Oftast inga parksensorer fram, fail or feature?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Broeken
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 22 jan 2021 10:07

Oftast inga parksensorer fram, fail or feature?

Inlägg av Broeken »

Oftast när jag parkerar ses ingen skymt av proximity sensors, men så ngn gång i veckan är de där. Tvättat bilen utan effekt. Svårt med Teslaservice då de ju funkar ibland, de avbokade. Problemet kom i vintras. Igår på Ica funkade det plötsligt, men idag på jobbet borta. Gör jag fel på ngt sätt? M3P tillverkad 201912. Borde skärmen visa ovanvyn direkt när man krypkör in, se bild. Man kan rulla fram/bak, inga sensorer fram dyker upp.
09F4BCDF-91A0-4395-B855-C1BDE2CEF170.jpeg
33F234CB-E8BD-4FEA-9B38-B11B6279758C.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Oftast inga parksensorer fram, fail or feature?

Inlägg av taliz »

Du har inte ppf eller nån foliering som täcker dom?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Oftast inga parksensorer fram, fail or feature?

Inlägg av tobias_rullar »

Jag har en M3P 2021 och har inga problem med sensorerna. I alla fall inget jag upptäckt. När jag hämtar / parkerar i garaget plingar det konstant och varnar att jag är nära föremål. Då har jag ändå PPF över sensorerna både fram och bak. Jag har mätt avstånd till föremål som det varnas för och avståndet stämmer väl med verkligheten. Jag har inte märkt av någon försämring med PPF, men så var jag noga med att se till att PPF:en "klistrat" fast ordentligt på själva sensorerna.

Vad jag förstått är det ultraljudssensorer. Har du någon is eller något annat som täcker sensorerna fram så ultraljudet inte fungerar som det är tänkt?
Gör det någon skillnad om det är kallt eller inte om sensorerna fungerar eller inte?

Kanske min bil har det lyxigt men hemma är bilen alltid parkerad i uppvärmt garage.
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Oftast inga parksensorer fram, fail or feature?

Inlägg av flaco »

Jag hade samma problem ett par veckor sedan (3LR) och bokade service. Sedan försvann problemet efter en mjukvaruuppdatering.
Kör med 2022.4.5.3.
PatrikS
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 dec 2018 18:30

Re: Oftast inga parksensorer fram, fail or feature?

Inlägg av PatrikS »

Jag kan tycka att det verkar konstigt att bilen inte går in i läget där du ser allt ovanifrån istället eftersom du kör i långsammare hastighet.
Prova att filma nästa gång mha en passagerare så du kan visa tydligare för tesla.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Oftast inga parksensorer fram, fail or feature?

Inlägg av Xeik »

PatrikS skrev:
Jag kan tycka att det verkar konstigt att bilen inte går in i läget där du ser allt ovanifrån istället eftersom du kör i långsammare hastighet.
Prova att filma nästa gång mha en passagerare så du kan visa tydligare för tesla.
Det läget går väl in just för att sensorerna ger utslag, iallafall i låg hastighet. Så om dom inte funkar så inget sådant läge.
Användarvisningsbild
Broeken
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 22 jan 2021 10:07

Re: Oftast inga parksensorer fram, fail or feature?

Inlägg av Broeken »

Jo bilen är folierad men det utfördes redan 2019 och problemet dök upp nu först i vinter. Förra vintern fungerade det helt ua trots smuts/snö osv. Ovanifrånläget inträder inte hur länge man än står stilla, eller kör lite fram/bak. Tesla säger att det inte ses ngt felmeddelande vid kontroll OTA. Upplevde det som att det kom efter mobilt framlyktsbyte pga fukt då ju fronten rivs. Hade varit enklare om sensorerna inte ibland, (någon gång i veckan) fungerade helt ua. Fel som är inkonstanta är ju luriga, risk att man får betala om nu Tesla inte hittar något fel vid kontroll och de råkar fungera just då. Lagen om alltings jävlighet talar ju starkt för ett sådant scenario, samt förstås att de inte fungerar direkt därpå så att man är tillbaka på ruta ett men med en räkning i näven.
Fredrik j
Inlägg: 10948
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Oftast inga parksensorer fram, fail or feature?

