När kommer model y med 7sits?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

0scar
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 jan 2022 23:15

När kommer model y med 7sits?

Inlägg av 0scar »

Jag har googlat i timmar efter ett svar eller åtminstone en hint om när model y med 7-sits ska bli tillgänglig i europa. Utan resultat. Jag har 3 barn idag men man vet ju aldrig när man blir välsignad med ett barn till. Så jag vill inte köpa en med 5-sits. Endast tesla är intressant och model x är för dyr. Men jag behöver en ny bil snart. Misstänker att ingen har ett svar på frågan, men dela gärna era teorier och vad ni fått för uppfattning om saken. :?:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10426
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av Legato »

Har väl sagts att den ska komma i samband med att Berlin börjar leveranser? När det sker återstår ju att se, verkar vara mycket en tillståndsfråga. Skulle gissa på juni eller september-leveranser som första :D

Personligen tycker jag dock Y är för trång för 7 säten. Synd för i övrigt hade jag helt klart föredragit den framför vår X. Helt galet också att X är den enda sjusitsig elbilen idag bortsett från minibussar. Är väl inte så långt kvar till Nio ES8 och kanske även VW ID6 men ingen av dem lockar mig tyvärr.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
BunkanAndy
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 jan 2022 14:54

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av BunkanAndy »

Legato skrev:
Har väl sagts att den ska komma i samband med att Berlin börjar leveranser? När det sker återstår ju att se, verkar vara mycket en tillståndsfråga. Skulle gissa på juni eller september-leveranser som första :D

Personligen tycker jag dock Y är för trång för 7 säten. Synd för i övrigt hade jag helt klart föredragit den framför vår X. Helt galet också att X är den enda sjusitsig elbilen idag bortsett från minibussar. Är väl inte så långt kvar till Nio ES8 och kanske även VW ID6 men ingen av dem lockar mig tyvärr.
Det finns någon "Kina-bil" som säljs i Sverige som är 7-sitsig vet jag. Mercedes börjar väl snart leverera sin EQB som kan fås 7-sitsig. Jag har själv tre barn och mina senaste tre bilar har varit 7-sitsiga så jag vill också gärna ha en 7-sitsig elbil nu när det börjar bli dags för bilbyte. Bra att ha möjligheten om någon kompis till barnen eller svärmor vill åka med.
0scar
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 jan 2022 23:15

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av 0scar »

Nä, utbudet av 7-sits är väldigt dåligt. Men oavsett så tycker jag teslas laddnätverk är avgörande faktor för att köra elbil, då jag ofta reser långa sträckor.

Vet vi något om när berlin planerar att börjar tillverka my long range?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av Walker »

Om de inte ens kan få till dragkroken känns det i m o som om 7- sits är betydligt längre bort.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 mar 2019 10:35

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av hanseman »

0scar skrev:
Nä, utbudet av 7-sits är väldigt dåligt. Men oavsett så tycker jag teslas laddnätverk är avgörande faktor för att köra elbil, då jag ofta reser långa sträckor.

Vet vi något om när berlin planerar att börjar tillverka my long range?
Sett rapporter om att LR från Berlin kommer ske mest troligt under Q3 som tidigast.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av Maw »

hanseman skrev:
0scar skrev:
Nä, utbudet av 7-sits är väldigt dåligt. Men oavsett så tycker jag teslas laddnätverk är avgörande faktor för att köra elbil, då jag ofta reser långa sträckor.

Vet vi något om när berlin planerar att börjar tillverka my long range?
Sett rapporter om att LR från Berlin kommer ske mest troligt under Q3 som tidigast.
Är det den här från Teslanews du tänker på?



Enligt honom så saknas delar (maskiner?) i fabriken som krävs för att starta produktion i större skala så Q3 eller senare för LR kanske är rimligt. Tråkigt i så fall, jag hade hoppats att det skulle komma leveranser av MiG MY LR under Q2
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 mar 2019 10:35

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av hanseman »

Maw skrev:
hanseman skrev:
0scar skrev:
Nä, utbudet av 7-sits är väldigt dåligt. Men oavsett så tycker jag teslas laddnätverk är avgörande faktor för att köra elbil, då jag ofta reser långa sträckor.

