Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Köp en BMW i3. Har nästan noll degradering trots att den fyller 6 år i sommar. 94Ah-batteriet. Dock bara 6400 mil..
Härligt! Riktigt bra! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av mati »

Batterierna i e-Golf har visat sig vara riktigt bra. Vår e-Golf har tappat nästan ingenting efter 4 år och 9000 mil, inte så att det märks. Variationerna i förbrukningen är större än så. Vi laddar alltid till 80% och bilen går oftast 6-7 mil per dag. Vi snabbladdar sällan. Några enstaka gånger per år.
Detta visade sig redan för ett antal år sedan när man tittade på degraderingskurvor från olika elbilar. E-Golfarnas kurvor är flakare och faller långsammare än alla andra.
Men varför det är så vet jag inte. Det sitter NCM-celler från Panasonic i e-Golf. Inget konstigt alltså. Det finns ingen batterikylning eller annat avancerat krimskrams som kan hjälpa batterierna att leva länge. Ändå så håller de otroligt bra. Jag klagar inte. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av Tellus »

MWall skrev:
Köp en BMW i3. Har nästan noll degradering trots att den fyller 6 år i sommar. 94Ah-batteriet. Dock bara 6400 mil..
Det är dock teoretiskt omöjligt.
Men BMW och KIA/Hyundai och ev fler(e-golf) gömmer den första degraderingen genom att du ej kan använda batteriets hela kapacitet när bilen är ny.
Vissa modeller ända upp till 10%, på dessa märks ingen räckviddsförlust innan degraderingen överstiger 10%
i3 120ah har dock erkänt väldigt låg degradering, kanske bara 5% på er bil. Max batt kapa som man kan se i hemliga menyn tror jag låg runt 31kWh vid ny bil. Finns mycket internationella forumsidor om detta.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Batterierna i e-Golf har visat sig vara riktigt bra. Vår e-Golf har tappat nästan ingenting efter 4 år och 9000 mil, inte så att det märks. Variationerna i förbrukningen är större än så. Vi laddar alltid till 80% och bilen går oftast 6-7 mil per dag. Vi snabbladdar sällan. Några enstaka gånger per år.
Detta visade sig redan för ett antal år sedan när man tittade på degraderingskurvor från olika elbilar. E-Golfarnas kurvor är flakare och faller långsammare än alla andra.
Men varför det är så vet jag inte. Det sitter NCM-celler från Panasonic i e-Golf. Inget konstigt alltså. Det finns ingen batterikylning eller annat avancerat krimskrams som kan hjälpa batterierna att leva länge. Ändå så håller de otroligt bra. Jag klagar inte. :)
Panasonics celler har ju visat sig vara riktigt lyckade även i äldre Teslor och andra bilar. Verkar vara av hög kvalitet med lång hållbarhet. Kan vara en av förklaringarna, och även att VAG varit duktiga med laddhanteringen/BMS.

Dessutom, så enlig videon ovan, så gillade ju Björn den beg. e-Golfen han testade bättre på många andra punkter än de nya ID3-bilarna.

För att vara en så här tidig och "enkelt" el-konverterad fossilbil, så måste de ju gjort ovanligt många rätt. Känns som en riktigt lyckad modell givet de förutsättningarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av MWall »

Tellus skrev:
MWall skrev:
Köp en BMW i3. Har nästan noll degradering trots att den fyller 6 år i sommar. 94Ah-batteriet. Dock bara 6400 mil..
Det är dock teoretiskt omöjligt.
Men BMW och KIA/Hyundai och ev fler(e-golf) gömmer den första degraderingen genom att du ej kan använda batteriets hela kapacitet när bilen är ny.
Vissa modeller ända upp till 10%, på dessa märks ingen räckviddsförlust innan degraderingen överstiger 10%
i3 120ah har dock erkänt väldigt låg degradering, kanske bara 5% på er bil. Max batt kapa som man kan se i hemliga menyn tror jag låg runt 31kWh vid ny bil. Finns mycket internationella forumsidor om detta.
Visade sig att jag hade fel. Hade bara 27,6kWh kvar. Kollade nyss. Så ca 11% degradering. Är klart sämre. För oss spelar det dock ingen roll men...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Dessutom, så enlig videon ovan, så gillade ju Björn den beg. e-Golfen han testade bättre på många andra punkter än de nya ID3-bilarna.

