Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?
Moderator: Redaktion
Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?
Hur fungerar appen för e-golf, kan den göra mer än menyer i bilen?
Vad kan man ställa in/övervaka?
Vet förvisso om att 2G/3G släcks ned snart, då har man enbart menyer i bilen att tillgå
och det ihop med ett högt inköpspris på ex.vis 2019 med 5000mil, kanske avskräcker mig.
Har under 6år haft bensin-Golf 2015 och var nöjd med både komfort & utrymmen,
är nu på jakt efter en 2:a bil, har även ett gott öga till E-Up och CitigoE som egentligen duger i storlek
Vad kan man ställa in/övervaka?
Vet förvisso om att 2G/3G släcks ned snart, då har man enbart menyer i bilen att tillgå
och det ihop med ett högt inköpspris på ex.vis 2019 med 5000mil, kanske avskräcker mig.
Har under 6år haft bensin-Golf 2015 och var nöjd med både komfort & utrymmen,
är nu på jakt efter en 2:a bil, har även ett gott öga till E-Up och CitigoE som egentligen duger i storlek
Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?
Det blev en 2019 BMW i3 120Ah för min del, för i slutändan ville jag inte vara utan mobilappen.
I mitt fall blev det en vanlig I3 med sportpaket (kortare räckvidd då med 281km wltp), med samma komfort som I3s vad man kan anta med sportpaket (inte hård utan mer som golf GTI-uppstyvad)
I3 har möjlighet till förvärmning även av batteriet, för den som kör längre sträckor i kallt klimat,
men det behöver jag inte då jag har en fossilbil för sådana resor.
Hjärtat tänkte e-golf som jag tror är en mer komfortabel bil, men….
I mitt fall blev det en vanlig I3 med sportpaket (kortare räckvidd då med 281km wltp), med samma komfort som I3s vad man kan anta med sportpaket (inte hård utan mer som golf GTI-uppstyvad)
I3 har möjlighet till förvärmning även av batteriet, för den som kör längre sträckor i kallt klimat,
men det behöver jag inte då jag har en fossilbil för sådana resor.
Hjärtat tänkte e-golf som jag tror är en mer komfortabel bil, men….
Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?
Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?
Härligt! Stort grattis till en riktigt bra liten elbil!Andrabil skrev: ↑24 dec 2023 09:05Det blev en 2019 BMW i3 120Ah för min del, för i slutändan ville jag inte vara utan mobilappen.
I mitt fall blev det en vanlig I3 med sportpaket (kortare räckvidd då med 281km wltp), med samma komfort som I3s vad man kan anta med sportpaket (inte hård utan mer som golf GTI-uppstyvad)
I3 har möjlighet till förvärmning även av batteriet, för den som kör längre sträckor i kallt klimat,
men det behöver jag inte då jag har en fossilbil för sådana resor.
Hjärtat tänkte e-golf som jag tror är en mer komfortabel bil, men….
Aktiv temperaturkontroll (både kylning och förvärmning) av batteripaket, samt även luftvärmepump, är en sak att det är en riktigt bra väl beprövad och fungerande elektrisk drivlina i BMW i3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?
Båda har sina fördelar. Egolf 2019 går som ett lok på landsväg, känns som en mycket större bil. i3, även i3s modellen känns instabil och vinglig i jämförelse med egolf vid motorvägskörning.taliz skrev: ↑24 dec 2023 10:55Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?
Det är sant. Pendlar man motorväg korta sträckor är den inte så dum.Tellus skrev: ↑25 dec 2023 13:21Båda har sina fördelar. Egolf 2019 går som ett lok på landsväg, känns som en mycket större bil. i3, även i3s modellen känns instabil och vinglig i jämförelse med egolf vid motorvägskörning.taliz skrev: ↑24 dec 2023 10:55Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?
Testa en Mini så har du en tight känsla som ligger som ett strykjärn på vägen. I mitt tycke så är Mini en mycket roligare och trevligare variant av BMW i3S. Exakt samma batterier och elektrisk drivlina (med klimatiserat batteripaket, och luftvärmepump för kupé), men i ett bättre chassi och bättre kördynamik.Tellus skrev: ↑25 dec 2023 13:21Båda har sina fördelar. Egolf 2019 går som ett lok på landsväg, känns som en mycket större bil. i3, även i3s modellen känns instabil och vinglig i jämförelse med egolf vid motorvägskörning.taliz skrev: ↑24 dec 2023 10:55Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
Gillar Golf/e-Golf och kört många Golf-mil med stor glädje, men Mini Cooper S/SE slår de i körkänsla.
Håller dock, som du och andra i tråden, Golf/e-Golf högre i körkänsla (men sämre elektrisk drivlina) än i3/i3S .
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?
Tycker den gamla har lite för litet batteri bara. Är ju drivlinan från i3 94ah, inte 120ah.martinot skrev: ↑25 dec 2023 16:26Testa en Mini så har du en tight känsla som ligger som ett strykjärn på vägen. I mitt tycke så är Mini en mycket roligare och trevligare variant av BMW i3S. Exakt samma batterier och elektrisk drivlina (med klimatiserat batteripaket, och luftvärmepump för kupé), men i ett bättre chassi och bättre kördynamik.Tellus skrev: ↑25 dec 2023 13:21Båda har sina fördelar. Egolf 2019 går som ett lok på landsväg, känns som en mycket större bil. i3, även i3s modellen känns instabil och vinglig i jämförelse med egolf vid motorvägskörning.taliz skrev: ↑24 dec 2023 10:55Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
Gillar Golf/e-Golf och kört många Golf-mil med stor glädje, men Mini Cooper S/SE slår de i körkänsla.
