Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pasen
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 jan 2022 21:21

Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av pasen »

Hej,

Som nybliven Y-ägare (men ej en främling för elbilar) gjorde jag min första längre resa på ca 30 mil i helgen mellan Sigtuna/Stockholm och Gamleby/Västervik. Teoretiskt borde jag klara mig hela vägen under fina förhållanden, men vi skulle ändå stanna i Norrköping så jag tänkte prova ladda lite. Jag la in planerad avgång i appen kvällen innan och laddade till 100% under morgonen strax innan avgång (-10c), och laddstop Norrköping var inlagt i navigationen. Redan nån gång i södra Stockholm (tror jag, om inte tidigare) började bilen "förkonditionera" batteriet. Detta pågick ända till ca 2 mil innan Norrköping då jag fingrade på texten på skärmen och det försvann. Lite väl länge med tanke på att jag ändå hade schemalagd avgång? Väl där laddade jag enligt vad bilen ville. När vi åker därifrån tycker bilen att vi ska komma fram med 25%, men i slutändan blir det 35%. Förbrukningen på vägen till Norrköping var märkvärdigt hög, och efter Norrköping mer i nivå med min förväntan. Räknar bilen inte med uppvärmningen av batteriet innan supercharging eller stirrar den blint på typ 5 mils snitt för beräkning av hela resan? Nåväl...

På vägen hem förvärmde jag inte lika länge, kanske 15 minuter defrost och avgång med ca 80% batteri med Norrköping SuC inlagd i navigatorn (bytte från Tystberga/Sillekrog pga småbarn/lunch vid fel plats och tid). Den börjar förvärma batteriet direkt och det pågår hela vägen, ca 280wh/km på landsväg 100kmh i 0-gradig kyla. Vi anländer med 40% (får 128kw) och bilen tycker jag ska ladda i 35 minuter för att komma de 15 kvarstående milen hem. Jag avbryter laddningen med 15min återstående (77%) och bilen varnar mig och säger att vi kommer hem med -10% om jag inte minns fel. Trams känner jag, och visst hade jag rätt när vi kom hem med 21%. Bilen korrigerade navigationen successivt under resans gång och nån gång i Södertälje träffade den rätt.

Jag skulle ha laddat på tok för mycket i onödan enligt bilens önskan. Är det så att bilen inte fattar att den efter laddningen kommer dra betydligt mindre än innan när det inte finns fler laddstop inplanerade? Detta är ändå en felberäkning med 30%, och den hade varit ännu större om jag inte avbrutit laddningen. Trodde bilen hade bättre koll än så. Ska det vara så här?
Senast redigerad av pasen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av yps »

instämmer, något har blivit sämre i någon uppdatering i höstas. Påbörjade navigering (=förvärming) mot SuC fem mil innan Åsarna i fredags, det gav ca 400Wh/km sista 50km. Bilen tyckte vi skulle ca ladda 100% för att ta oss till Huddik. Gav upp på 91% och vi kom fram med 10%. (M3 LR -19 med takbox).
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av Pasjostrom »

Häpnadsväckande! Det låter nästan som någon bug i navigatorn (ja jag har upplevt buggar i navigeringen tidigare, tex orimliga tidsangivelser som försvunnit när jag stängt av navigeringen och lagt in på nytt).

Hursomhelst, jag kan säga att bilen räknar med den extra förbrukningen för förkonditionering om man navigerar mot SuC (och tar bort den extra förbrukningen om man tar bort laddstoppet) så det bör inte vara felet i ditt fall.
Användarvisningsbild
pasen
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 jan 2022 21:21

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av pasen »

Pasjostrom skrev:
Häpnadsväckande! Det låter nästan som någon bug i navigatorn (ja jag har upplevt buggar i navigeringen tidigare, tex orimliga tidsangivelser som försvunnit när jag stängt av navigeringen och lagt in på nytt).

