När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga priser?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga priser?

Inlägg av TobbeTesla »

När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga priser tror ni? Dvs att det börjar komma ut en större mängd bilar på marknaden? Med ett hyfsat värdetapp till säg runt 5-600.000? Dröjer det tills modellen är närmare 3 år gammal och en massa leasingavtal går ut? Någon som har koll på hur det såg ut för Model 3, hur lång tid det tog tills de började dyka upp till lite rimliga begagnatpriser?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Dexter86 »

TobbeTesla skrev:
När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga priser tror ni? Dvs att det börjar komma ut en större mängd bilar på marknaden? Med ett hyfsat värdetapp till säg runt 5-600.000? Dröjer det tills modellen är närmare 3 år gammal och en massa leasingavtal går ut? Någon som har koll på hur det såg ut för Model 3, hur lång tid det tog tills de började dyka upp till lite rimliga begagnatpriser?
Finns det rimliga beg priser på Model 3 :o :lol:
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av BrooklynS »

TobbeTesla skrev:
När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga priser tror ni? Dvs att det börjar komma ut en större mängd bilar på marknaden? Med ett hyfsat värdetapp till säg runt 5-600.000? Dröjer det tills modellen är närmare 3 år gammal och en massa leasingavtal går ut? Någon som har koll på hur det såg ut för Model 3, hur lång tid det tog tills de började dyka upp till lite rimliga begagnatpriser?
Det har inte hänt ännu skulle jag säga. Efterfrågan är för stor på neg elbilar och konkurrenterna är ju inte riktigt ikapp vad gäller praktisk användning...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Tellus »

År 2025
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Xmag »

Det måste ju finnas något bättre att byta till också för de som skall sälja sin begagnade Y. Själv sitter jag på en Model S som är inne på femte året. Så bra bil som dessutom nu redan tappat det mesta av det stora värdetappet vilket ger låg månadskostnad. Att lägga 500 000 på lite mindre nya funktioner och lite större batteri känns inte motiverat.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av MWall »

TobbeTesla skrev:
När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga priser tror ni? Dvs att det börjar komma ut en större mängd bilar på marknaden? Med ett hyfsat värdetapp till säg runt 5-600.000? Dröjer det tills modellen är närmare 3 år gammal och en massa leasingavtal går ut? Någon som har koll på hur det såg ut för Model 3, hur lång tid det tog tills de började dyka upp till lite rimliga begagnatpriser?

Beställ en ny. Bästa alternativet med de galna priserna som är på begagnat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av LarsL »

TobbeTesla skrev:
Med ett hyfsat värdetapp till säg runt 5-600.000?
Du menar att du ska kunna köpa en för 5-600 kkr? För att de ska falla med 5-600 kkr lär ju ta tid.

Alltså bra begagnat priser som man traditionellt ser på bilar kommer inte på elbilar innan marknaden börjar bli mättad. Därför är min rekommendation att köpa ny elbil.
Användarvisningsbild
PAK
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2022 09:25

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av PAK »

Bevakar blocket rätt flitigt och visst ligger beg priser högt. Men jag tycker mest det är samma bilar som läggs upp gång på gång. Frågan är hur stor omsättning det är.

När det gäller beg model y så ju priserna helt galna. Men samma sak där. De blir inte av med bilarna? Är nog inte många som vill lägga 150k extra för att köpa begagnat mot att köpa en ny (visserligen någon månads väntan.
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Blipblop »

PAK skrev:
Bevakar blocket rätt flitigt och visst ligger beg priser högt. Men jag tycker mest det är samma bilar som läggs upp gång på gång. Frågan är hur stor omsättning det är.

