på hur långt du kör och hur benägen du är att reparera och ifall du gör det själv eller lämnar in bilen. Ska du inte köra mera bil i ditt liv så är en begagnad fossilbil bästa valet.expat skrev:Klart han har rätt. En el-bil kan inte konkurera med en beg ICE bil kostnadsmässigt
Svårt att jämföra men ICE är nog mer prisvärt just nu om vi tittar begagnat. Nytt däremot vinner nog elbilen men är väldigt beroende utav vad som händer med elpriserna. Soppan går även den upp men % drabbas elbilen hårdare just nu.