Hursomhelst, jag kan säga att bilen räknar med den extra förbrukningen för förkonditionering om man navigerar mot SuC (och tar bort den extra förbrukningen om man tar bort laddstoppet) så det bör inte vara felet i ditt fall.
Jag förstår det och jag håller med, men den verkar ju räkna med samma förbrukning även efter laddstoppet vilket inte är rimligt om det är det sista laddstoppet i rutten? Om förbrukningen då är säg 50% högre (eller mer?) än normalt kommer den räkna en hel del fel beroende på hur lång den sista sträckan är, som i mitt fall var ca 15 mil. Hade sträckan varit 20-25 mil och jag laddat till 100%, även om det vore dumt, så hade det blivit ännu mer fel och planerat in onödiga laddstop (som sedan inte kan undvikas pga ytterligare förvärmning?). Men jag vet inte om detta är normalt eller inte, jag blev bara förvånad över att den räknade så fel... Det hade ju såklart varit värre om den räknade fel åt andra hållet. Nu förvärmde den ju i säkert 10 mil, så snittet var ju väldigt högt för över en ganska lång sträcka. Och det blev ju fel i båda riktningar, även om det inte blev lika illa åt ena hållet när jag hade förvärmt lite bättre hemma.
Senast redigerad av pasen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av OfarligTesla »

Fick du samma fel om du kollade energigrafen eller var det bara i navigationens varning det var fel?
Användarvisningsbild
pasen
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 jan 2022 21:21

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av pasen »

OfarligTesla skrev:
Fick du samma fel om du kollade energigrafen eller var det bara i navigationens varning det var fel?
Nja, jag vet inte riktigt om det var exakt samma då jag inte alltid kollade. Men ja även där var det en väldigt stor diff på den grå och den gröna linjen när jag väl lämnade laddaren. Och förbrukningen där (tittade bara på 50km) var orimligt hög vilket fick mig att ta beslutet att sluta ladda och åka. Jag hade hållt en hastighet om ca 100kmh på landsväg hela vägen och snittat 280wh/km, inte rimligt baserat på mina ynka 120 mils erfarenhet av bilen sedan tidigare.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av [JM] »

Upplevde samma fel på vår X under skidresa till Åre V1.
Energigrafen visar rimliga siffror men när man står på SuC så tycker den att man ska ladda väldigt länge "för att komma fram".
Har inte sett nåt problem med förvärmingen dock. Bara orimligt långa rekomenderade laddstopp.
Eftersom jag gjort samma resa flera ggr tidigare under liknande förhållanden och dessutom kan kolla alla gamla resor med TeslaFi så har jag bara gått på procent i batteriet och avbrutit när jag anser att vi kommer fram med 10% kvar.
Sista stoppet igår i Gävle så tyckte bilen att vi skulle komma hem med -10% när jag avbröt laddningen och åkte.
Vi kom hem med 11% kvar efter 17 mil till stockholm.

Så här dåligt har det inte funkat förut. Nån SW-bugg definitift.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av perkabolo »

Hade liknande upplevelse igår. Rejält hög förbrukning till SuC pga förvärmning. Navigatorn trodde inte jag skulle klara mig hem från SuC (23 mil) trots 100% laddning. Kom hem med 17% kvar. Betydligt lägre förbrukning sträckan efter laddstoppet.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av Smygisen »

Jag var med om samma sak på en resa från Katrineholm till Göteborg. Skulle enligt navigatorn räcka med 1 laddstopp från 90% vid avfärd, med god marginal. Fick stanna en gång i Ödeshög och en gång i Ulricehamn. Bilen började förvärma mitt batteri direkt vid avfärd och jag insåg ganska snabbt att jag inte kommer klara mig till Ulricehamn som planerat. Låg på mellan 270-300 wh/km hela tiden.
Jag är rätt övertygad om att bilen INTE räknar med förvärmning av batteriet, alternativt att det är någon bugg som gör att den förvärmer direkt i stället för kanske sista 20kilometrarna. Hade jag inte stannat och fyllt på i Ödeshög hade jag inte kommit fram.
På vägen hem körde jag utan navigator med undantag för att lade in ett SuC i Linköping 15 minuter innan ankomst, betydligt lägre förbrukning hela vägen på hemresan. Liknade temperatur och vindförhållanden, med untantag för att jag inte vet om det blåst med eller motvind.

MY är vår första elbil, men jag hade hoppats på lite mer pålitliga beräkningar från navigatorn. Få se hur det blir i sommar med 360 mils road trip, förhoppningsvis bättre eftersom det inte är kallt ute. :shock:
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av jonasl »

Upplevde också att det var klart pricksäkrare förut. Brukar alltid köra med ABRP (premium) parallellt vid längre resor och den prickar bättre.

Ska strunta i att navigera till nästa SuC i bilen på nästa långresa förutom möjligen sista timmen och se om det påverkar också.