När det gäller beg model y så ju priserna helt galna. Men samma sak där. De blir inte av med bilarna? Är nog inte många som vill lägga 150k extra för att köpa begagnat mot att köpa en ny (visserligen någon månads väntan.
Det är ju bara lycksökare som vill tjäna snabba pengar. Har dom tur är det någon överbetald jävel dom bara ska ha den, men du har rätt i att bilarna går runt runt på blocket. Sektbeteendet gör ju att priserna på just team är galna också. Innan man ens tänkte sälja bilen ber man 30 firmor om gratis värdering av sin bil och säljer ”kanske” om det blir tillräckligt bra, och man har en annan bil att ersätta med.

Priserna på Y kommer stå sig ett par år, men bevakar man blocket kan man göra bättre affärer… tyvärr gör ju varenda bilfirma det också…
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av TobbeTesla »

LarsL skrev:
TobbeTesla skrev:
Med ett hyfsat värdetapp till säg runt 5-600.000?
Du menar att du ska kunna köpa en för 5-600 kkr? För att de ska falla med 5-600 kkr lär ju ta tid.

Alltså bra begagnat priser som man traditionellt ser på bilar kommer inte på elbilar innan marknaden börjar bli mättad. Därför är min rekommendation att köpa ny elbil.
Självklart menar jag att köpa en för runt 5-600.000 inte att det ska ha sjunkit med 5-600.000, därför jag skrev sjunkit TILL 5-600.000.

Men om jag ändrar på frågan då, om ni skulle spekulera, vad tror ni man kommer kunna köpa en Model Y för när modellen är drygt 3 år gammal? Om den följer samma utveckling som Model 3 (som väl snart är 3 år sedan den släpptes?)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2424
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av NiklasTesla »

TobbeTesla skrev:
LarsL skrev:
TobbeTesla skrev:
Med ett hyfsat värdetapp till säg runt 5-600.000?
Du menar att du ska kunna köpa en för 5-600 kkr? För att de ska falla med 5-600 kkr lär ju ta tid.

Alltså bra begagnat priser som man traditionellt ser på bilar kommer inte på elbilar innan marknaden börjar bli mättad. Därför är min rekommendation att köpa ny elbil.
Självklart menar jag att köpa en för runt 5-600.000 inte att det ska ha sjunkit med 5-600.000, därför jag skrev sjunkit TILL 5-600.000.

Men om jag ändrar på frågan då, om ni skulle spekulera, vad tror ni man kommer kunna köpa en Model Y för när modellen är drygt 3 år gammal? Om den följer samma utveckling som Model 3 (som väl snart är 3 år sedan den släpptes?)
Du får nog vänta minst 2år till. Som tidigare har skrivit så lär Model Y hålla kanonbra andrahandsvärde så rekommenderar dig att köpa ny bil istället.

MVH
Användarvisningsbild
Simon93
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 feb 2022 22:08

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Simon93 »

Jag har precis köpt en model 3 som är 1 år gammal och som tappat 110k efter klimatbonus så tror nog Model y kommer va liknande, första året dem tappar mest, sen går det långsamt.
Användarvisningsbild
PAK
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2022 09:25

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av PAK »

Simon93 skrev:
Jag har precis köpt en model 3 som är 1 år gammal och som tappat 110k efter klimatbonus så tror nog Model y kommer va liknande, första året dem tappar mest, sen går det långsamt.
Menar du att du hittade en 2021 för 180k billigare än nypris? Låter som du gjort ett riktigt kap!!! Hur många mil?
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av ReNewAble »

Har svårt att tro att du kommer att hitta en begagnad Model Y under 600k de närmaste 3-4 åren. Miljöbonus kommer att försvinna vilket kommer hålla uppe priserna, de flesta tillverkare har långa leveranstider, material och komponentbrist i världen etc. Dessutom en försvagad kronkurs just nu.

Vi kommer nog att hålla i vår Model Y i 5 år. Därefter är det nog värt att byta p g a utvecklingen av bilar på marknaden.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av TobbeTesla »

Var nypris på Model 3 ungefär samma 2019 som nu?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Walker »

PAK skrev:
Simon93 skrev:
Jag har precis köpt en model 3 som är 1 år gammal och som tappat 110k efter klimatbonus så tror nog Model y kommer va liknande, första året dem tappar mest, sen går det långsamt.
Menar du att du hittade en 2021 för 180k billigare än nypris? Låter som du gjort ett riktigt kap!!! Hur många mil?
Ja, det låter mycket märkligt. Jag tappade bara 135k från nypris på min 2019 LR efter 2,5 år och 4600 mil. Då sålde jag till handlare. Det skulle betyda att Simon93 köpte sin 2 år nyare för betydligt mindre än jag sålde min för. Om det stämmer - grattis!!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2424
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av NiklasTesla »

TobbeTesla skrev:
Var nypris på Model 3 ungefär samma 2019 som nu?
Stämmer (LR AWD låg på 649tkr SEK vid lanseringen i årsskiftet 2018/2019 och första bilarna leverades i februari/mars 2019).

MVH
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av TobbeTesla »

NiklasTesla skrev:
TobbeTesla skrev:
Var nypris på Model 3 ungefär samma 2019 som nu?
Stämmer (LR AWD låg på 649tkr SEK vid lanseringen i årsskiftet 2018/2019 och första bilarna leverades i februari/mars 2019).

MVH
Ok. Går ju någon M3 2019 för nedåt 450.000 då och då med 5-6000 mil på mätaren. Räknar man bort klimatbonusen (var den 50.000 2019?) så har den ju tappat 25% på 3 år då.

Om en LR Model Y går på runt 760 nu efter klimatbonusen så bör den kosta runt 570.000 efter 3 år då.

Närmare än så kommer jag nog inte med svaren, tack för de för frågan relevanta svaren!

Får väl se hur väl det stämmer överens med verkligheten när det väl är dags att byta från Model S till Model Y som är planen.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Tellus »

Vår sr+ kostade 531 i grundpris 2019 minus bonus 60000kr, så dom har stått sig bra i pris.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av pejvic »

TobbeTesla skrev:
NiklasTesla skrev:
TobbeTesla skrev:
Var nypris på Model 3 ungefär samma 2019 som nu?
Stämmer (LR AWD låg på 649tkr SEK vid lanseringen i årsskiftet 2018/2019 och första bilarna leverades i februari/mars 2019).

MVH
Ok. Går ju någon M3 2019 för nedåt 450.000 då och då med 5-6000 mil på mätaren. Räknar man bort klimatbonusen (var den 50.000 2019?) så har den ju tappat 25% på 3 år då.

Om en LR Model Y går på runt 760 nu efter klimatbonusen så bör den kosta runt 570.000 efter 3 år då.

Närmare än så kommer jag nog inte med svaren, tack för de för frågan relevanta svaren!

Får väl se hur väl det stämmer överens med verkligheten när det väl är dags att byta från Model S till Model Y som är planen.
Nnnja en SVENSKSÅLD LR AWD har du nog ej sett för 450.000 ännu. Har sett en RWD men ingen svensksåld med de milen. Billigaste på blocket under 8000 mil är 487 men då är garantin slut om 50 mil typ.

Runt 500 går de faktiskt för. och om man då räknar med att den nyss kostade 619 och bonus var faktiskt 60.000 år 2019 (75.000 för företag) så blir värdetappet bara 10%. Räknar man med dagens pris så är det bara 15% tapp. Det är helt hysteriskt bra betalt, särskilt eftersom man kunde vänta att Y skulle sänka andrahandsvärdet lite på 3:an. Y kan mkt väl bli ännu mindre värdetapp, det finns inget facit här men sannolikt går priserna upp på bilar framöver vilket gör att jag är ganska säker på att det är ett kap att köpa en ny Tesla just nu med 70.000 i bonus.

Just bonusen sänks ju också nästa år till 50.000.

