Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pingu
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 feb 2022 16:39

Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av Pingu »

Hej,
För att gå direkt på frågan. Ni som har eller har haft en e-Golf: är ni nöjda med bilen? Något särskilt som ni gillar/ogillar? Alla åsikter uppskattas. Det är framförallt den senare modellen med det stora batteriet som jag tänker på.

För att vara mer specifik.
1. Någon dyr service man ska vara uppmärksam på?
2. Någon särskild detalj som ofta krånglar?
3. Fortsätter VW att uppdatera appen efter att bilen slutat tillverkas? (Jag antar att det finns en app...)
4. Kan jag se direkt i bilen om batteriet har tappat kapacitet?
5. Vad är verklig räckvidd med det stora batteriet? Det anges cirka 22mil men vad kan man förvänta sig på en (skånsk) vinter om man vill ha behaglig kupetemperatur (landsvägskörning mestadels)?

Bakgrunden är att vi planerar att byta en av hushållets bilar, som nu är en Golf (inte elbil). Den kommer primärt att användas för jobbpendling, ca 5 mil till jobbet. Så vi behöver 10mil i batteriet, och med ”lite” säkerhetsmarginal så vill vi nog ha 15mil i batteriet för att vara nöjda. Det kan bli lite omvägar ibland och vill inte hamna i en situation att sådant måste planeras i förväg. Man ska kunna vara lite spontan också. Våra ”andra” bil är en Tesla M3, som vi köpte i höstas, och nu så är vi trygga i hushållet att vi klarar alla långresor med den så att ha två el-bilar känns rätt. Sambon, som kommer att använda den nya bilen mest, är nöjd med golfen hon kör nu så därför har vi fått upp ögonen för en begagnad e-golf. Det dyker upp e-Golf med jämna mellanrum, och de är oftast inom vår budget för ett bilbyte.

Tack på förhand
P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av mati »

E-Golfen är bästa bilen jag någonsin haft. Den fyller 4 år nu i dagarna, har gått 8500 mil och varit helt krångelfri. Jag bytte torkarblad för andra gången förra veckan. Det var allt. Jag kan alltså inte säga vad det är som krånglar mest. Ingenting skulle jag säga. Vi använder den till allt. E-Golfen har alltid varit vårt första val när vi ska åka nånstans, förutsatt att det inte är alltför långt bort. Men det har faktiskt hänt att vi har tagit Golfen fast det innebar att vi fick snabbladda på vägen. Även om den andra elbilen hade klarat sträckan på en laddning.
Vi vågar faktiskt inte byta bort den, för det är extremt osannolikt att vi kommer få en lika bra bil igen.
Appen är egentligen rätt okej. Lite långsam, men den gör allt den ska, ganska snygg också.
Servicen är inte särskilt dyr. 2400kr betalade vi tror jag. Det var bara arbetstid, material gick inte åt. Nån bricka för 60 öre eller nåt. :)
Räckvidden ligger i snitt runt 20 mil i landsvägsfart. 18 mil på vintern, 22 på sommarn. E-Golfen är en snål jävel. Det går att komma ner i 1 kWh/mil när temperaturen ligger runt 20 grader och man håller sig till 70-vägar.
Men realistiskt är 1,5kWh/mil i årsmedel.

Fördelar:
- Lättkörd och lagom stor
- ganska pigg
- riktigt låg förbrukning.
- tyst kupé
- många valmöjligheter för regenerering
- inställningsbar laddström för AC (ID3 har inte längre den möjligheten)
- hög kvalitetskänsla
- helt krångelfri, åtminstone för vår del
- ganska välutrustad, även om man inte har en massa extrautrustning (som vi då)
- perfekt pendlarbil, men funkar även för något längre sträckor.
- ingen märkbar batteridegradering efter 4år
- det är en Golf. Man har alltså inga problem att få tag på reservdelar, om det nu skulle bli aktuellt.

Nackdelar:
- ganska dyr som begagnad tycker jag
- långsam snabbladdning, ca 45 kW max, men den håller laddhastigheten nästan hela vägen
- bara 2-fas AC laddning, alltså inte trefas. Men det funkar faktiskt bra ändå.
- framhjulsdriven, spinner gärna loss när man inte ser sig för.
- ingen dragkrok

Jag skulle utan tvekan köpa den igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av Leo »

Håller med Mati i princip allt förutom erfarenheten av räckvidd.

Har haft 4st e-Golf. Alla problemfria.

Bor i Stockholm och med min typ av körning låg den med stora batteriet på mellan 14-25mil i räckvidd skulle jag säga.