För att vara en så här tidig och "enkelt" el-konverterad fossilbil, så måste de ju gjort ovanligt många rätt. Känns som en riktigt lyckad modell givet de förutsättningarna.
Ja, VW har på sätt och vis "misslyckats" totalt med e-Golf. Det är ju en compliance-car, en bil de aldrig ville sälja egentligen. Men istället har den blivit otroligt bra, alldeles för bra jämfört med ID3. När vi köpte vår e-Golf var meningen att vi skulle behålla den fram tills VW kommer med sin fantastiska folk-elbil, som så småningom skulle heta ID3. Det fanns inte i min värld att vi med facit i hand skulle behålla e-Golfen. Men så blev det.
Det är ju bara titta på begagnatpriserna för e-Golf, dvs de få som säljs. Det är helt galet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av Tellus »

MWall skrev:
Tellus skrev:
MWall skrev:
Köp en BMW i3. Har nästan noll degradering trots att den fyller 6 år i sommar. 94Ah-batteriet. Dock bara 6400 mil..
Det är dock teoretiskt omöjligt.
Men BMW och KIA/Hyundai och ev fler(e-golf) gömmer den första degraderingen genom att du ej kan använda batteriets hela kapacitet när bilen är ny.
Vissa modeller ända upp till 10%, på dessa märks ingen räckviddsförlust innan degraderingen överstiger 10%
i3 120ah har dock erkänt väldigt låg degradering, kanske bara 5% på er bil. Max batt kapa som man kan se i hemliga menyn tror jag låg runt 31kWh vid ny bil. Finns mycket internationella forumsidor om detta.
Visade sig att jag hade fel. Hade bara 27,6kWh kvar. Kollade nyss. Så ca 11% degradering. Är klart sämre. För oss spelar det dock ingen roll men...
Det är normalt eller lite efter 6år! E-golf24 har 21kWh sägs det, så blir 11% på den också (björn nylands video)
Dvs ungefär hälften vs en Nissan Leaf
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det är ju bara titta på begagnatpriserna för e-Golf, dvs de få som säljs. Det är helt galet.
Min sambo köpte en 2 år gammal e-Golf med knappt 2000 mil på mätaren i somras. Det var när VW just hade vräkt ut ID3:or så många hade bytt in sina e-Golf och ingen ville just då köpa dem. Hon betalade 210000 för den. Med den körsträcka hon har räknade hon då med att spara 20000:-/år i bränslekostnader, och nu är den prognosen betydligt högre! Dessutom konstaterade hon för ett tag sedan att värdet på bilen har stigit med 60000, sett till vad likvärdiga säljs för nu.

Vi använder dessutom den så ofta vi kan för gemensamma färder för att spara mil på Teslan. En väldigt trevlig bil!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Det är ju bara titta på begagnatpriserna för e-Golf, dvs de få som säljs. Det är helt galet.
Min sambo köpte en 2 år gammal e-Golf med knappt 2000 mil på mätaren i somras. Det var när VW just hade vräkt ut ID3:or så många hade bytt in sina e-Golf och ingen ville just då köpa dem. Hon betalade 210000 för den. Med den körsträcka hon har räknade hon då med att spara 20000:-/år i bränslekostnader, och nu är den prognosen betydligt högre! Dessutom konstaterade hon för ett tag sedan att värdet på bilen har stigit med 60000, sett till vad likvärdiga säljs för nu.

Vi använder dessutom den så ofta vi kan för gemensamma färder för att spara mil på Teslan. En väldigt trevlig bil!
Jag såg en e-Golf häromdagen hos en bilhandlare och den låg strax under 200k. Då tänkte jag först, oj, det var ju ändå inte så farligt. Tills jag upptäckte att det var en 24kWh-variant. Alltså en e-Golf av första generationen.
Vi använder den också så mycket vi kan. Och det finns flera anledningar. För det första är den mindre än Ioniq, mycket enklare att hantera och parkera osv. Dessutom är den snålare. Det var extra relevant när jag hade e-tron, då kunde man spara 50% av elen bara genom att ta e-Golfen istället. Nu är skillnaden inte lika dramatiskt längre. Men ändå.
Det tredje är som du säger, för att spara mil på den dyrare bilen.
Ja, och så är den himla trevlig att köra helt enkelt.