Håller dock, som du och andra i tråden, Golf/e-Golf högre i körkänsla (men sämre elektrisk drivlina) än i3/i3S .
Nya Mini har dom fixat det i, men den kostar ju som en Model 3...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?
Det stämmer att batteristorleken är motsvarande "94Ah" (gillar BMW, men hatar dumheterna med Ah istället för kWh). Är ca 32 kWh fysiskt, och ca 28 kWh praktiskt användbart. Räcker väldigt gott till i vardagen! Finns e-Golf med mindre batteri än så.taliz skrev: ↑25 dec 2023 16:37Tycker den gamla har lite för litet batteri bara. Är ju drivlinan från i3 94ah, inte 120ah.martinot skrev: ↑25 dec 2023 16:26Testa en Mini så har du en tight känsla som ligger som ett strykjärn på vägen. I mitt tycke så är Mini en mycket roligare och trevligare variant av BMW i3S. Exakt samma batterier och elektrisk drivlina (med klimatiserat batteripaket, och luftvärmepump för kupé), men i ett bättre chassi och bättre kördynamik.Tellus skrev: ↑25 dec 2023 13:21Båda har sina fördelar. Egolf 2019 går som ett lok på landsväg, känns som en mycket större bil. i3, även i3s modellen känns instabil och vinglig i jämförelse med egolf vid motorvägskörning.taliz skrev: ↑24 dec 2023 10:55Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
Gillar Golf/e-Golf och kört många Golf-mil med stor glädje, men Mini Cooper S/SE slår de i körkänsla.
Håller dock, som du och andra i tråden, Golf/e-Golf högre i körkänsla (men sämre elektrisk drivlina) än i3/i3S .
Nya Mini har dom fixat det i, men den kostar ju som en Model 3...
Är vår tredjebil i familjen, och den ersätter inte på något sett min M3 LR med 82 kWh, som är den bil som jag själv normalt kör på mina tjänsteresor eller privata långresor (när inte hela familjen skall med, för då tar vi vår BMW 5-serie kombi).
Tycker det fungerar helt perfekt för en liten stadsbil, och fungerar enstaka gånger att köra lite längre med. Har faktiskt kört ända till Norge med Minin när min Tesla var på verkstad i våras, och fungerade faktiskt bättre än vad jag väntat.
Men där Minin, och liknande andra små elbilar, är grymma är som vardagsbil, vardagspendling och stadsbil. Är helt perfekt där, och grymt kul!
Har inte testkört nya Minin, men basversionen ligger på ungefär samma pris som den gamla. Kanske höjt något pga. inflation/dålig-SEK, men är fortsatt en av allra billigaste elbilarna på marknaden.
Startar på ca 385 i listpris (troligen prutbart i butik) om jag minns rätt.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?
Intressant, allt vad jag läst visar att egolf degraderar mindre än många bilar. Mindre än 10% degradering per 10k mil och 3 år verkar vara snitt. Har du statistik är jag intresserad.taliz skrev: ↑24 dec 2023 10:55Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?
Ptjah, den här verkar tex ha 31% degradering:PapaD skrev: ↑25 dec 2023 16:53Intressant, allt vad jag läst visar att egolf degraderar mindre än många bilar. Mindre än 10% degradering per 10k mil och 3 år verkar vara snitt. Har du statistik är jag intresserad.taliz skrev: ↑24 dec 2023 10:55Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?
Å andra sidan så är det väl just riktigt varma ställen som Kalifornien som ger värst degradering av luftkylda batterier. Det drabbade ju även Leaf. Är ju inte riktigt samma klimat här uppe i Norden.taliz skrev: ↑25 dec 2023 18:38Ptjah, den här verkar tex ha 31% degradering [...PapaD skrev: ↑25 dec 2023 16:53Intressant, allt vad jag läst visar att egolf degraderar mindre än många bilar. Mindre än 10% degradering per 10k mil och 3 år verkar vara snitt. Har du statistik är jag intresserad.taliz skrev: ↑24 dec 2023 10:55Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?
Den där är från Colorado AFAIK, är väl liknande klimat som här.SwedishAdvocate skrev: ↑25 dec 2023 18:57Å andra sidan så är det väl just riktigt varma ställen som Kalifornien som ger värst degradering av luftkylda batterier. Det drabbade ju även Leaf. Är ju inte riktigt samma klimat här upp i Norden.taliz skrev: ↑25 dec 2023 18:38Ptjah, den här verkar tex ha 31% degradering [...PapaD skrev: ↑25 dec 2023 16:53Intressant, allt vad jag läst visar att egolf degraderar mindre än många bilar. Mindre än 10% degradering per 10k mil och 3 år verkar vara snitt. Har du statistik är jag intresserad.taliz skrev: ↑24 dec 2023 10:55Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?
Skulle dock satsa på 36kWh med active display
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?
Björn Nyland:
BMW i3 is better than VW e-Golf or Nissan Leaf for 500 km trips. No rapid-gate for BMW with BTMS.
BMW i3 is better than VW e-Golf or Nissan Leaf for 500 km trips. No rapid-gate for BMW with BTMS.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?
Uppdatering av Björn med ett omtest av e-Golf som gick lite bättre, men tyvärr fortfarande rapidchargegate (och fördel BMW):
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik