Tesla till Domstolen
Moderator: Redaktion
Tesla till Domstolen
Hej!
Jag hade (och jag har fortfarande) många problem med min 2020 Tesla Model S sedan jag fick den i mars 2020.
Innan jag skriver bilens långa historia, vad är mina chanser om jag tog Tesla till domstolen?
Tack!
Jag hade (och jag har fortfarande) många problem med min 2020 Tesla Model S sedan jag fick den i mars 2020.
Innan jag skriver bilens långa historia, vad är mina chanser om jag tog Tesla till domstolen?
Tack!
Re: Tesla till Domstolen
Utan en lång historia lär inte ens en advokat kunna bedöma chanserna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
I Sverige behöver man ju vara beredd att spendera väldigt mycket pengar om man väljer att starta en civilprocess mot ett företag som tesla. Även om man har ju rätt och dom har fel.
Generellt kommer nog den advokat du hittar avråda dig från domstol, just pga kostnaderna.
Att ha rätt och att få rätt är två helt olika saker. Värt att ha i bakhuvudet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vad är det du vill ha då, att få lämna tillbaka bilen och pengarna tillbaka eller byta mot en annan bil eller ersättning för sveda och värk eller något annat.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Som direkt svar på din fråga så är det först frågan är om det är du som privatperson eller ditt företag som köpt bilen. Du kan börja läsa där, det är olika lagar som skall tolkas. Fråga två är om det är bilen du vill reklamera helt, vilket nog är omöjligt, eller vill du ha ersättning för att den stått på verkstad länge tex? Eller är det något som ej fungerar nu?
Steg två är att lägga upp ett bra case till juristen, sen få med sig tex hemförsäkringen på det. I rättsskyddet har du lite hjälp men pengarna räcker inte långt.
Det är ingen idé tror jag att löpa linan ut men om Tesla tror att du har minsta rätt så blir det förlikning innan rättegångsdatumet.
Börja med att plugga konsumentköplagen alt köplagen ordentligt om du inte redan gjort det.
Generellt så är det väl inte svårare att "vinna" över Tesla jämfört med frisören om du verkligen har rätt.
Det är dock kostsamt att driva en process. Det lönar sig sällan.
Genom att beskriva caset här så kan du säkert få bra input.
Utan att veta någonting så skulle nog iallafall jag sålt bilen om jag inte var nöjd och köpte en annan.
Steg två är att lägga upp ett bra case till juristen, sen få med sig tex hemförsäkringen på det. I rättsskyddet har du lite hjälp men pengarna räcker inte långt.
Det är ingen idé tror jag att löpa linan ut men om Tesla tror att du har minsta rätt så blir det förlikning innan rättegångsdatumet.
Börja med att plugga konsumentköplagen alt köplagen ordentligt om du inte redan gjort det.
Generellt så är det väl inte svårare att "vinna" över Tesla jämfört med frisören om du verkligen har rätt.
Det är dock kostsamt att driva en process. Det lönar sig sällan.
Genom att beskriva caset här så kan du säkert få bra input.
Utan att veta någonting så skulle nog iallafall jag sålt bilen om jag inte var nöjd och köpte en annan.
Tack till alla!
Här är mina problem med bilen sedan jag köpte den i mars 2020. Bilden inkluderar inte heller de alltför många servicebesöken efter varje fix för att fixa ett annat problem som hände på grund av låg kvalitet på servicen. Jag har inte inkluderat bilder på några av skadorna också, men bilden ger dig en övergripande bild av vad som händer.
Observera att jag gjorde allt ni nämnde. Jag kontaktade Konsumentverket men de har inte kunnat tillgodose mina rättigheter och vad är min ersättning i sådana fall (det var som att jag är den första i Sveriges historia som har detta klagomål mot ett bilföretag). Det är som att de inte har liknande fall som detta tidigare, men de rådde mig att prata med ARN direkt.
Jag har kontaktat ARN och de svarade detsamma, de kunde inte svara på hur mycket jag skulle få i ersättning och de frågade mig om mina krav. Mina krav var helt enkelt, byt ut bilen mot en ny, eller återbetala mig en del av bilens totala inköpsvärde med tanke på bilens skick med alla dessa problem, eller förläng min warrently till obegränsade miles till 8 år.
