När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

När kan FSD-betan köra i genomsnitt 38 000 mil utan en olycka utan en förare

2022
6
10%
2023-2025
7
12%
2026-2029
11
19%
2030-
19
33%
Aldrig
15
26%
 
Antal röster: 58

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6316
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av spacecoin »

Elon: "So, yeah, I would be shocked if we do not achieve full self-driving safer than human this year (2022). I would be shocked."

Enligt NHTSA så skedde det ungefär 6.756M olyckor i USA som ledde till polisinsats polisen kände till på grund av t ex egendomsskada eller värre på 3 261 772M miles totalt 2019. https://crashstats.nhtsa.dot.gov/Api/Pu ... ion/813141

Det ger en polisanmälan sådan incident per 3261772/6.756 = 482k miles eller ca 77 000 mil.
Vanligast är att man krockar med en annan bil så vi delar 77000 med 2 för att så en rättvisande siffra på hur ofta folk i USA krockar så det leder till polisinsatskännedom.

När tror DU att FSD betan kan köra i genomsnitt 38000 mil själv (autonomt) blandad körning utan att vålla en olycka?

Edit:
Det som frågan avser är alltså teknisk förmåga: Max 1 olycka per 38000 mil blandad körning - obemannad.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av OfarligTesla »

Tänker du att man skall mäta FSD-betan på samma sätt som du mäter resten? Dvs inte faktiska olyckor utan olyckor som leder till att polisen kommer dit? För i så fall får vi mycket problem med skev statistik då vi inte vet om förarlösa bilar kommer få polisen till olycksplatsen med en annan sannolikhet än vanliga olyckor.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6316
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
Tänker du att man skall mäta FSD-betan på samma sätt som du mäter resten? Dvs inte faktiska olyckor utan olyckor som leder till att polisen kommer dit? För i så fall får vi mycket problem med skev statistik då vi inte vet om förarlösa bilar kommer få polisen till olycksplatsen med en annan sannolikhet än vanliga olyckor.
I det här fallet är frågan när man tror att Tesla autonomt kan köra i genomsnitt 38000 mil utan att vara vållande för någon olycka (alls).

Jag vet inte vad det exakta definitionen av "POLICE-REPORTED MOTOR VEHICLE CRASHES" (som NHTSA skriver) är. När jag blir påkörd på blir det en polisrapport även om polisen inte tillkallas.

Cruise och Waymo ligger på ca 5000 mil idag mellan disengagements (alltså inte ens olyckor, utan när en säkerhetsförare bedömer att bilen inte gör rätt eller att bilen "kör fast").
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19579
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av Bjelke »

Stod inte i din första text men antar att du menar med nuvarande hårdvara också och
röstade då på efter 2030…
Svårt att tro att det inte kommer att krävas något mer än nuvarande egentligen så jag hade lika
gärna kryssat i aldrig.
Får jag spå i kulan så gissar jag att Elon till sist backar om ytterligare ett år och ändrar på
hårdvaran (inte datorn utan det andra).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
I det här fallet är frågan när man tror att Tesla autonomt kan köra i genomsnitt 38000 mil utan att vara vållande för någon olycka (alls).

Jag vet inte vad det exakta definitionen av "POLICE-REPORTED MOTOR VEHICLE CRASHES" (som NHTSA skriver) är. När jag blir påkörd på blir det en polisrapport även om polisen inte tillkallas.

Cruise och Waymo ligger på ca 5000 mil idag mellan disengagements (alltså inte ens olyckor, utan när en säkerhetsförare bedömer att bilen inte gör rätt eller att bilen "kör fast").
Nej, det blir inte alltid polisrapporter för olyckor i USA utan det krävs att ena parten gör en polisanmälan. Till skillnad från här så är det dessutom en hel del mindre olyckor som inte ens blandar in försäkringsbolagen eftersom premiehöjningarna på en individ kan bli så pass stora att man bedömer att det inte är värt det. Så frågan blir fortfarande om det är specifikt de olyckorna som genererar polisrapporter som är intressanta för frågeställningen?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6316
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
Så frågan blir fortfarande om det är specifikt de olyckorna som genererar polisrapporter som är intressanta för frågeställningen?
Tack för info. Jag håller med det du säger.

