Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av themax »

Jag har fått veta att Audi kommer sätta en container med batterier, 63 A anslutning och laddeffekt 300 kW vid Älvstoppet i Ljusdal. Den kommer att vara igång senast på söndag och stå kvar till efter påsk. Jag har dock inte fått besked om hur många laddpunkter containern har. Enligt artiklar om Audis lösning har den 6 laddpunkter, men ännu oklart hur det blir i Ljusdal. Men i vilket fall underlättar det resan till Härjedals- och Jämtlandsfjällen vid sportlov och påsklov.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av MWall »

Vore väl en ganska bra plats för en SuC också? RV83 och RV84 korsar varandra där. Restaurangen Älvstoppet, där jag aldrig har varit själv, verkar ha bra rating på nätet också. Ser ut att finnas en liten krimskrams-butik där med högt betyg också. Och så ligger det ju rätt fint vid älven.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av themax »

MWall skrev:
Vore väl en ganska bra plats för en SuC också? RV83 och RV84 korsar varandra där. Restaurangen Älvstoppet, där jag aldrig har varit själv, verkar ha bra rating på nätet också. Ser ut att finnas en liten krimskrams-butik där med högt betyg också. Och så ligger det ju rätt fint vid älven.
Restaurangen har vietnamesisk mat som jag testat några gånger och varit väldigt nöjd med. Nu blev det Söderhamn först, förhoppningsvis blir det fler platser i Hälsingland framöver.

Ljusdal Energi har inga effektproblem och kan leverera tillräckligt till flera operatörer. Hoppas också på Tesla även om jag förmodligen aldrig skulle använda den själv.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av martinot »

themax skrev:
Jag har fått veta att Audi kommer sätta en container med batterier, 63 A anslutning och laddeffekt 300 kW vid Älvstoppet i Ljusdal. Den kommer att vara igång senast på söndag och stå kvar till efter påsk. Jag har dock inte fått besked om hur många laddpunkter containern har. Enligt artiklar om Audis lösning har den 6 laddpunkter, men ännu oklart hur det blir i Ljusdal. Men i vilket fall underlättar det resan till Härjedals- och Jämtlandsfjällen vid sportlov och påsklov.
Kul!

Är det en PR-sak som är gratis att ladda på, eller vad kommer det kosta?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
themax skrev:
Jag har fått veta att Audi kommer sätta en container med batterier, 63 A anslutning och laddeffekt 300 kW vid Älvstoppet i Ljusdal. Den kommer att vara igång senast på söndag och stå kvar till efter påsk. Jag har dock inte fått besked om hur många laddpunkter containern har. Enligt artiklar om Audis lösning har den 6 laddpunkter, men ännu oklart hur det blir i Ljusdal. Men i vilket fall underlättar det resan till Härjedals- och Jämtlandsfjällen vid sportlov och påsklov.
Kul!

Är det en PR-sak som är gratis att ladda på, eller vad kommer det kosta?
Lite kul, snackas om PR redan efter 5 inlägg men när Tesla kör gratis SuC vissa tider under sportlovet är det för att rädda världen från att gå under.
Skillnad på företag och företag :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av fth »

Esterox skrev:
Lite kul, snackas om PR redan efter 5 inlägg men när Tesla kör gratis SuC vissa tider under sportlovet är det för att rädda världen från att gå under.
Skillnad på företag och företag :)
Hittar du på nu?

Det finns två trådar om gratis SuC under sportlovet här på TCS, och det finns inte ett ord om att "rädda världen" i någon av dom trådarna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
martinot skrev:
themax skrev:
Jag har fått veta att Audi kommer sätta en container med batterier, 63 A anslutning och laddeffekt 300 kW vid Älvstoppet i Ljusdal. Den kommer att vara igång senast på söndag och stå kvar till efter påsk. Jag har dock inte fått besked om hur många laddpunkter containern har. Enligt artiklar om Audis lösning har den 6 laddpunkter, men ännu oklart hur det blir i Ljusdal. Men i vilket fall underlättar det resan till Härjedals- och Jämtlandsfjällen vid sportlov och påsklov.
Kul!

Är det en PR-sak som är gratis att ladda på, eller vad kommer det kosta?
Lite kul, snackas om PR redan efter 5 inlägg men när Tesla kör gratis SuC vissa tider under sportlovet är det för att rädda världen från att gå under.
Skillnad på företag och företag :)
Var inte menat att framställa det så. Ber om ursäkt om det uppfattades olämpligt eller stötande.

Vad jag tänkte på var om man måste ha Ioninty eller Audi-app, eller liknande och vad priset var per kWh? Kostnadsfritt eller samma pris som Ionity?

När Volvo/Polestar satte upp en sådan här sak (som just PR) i Mjölby i somras så var det helt kostnadsfritt, och krävde inte heller någon app eller bricka att starta laddningen (fick den iofs. aldrig att fungera, så fick åka vidare).

Har inte testat Teslas temporära/mobila SuC-laddare, men som jag förstått det så kostar de pengar och är låsta till Tesla-användare, precis som vanliga SuC-stationer. Rätt mig dock gärna om jag har fel (har som sagt aldrig laddat på de).

Återigen, var inte mening att starta "krig" mellan Audi/Tesla, eller att uttrycka mig negativt om Audi på något sätt. Sorry.