Efter långa diskussioner med Tesla i ARN beslutade ARN (fater de samma hela servicehistoriken och fakturor från Tesla) att jag inte har rätt att begära ersättning och så länge Tesla fixar bilen så ska jag inte klaga. Det är som att vi är ledsna men du hade otur med detta köp och du måste leva med det.
ARN rådde mig att gå till domstolen om jag inte accepterade deras beslut.
Detta var hela historien, så vad tycker du?!
Här är mina problem med bilen sedan jag köpte den i mars 2020. Bilden inkluderar inte heller de alltför många servicebesöken efter varje fix för att fixa ett annat problem som hände på grund av låg kvalitet på servicen. Jag har inte inkluderat bilder på några av skadorna också, men bilden ger dig en övergripande bild av vad som händer.
Observera att jag gjorde allt ni nämnde. Jag kontaktade Konsumentverket men de har inte kunnat tillgodose mina rättigheter och vad är min ersättning i sådana fall (det var som att jag är den första i Sveriges historia som har detta klagomål mot ett bilföretag). Det är som att de inte har liknande fall som detta tidigare, men de rådde mig att prata med ARN direkt.
Jag har kontaktat ARN och de svarade detsamma, de kunde inte svara på hur mycket jag skulle få i ersättning och de frågade mig om mina krav. Mina krav var helt enkelt, byt ut bilen mot en ny, eller återbetala mig en del av bilens totala inköpsvärde med tanke på bilens skick med alla dessa problem, eller förläng min warrently till obegränsade miles till 8 år.
Efter långa diskussioner med Tesla i ARN beslutade ARN (fater de samma hela servicehistoriken och fakturor från Tesla) att jag inte har rätt att begära ersättning och så länge Tesla fixar bilen så ska jag inte klaga. Det är som att vi är ledsna men du hade otur med detta köp och du måste leva med det.
ARN rådde mig att gå till domstolen om jag inte accepterade deras beslut.
Detta var hela historien, så vad tycker du?!
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Framgår inte om du köpt privat eller genom företag, men jag antar att det är privat annars hade ARN påtalat det.
Glöm allt de har fixat. En leverantör har rätt att fixa sina fel. Det du behöver ha är en del som de inte lyckas laga som är av avsevärd betydelse för funktionen. Det enda jag ser spontant som skulle kunna vara aktuellt är backspegeln som inte fälls ut. Är felet bekräftat av Tesla och har de försökt laga det flera gånger. Det finns en rekommendation att återköp kan vara aktuellt om tredje försöket att reparera samma väsentliga fel inte lyckats.
Annars är det nog billigast att bara byta bil. Andrahandsvärdet borde vara ganska bra på en Tesla.
Glöm allt de har fixat. En leverantör har rätt att fixa sina fel. Det du behöver ha är en del som de inte lyckas laga som är av avsevärd betydelse för funktionen. Det enda jag ser spontant som skulle kunna vara aktuellt är backspegeln som inte fälls ut. Är felet bekräftat av Tesla och har de försökt laga det flera gånger. Det finns en rekommendation att återköp kan vara aktuellt om tredje försöket att reparera samma väsentliga fel inte lyckats.
Annars är det nog billigast att bara byta bil. Andrahandsvärdet borde vara ganska bra på en Tesla.
Förlåt! Glömde nämna! Det är ett privat köp (inte ett företag eller leasing) direkt från Tesla och en del av betalningen finansieras genom DNB
Ja, förarsidans spegel fungerar fortfarande inte! Tesla dokumenterade och bekräftade att det är deras misstag och Tesla internt försöker fixa det. Nu har det snart gått två år och problemet kvarstår!LarsL skrev:Framgår inte om du köpt privat eller genom företag, men jag antar att det är privat annars hade ARN påtalat det.
Så, om jag inte har någon chans att stämma Tesla för denna lågkvalitativa produkt. Finns det ändå att ta detta till pressen och skriva om det i tidningen?! Någon som känner en journalist som är en Tesla-hatare?! Jag är till och med redo att betala för artikeln!
Tycker det låter väldigt barnsligt!rallolah skrev:Så, om jag inte har någon chans att stämma Tesla för denna lågkvalitativa produkt. Finns det ändå att ta detta till pressen och skriva om det i tidningen?! Någon som känner en journalist som är en Tesla-hatare?! Jag är till och med redo att betala för artikeln!