Det bästa är ju om man har en siffra för alla typer av olyckor eller egentligen även incidenter - dvs när bilen gör fel eller inte kan fortsätta.

Den enda officiella siffran där är Waymo och Cruise 2020: Ca 30000 miles (knappt 5000 mil) per disengagement (enligt California DMV). Då ska man komma ihåg att dom vid den nivån oftast har säkerhetsförare fortfarande och är i en liten ODD och med 360 graders lidar etc.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av [JM] »

En snabb googling ger att den genomsnittliga bilen i USA körs ca 13500 till 14500 miles per år vilket motsvarar ca 2200mil.

Det tar då medelbilen 38000/2200 = 17,3 år att uppnå 38000 mil.

Så det tar alltså mer än 15 år med normal körning innan du har svaret.


För att uppnå 38000mil på ett år måste man köra mer än 105mil/dag i snitt, varje dag, hela året.

Så nej enl definitionen ovan kommer vi inte se det 2022. Förmodligen inte före 2037 om medelkörsträckan bibehålls.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5525
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av Gustafsson »

Det kommer inte att räcka att antalet olyckor är lägre med FSD än utan. Typen av olyckor är viktig för bedömningen. T.ex. om halkolyckor och viltolyckor ökar medan frontalkrockar minskar blir det svårt att rekommendera FSD. Jag röstade på senare än 2030, men tror det krävs helt andra sensorer för att uppnå något som åtminstone liknar ”FULLSTÄNDIGT självkörande” .
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3316
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
En snabb googling ger att den genomsnittliga bilen i USA körs ca 13500 till 14500 miles per år vilket motsvarar ca 2200mil.

Det tar då medelbilen 38000/2200 = 17,3 år att uppnå 38000 mil.

Så det tar alltså mer än 15 år med normal körning innan du har svaret.


För att uppnå 38000mil på ett år måste man köra mer än 105mil/dag i snitt, varje dag, hela året.

Så nej enl definitionen ovan kommer vi inte se det 2022. Förmodligen inte före 2037 om medelkörsträckan bibehålls.
Varför måste de 38 000 milen vara på en enda bil?
30 bilar kan köra i 6 mpnader utan olyckor istället..
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6316
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
Så det tar alltså mer än 15 år med normal körning innan du har svaret.
Maw skrev:
Varför måste de 38 000 milen vara på en enda bil?
30 bilar kan köra i 6 månader utan olyckor istället..
Mind. Blown. ;)
Frågan som ställdes var: "När kan FSD-betan köra i genomsnitt 38 000 mil utan en olycka utan en förare?"

Det tar Elon flotta av en miljon robotaxi endast ett par minuter att köra 38000 mil, så man behöver inte vänta så länge. Kanske en timme eller två för att veta att det är statistiskt säkert och inte en slump.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av LarsL »

Så frågan är alltså när alla FSD bilar kan köra i en timme utan att orsaka en olycka?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6316
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av spacecoin »

LarsL skrev:
Så frågan är alltså när alla FSD bilar kan köra i en timme utan att orsaka en olycka?
Jag tror inte det blir enklare att tänka på det här i stor skala men om det finns en miljon bilar som kör 6 mil om dagen autonomt så får det inte ske fler än 157 olyckor per dag i snitt.

Eller då olycka med en bil var 17:e år som jag tycker är lättare att fatta/greppa. Genomsnittet för en människa är runt 2-4 sådana krockar per livstid om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av RagWal »

LarsL skrev:
Så frågan är alltså när alla FSD bilar kan köra i en timme utan att orsaka en olycka?
Detta är nog ett format som Tesla kommer att presentera statistiken på. Körda miles med FSD Beta per olycka.