Men det ska inte fungera så, det ska vara enkelt och självklart om alla ska köra elbil.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
pasen
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 jan 2022 21:21

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av pasen »

Spännande att flera upplever samma sak och att det blivit sämre, har ni alla nya v11 uppdateringen? Har inte kommit igång med teslamate ännu, men överväger att lägga ett serviceärende för detta när jag har lite data att presentera för nästa resa om problemet kvarstår. Själv har jag kört på 2021.44.25 om jag inte minns fel, lägger in .30 idag.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av Jontez »

Jag upplevde samma sak under julen i min Model 3.

Åkte från Småland och upp till Stockholm, 35 mil. Startade på 100% och bilen stod i varmgarage. Det var -16 ute och okej väglag så jag kände att jag kan nog ta mig hela vägen hem om det behövs, men barnen kommer nog vilja käka (och även vi). Bilen pendlade med att säga att jag skulle komma hem med 2% till att den ville att jag skulle köra max 110km/h.

När jag efter ca en timmes körning bestämde att vi skulle äta i Norrköping så la jag till det i navigeringen och bilen började förvärma. Förbrukningen ökade från ca 210wh/km till 290wh/km och så fortsatte det i ca 10 mil tills jag var i Norrköping. Jag hade hela tiden energigrafen uppe och från början skulle jag anlända i Norrköping med 50% (de baserades ju på min senaste 5 milens körning på 210wh/km) men jag kom istället fram med 36% pga förvärmningen. Ingen fara rent praktiskt eftersom vi stannade för ett lunchstopp.

44 minuter senare hade jag 97% och skulle börja åka de sista 17 milen hem. (Stressigt att käka upp, laddningen går för fort :D )
Jag var dock förvånad över att både navigering hem och energigrafen sa att jag skulle komma hem med endast 30%. Jag höll dock koll och sakta men säkert så körde jag snålare än vad energigrafen sa och jag kom hem de 48%.

Navigeringen räknade alltså med förbrukningen jag hade när jag förvärmde inför SuC och räknade således helt fel..

Och med den erfarenheten så var det helt onödigt av mig att lägga in Norrköping i navigatorn och bränna extra energi till förvärmning. Jag hade ingen nytta av att ladda snabbt vid just det här tillfället så i fortsättningen kan jag lika gärna låta bli att navigera till SuC
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Garak
Inlägg: 58
Blev medlem: 25 sep 2020 08:15

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av Garak »

Vi upplevde också liknande problem under julen. Vid det tillfället hade vi version 2021.44.6, numer har vi 44.30, men har inte gjort någon långresa med den versionen, så jag vet inte hur den fungerar.
2021 Blå Model 3 LR
Användarvisningsbild
pasen
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 jan 2022 21:21

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av pasen »

Låter ju som en bugg eller försämring i mjukvaran. Ni som haft bilarna lite längre, upplever ni att det fungerat fint att navigera till suc med förvärmning tidigare, eller är just förvärmningen ett relativt nytt fenomen som skapat detta problem? Hade för mig att själva förvärmningen vid navigering till suc funnits ett bra tag redan.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av Niklas Z »

pasen skrev:
Låter ju som en bugg eller försämring i mjukvaran. Ni som haft bilarna lite längre, upplever ni att det fungerat fint att navigera till suc med förvärmning tidigare, eller är just förvärmningen ett relativt nytt fenomen som skapat detta problem? Hade för mig att själva förvärmningen vid navigering till suc funnits ett bra tag redan.
Förvärmningen har funnits länge. Jag har dock aldrig råkat ut för det som beskrivits, eftersom jag brukar knappa in Superchargern som mål när det är kanske fem-tio mil kvar till den.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av Dexter86 »

Niklas Z skrev:
pasen skrev:
Låter ju som en bugg eller försämring i mjukvaran. Ni som haft bilarna lite längre, upplever ni att det fungerat fint att navigera till suc med förvärmning tidigare, eller är just förvärmningen ett relativt nytt fenomen som skapat detta problem? Hade för mig att själva förvärmningen vid navigering till suc funnits ett bra tag redan.
Förvärmningen har funnits länge. Jag har dock aldrig råkat ut för det som beskrivits, eftersom jag brukar knappa in Superchargern som mål när det är kanske fem-tio mil kvar till den.
Räcker 5-10mil i minusgrader för att få batteriet tillräckligt varmt för att få någon fart i laddningen?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av OfarligTesla »

