Bil sladdar?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Bil sladdar?

Inlägg av La_Jungla »

Jag vet inte om jag bara är nojjig, men jag tycker att min bils väghållning har känts lite tveksam denna vinter - även vid fint väglag. Det känns ofta som att den kör lite "sladdrigt". I morse började bilen sladda lite. Då blev jag lite chockad, då jag inte tyckte att väglaget motiverade detta. I retrospekt så kan det ha varit ett lite nedkylt, blött parti. Det är också mycket möjligt att det är dags att byta vinterdäck, även om mönstret ser ut att vara tillräckligt. Det är ju en tung bil... Finns det något annat än dåliga däck som kan få bilen att sladda?
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Bil sladdar?

Inlägg av Delta »

La_Jungla skrev:
Jag vet inte om jag bara är nojjig, men jag tycker att min bils väghållning har känts lite tveksam denna vinter - även vid fint väglag. Det känns ofta som att den kör lite "sladdrigt". I morse började bilen sladda lite. Då blev jag lite chockad, då jag inte tyckte att väglaget motiverade detta. I retrospekt så kan det ha varit ett lite nedkylt, blött parti. Det är också mycket möjligt att det är dags att byta vinterdäck, även om mönstret ser ut att vara tillräckligt. Det är ju en tung bil... Finns det något annat än dåliga däck som kan få bilen att sladda?
Helt nya eller slitna däck på en RWD kan ge lite sladdtendenser vid acceleration och samtidigt filbyte. Man bör tänka på att bilen har omkring 500 hästar och detta påverkar. AWD-bilar är stabilare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bil sladdar?

Inlägg av Bjelke »

Kan ha tappat lite tryck i däcken också… Kör man även på Nokias dubbfria blir det lite extra dåligt också…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Teslawessla
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 dec 2020 17:46

Re: Bil sladdar?

Inlägg av Teslawessla »

Inte för att förminska din upplevelse har inte samma kunskap eller bil.
Men jag är av dom som åker ut och plogar.( när det är som värst väglag)
Och förutom i skarpa lutande kurvor så är det nog den mest stabila bilen på vintern jag har haft nöjet att äga. Har dock en 2021 m3lr med nya däck.
.ps jag är en av dom ni muttrar "Idiot"om när jag passerar i vänsterfilen vid dåligt väglag. Men med mer än 150.000 mil under bältet och varit trafikutbildare mm. Så jag känner att jag vet vad jag gör. Både frugan och jag önskar att jag varit lika ambitiös med kunskap om fysikenslagar i sängen :D
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Bil sladdar?

Inlägg av infelicitas »

Kan vara hjulinställning, däck med "mjukt" mönster/väggar, fel lufttryck eller att en led är glapp som ändrar däckvinklarna. Lufttrycket är ju lättast att kolla och åtgärda.

Min M3 var väldigt orolig när jag fick den, men hjulinställning från fabrik var också helt kass.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bil sladdar?

Inlägg av martinot »

Trodde först att inlägget handlade om laddkablar när jag läste rubriken. Trodde det var någon som felaktigt särskrivit ordet. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bil sladdar?

Inlägg av LarsL »

Har du relativt nya Nokian Hakka 3 dubbfria däck? Det är väldigt sladdriga och lite otäcka när det är varmt. Jag höjde trycket i däcken någon tiondel och då blev det lite bättre, kolla så att du ligger i överkant på trycker.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bil sladdar?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Har du relativt nya Nokian Hakka 3 dubbfria däck? Det är väldigt sladdriga och lite otäcka när det är varmt.
Varför skulle han då skriva:
La_Jungla skrev:
Det är också mycket möjligt att det är dags att byta vinterdäck, även om mönstret ser ut att vara tillräckligt. Det är ju en tung bil...
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Bil sladdar?

Inlägg av La_Jungla »

Delta skrev:
La_Jungla skrev:
Jag vet inte om jag bara är nojjig, men jag tycker att min bils väghållning har känts lite tveksam denna vinter - även vid fint väglag. Det känns ofta som att den kör lite "sladdrigt". I morse började bilen sladda lite. Då blev jag lite chockad, då jag inte tyckte att väglaget motiverade detta. I retrospekt så kan det ha varit ett lite nedkylt, blött parti. Det är också mycket möjligt att det är dags att byta vinterdäck, även om mönstret ser ut att vara tillräckligt. Det är ju en tung bil... Finns det något annat än dåliga däck som kan få bilen att sladda?
Helt nya eller slitna däck på en RWD kan ge lite sladdtendenser vid acceleration och samtidigt filbyte. Man bör tänka på att bilen har omkring 500 hästar och detta påverkar. AWD-bilar är stabilare.
Jag har en dual motor, och jag körde i jämn hastighet på en raksträcka när bilen började röra sig i sidled i morse.
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Bil sladdar?

Inlägg av La_Jungla »

Teslawessla skrev:
Inte för att förminska din upplevelse har inte samma kunskap eller bil.
Men jag är av dom som åker ut och plogar.( när det är som värst väglag)
Och förutom i skarpa lutande kurvor så är det nog den mest stabila bilen på vintern jag har haft nöjet att äga. Har dock en 2021 m3lr med nya däck.
.ps jag är en av dom ni muttrar "Idiot"om när jag passerar i vänsterfilen vid dåligt väglag. Men med mer än 150.000 mil under bältet och varit trafikutbildare mm. Så jag känner att jag vet vad jag gör. Både frugan och jag önskar att jag varit lika ambitiös med kunskap om fysikenslagar i sängen :D
Jag tycker också att bilen har känts väldigt stabil tidigare vintrar!
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Bil sladdar?

Inlägg av La_Jungla »

Mycket möjligt att det är däck-relaterat och/eller psykiskt :? Jag får ta och mäta mönsterdjupet - men jag ser nu att det är rätt stor skillnad på fram och bak. Djupet där bak är nog på gränsen någonstans... Där fram ser det desto stadigare ut. Svårt att få en bra blick dock, då bilen är tämligen låg...

Den var inne på besiktning nyligen, så en tycker att om det skulle vara någon led av något slag så borde de ha uppmärksammat det...? Hjulinställning och balansering av däck gjordes i somras.
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Bil sladdar?

Inlägg av La_Jungla »

För en liten statusuppdatering så kan nämnas att jag nu har bytt däck och fått gjort hjulinställning på alla hjul. Känns bättre, men tycker att jag fortfarande känner något... Vid det här laget är jag osäker på hur mycket som är mentalt :? Det känns som att bilen rör sig lite i sidled ibland. Jag kör iofs mycket på ojämna landsvägar. Jag hade besök av Tesla Mobile Service i fredags i annat ärende, och bad honom att provköra bilen. Han föreslog att det ev kunde ha att göra med bakre länkarmarna... Jag får ändå köra in till verkstaden när jag kan få en tid, så får se vad de säger där...
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Bil sladdar?

Inlägg av Kilowatt »

På samma sätt som lågt däcktryck kan ge konstigt uppträdande kan för högt tryck ge samma känsla. Kolla så att du har lagom?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Skriv svar