Är den siffran hög kan man säkert fortsätta med detta förfarande utan att bli dragen inför domstol.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6316
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
LarsL skrev:
Så frågan är alltså när alla FSD bilar kan köra i en timme utan att orsaka en olycka?
Detta är nog ett format som Tesla kommer att presentera statistiken på. Körda miles med FSD Beta per olycka.

Är den siffran hög kan man säkert fortsätta med detta förfarande utan att bli dragen inför domstol.
Det förfarande man har idag är ju inte autonomi. Nu går föraren in och "räddar" bilen väldigt ofta. Frågan gäller om det inte är en förare i bilen. Då är det bilen som kör och människan är passagerare och kan göra annat än att titta på vägen.

Rapporteringsstandarden i branschen är miles per intervention för bilar med säkerhetsförare. Där ligger de bästa som sagt på runt 30000 miles.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av LarsL »

Men snittet måste ju rimligen vara längre än under en timme? Åtminstone en dag är väl rimligt.

1 timme med mindre än 1 olycka per 38000 mil kommer 2023-25. Alltså i princip direkt efter att FSD släpps i större skala.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6316
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av spacecoin »

LarsL skrev:
Men snittet måste ju rimligen vara längre än under en timme? Åtminstone en dag är väl rimligt.
1 timme med mindre än 1 olycka per 38000 mil kommer 2023-25. Alltså i princip direkt efter att FSD släpps i större skala.
Mindre än 1 olycka per 38000 mil blandad körning i genomsnitt. Och då menar du till 2025 att Tesla har detta utan att någon sitter i förarsätet?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av LarsL »

spacecoin skrev:
LarsL skrev:
Men snittet måste ju rimligen vara längre än under en timme? Åtminstone en dag är väl rimligt.
1 timme med mindre än 1 olycka per 38000 mil kommer 2023-25. Alltså i princip direkt efter att FSD släpps i större skala.
Och då menar du att man kan åka med den säkerheten utan att någon sitter i förarsätet?
Nej, du kommer fortfarande vara ansvarig som förare precis som den FSD som körs i USA idag av den utvalda gruppen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6316
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av spacecoin »

LarsL skrev:
spacecoin skrev:
LarsL skrev:
Men snittet måste ju rimligen vara längre än under en timme? Åtminstone en dag är väl rimligt.
1 timme med mindre än 1 olycka per 38000 mil kommer 2023-25. Alltså i princip direkt efter att FSD släpps i större skala.
Och då menar du att man kan åka med den säkerheten utan att någon sitter i förarsätet?
Nej, du kommer fortfarande vara ansvarig som förare precis som den FSD som körs i USA idag av den utvalda gruppen.
Men det är inte det det betyder. Elon säger att "FSD ska vara säkrare än en människa" inte "säkrare än en människa med hjälp av en människa". Du kan vara ansvarig legalt men du får inte hjälpa bilen att köra.

Teknisk förmåga: 1 olycka per 38000 mil blandad körning - obemannad.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
RagWal skrev:
LarsL skrev:
Så frågan är alltså när alla FSD bilar kan köra i en timme utan att orsaka en olycka?
Detta är nog ett format som Tesla kommer att presentera statistiken på. Körda miles med FSD Beta per olycka.

Är den siffran hög kan man säkert fortsätta med detta förfarande utan att bli dragen inför domstol.
Det förfarande man har idag är ju inte autonomi. Nu går föraren in och "räddar" bilen väldigt ofta. Frågan gäller om det inte är en förare i bilen. Då är det bilen som kör och människan är passagerare och kan göra annat än att titta på vägen.

Rapporteringsstandarden i branschen är miles per intervention för bilar med säkerhetsförare. Där ligger de bästa som sagt på runt 30000 miles.
Jo. Jag tänkte mer på FSD Beta som den körs idag, dvs med föraransvar. 38000 miler per olycka ( enlogt tidigare resonemang) gör att man är i paritet med normal körning och alltså inte en större säkerhetsrisk än så. Säger inte att det är rätt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6316
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
Jo. Jag tänkte mer på FSD Beta som den körs idag, dvs med föraransvar. 38000 miler per olycka ( enlogt tidigare resonemang) gör att man är i paritet med normal körning och alltså inte en större säkerhetsrisk än så. Säger inte att det är rätt.
Det är inte själv-körning om man måste vakta bilen som man gör med dagens AutoPilot. Om man tror det så är Tesla redan i mål eftersom AP finns.