Dexter86 skrev:
Räcker 5-10mil i minusgrader för att få batteriet tillräckligt varmt för att få någon fart i laddningen?
Så som det varit tidigare för mig iaf så har man fått hyffsad fart men inte absolut max. Det kan dock vara så att Tesla värmer mer aggresivt nu och det är det som gör att den drar så mycket mer än tidigare så det räcker med 5-10 mil för att få max. Vi vet ju inte vari buggen ligger, kanske har de samma start som tidigare på uppvärmningen men den är mer aggresiv, eller så startar de uppvärmningen tidigare än innan med samma nivå som tidigare eller så är båda två ändrade.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av Niklas Z »

Dexter86 skrev:
Niklas Z skrev:
pasen skrev:
Låter ju som en bugg eller försämring i mjukvaran. Ni som haft bilarna lite längre, upplever ni att det fungerat fint att navigera till suc med förvärmning tidigare, eller är just förvärmningen ett relativt nytt fenomen som skapat detta problem? Hade för mig att själva förvärmningen vid navigering till suc funnits ett bra tag redan.
Förvärmningen har funnits länge. Jag har dock aldrig råkat ut för det som beskrivits, eftersom jag brukar knappa in Superchargern som mål när det är kanske fem-tio mil kvar till den.
Räcker 5-10mil i minusgrader för att få batteriet tillräckligt varmt för att få någon fart i laddningen?
När jag laddat på SuC har jag kanske kört 20-25 mil, så det är ju inte så att batteriet är – 15 grader när det återstår 5-10 mil. För att kunna ladda med hög effekt på SuC V2 har det räckt bra. Jag tror inte jag laddat på SuC V3 annat än under sommarhalvåret.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av jonasl »

pasen skrev:
Spännande att flera upplever samma sak och att det blivit sämre, har ni alla nya v11 uppdateringen? Har inte kommit igång med teslamate ännu, men överväger att lägga ett serviceärende för detta när jag har lite data att presentera för nästa resa om problemet kvarstår. Själv har jag kört på 2021.44.25 om jag inte minns fel, lägger in .30 idag.
Jag hade inte fått uppdateringen innan vi åkte. Men "problemen" med att bilen förvärmer i flera timmar innan fanns redan innan den. Vet inte exakt när, men det började efter sommaren - pga kallare temperatur eller någon uppdatering, svårt att säga.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av Smygisen »

pasen skrev:
Spännande att flera upplever samma sak och att det blivit sämre, har ni alla nya v11 uppdateringen? Har inte kommit igång med teslamate ännu, men överväger att lägga ett serviceärende för detta när jag har lite data att presentera för nästa resa om problemet kvarstår. Själv har jag kört på 2021.44.25 om jag inte minns fel, lägger in .30 idag.
Jag upplevde detta problem i början av december, så det var innan v11. Har inte haft någon längre körning efter uppdatering. Vill ju dock inte testa som. Det känns nu, så jag väntar tills någon annan säger att det fungerar innan jag låter laddstoppen ligga kvar i navigationen.
Teslawessla
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 dec 2020 17:46

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av Teslawessla »

Tar batterierna skada av att man kommer in utan förkonditionerade batterier eller tar det bara längre tid att ladda?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av martinot »

Teslawessla skrev:
Tar batterierna skada av att man kommer in utan förkonditionerade batterier eller tar det bara längre tid att ladda?
Längre tid att ladda bara.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Teslawessla
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 dec 2020 17:46

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av Teslawessla »

Kan leva med det.. tack för svar.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av M3apan »

Körde nästan 700 mil under mellandagarna nere på kontinenten. Håller med dom flesta här, det har blivit mycket sämre efter senaste uppdateringen. Förkonditionering som drar igång när som, konstiga förslag på stopp (samt längd på stopp), osv. Däremot upptäckte jag att om man klickar på själva symbolen för förkonditionering när den väl kommer upp, så verkar den stängas av... Någon annan får gärna testa och kanske bekräfta detta! Men summan av kardemumman... navigeringen funkade extremt mycket sämre den här gången än tidigare europa-resor.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?

Inlägg av [JM] »

pasen skrev:
Låter ju som en bugg eller försämring i mjukvaran. Ni som haft bilarna lite längre, upplever ni att det fungerat fint att navigera till suc med förvärmning tidigare, eller är just förvärmningen ett relativt nytt fenomen som skapat detta problem? Hade för mig att själva förvärmningen vid navigering till suc funnits ett bra tag redan.
Upplevde inget problem med att uppvärmingen orsakade högre förbrukning.
Energigrafen normal.
Däremot beräknade laddtiden för att komma fram till nästa SuC samt estimerad batteriprocent vid ankomst var helt uppåt väggarna.

Edit: Ska tillägga att jag kör en MX.
Skriv svar