Edit: När man tittar på blocket nu så har ju priserna för e-Golfar ballar ur fullständigt. Om trenden fortsätter kan vi sälja den till nypris om ett år. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Det är ju bara titta på begagnatpriserna för e-Golf, dvs de få som säljs. Det är helt galet.
Min sambo köpte en 2 år gammal e-Golf med knappt 2000 mil på mätaren i somras. Det var när VW just hade vräkt ut ID3:or så många hade bytt in sina e-Golf och ingen ville just då köpa dem. Hon betalade 210000 för den. Med den körsträcka hon har räknade hon då med att spara 20000:-/år i bränslekostnader, och nu är den prognosen betydligt högre! Dessutom konstaterade hon för ett tag sedan att värdet på bilen har stigit med 60000, sett till vad likvärdiga säljs för nu.

Vi använder dessutom den så ofta vi kan för gemensamma färder för att spara mil på Teslan. En väldigt trevlig bil!
Jag såg en e-Golf häromdagen hos en bilhandlare och den låg strax under 200k. Då tänkte jag först, oj, det var ju ändå inte så farligt. Tills jag upptäckte att det var en 24kWh-variant. Alltså en e-Golf av första generationen.
Vi använder den också så mycket vi kan. Och det finns flera anledningar. För det första är den mindre än Ioniq, mycket enklare att hantera och parkera osv. Dessutom är den snålare. Det var extra relevant när jag hade e-tron, då kunde man spara 50% av elen bara genom att ta e-Golfen istället. Nu är skillnaden inte lika dramatiskt längre. Men ändå.
Det tredje är som du säger, för att spara mil på den dyrare bilen.
Ja, och så är den himla trevlig att köra helt enkelt.

Edit: När man tittar på blocket nu så har ju priserna för e-Golfar ballar ur fullständigt. Om trenden fortsätter kan vi sälja den till nypris om ett år. :lol:
Nästan som en bostadsmarknad ju :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Nästan som en bostadsmarknad ju :lol:
Haha, ja, så är det ju nästan med alla bilar just nu, verkar det som. Den som inte vill vänta i all evighet på en ny bil får pröjsa rejält för en begagnad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av Jerker »

Ja, det som många Teslaägare har upplevt med onormalt högt andrahandsvärde gäller även andra elbilar. Har ju läst på flera ställen hur försäljningen av fossiler sjunker som en sten. Bristen på halvledare och andra bildelar håller nere leveranserna av elbilar. Det är ju det som genererar det höga andrahandsvärdet på elbilar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av Jerker »

Förresten så är begagnatpriserna på fossiler också relativt högt. Jag glömde att skriva att sambon sålde en Kia Ceed diesel när hon köpte e-Golfen. Hon fick riktigt bra betalt för den. Hon hade inte räknat med mer än c:a 50000, för hon hade tidigare haft koll på prisbilden. Men så såg hon att priserna hade stuckit iväg och hon fick c:a 70000 för den och lyckades samtidigt pricka in det smala fönstret med låga priser på e-Golf. Och dessutom slapp hon vara med om uppgången i dieselpriserna. Win-win-win. :mrgreen:
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av niklas12 »

Någon som vet om det går att montera dragkrok på e-golf ?
Jag tänker rent fysiskt då eftersom den annars inte verkar vara godkänd för dragkrok.
Jag tänker att den delar bottenplatta och kaross med vanliga fossil golfen så det borde funka
hammer1975
elbilist
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 jan 2023 23:26

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av hammer1975 »

Det går, det finns en ägare på svenska e-golf gruppen på facebook som lagt upp lite bilder på sitt montage, tror det var en thule.
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av niklas12 »

Ok toppen.
Är tyvärr inte medlem där men vet du om det behövs några specialanpassningar eller om det är bolt on ?
Tittade på denna modellen av krok https://dragkrokexperten.se/34-2012/421 ... 58-autohak
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av mati »

hammer1975 skrev: 06 jan 2023 23:34
Det går, det finns en ägare på svenska e-golf gruppen på facebook som lagt upp lite bilder på sitt montage, tror det var en thule.
Ja, jag har sett en e-Golf med dragkrok, och det är ju iofs inget konstigt eftersom det är en vanlig Golf. Fast den har ett stort hål där andra Golfar har en bränsletank. Men det borde knappast påverka kroken. Den borde rimligen också ha ork att dra ett släp, framförallt med tanke på att exakt samma drivlina sitter i VW e-Crafter.
Tyvärr är den inte godkänd för dragkrok, annars hade det varit den perfekta bilen för alla vardagsbestyr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av Jerker »

Men är det nån som fått en dragkrok på e-Golf godkänd på samma sätt som med drag på Tesla S? Alltså att dragtillverkaren har tagit kostnaderna för testningen och fått den godkänd i Tyskland och därmed ska den vara godkänd även här.

Jag undersökte ju det där för Renault Zoe när jag hade en sån. Då fanns det en tysk tillverkare som hade tagit fram en dragkrok och fått den godkänd i Tyskland. Även i andra EU-länder gick det bra att dra släp med den monterad på en Zoe, men när jag (och några andra) ringde runt och pratade med några olika besiktningsingenjörer så var det ingen som ville godkänna den. Men nu, med kännedom om att det gått bra med Tesla S så skulle det säkert gå att få igenom även på Zoe, och även e-Golf (om nu nån testat den specifikt på en e-Golf).
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av niklas12 »

Jerker skrev: 07 jan 2023 14:12
Men är det nån som fått en dragkrok på e-Golf godkänd på samma sätt som med drag på Tesla S? Alltså att dragtillverkaren har tagit kostnaderna för testningen och fått den godkänd i Tyskland och därmed ska den vara godkänd även här.

Jag undersökte ju det där för Renault Zoe när jag hade en sån. Då fanns det en tysk tillverkare som hade tagit fram en dragkrok och fått den godkänd i Tyskland. Även i andra EU-länder gick det bra att dra släp med den monterad på en Zoe, men när jag (och några andra) ringde runt och pratade med några olika besiktningsingenjörer så var det ingen som ville godkänna den. Men nu, med kännedom om att det gått bra med Tesla S så skulle det säkert gå att få igenom även på Zoe, och även e-Golf (om nu nån testat den specifikt på en e-Golf).
Ja det kanske hade funkat, jag har inte följt turerna kring att få dragkrok för model-s godkänt i detalj men då verkar det finnas visst hopp.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av mati »

E-Golf skiljer sig nog egentligen inte från en vanlig Golf, förutom drivlinan då, och utan att veta så gissar jag att man skulle kunna montera en vanlig Golf-krok på en e-Golf. Med den lilla brasklappen att batteriet kanske ändå är i vägen på nåt vis. Det vet jag inte. Men säg att det funkar rent mekaniskt med en vanlig Golf-krok så är ju denna krok redan godkänd, dock inte i kombination med en e-Golf. Men både Zoe och Model S har ju inga fossil-syskon som är godkända för dragkrok. Det är nog det som gör det hela lite annorlunda och inte riktigt jämförbart skulle jag tro.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av niklas12 »

mati skrev: 07 jan 2023 17:25
E-Golf skiljer sig nog egentligen inte från en vanlig Golf, förutom drivlinan då, och utan att veta så gissar jag att man skulle kunna montera en vanlig Golf-krok på en e-Golf. Med den lilla brasklappen att batteriet kanske ändå är i vägen på nåt vis. Det vet jag inte. Men säg att det funkar rent mekaniskt med en vanlig Golf-krok så är ju denna krok redan godkänd, dock inte i kombination med en e-Golf. Men både Zoe och Model S har ju inga fossil-syskon som är godkända för dragkrok. Det är nog det som gör det hela lite annorlunda och inte riktigt jämförbart skulle jag tro.
Ok nu blir jag förvirrad du vet alltså inte om en krok för en fossil golf passar ?
Jag skulle vilja veta om e-golf är identisk med vanliga golf för att fysiskt kunna använda den länkade dragkroken.
Om jag kontaktar försäljaren så kommer de säga nej eftersom bilmodellen inte är godkänd, vilket inte är samma som att det är förberett för drag eftersom den delar plattform med vanliga golfen.
https://dragkrokexperten.se/34-2012/421 ... 58-autohak
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av niklas12 »

Bifogar bild på den mekaniska integrationen mot bilen för att förtydliga.
Frågan är om balken ser likadan ut och är förberedd med färdig borrade hål ?
7BD4BC3F-C8FC-4A80-8107-C0F6474D1077.jpeg
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av Bengt-re »