Alla råvarupriser och fraktpriser skenar nu så om inte dollarn fullkomligen RASAR så kommer bilpriserna garanterat att ÖKA.
Det är många som fått betalt när de kört omkring i elbilar på sistone. Gratis service, ingen skatt, garanti, och knappt någon milkostnad.

Det är faktiskt förvånande att vissa faktiskt aktivt väljer att köra omkring i deras gamla fossilbilar.
Folk har väl för höga löner helt enkelt.
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 10888
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev:
det finns inget facit här men sannolikt går priserna upp på bilar framöver vilket gör att jag är ganska säker på att det är ett kap att köpa en ny Tesla just nu med 70.000 i bonus.

Just bonusen sänks ju också nästa år till 50.000.

Alla råvarupriser och fraktpriser skenar nu så om inte dollarn fullkomligen RASAR så kommer bilpriserna garanterat att ÖKA.
Det kallas för inflation.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av ReNewAble »

Fredrik j skrev:
pejvic skrev:
det finns inget facit här men sannolikt går priserna upp på bilar framöver vilket gör att jag är ganska säker på att det är ett kap att köpa en ny Tesla just nu med 70.000 i bonus.

Just bonusen sänks ju också nästa år till 50.000.

Alla råvarupriser och fraktpriser skenar nu så om inte dollarn fullkomligen RASAR så kommer bilpriserna garanterat att ÖKA.
Det kallas för inflation.
Fast just nu är det inte normal inflation. Vi ser en kombinationseffekt av post-pandemi och Putin’s krigshets som drabbar en hel del varor och produkter. Vi har nog dessutom bara sett början på det.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Fredrik j
Inlägg: 10888
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Fredrik j »

ReNewAble skrev:
Fredrik j skrev:
pejvic skrev:
det finns inget facit här men sannolikt går priserna upp på bilar framöver vilket gör att jag är ganska säker på att det är ett kap att köpa en ny Tesla just nu med 70.000 i bonus.

Just bonusen sänks ju också nästa år till 50.000.

Alla råvarupriser och fraktpriser skenar nu så om inte dollarn fullkomligen RASAR så kommer bilpriserna garanterat att ÖKA.
Det kallas för inflation.
Fast just nu är det inte normal inflation. Vi ser en kombinationseffekt av post-pandemi och Putin’s krigshets som drabbar en hel del varor och produkter. Vi har nog dessutom bara sett början på det.
Om du med normal inflation menar en nivå som riksbankerna styr så har du helt rätt.
Inflation fungerar ju dock så att det inte spelar någon roll hur den uppstår. Den sprider sig när alla vill bli kompenserade.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av ReNewAble »

Fredrik j skrev:
ReNewAble skrev:
Fredrik j skrev:
pejvic skrev:
det finns inget facit här men sannolikt går priserna upp på bilar framöver vilket gör att jag är ganska säker på att det är ett kap att köpa en ny Tesla just nu med 70.000 i bonus.

Just bonusen sänks ju också nästa år till 50.000.

Alla råvarupriser och fraktpriser skenar nu så om inte dollarn fullkomligen RASAR så kommer bilpriserna garanterat att ÖKA.
Det kallas för inflation.
Fast just nu är det inte normal inflation. Vi ser en kombinationseffekt av post-pandemi och Putin’s krigshets som drabbar en hel del varor och produkter. Vi har nog dessutom bara sett början på det.
Om du med normal inflation menar en nivå som riksbankerna styr så har du helt rätt.
Inflation fungerar ju dock så att det inte spelar någon roll hur den uppstår. Den sprider sig när alla vill bli kompenserade.
Jo att effekten av prisökningar kallas inflation är nog alla medvetna om. Man just nu är det inte normal inflation så jag ser inte riktigt poängen med ditt inlägg om att det vi ser just nu är inflation.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Fredrik j
Inlägg: 10888
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Fredrik j »

Vi kan kalla den onormal inflation om det gör någon skillnad.
Skriv svar