Det som frågan avser är teknisk förmåga: 1 olycka per 38000 mil blandad körning - obemannad.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
RagWal skrev:
Jo. Jag tänkte mer på FSD Beta som den körs idag, dvs med föraransvar. 38000 miler per olycka ( enlogt tidigare resonemang) gör att man är i paritet med normal körning och alltså inte en större säkerhetsrisk än så. Säger inte att det är rätt.
Det är inte själv-körning om man måste vakta bilen som man gör med dagens AutoPilot. Om man tror det så är Tesla redan i mål.

Det som frågan avser är teknisk förmåga: 1 olycka per 38000 mil blandad körning - obemannad.
Jo jag förstår det. Men klarar man detta med förare så är FSD beta inte en större säkerhetsrusk jmf normalföraren. Upplägget har ju påståtts vara en extrem säkerhetsrisk.. Men en helt anna fråna än tråden är tänkt för.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6316
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
spacecoin skrev:
RagWal skrev:
Jo. Jag tänkte mer på FSD Beta som den körs idag, dvs med föraransvar. 38000 miler per olycka ( enlogt tidigare resonemang) gör att man är i paritet med normal körning och alltså inte en större säkerhetsrisk än så. Säger inte att det är rätt.
Det är inte själv-körning om man måste vakta bilen som man gör med dagens AutoPilot. Om man tror det så är Tesla redan i mål.

Det som frågan avser är teknisk förmåga: 1 olycka per 38000 mil blandad körning - obemannad.
Jo jag förstår det. Men klarar man detta med förare så är FSD beta inte en större säkerhetsrusk jmf normalföraren. Upplägget har ju påståtts vara en extrem säkerhetsrisk.. Men en helt anna fråna än tråden är tänkt för.
Ja. Där är problemet att ju bättre betan kör så kommer folk (enligt forskningen) att överskatta FSD:s förmåga fast den inte är tillräckligt säker för att klara det själv. Faran uppstå när den verkar bra men inte är det. Nu är det uppenbart för de allra flesta att den inte är autonom och därför är folk (väldigt) uppmärksamma som tur är.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
Så det tar alltså mer än 15 år med normal körning innan du har svaret.
Maw skrev:
Varför måste de 38 000 milen vara på en enda bil?
30 bilar kan köra i 6 månader utan olyckor istället..
Mind. Blown. ;)
Frågan som ställdes var: "När kan FSD-betan köra i genomsnitt 38 000 mil utan en olycka utan en förare?"

Det tar Elon flotta av en miljon robotaxi endast ett par minuter att köra 38000 mil, så man behöver inte vänta så länge. Kanske en timme eller två för att veta att det är statistiskt säkert och inte en slump.
Rätt så. Jag läste slarvigt.

En annan fråga är dock hur man ska kunna separera de olyckor som Tesla FSD orsakat, ifrån de som de blivit drabbade av, ur publikt data.

Är nog tyvärr bara Tesla själva som kan ge svaret på hur många olyckor per körsträcka FSD orsakat.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6316
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: När kan FSD-betan köra bättre än människor i USA

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
En annan fråga är dock hur man ska kunna separera de olyckor som Tesla FSD orsakat, ifrån de som de blivit drabbade av, ur publikt data.

Är nog tyvärr bara Tesla själva som kan ge svaret på hur många olyckor per körsträcka FSD orsakat.
Kanske det, men det spelar väl ingen roll för frågeställningen?

Jag tror att det inte blir svårt för en extern myndighet eller annan instans att visa ungefär hur säker den är utan Teslas medverkan. Det är bara att skicka ut 10-20 bilar i en månad så har man nog en bra uppfattning om den kör själv eller ej. Sedan får man uppmana folk till att anmäla FSD-krockar till myndigheterna.
Skriv svar