Billigast att köra elbil oberoende av var man bor

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Billigast att köra elbil oberoende av var man bor

Inlägg av martinot »

BIL Sweden har analyserat vad det kostar att köra en elbil i jämförelse med en bensin- eller dieselbil. Resultatet är tydligt, det är billigast att köra en elbil, oberoende av boendeort och boendeform i Sverige.

https://www.bilsweden.se/i-debatten/Bil ... ar-man-bor

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1079
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor

Inlägg av holden »

Vilket ju inte kom som en överraskning direkt, en sak jag tycker är lite märklig är dock att man säger att elbilar är så dyra i inköp och att de ska vara i paritet med fossilbilar 2025. Är verkligen elbilar så mycket dyrare undrar jag, jämför man inte äpplen och päron om man jämför en M3 med en snikvariant av fossilbil. Jämför med valfri fossil audi/bmw/merca eller för den delen Volvo med samma tekniska utrustningsnivå, ligger i samma härad.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor

Inlägg av 12man »

Från pdf'en
Bensin- och dieselbilarnas bränslepris och förbrukning
I jämförelsen med bensin- och dieselbilarna har vi utgått från det genomsnittliga literpriset under 2021
enligt Drivkraft Sveriges prisstatistik för 2021. Den genomsnittliga förbrukningen baseras på SCB:s
fordonsregister 2018, 0,76 liter per mil för bensinbilarna och 0,54 liter per mil för dieselbilarna. I denna
sammanställning låg elbilarnas genomsnittliga elförbrukning på 1,63 kWh per mil. Vi utgår dock från
den vedertagna förbrukningen om 2 kWh, vilket även jämnar ut för en eventuellt sänkt förbrukning för
de fossildrivna bilarna under de senaste åren.
De jämför tydligen nybilar och glömmer då malusskatten
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor

Inlägg av Flagada »

Laddhybrider nämns inte i jämförelsen, läste nyss i en artikel jag inte hittar länken till att en laddhybrid slår det mesta just nu rent ekonomiskt sett, billigare i inköp än en ren elbil och kan köras till stor del på el om man kollar på medelsvensons körmönster i stora delar av vårt land, detta gör att totalkostnaden per mil slår ut både dyrare elbilar och diesel/bensinbilar.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor

Inlägg av Elix747 »

12man skrev:
Från pdf'en
Bensin- och dieselbilarnas bränslepris och förbrukning
I jämförelsen med bensin- och dieselbilarna har vi utgått från det genomsnittliga literpriset under 2021
enligt Drivkraft Sveriges prisstatistik för 2021. Den genomsnittliga förbrukningen baseras på SCB:s
fordonsregister 2018, 0,76 liter per mil för bensinbilarna och 0,54 liter per mil för dieselbilarna. I denna
sammanställning låg elbilarnas genomsnittliga elförbrukning på 1,63 kWh per mil. Vi utgår dock från
den vedertagna förbrukningen om 2 kWh, vilket även jämnar ut för en eventuellt sänkt förbrukning för
de fossildrivna bilarna under de senaste åren.
De jämför tydligen nybilar och glömmer då malusskatten
De jämför bra drivmedelskostnad. Det är ingen TCO. Inga andra konstanser ingår. Så det är ju ingen stor överraskning att el är billigare.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor

Inlägg av Raptor »

holden skrev:
Vilket ju inte kom som en överraskning direkt, en sak jag tycker är lite märklig är dock att man säger att elbilar är så dyra i inköp och att de ska vara i paritet med fossilbilar 2025. Är verkligen elbilar så mycket dyrare undrar jag, jämför man inte äpplen och päron om man jämför en M3 med en snikvariant av fossilbil. Jämför med valfri fossil audi/bmw/merca eller för den delen Volvo med samma tekniska utrustningsnivå, ligger i samma härad.
Jag håller själv på att analysera denna fråga.
Är elbilar så mycket dyrare än motsvarande ICE variant?
Skapa gärna en tråd om det så vi kan diskutera.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor

Inlägg av dstr »

Elbil är mycket billigare.

Jag körde nyss Snowscape Rally med min 3 Performance och räknade precis ihop hur mycket jag laddade för. Ca 2000:- för hela trippen på 225 mil, inkl sladdande på sjöis en hel dag.

Det var vad många andra deltagare tankade för. Varje dag.

https://www.routeofsweden.com/wp/snowscaperally/
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor

Inlägg av Esterox »

Går ju att vrida och vända precis som allt annat. Vill du att svaret är elbil så är det enkelt att ta fram det. Precis lika lätt att vända det till fossilbilens fördel.

Exempel på elbil är ju Model X, varför vill många sälja sin MX innan garantin tar slut ?
Tittar vi på ren drift så är nog elbilen billig första tiden med garanti. Men sen när man får stå för kostnader själv och helförsäkring osv så är den nog inte så himla billig i slutändan.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor

Inlägg av dstr »

Esterox skrev:
Går ju att vrida och vända precis som allt annat. Vill du att svaret är elbil så är det enkelt att ta fram det. Precis lika lätt att vända det till fossilbilens fördel.

Exempel på elbil är ju Model X, varför vill många sälja sin MX innan garantin tar slut ?
Tittar vi på ren drift så är nog elbilen billig första tiden med garanti. Men sen när man får stå för kostnader själv och helförsäkring osv så är den nog inte så himla billig i slutändan.
Tala för dig själv. :)

Vi har gratis laddning på vår X. Det är en keeper.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor

Inlägg av dd88 »

Elbilar är billigare om man har elbilen som grund att jämföra med, utgår man istället efter behov så är det inte lika självklart.

Problemet är att motsvarande elbil inte alltid existerar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Andrick
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 okt 2021 14:55

Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor

Inlägg av Andrick »

holden skrev:
Vilket ju inte kom som en överraskning direkt, en sak jag tycker är lite märklig är dock att man säger att elbilar är så dyra i inköp och att de ska vara i paritet med fossilbilar 2025. Är verkligen elbilar så mycket dyrare undrar jag, jämför man inte äpplen och päron om man jämför en M3 med en snikvariant av fossilbil. Jämför med valfri fossil audi/bmw/merca eller för den delen Volvo med samma tekniska utrustningsnivå, ligger i samma härad.
Samma härad vet jag inte. Kollar jag Volvo xc40 så ligger mildhybriden på priser från 300 000 kr. En xc40 recharge startar på närmre 500 000 kr. Har recharge en högre lägstanivå pga mer utrustning? Jag tittade inte i detalj, utan bara kollade på Volvos hemsida lite snabbt.

Jämför jag kia e-niro med niro hybrid skiljer det också 200 000 kr i grundutföranden (487 000 vs 287 000). Så nog är det en skillnad tycker jag man borde kunna konstatera?
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor

Inlägg av expat »

Sen alla dom som bor i läg/brf utan laddmöjlighet. Man får nog vara en stor entusiast för att orka med all den extratid som man måste lägga ner. Hade nog inte gått så bra för elbilen om man lägger på lite timdebitering där
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 735
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor

Inlägg av Dinsdale »

Flagada skrev:
Laddhybrider nämns inte i jämförelsen, läste nyss i en artikel jag inte hittar länken till att en laddhybrid slår det mesta just nu rent ekonomiskt sett, billigare i inköp än en ren elbil och kan köras till stor del på el om man kollar på medelsvensons körmönster i stora delar av vårt land, detta gör att totalkostnaden per mil slår ut både dyrare elbilar och diesel/bensinbilar.
Vid nybilsköp bör laddhybrider jämföras med motsvarande icke-laddbara variant av samma bil. Gör man den jämförelsen blir det oftast svårt att motivera merkostnaden för laddfunktionen, även efter bonus/malus. Fossilbilen går ofta hitta i en snikvariant, hybriden har en massa extrautrustning utöver hybridfunktionen som man tvingas betala för fast man egentligen hade kunnat nöja sig med laddbar snikvariant. Vid låga temperaturer startar dessutom många av laddhybriderna fossilmotorn oavsett om man vill det eller ej, Volvo är extra speciella med sin orenade bränslevärmare.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor

Inlägg av dstr »

dd88 skrev:
Elbilar är billigare om man har elbilen som grund att jämföra med, utgår man istället efter behov så är det inte lika självklart.

Problemet är att motsvarande elbil inte alltid existerar.
Det gäller att jämföra äpplen och äpplen.

När jag skaffade P85D'n så stod det mellan den eller en AMG E63. Teslan var snabbare och billigare.

Förra familjebiljen var en Mercedes GL 420 cdi (v8, dubbelturbo). Sneglade på AMG-versionen av den. Vår X Performance är snabbare och billigare.

Senaste trackday-bilen är en 3 Performance. Motsvarande hade varit en Bmw M3. Teslan är snabbare och billigare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor

Inlägg av LarsL »

När Rapport tar upp denna ”nyhet” så känner de sig tvungna att nämna att batterier är dåliga och att det snart kommer batterier gjorda av trä :roll: Vad har de för störning? Elbilsfobi?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor

Inlägg av nek0 »

Dinsdale skrev:
Flagada skrev:
Laddhybrider nämns inte i jämförelsen, läste nyss i en artikel jag inte hittar länken till att en laddhybrid slår det mesta just nu rent ekonomiskt sett, billigare i inköp än en ren elbil och kan köras till stor del på el om man kollar på medelsvensons körmönster i stora delar av vårt land, detta gör att totalkostnaden per mil slår ut både dyrare elbilar och diesel/bensinbilar.
Vid nybilsköp bör laddhybrider jämföras med motsvarande icke-laddbara variant av samma bil. Gör man den jämförelsen blir det oftast svårt att motivera merkostnaden för laddfunktionen, även efter bonus/malus. Fossilbilen går ofta hitta i en snikvariant, hybriden har en massa extrautrustning utöver hybridfunktionen som man tvingas betala för fast man egentligen hade kunnat nöja sig med laddbar snikvariant. Vid låga temperaturer startar dessutom många av laddhybriderna fossilmotorn oavsett om man vill det eller ej, Volvo är extra speciella med sin orenade bränslevärmare.
Jag jämförde Leon och Leon plugin innan jag köpte plugin varianten. Det var 20 000 skillnad men plugin är billigare i skatt och drift plus extra utrustning.
Skriv svar