Vet vi något om när berlin planerar att börjar tillverka my long range?
Sett rapporter om att LR från Berlin kommer ske mest troligt under Q3 som tidigast.
Är det den här från Teslanews du tänker på?



Enligt honom så saknas delar (maskiner?) i fabriken som krävs för att starta produktion i större skala så Q3 eller senare för LR kanske är rimligt. Tråkigt i så fall, jag hade hoppats att det skulle komma leveranser av MiG MY LR under Q2
Ja precis! Svårt att veta gällande credibiliteten, men låter ju inte helt orimligt heller att hans källa skulle stämma. Den som lever får se :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7676
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av mikebike »

Maw skrev:
hanseman skrev:
0scar skrev:
Nä, utbudet av 7-sits är väldigt dåligt. Men oavsett så tycker jag teslas laddnätverk är avgörande faktor för att köra elbil, då jag ofta reser långa sträckor.

Vet vi något om när berlin planerar att börjar tillverka my long range?
Sett rapporter om att LR från Berlin kommer ske mest troligt under Q3 som tidigast.
Är det den här från Teslanews du tänker på?



Enligt honom så saknas delar (maskiner?) i fabriken som krävs för att starta produktion i större skala så Q3 eller senare för LR kanske är rimligt. Tråkigt i så fall, jag hade hoppats att det skulle komma leveranser av MiG MY LR under Q2
När jag beställde min så hoppades jag på leveranser under Q2 2021.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av Maw »

mikebike skrev:
Maw skrev:
hanseman skrev:
0scar skrev:
Nä, utbudet av 7-sits är väldigt dåligt. Men oavsett så tycker jag teslas laddnätverk är avgörande faktor för att köra elbil, då jag ofta reser långa sträckor.

Vet vi något om när berlin planerar att börjar tillverka my long range?
Sett rapporter om att LR från Berlin kommer ske mest troligt under Q3 som tidigast.
Är det den här från Teslanews du tänker på?



Enligt honom så saknas delar (maskiner?) i fabriken som krävs för att starta produktion i större skala så Q3 eller senare för LR kanske är rimligt. Tråkigt i så fall, jag hade hoppats att det skulle komma leveranser av MiG MY LR under Q2
När jag beställde min så hoppades jag på leveranser under Q2 2021.
Tur att hoppet är set sista som överger människan :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
0scar
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 jan 2022 23:15

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av 0scar »

Nä! Varför sitta och vänta i total ovisshet för evigt. Tror mer på att köpa Mercedes eqb eller köpa kias ev9 som kommer nästa år. En riktig kanon bil som jag misstänker kommer slå model y.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av ovelundkvist »

Eller en begagnad X?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av Walker »

0scar skrev:
Nä! Varför sitta och vänta i total ovisshet för evigt. Tror mer på att köpa Mercedes eqb eller köpa kias ev9 som kommer nästa år. En riktig kanon bil som jag misstänker kommer slå model y.
Jag misstänkte att IQ5 skulle slå Y…. :roll:….tänk så fel man kan ha. :?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 mar 2019 10:35

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av hanseman »

0scar skrev:
Nä! Varför sitta och vänta i total ovisshet för evigt. Tror mer på att köpa Mercedes eqb eller köpa kias ev9 som kommer nästa år. En riktig kanon bil som jag misstänker kommer slå model y.
Beror ju på vad du menar med hur den "kommer slå" model y:n!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10426
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av Legato »

0scar skrev:
Nä! Varför sitta och vänta i total ovisshet för evigt. Tror mer på att köpa Mercedes eqb eller köpa kias ev9 som kommer nästa år. En riktig kanon bil som jag misstänker kommer slå model y.
EQB har iaf en riktigt attraktiv prislapp, framförallt om man vill ha leasing.

EV9 tycker jag ser förfärlig ut på bilderna, men det kan såklart ändras radikalt till lansering (jag gillar verkligen EV6 så absolut inget mot KIA generellt).

Jag har redan 4 barn och väntar på nya Model X, men det har kliat i fingrarna rätt länge nu, dock finns ju inga vettiga alternativ ännu IMO. EQB och MY blir för små att ha som "förstabilar".

Jag tycker nog XPeng G9 känns mest intressant av det som är på gång (förutom X), men dels är det oklart hur stor den faktiskt blir, dels är jag rätt osugen på att köpa kinesiska produkter just nu.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
0scar
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 jan 2022 23:15

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av 0scar »

Model x fungerar såklart, men jag tänkte köra företagsleasing.
Såg nu att eqb levererad först februari 2023.

Håller med om att köpa kinesiskt nu känns inte helt bra.

Men har vi fått någon uppdatering angående model y?

Finns det ingen i forumet som har bra kontakt med någon höjdare på tesla som kan be dom att ge oss i lite info om hur planerna ser ut angående my 7sits?!

Sanningen är ju att hela asien och europa undrar och väntar.
Arvid0
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 jun 2022 09:55

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av Arvid0 »

Någon som har hört något nytt? Har folk gett up och hittat alternativ? Tips på altrnativ mottages, behöver 6 sittplatser 4x4 och kunna dra minst 1600 kg. Model x är utanför budget.
Poofy
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 maj 2022 19:06

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av Poofy »

Arvid0 skrev:
Någon som har hört något nytt? Har folk gett up och hittat alternativ? Tips på altrnativ mottages, behöver 6 sittplatser 4x4 och kunna dra minst 1600 kg. Model x är utanför budget.

Jag är i samma spår som dig och har bokat en MX. Egentligen alldeles för dyr bil för oss men när vi räkna på det och kunde utöka vårt bolån så skiljer det inte mer än 1000kr mer per månad☺️
Kommer såklart ta en MY om den kommer innan MX kommer. Har inte jätte bråttom att ta en bil nu och kan vänta 1år till.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av Dodde »

Känns det troligt att den ens kommer med 7-sits?
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 714
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av flamman »

Dodde skrev:
Känns det troligt att den ens kommer med 7-sits?
De fortsätter ju sälja 7-sits i USA så känns ju inte otroligt att de kanske kommer erbjuda 7-sits i Europa från Berlin någon gång framöver. Känns däremot mindre troligt att de erbjuder det från Shanghai.
Det lär dock dröja en bra bit in på nästa år innan den kommer. Först ska de åtminstone skala upp tillverkningen, erbjuda alla färger och börja med MY LR från Berlin.
Och ska man gissa friskt så kanske de även tänkte byta till 4680 innan de börjar erbjuda en 7-sits…
Så jag håller inte andan för att det ska hända i närtid (därav att jag beställt MY LR 5-sits).

För ungefär ett år sedan (innan de började leverera MY LR från Shanghai till Europa) så beskrevs 7-sits på europeiska tesla-sidan för MY. Det stod då att 7-sits kommer vid ett senare tillfälle. Men sen när de började leverera MY LR från Shanghai till Europa så tog de bort den texten. Det går att tolka som att ovan teori stämmer, dvs. de hade ursprungligen tänkt leverera både MYLR och MYP och 7-sits LR från Berlin men när Berlin dröjde med sin uppstart och de ändrade planerna till att bara köra MYP därifrån initialt så tog de bort all text om 7-sits eftersom det skulle dröja innan de kunde erbjuda den.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Hugonet
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 sep 2020 21:12

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av Hugonet »

Finns det legala hinder i Europa som hindrar den 7-sitsiga varianten av MY?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4352
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av dstr »

Hugonet skrev:
Finns det legala hinder i Europa som hindrar den 7-sitsiga varianten av MY?
Om dom lyckats med S och X så lär det gå även med Y.

Den kommer väl när Elon lekt klart med twitter?
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av Dodde »

Inget nytt på denna front?
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 714
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: När kommer model y med 7sits?

Inlägg av flamman »

Dodde skrev: 24 feb 2023 22:59
Inget nytt på denna front?
Nope.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Skriv svar