niklas12 skrev: 07 jan 2023 17:42
mati skrev: 07 jan 2023 17:25
E-Golf skiljer sig nog egentligen inte från en vanlig Golf, förutom drivlinan då, och utan att veta så gissar jag att man skulle kunna montera en vanlig Golf-krok på en e-Golf. Med den lilla brasklappen att batteriet kanske ändå är i vägen på nåt vis. Det vet jag inte. Men säg att det funkar rent mekaniskt med en vanlig Golf-krok så är ju denna krok redan godkänd, dock inte i kombination med en e-Golf. Men både Zoe och Model S har ju inga fossil-syskon som är godkända för dragkrok. Det är nog det som gör det hela lite annorlunda och inte riktigt jämförbart skulle jag tro.
Ok nu blir jag förvirrad du vet alltså inte om en krok för en fossil golf passar ?
Jag skulle vilja veta om e-golf är identisk med vanliga golf för att fysiskt kunna använda den länkade dragkroken.
Om jag kontaktar försäljaren så kommer de säga nej eftersom bilmodellen inte är godkänd, vilket inte är samma som att det är förberett för drag eftersom den delar plattform med vanliga golfen.
https://dragkrokexperten.se/34-2012/421 ... 58-autohak
Men om bilen inte är godkänd för drag så får du ju ändå inte använda det. Vad är då vitsen?

En orsak som angavs för vissa modeller är att drivlinan inte orkar med den tunga belastningen som det är att dra släp. Brunnen elmotor låter dyrt....
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av mati »

niklas12 skrev: 07 jan 2023 17:42
Ok nu blir jag förvirrad du vet alltså inte om en krok för en fossil golf passar ?
Jag skulle vilja veta om e-golf är identisk med vanliga golf för att fysiskt kunna använda den länkade dragkroken.
Om jag kontaktar försäljaren så kommer de säga nej eftersom bilmodellen inte är godkänd, vilket inte är samma som att det är förberett för drag eftersom den delar plattform med vanliga golfen.
https://dragkrokexperten.se/34-2012/421 ... 58-autohak
Jag vet inte om den passar rakt av, men jag har sett att folk har skruvat dragkrok på e-Golf, det går alltså på något sätt. Men de kanske har använt cyckelhållar-kroken som faktiskt får monteras på e-Golf. Om man sedan missbrukar den som vanlig dragkrok är en annan sak.
Angående brunnen motor så skulle jag nog säga att motorn orkar utan problem så länge man inte överdriver. Som sagt, samma motor sitter ju i e-Crafter som är en väldigt stor och tung bil. Det verkar ju inte vara nåt problem. Jag skulle inte tveka att dra ett obromsat EU-släp med e-Golfen, kanske inte nödvändigtvis på 750kg, men till återvinningen eller hämta brädor eller liknande kommer inte döda drivlinan. Vad polisen eller besiktningen tycker är en annan fråga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av niklas12 »

Bengt-re skrev: 07 jan 2023 18:42
niklas12 skrev: 07 jan 2023 17:42
mati skrev: 07 jan 2023 17:25
E-Golf skiljer sig nog egentligen inte från en vanlig Golf, förutom drivlinan då, och utan att veta så gissar jag att man skulle kunna montera en vanlig Golf-krok på en e-Golf. Med den lilla brasklappen att batteriet kanske ändå är i vägen på nåt vis. Det vet jag inte. Men säg att det funkar rent mekaniskt med en vanlig Golf-krok så är ju denna krok redan godkänd, dock inte i kombination med en e-Golf. Men både Zoe och Model S har ju inga fossil-syskon som är godkända för dragkrok. Det är nog det som gör det hela lite annorlunda och inte riktigt jämförbart skulle jag tro.
Ok nu blir jag förvirrad du vet alltså inte om en krok för en fossil golf passar ?
Jag skulle vilja veta om e-golf är identisk med vanliga golf för att fysiskt kunna använda den länkade dragkroken.
Om jag kontaktar försäljaren så kommer de säga nej eftersom bilmodellen inte är godkänd, vilket inte är samma som att det är förberett för drag eftersom den delar plattform med vanliga golfen.
https://dragkrokexperten.se/34-2012/421 ... 58-autohak
Men om bilen inte är godkänd för drag så får du ju ändå inte använda det. Vad är då vitsen?

En orsak som angavs för vissa modeller är att drivlinan inte orkar med den tunga belastningen som det är att dra släp. Brunnen elmotor låter dyrt....
Det finns väldigt höga marginaler, om bilen testats för att klara att köra full gas upp i 15 gradiga backar med 4 passagerare och maxlast i 35graders värme.
Så tror jag nog den ska reda av att hämta några brädor eller ett lass till tippen.

Sen att man inte kan åka Europa runt på husvagnssemester kan jag förstå.
Skriv svar