Hur många gånger har de försökt laga backspegeln? Har du påpekat det för Tesla efter första gången… eller väntar du bara? Om de försökt tre gånger och misslyckats så kan du ha en möjlighet. Men då ska det anses som ett väsentligt fel, vilket inte alls är säkert att en domstol tycker.
Sälj bilen istället och gå vidare i livet… det mår du bättre av.
Barnslig?!LarsL skrev:Tycker det låter väldigt barnsligt!rallolah skrev:Så, om jag inte har någon chans att stämma Tesla för denna lågkvalitativa produkt. Finns det ändå att ta detta till pressen och skriva om det i tidningen?! Någon som känner en journalist som är en Tesla-hatare?! Jag är till och med redo att betala för artikeln!
Hur många gånger har de försökt laga backspegeln? Har du påpekat det för Tesla efter första gången… eller väntar du bara? Om de försökt tre gånger och misslyckats så kan du ha en möjlighet. Men då ska det anses som ett väsentligt fel, vilket inte alls är säkert att en domstol tycker.
Sälj bilen istället och gå vidare i livet… det mår du bättre av.
Vad kan någon göra om han inte har en chans med ett jävla dumt och hycklare rättssystem i Sverige som skyddar skitstövel som Tesla, bilföretag, bostadsföretag, andra företag..... osv.
Ja, jag har anmält backspegeln mer än tre gånger och de fixar det inte! En gång fick jag ett SMS från Tesla om att det inte är en högsta prioritet för Tesla att fixa det här problemet nu. Så, vad nu hur denna sak kommer att förändra problemet?!
Jag vill inte sälja bilen, jag behöver den obegränsade gratis SuC. Jag reser mycket och jag kan inte tänka mig att sälja bilen och skaffa en till och alla pengar jag betalade är borta!
Tror du kommer att få problem att övertyga någon om att en utfälld backspegel ä ett avsevärt fel. Sätt inställningen så att den inte fäller in automatiskt så funkar ju bilen.
Att springa och köpa en journalist får dig nog bara att framstå som barnslig så det skulle jag inte rekommendera.
Att springa och köpa en journalist får dig nog bara att framstå som barnslig så det skulle jag inte rekommendera.
På bilden såg jag inget speciellt märkvärdigt. Dessutom såg jag en massa saker i form av ljud som jag aldrig nånsin skulle orka reklamera. Mina 4 bilar har haft massor av fel och den som hade allvarliga saker tog Tesla hand om, men det var på den tiden det fanns personlig service.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Stora problem med den främre fjädringen (och ersattes) hände och händer fortfarande, 12V-batteri dog och bilen bogserades under de första 6 månaderna av köpet, laddningsport utbytt på grund av okända orsaker, felaktig krockkuddesensor under de första 6 månaderna, problem med dörrhandtaget, fönsterglas som faller utan någon anledning, ... och många ändra soker. Vad finns kvar i bilen som får dig att tycka att det är mer betydelsefullt i en elbil?! Batteri och drivlina?!Remuz skrev:På bilden såg jag inget speciellt märkvärdigt. Dessutom såg jag en massa saker i form av ljud som jag aldrig nånsin skulle orka reklamera. Mina 4 bilar har haft massor av fel och den som hade allvarliga saker tog Tesla hand om, men det var på den tiden det fanns personlig service.
Men sett i bilden är i stort sett allting åtgärdat, enbart ett par saker kvarstår. Och ja det är så klart tråkigt att kanske fått ett måndagsexemplar, men hur mycket tid, ork och pengar orkar du lägga ned på en stämning?rallolah skrev:Stora problem med den främre fjädringen (och ersattes) hände och händer fortfarande, 12V-batteri dog och bilen bogserades under de första 6 månaderna av köpet, laddningsport utbytt på grund av okända orsaker, felaktig krockkuddesensor under de första 6 månaderna, problem med dörrhandtaget, fönsterglas som faller utan någon anledning, ... och många ändra soker. Vad finns kvar i bilen som får dig att tycka att det är mer betydelsefullt i en elbil?! Batteri och drivlina?!Remuz skrev:På bilden såg jag inget speciellt märkvärdigt. Dessutom såg jag en massa saker i form av ljud som jag aldrig nånsin skulle orka reklamera. Mina 4 bilar har haft massor av fel och den som hade allvarliga saker tog Tesla hand om, men det var på den tiden det fanns personlig service.