Tycker detta initiativ från Audi är en utmärkt sak! Bra PR helt enkelt (utan att väcka anstöt)!
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av borgward »

Detta kom i mailen från Skistar precis
Screenshot_20220215-120818_Gmail.jpg
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av martinot »

borgward skrev:
Detta kom i mailen från Skistar precis
Tack!

Bra initiativ av Skistar, Audi och Jämtkraft! Mera sådant här tack. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1665
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av Nect »

borgward skrev:
Detta kom i mailen från Skistar precis
Försöker hitta nån information om detta på Skistars hemsida med hittar inget?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
borgward skrev:
Detta kom i mailen från Skistar precis
Tack!

Bra initiativ av Skistar, Audi och Jämtkraft! Mera sådant här tack. :)
Jäkligt bra faktiskt! :) All heder åt dom ansvariga…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av themax »

Bjelke skrev:
All heder åt dom ansvariga…
Jag får bilder från installationen när de börjar jobba med den (troligtvis på torsdag [!]). Då får vi se hur många laddpunkter containern kommer med också. :-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av roffe_s »

Polestar finns i år vid Nyängen utanför Karlstad (ska ligga mitt emot SuC) och det verkar inte bara vara ägare som uppskattar servicen :) https://alltomelbil.se/polestar-bjuder- ... portlovet/
Nyängen.jpg
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av themax »

273927921_1970550426450015_7343943058067138729_n-2.jpg
Enligt artikeln (paywall) är det 8 laddpunkter, men jag inte fått det bekräftat. https://www.helahalsingland.se/2022-02- ... 7X2B306UVU
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Otter
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 sep 2021 15:52

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av Otter »

Enligt Jämtkraft är det 8 st laddpunkter.
https://www.jamtkraft.se/om-jamtkraft/n ... KMbRV2I0y0
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av Nilp »

Fick detta i mailen
Screenshot 2022-02-18 at 17.41.38.png
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av themax »

Nu har jag fått lite rapporter hur det funkade med denna laddstation i Ljusdal, och det första jag kan säga är att näringsidkarna vid Älvstoppet har varit mycket nöjda! :-)

Däremot så stod de inte emot trycket från alla som ville ladda under vissa perioder. Flera som kom dit fick bara runt 35 kW då batteripacken i containrarna var tomma och det gick direkt på nätmatningen (som alltså är 3x64A). Pratade med en kollega som fick max 33 kW och bara laddade så han klarade sig till Tönnebro, men hann i alla fall att fika på stoppet i Ljusdal. När batterierna i containrarna haft kraft så har de dock levererat som förväntat med bra effekt.

Laddplatsen står uppställd till efter påsk, så nytt stresstest blir väl nu till helgen och senare på påsklovet. Det är tydligt att Ljusdal skulle behöva en fast laddplats med många laddpunkter där. Vi får väl se vilken operatör som tar det steget!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Nect
elbilist
Inlägg: 1665
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av Nect »

themax skrev:
Nu har jag fått lite rapporter hur det funkade med denna laddstation i Ljusdal, och det första jag kan säga är att näringsidkarna vid Älvstoppet har varit mycket nöjda! :-)

Däremot så stod de inte emot trycket från alla som ville ladda under vissa perioder. Flera som kom dit fick bara runt 35 kW då batteripacken i containrarna var tomma och det gick direkt på nätmatningen (som alltså är 3x64A). Pratade med en kollega som fick max 33 kW och bara laddade så han klarade sig till Tönnebro, men hann i alla fall att fika på stoppet i Ljusdal. När batterierna i containrarna haft kraft så har de dock levererat som förväntat med bra effekt.

Laddplatsen står uppställd till efter påsk, så nytt stresstest blir väl nu till helgen och senare på påsklovet. Det är tydligt att Ljusdal skulle behöva en fast laddplats med många laddpunkter där. Vi får väl se vilken operatör som tar det steget!

Har man förlängt hur länge de ska finnas uppställda? I Audis pressrelease så skulle det finnas fram till nu på söndag. Men det är bra för vårt sportlov börjar till veckan (v.10) så får se om vi stannar bara för att prova :D

Hade dock hellre sett att den hade placerats lite högre upp tex i Rätan/åsarna.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av themax »

Nect skrev:
Har man förlängt hur länge de ska finnas uppställda? I Audis pressrelease så skulle det finnas fram till nu på söndag.
Du har rätt – det är ett annat datum i pressreleasen (sista datum 6 mars). Jag gick på den första informationen som delades av installatörerna på plats i Ljusdal som sade påsk. Vi får väl se om de tas bort eller står kvar efter helgen då ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av yps »

Finns den kvar? Tänkte passera imorgon.
Nect
elbilist
Inlägg: 1665
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av Nect »

yps skrev:
Finns den kvar? Tänkte passera imorgon.

Åkte förbi idag men svängde aldrig in och kollade. Däremot sitter skyltarna kvar så de bör vara kvar?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av themax »

yps skrev:
Finns den kvar? Tänkte passera imorgon.
De skulle fraktats bort igår men de hade visst något problem med lastbilen. Så tyvärr är väl risken att du hänvisas till 50 kW vid OKQ8 eller Kårböle.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Temporär snabbladdare från Audi vid Älvstoppet i Ljusdal

Inlägg av yps »

themax skrev:
yps skrev:
Finns den kvar? Tänkte passera imorgon.
De skulle fraktats bort igår men de hade visst något problem med lastbilen. Så tyvärr är väl risken att du hänvisas till 50 kW vid OKQ8 eller Kårböle.
Ok, tack för svar, får köra över huddik istället.
Skriv svar