Så det är en riktigt bra bil för det användningsområdet.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av thnis »

Håller med både Mati och Leo. Saknar våran e-Golf. Riktigt bra bil! Den mest felfria bil vi haft.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Håller med Mati i princip allt förutom erfarenheten av räckvidd.

Har haft 4st e-Golf. Alla problemfria.

Bor i Stockholm och med min typ av körning låg den med stora batteriet på mellan 14-25mil i räckvidd skulle jag säga.
Jag ser inget motsägelsefullt i det du och jag säger om räckvidden. Min räckvidd ligger ju inom intervallet som du beskriver. Vi kör alltid ungefär samma sträckor, landsväg mellan 70 och 100km/tim. Nästan aldrig motorväg och ingen stadstrafik heller i stort sett.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av Tellus »

Håller också med, gillade vår e-golf 36KWh
Konstigt att id3 blev så mycket sämre på många punkter.
Det jag inte gillade var instängda kupén (van med model 3)
Bilen har tvåfasladdning, som är ovanligt.

Vi hade en med skinnstolar som var mycket bekväma. De vanliga stolarna ser tråkiga ut men vet ej annars hur dom är.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2335
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av mans71 »

Håller med övriga. Haft en en eGolf 7000 mil (första generationen) och det är en riktigt grym bil som jag saknar. Sitter faktiskt ibland och kollar på blocket och funderar på om man skulle byta till en sån igen.

- Radio-/stereo-klump lägger av. Vanligt fel tydligen på många VW med liknande årsmodeller. Vi skickade våran för renovering i Polen för dryga 5 papp istället för 12 hos VW
- Ibland otillräcklig räckvidd (på en av 100 resor i vårt fall) = vi har Tesla för att kunna göra 1% av resorna - helt vrickat när man tänker på det…
- Appen är ett skämt - ett dåligt dessutom eftersom man måste betala för den årligen
+ Massproducerad = billiga reservdelar
+ Kvalitet (fast den rostar redan efter några få år - VW…)
+ Rolig att köra
+ Älskar man kan frikoppla och rulla, och att det är så enkel att växla mellan regen/frirull
+ skulle kunna hålla på länge… Nu som beg så är det obegripligt att folk gråter på bensinupproret 2.0 när man kan köpa en eGolf för ett så överkomligt pris
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av Leo »

mati skrev:
Leo skrev:
Håller med Mati i princip allt förutom erfarenheten av räckvidd.

Har haft 4st e-Golf. Alla problemfria.

Bor i Stockholm och med min typ av körning låg den med stora batteriet på mellan 14-25mil i räckvidd skulle jag säga.
Jag ser inget motsägelsefullt i det du och jag säger om räckvidden. Min räckvidd ligger ju inom intervallet som du beskriver. Vi kör alltid ungefär samma sträckor, landsväg mellan 70 och 100km/tim. Nästan aldrig motorväg och ingen stadstrafik heller i stort sett.
Hag skrev nog lite otydligt. Ville mest få fram att jag upplevde variationen i räckvidd som betydligt större OCH det beror säkert på mer varierat körmönster för mig. Jag tycker din beskrivning av e-Golf var klockren.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av PapaD »

Det är en kandidat för mig om tre-fyra år närLeafen skall bytas om jag hittar en lågmilare. Det är ingen långfärdsbil, och snabbladdar enligt Dala inte över 35 kW för att hantera frånvaron av batteritempreglering. Duger ju för vad jag ska ha den till.
Edit :
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/art ... gen-e-Golf
Det är ju litet högre ändå, nära 40 kW. Riktigt bra ju.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Det är en kandidat för mig om tre-fyra år närLeafen skall bytas om jag hittar en lågmilare. Det är ingen långfärdsbil, och snabbladdar enligt Dala inte över 35 kW för att hantera frånvaron av batteritempreglering. Duger ju för vad jag ska ha den till.
Edit :
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/art ... gen-e-Golf
Det är ju litet högre ändå, nära 40 kW. Riktigt bra ju.
Ja, det är också min erfarenhet. Den ligger runt 40kW, upp till 45 till och med. Men skulle man köra riktigt långt och snabbladdar flera gånger i rad så sjunker nog laddhastigheten eftersom batteriet saknar aktiv kylning. Men jag har aldrig råkat ut för det. Inte vad jag har märkt i alla fall.
Vanligtvis så brukar en laddning till 90% ta ungefär 45 minuter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pingu
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 feb 2022 16:39

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av Pingu »

Hej allihopa,

Tack för att ni har delat med er av er erfarenhet.

Vi testade en e-golf idag och var helnöjda. Riktig ”golf-känsla” i bilen och tillräckligt pigg motor för våra behov. Så nu ska vi bara ta ett beslut…

mvh
P
SwedishAdvocate
Inlägg: 5538
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mans71 skrev:
.../
+ Kvalitet (fast den rostar redan efter några få år - VW…) /...
Har dålig koll på rostproblematiken på Golf Mk VII...

Men är man orolig för rost på en e-Golf så känns väl spontant en beg. BMW i3 som ett alternativ. Ryms inte en sån inom samma budget som en beg. e-Golf? Den kanske t.o.m har bättre räckvidd - särskilt i högre hastigheter (?)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
mans71 skrev:
.../
+ Kvalitet (fast den rostar redan efter några få år - VW…) /...
Har dålig koll på rostproblematiken på Golf Mk VII...

Men är man orolig för rost på en e-Golf så känns väl spontant en beg. BMW i3 som ett alternativ. Ryms inte en sån inom samma budget som en beg. e-Golf? Den kanske t.o.m har bättre räckvidd - särskilt i högre hastigheter (?)
Har aldrig hört nånting om rost på Golf 7. Men det kan ju vara så, ingen aning. Fast i så fall skulle jag hellre satsa på en Ioniq Mk1. Samma eller bättre räckvidd än en e-Golf, betydligt bättre snabbladdning, snål så in i bänken, relativt stor bil, hög kvalitet.
Vi valde visserligen bort Ioniq till förmån för e-Golf. Men det var en ren känslosak, sambon gillade inte Ioniq. Iofs var det rätt beslut med tanke på hur nöjda vi är med e-Golfen. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av martinot »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
mans71 skrev:
.../
+ Kvalitet (fast den rostar redan efter några få år - VW…) /...
Har dålig koll på rostproblematiken på Golf Mk VII...

Men är man orolig för rost på en e-Golf så känns väl spontant en beg. BMW i3 som ett alternativ. Ryms inte en sån inom samma budget som en beg. e-Golf? Den kanske t.o.m har bättre räckvidd - särskilt i högre hastigheter (?)
Har aldrig hört nånting om rost på Golf 7. Men det kan ju vara så, ingen aning. Fast i så fall skulle jag hellre satsa på en Ioniq Mk1. Samma eller bättre räckvidd än en e-Golf, betydligt bättre snabbladdning, snål så in i bänken, relativt stor bil, hög kvalitet.
Vi valde visserligen bort Ioniq till förmån för e-Golf. Men det var en ren känslosak, sambon gillade inte Ioniq. Iofs var det rätt beslut med tanke på hur nöjda vi är med e-Golfen. :)
Den verkar vara en höjdarbil! :)

Idag så verkar dock din sambo att acceptera Hyundai som varumärke, så hade ni tagit beslutet i dag så kanske det hade blivit annorlunda?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Idag så verkar dock din sambo att acceptera Hyundai som varumärke, så hade ni tagit beslutet i dag så kanske det hade blivit annorlunda?
Det är möjligt. Men gammel-Ioniq har faktiskt en nackdel som jag inte heller var så nöjd med, och det är enfas-laddningen. Det var därför jag i slutändan var ganska lättövertygad, och det blev en e-Golf istället. Prisskillnaden var ganska liten, det var alltså ingen större uppoffring. Och även jag gillade faktiskt e-Golfen mer än Ioniq. Den kändes mer bekant, inga konstigheter. Det är trots allt en Golf.
Vi var lite kort inne på en i3 också. Men det kom inte ens till en provkörning. Den var för det första alldeles för dyr, och det fanns dessutom ingen BMW-handlare i närheten som hade en i3 att provköra. De var helt ointresserade. Det var således ett enkelt beslut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av Skyltspurtaren »

En fördel till för eGolf:en jämfört med i3 och även ID.3 är att golfen kan ha takräcke.

Kan dock meddela att med skidbox och dubbdäck så vill man ladda typ var 10:e mil på långresa :-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Idag så verkar dock din sambo att acceptera Hyundai som varumärke, så hade ni tagit beslutet i dag så kanske det hade blivit annorlunda?
Det är möjligt. Men gammel-Ioniq har faktiskt en nackdel som jag inte heller var så nöjd med, och det är enfas-laddningen. Det var därför jag i slutändan var ganska lättövertygad, och det blev en e-Golf istället. Prisskillnaden var ganska liten, det var alltså ingen större uppoffring. Och även jag gillade faktiskt e-Golfen mer än Ioniq. Den kändes mer bekant, inga konstigheter. Det är trots allt en Golf.
Vi var lite kort inne på en i3 också. Men det kom inte ens till en provkörning. Den var för det första alldeles för dyr, och det fanns dessutom ingen BMW-handlare i närheten som hade en i3 att provköra. De var helt ointresserade. Det var således ett enkelt beslut.
Jag tycker Golf är jättetrevliga bilar att köra, och kört många genom tiderna (även om tyvärr inte någon eldriven). Har full förståelse för att ni bägge gillar bilen. Känns som en väldigt trevlig elbil om man främst skall använda den i vardagen, och har en annan bil (fossil eller el) för längre resor. Blir ju riktigt ekonomiskt och bra med en elversion som man kan använda till 90% för allt. Känns som ni verkligen gjorde ett klockrent köp där!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Känns som ni verkligen gjorde ett klockrent köp där!
Ja, som jag skrev i början av tråden. E-Golfens nackdel är att den är helt enkelt för bra. Vi är tvungna att behålla den i all evighet eftersom det inte finns någon bil som skulle kunna ersätta den. Jag får nog betala förmånsskatt för den tills den faller i bitar, typ. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av MWall »

mati skrev:
martinot skrev:
Känns som ni verkligen gjorde ett klockrent köp där!
Ja, som jag skrev i början av tråden. E-Golfens nackdel är att den är helt enkelt för bra. Vi är tvungna att behålla den i all evighet eftersom det inte finns någon bil som skulle kunna ersätta den. Jag får nog betala förmånsskatt för den tills den faller i bitar, typ. :lol:

Till sist blir det ju mer förmånligt att köpa ut den. Jag köpte ut min i3 för snart 1,5 år sen. Har inte tappat många kronor i värde på den tiden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av mati »

MWall skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Känns som ni verkligen gjorde ett klockrent köp där!
Ja, som jag skrev i början av tråden. E-Golfens nackdel är att den är helt enkelt för bra. Vi är tvungna att behålla den i all evighet eftersom det inte finns någon bil som skulle kunna ersätta den. Jag får nog betala förmånsskatt för den tills den faller i bitar, typ. :lol:

Till sist blir det ju mer förmånligt att köpa ut den. Jag köpte ut min i3 för snart 1,5 år sen. Har inte tappat många kronor i värde på den tiden.
Ja, jo. När jag frågade för ett år sedan hur min bilhandlare skulle värdera bilen så sa han att han inte kan gå lägre än 200k för att det fortfarande skulle kunna anses som marknadsmässigt. När jag tittar på blocket idag så går jämförbara e-Golfar för nånting runt 220k eller rentav mer. Den har med andra ord i princip inte tappat nånting på ett år. Jag skulle alltså troligen fortfarande behöva hosta upp 200k för att köpa ut den privat. Det är orealistiskt eftersom jag i så fall måste låna mer eller mindre hela beloppet. Räntan skulle naturligtvis bli rätt hög också. Förmånsvärdet däremot är ganska lågt. Och jag betalar hellre förmånskatt än att jag lånar närmare 200k för en 4 år gammal bil. Men visst är det ett dilemma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av martinot »

Hur bra står sig batteriet på en sex år gammal e-Golf i verkligheten? Hur stor och illa har degraderingen varit?

Riktigt bra visar det sig! :)

Björn Nyland testar:

VW e-Golf 24 kWh degradation test after 6 years/48k km

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av Tellus »

En Leaf hade haft ca 20% kapcitetsförlust jämförelsevis.
Denna e-golf 6% om utgångsvärdet 20kWh stämmer.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av PapaD »

Tellus skrev:
En Leaf hade haft ca 20% kapcitetsförlust jämförelsevis.
Denna e-golf 6% om utgångsvärdet 20kWh stämmer.
Inte min, och den har gått mer än dubbelt så långt.
2016 års modell, gått snart 11 tusen mil, degradering drygt 9%
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av Tellus »

PapaD skrev:
Tellus skrev:
En Leaf hade haft ca 20% kapcitetsförlust jämförelsevis.
Denna e-golf 6% om utgångsvärdet 20kWh stämmer.
Inte min, och den har gått mer än dubbelt så långt.
2016 års modell, gått snart 11 tusen mil, degradering drygt 9%
Finns undantag åt båda håll.
Finns ingen annan elbil som har så snabb kapacitetsförlust som Leaf. Man bör räkna med i snitt 3% per år trots vårt kalla klimat.
Dessutom gömmer Nissan degraderingen mera i nyare programvara, för att minska ner batteribyten på garantin

E-golf har inte heller batterikylning men har mycket högre livslängd på cellerna.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Inlägg av MWall »

Köp en BMW i3. Har nästan noll degradering trots att den fyller 6 år i sommar. 94Ah-batteriet. Dock bara 6400 mil..
Skriv svar