Model Y LR.
Model S70D
Ja jag håller med! Det är fixat men detta indikerar att bilen inte är en pålitlig produkt! Jag håller med om att det var ett misstag att köpa Tesla. Problemet är att om var och en av oss tycker likadant och vi inte klagar kollektivt kommer Tesla att fortsätta göra detsamma. Om vi inte tar upp rättsfall kommer Tesla att tänka två gånger på sina kvalitetsstandarder, särskilt i Europa eller i Skandinavien. Men vem bryr sig?!frippe skrev:Men sett i bilden är i stort sett allting åtgärdat, enbart ett par saker kvarstår. Och ja det är så klart tråkigt att kanske fått ett måndagsexemplar, men hur mycket tid, ork och pengar orkar du lägga ned på en stämning?rallolah skrev:Stora problem med den främre fjädringen (och ersattes) hände och händer fortfarande, 12V-batteri dog och bilen bogserades under de första 6 månaderna av köpet, laddningsport utbytt på grund av okända orsaker, felaktig krockkuddesensor under de första 6 månaderna, problem med dörrhandtaget, fönsterglas som faller utan någon anledning, ... och många ändra soker. Vad finns kvar i bilen som får dig att tycka att det är mer betydelsefullt i en elbil?! Batteri och drivlina?!Remuz skrev:På bilden såg jag inget speciellt märkvärdigt. Dessutom såg jag en massa saker i form av ljud som jag aldrig nånsin skulle orka reklamera. Mina 4 bilar har haft massor av fel och den som hade allvarliga saker tog Tesla hand om, men det var på den tiden det fanns personlig service.
Tror du missförstod mig nu, jag kollade bara på det som inte är åtgärdat. De fel som är åtgärdade var såklart allvarliga men är fixade. Den X jag hade problem med spenderade totalt väl runt 30-40% av sin tid på verkstaden och sedan var de allvarliga felen kvar.
Jag var arg, det får du också vara, men av erfarenhet vet jag att man inte kommer nånstans. Sälj bilen så fort du kan bara...
Jag var arg, det får du också vara, men av erfarenhet vet jag att man inte kommer nånstans. Sälj bilen så fort du kan bara...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Min Model 3 är en av de driftsäkraste bilar jag har haft, bara Leaf har varit bättre när det gäller kvalité. Fick faktiskt byta bromsar på Leaf så Model 3 har möjlighet att gå om där.
Model S har inte alls samma grund kvalité och riskerar att få klippkort på verkstan om alla skitsaker ska fixas. Skrammel och gnissel är ju bara att vänja sig vid inget att få magsår över. Om detta är allvarliga problem för dig byt bil!
Jag förstår att det är irriterande att inte infällningen av backspeglarna fungerar. Men är det verkligen ett så stort problem? Jag hade struntat i det och fortsatt med livet.
Model S har inte alls samma grund kvalité och riskerar att få klippkort på verkstan om alla skitsaker ska fixas. Skrammel och gnissel är ju bara att vänja sig vid inget att få magsår över. Om detta är allvarliga problem för dig byt bil!
Jag förstår att det är irriterande att inte infällningen av backspeglarna fungerar. Men är det verkligen ett så stort problem? Jag hade struntat i det och fortsatt med livet.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Alla biltillverkare producerar nog någon gång ett/några måndagsexemplar. Att försöka svärta ner företag genom artiklar i pressen tycker jag inte är en bra idé. Det vore skillnad om många drabbas av samma fel (då vore det inte ett måndagsexemplar, utan ett produktfel).
I enstaka fall är det nog bara att låta företaget fixa det så gott de kan.
Byt till en annan X/S med fri SuC, de dyker ju upp emellanåt. Och du förlorar ju inte alla pengar, du får ju en del när du säljer din/byter in den.
Surt och ledsamt är det, men svårt att få igenom ett utbyte/återköp.
I enstaka fall är det nog bara att låta företaget fixa det så gott de kan.
Byt till en annan X/S med fri SuC, de dyker ju upp emellanåt. Och du förlorar ju inte alla pengar, du får ju en del när du säljer din/byter in den.
Surt och ledsamt är det, men svårt att få igenom ett utbyte/återköp.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri