Billigast att köra elbil oberoende av var man bor
Moderator: Redaktion
Billigast att köra elbil oberoende av var man bor
BIL Sweden har analyserat vad det kostar att köra en elbil i jämförelse med en bensin- eller dieselbil. Resultatet är tydligt, det är billigast att köra en elbil, oberoende av boendeort och boendeform i Sverige.
https://www.bilsweden.se/i-debatten/Bil ... ar-man-bor
https://www.bilsweden.se/i-debatten/Bil ... ar-man-bor
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor
Vilket ju inte kom som en överraskning direkt, en sak jag tycker är lite märklig är dock att man säger att elbilar är så dyra i inköp och att de ska vara i paritet med fossilbilar 2025. Är verkligen elbilar så mycket dyrare undrar jag, jämför man inte äpplen och päron om man jämför en M3 med en snikvariant av fossilbil. Jämför med valfri fossil audi/bmw/merca eller för den delen Volvo med samma tekniska utrustningsnivå, ligger i samma härad.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor
Från pdf'en
De jämför tydligen nybilar och glömmer då malusskattenBensin- och dieselbilarnas bränslepris och förbrukning
I jämförelsen med bensin- och dieselbilarna har vi utgått från det genomsnittliga literpriset under 2021
enligt Drivkraft Sveriges prisstatistik för 2021. Den genomsnittliga förbrukningen baseras på SCB:s
fordonsregister 2018, 0,76 liter per mil för bensinbilarna och 0,54 liter per mil för dieselbilarna. I denna
sammanställning låg elbilarnas genomsnittliga elförbrukning på 1,63 kWh per mil. Vi utgår dock från
den vedertagna förbrukningen om 2 kWh, vilket även jämnar ut för en eventuellt sänkt förbrukning för
de fossildrivna bilarna under de senaste åren.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor
Laddhybrider nämns inte i jämförelsen, läste nyss i en artikel jag inte hittar länken till att en laddhybrid slår det mesta just nu rent ekonomiskt sett, billigare i inköp än en ren elbil och kan köras till stor del på el om man kollar på medelsvensons körmönster i stora delar av vårt land, detta gör att totalkostnaden per mil slår ut både dyrare elbilar och diesel/bensinbilar.
Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor
De jämför bra drivmedelskostnad. Det är ingen TCO. Inga andra konstanser ingår. Så det är ju ingen stor överraskning att el är billigare.12man skrev:Från pdf'en
De jämför tydligen nybilar och glömmer då malusskattenBensin- och dieselbilarnas bränslepris och förbrukning
I jämförelsen med bensin- och dieselbilarna har vi utgått från det genomsnittliga literpriset under 2021
enligt Drivkraft Sveriges prisstatistik för 2021. Den genomsnittliga förbrukningen baseras på SCB:s
fordonsregister 2018, 0,76 liter per mil för bensinbilarna och 0,54 liter per mil för dieselbilarna. I denna
sammanställning låg elbilarnas genomsnittliga elförbrukning på 1,63 kWh per mil. Vi utgår dock från
den vedertagna förbrukningen om 2 kWh, vilket även jämnar ut för en eventuellt sänkt förbrukning för
de fossildrivna bilarna under de senaste åren.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor
Jag håller själv på att analysera denna fråga.holden skrev:Vilket ju inte kom som en överraskning direkt, en sak jag tycker är lite märklig är dock att man säger att elbilar är så dyra i inköp och att de ska vara i paritet med fossilbilar 2025. Är verkligen elbilar så mycket dyrare undrar jag, jämför man inte äpplen och päron om man jämför en M3 med en snikvariant av fossilbil. Jämför med valfri fossil audi/bmw/merca eller för den delen Volvo med samma tekniska utrustningsnivå, ligger i samma härad.
Är elbilar så mycket dyrare än motsvarande ICE variant?
Skapa gärna en tråd om det så vi kan diskutera.
Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor
Elbil är mycket billigare.
Jag körde nyss Snowscape Rally med min 3 Performance och räknade precis ihop hur mycket jag laddade för. Ca 2000:- för hela trippen på 225 mil, inkl sladdande på sjöis en hel dag.
Det var vad många andra deltagare tankade för. Varje dag.
https://www.routeofsweden.com/wp/snowscaperally/
Jag körde nyss Snowscape Rally med min 3 Performance och räknade precis ihop hur mycket jag laddade för. Ca 2000:- för hela trippen på 225 mil, inkl sladdande på sjöis en hel dag.
Det var vad många andra deltagare tankade för. Varje dag.
https://www.routeofsweden.com/wp/snowscaperally/
Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor
Går ju att vrida och vända precis som allt annat. Vill du att svaret är elbil så är det enkelt att ta fram det. Precis lika lätt att vända det till fossilbilens fördel.
Exempel på elbil är ju Model X, varför vill många sälja sin MX innan garantin tar slut ?
Tittar vi på ren drift så är nog elbilen billig första tiden med garanti. Men sen när man får stå för kostnader själv och helförsäkring osv så är den nog inte så himla billig i slutändan.
Exempel på elbil är ju Model X, varför vill många sälja sin MX innan garantin tar slut ?
Tittar vi på ren drift så är nog elbilen billig första tiden med garanti. Men sen när man får stå för kostnader själv och helförsäkring osv så är den nog inte så himla billig i slutändan.
Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor
Tala för dig själv.Esterox skrev:Går ju att vrida och vända precis som allt annat. Vill du att svaret är elbil så är det enkelt att ta fram det. Precis lika lätt att vända det till fossilbilens fördel.
Exempel på elbil är ju Model X, varför vill många sälja sin MX innan garantin tar slut ?
Tittar vi på ren drift så är nog elbilen billig första tiden med garanti. Men sen när man får stå för kostnader själv och helförsäkring osv så är den nog inte så himla billig i slutändan.
Vi har gratis laddning på vår X. Det är en keeper.
Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor
Elbilar är billigare om man har elbilen som grund att jämföra med, utgår man istället efter behov så är det inte lika självklart.
Problemet är att motsvarande elbil inte alltid existerar.
Problemet är att motsvarande elbil inte alltid existerar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor
Samma härad vet jag inte. Kollar jag Volvo xc40 så ligger mildhybriden på priser från 300 000 kr. En xc40 recharge startar på närmre 500 000 kr. Har recharge en högre lägstanivå pga mer utrustning? Jag tittade inte i detalj, utan bara kollade på Volvos hemsida lite snabbt.holden skrev:Vilket ju inte kom som en överraskning direkt, en sak jag tycker är lite märklig är dock att man säger att elbilar är så dyra i inköp och att de ska vara i paritet med fossilbilar 2025. Är verkligen elbilar så mycket dyrare undrar jag, jämför man inte äpplen och päron om man jämför en M3 med en snikvariant av fossilbil. Jämför med valfri fossil audi/bmw/merca eller för den delen Volvo med samma tekniska utrustningsnivå, ligger i samma härad.
Jämför jag kia e-niro med niro hybrid skiljer det också 200 000 kr i grundutföranden (487 000 vs 287 000). Så nog är det en skillnad tycker jag man borde kunna konstatera?
Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor
Sen alla dom som bor i läg/brf utan laddmöjlighet. Man får nog vara en stor entusiast för att orka med all den extratid som man måste lägga ner. Hade nog inte gått så bra för elbilen om man lägger på lite timdebitering där
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor
Vid nybilsköp bör laddhybrider jämföras med motsvarande icke-laddbara variant av samma bil. Gör man den jämförelsen blir det oftast svårt att motivera merkostnaden för laddfunktionen, även efter bonus/malus. Fossilbilen går ofta hitta i en snikvariant, hybriden har en massa extrautrustning utöver hybridfunktionen som man tvingas betala för fast man egentligen hade kunnat nöja sig med laddbar snikvariant. Vid låga temperaturer startar dessutom många av laddhybriderna fossilmotorn oavsett om man vill det eller ej, Volvo är extra speciella med sin orenade bränslevärmare.Flagada skrev:Laddhybrider nämns inte i jämförelsen, läste nyss i en artikel jag inte hittar länken till att en laddhybrid slår det mesta just nu rent ekonomiskt sett, billigare i inköp än en ren elbil och kan köras till stor del på el om man kollar på medelsvensons körmönster i stora delar av vårt land, detta gör att totalkostnaden per mil slår ut både dyrare elbilar och diesel/bensinbilar.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor
Det gäller att jämföra äpplen och äpplen.dd88 skrev:Elbilar är billigare om man har elbilen som grund att jämföra med, utgår man istället efter behov så är det inte lika självklart.
Problemet är att motsvarande elbil inte alltid existerar.
När jag skaffade P85D'n så stod det mellan den eller en AMG E63. Teslan var snabbare och billigare.
Förra familjebiljen var en Mercedes GL 420 cdi (v8, dubbelturbo). Sneglade på AMG-versionen av den. Vår X Performance är snabbare och billigare.
Senaste trackday-bilen är en 3 Performance. Motsvarande hade varit en Bmw M3. Teslan är snabbare och billigare.
Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor
När Rapport tar upp denna ”nyhet” så känner de sig tvungna att nämna att batterier är dåliga och att det snart kommer batterier gjorda av trä Vad har de för störning? Elbilsfobi?
Re: Billigast att köra elbil oberoende av var man bor
Jag jämförde Leon och Leon plugin innan jag köpte plugin varianten. Det var 20 000 skillnad men plugin är billigare i skatt och drift plus extra utrustning.Dinsdale skrev:Vid nybilsköp bör laddhybrider jämföras med motsvarande icke-laddbara variant av samma bil. Gör man den jämförelsen blir det oftast svårt att motivera merkostnaden för laddfunktionen, även efter bonus/malus. Fossilbilen går ofta hitta i en snikvariant, hybriden har en massa extrautrustning utöver hybridfunktionen som man tvingas betala för fast man egentligen hade kunnat nöja sig med laddbar snikvariant. Vid låga temperaturer startar dessutom många av laddhybriderna fossilmotorn oavsett om man vill det eller ej, Volvo är extra speciella med sin orenade bränslevärmare.Flagada skrev:Laddhybrider nämns inte i jämförelsen, läste nyss i en artikel jag inte hittar länken till att en laddhybrid slår det mesta just nu rent ekonomiskt sett, billigare i inköp än en ren elbil och kan köras till stor del på el om man kollar på medelsvensons körmönster i stora delar av vårt land, detta gör att totalkostnaden per mil slår ut både dyrare elbilar och diesel/bensinbilar.