Inlägg av Fredrik j »

Broeken skrev:
Jo bilen är folierad men det utfördes redan 2019 och problemet dök upp nu först i vinter. Förra vintern fungerade det helt ua trots smuts/snö osv. Ovanifrånläget inträder inte hur länge man än står stilla, eller kör lite fram/bak. Tesla säger att det inte ses ngt felmeddelande vid kontroll OTA. Upplevde det som att det kom efter mobilt framlyktsbyte pga fukt då ju fronten rivs. Hade varit enklare om sensorerna inte ibland, (någon gång i veckan) fungerade helt ua. Fel som är inkonstanta är ju luriga, risk att man får betala om nu Tesla inte hittar något fel vid kontroll och de råkar fungera just då. Lagen om alltings jävlighet talar ju starkt för ett sådant scenario, samt förstås att de inte fungerar direkt därpå så att man är tillbaka på ruta ett men med en räkning i näven.
Det beror väl på hur du anmäler felet?
Om du rapporterar det som intermittent funktion så kan du ju inte behöva betala bara för att dom inte lyckas diagnostisera problemet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Oftast inga parksensorer fram, fail or feature?

Inlägg av taliz »

Filma med mobilen när det inträffar och visa när du lämnar in bilen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Oftast inga parksensorer fram, fail or feature?

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Filma med mobilen när det inträffar och visa när du lämnar in bilen?
Det spelar ingen roll, Tesla byter inget som fungerar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Oftast inga parksensorer fram, fail or feature?

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
taliz skrev:
Filma med mobilen när det inträffar och visa när du lämnar in bilen?
Det spelar ingen roll, Tesla byter inget som fungerar.
Varför skulle dom byta något som fungerar menar du?
Om du har det på film så kan jag inte se hur de ska debitera för det iaf.

Jag tänker att folien kanske blivit för smutsig/fått stenskott eller ngt annat som gör att det numera är lite random.
Med tanke på att den just är folierad så kanske de helt enkelt säger ”ta bort folien och prova igen….”
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Oftast inga parksensorer fram, fail or feature?

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Filma med mobilen när det inträffar och visa när du lämnar in bilen?
Det spelar ingen roll, Tesla byter inget som fungerar.
Varför skulle dom byta något som fungerar menar du?
Om du har det på film så kan jag inte se hur de ska debitera för det iaf.

Jag tänker att folien kanske blivit för smutsig/fått stenskott eller ngt annat som gör att det numera är lite random.
Med tanke på att den just är folierad så kanske de helt enkelt säger ”ta bort folien och prova igen….”
Jag hade en film på att det inte gick att öppna laddluckan, men på SC funkade den och därför byttes den inte.
Samma med modemet första gången, men andra gången kunde de se på loggarna att bilen tappat nätet flera gånger och modemet byttes.

Det kan ha kommit in luft eller vatten mellan folie och sensor kanske?

Jag fick styrdonet till sensorerna bytt, men då funkade ingen sensor.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Oftast inga parksensorer fram, fail or feature?

Inlägg av kenjon »

Precis, jag har problem med mobilladdaren i min Y, och de vill inte byta då de inte hittar något fel :o
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Broeken
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 22 jan 2021 10:07

Re: Oftast inga parksensorer fram, fail or feature?

Inlägg av Broeken »

Tänkte att folieringen kanske släppt lokalt och bildat luftfickor eller något, gnuggade fronten med en putsduk på lunchen, ingen effekt. Men då jag drog hem ett par timmar senare fungerade allt ua plötsligt. Allt väl?, nej för väl hemma fungerade det inte, nära att jag demolerade brevlådan. Bara de fram är borta, bak funkar. Fick dessutom samtidigt felet "e-Call systemet behöver servas, boka service". Förstår det som att detta inte är normalt, bokat service.
Användarvisningsbild
Broeken
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 22 jan 2021 10:07

Re: Oftast inga parksensorer fram, fail or feature?

Inlägg av Broeken »

Har ju bilder men kan filma också. Tänkte på det där med luftfickor/vatten så gnuggat fronten med putsduk, ingen effekt. Däremot fungerade det spontant helt ua när jag lämnade jobbet igår, men inte när jag kom hem. Dessutom dök e-Call SOS systemfel med uppmaning till servicebokning upp, så får se vad de säger vid inlämning om 2v. Har "reseal front upper ball joints" och "inspect x950 and x952 damaged electrical circuits" på vänt dessutom.
Skriv svar