Hur inkludera CCS-stationer i navin?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Hur inkludera CCS-stationer i navin?

Inlägg av Kilowatt »

Jag åker relativt ofta sträckan Stockholm-Göteborg. Laddstationen i Mariestad är lite av en favorit, men den kräver CCS - och som tur är har jag min adpater för detta. MEN - navigatorn räknar inte med denna station i min ruttplanering eftersom den utgår från att jag inte har stöd för CCS i bilen. Det är väl iofs kanske bra om man mot förmodan skulle slarva bort sin adapter.

Frågan är - kan man tvinga en bil utan fast CCS att inkludera såna superchargers i ruttplaneringen? Har inte hittat något reglage för detta...
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Hur inkludera CCS-stationer i navin?

Inlägg av Frisk »

Det ska ingå i konverteringen till CCS, teknikern aktiverar uppdatering i samband med "ombyggnaden" men ibland kan den tydligen fallera (och ibland kan säkert teknikern glömma också)
Ring Tesla eller skapa ett ärende så de inkluderar det.
Undrar om jag också har "problem" med den. Var i Mariestad i julas, kom fram med 10-15% batteri och fick varningen på vägen att det var låg laddning och det kanske inte skulle räcka då det saknades känd laddare i närheten, då bara några km från Mariestad SuC.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur inkludera CCS-stationer i navin?

Inlägg av OfarligTesla »

Ruttplaneraren tar inte hänsyn till andra laddare när man navigerar från A till B, däremot finns en del laddare inlagda som laddare så då kan man själv lägga till de som destination eller delmål och då skall den vad jag vet förstå att du laddar där. Även med CCS så navigerar inte min 3a till laddare som har CCS automatiskt.

EDIT: Missförstod frågan, trodde det gällde icke SUC. Men med SuC så tog den hänsyn till CCS laddare även i den S jag hade med CCS-uppgraderingen.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Hur inkludera CCS-stationer i navin?

Inlägg av Frisk »

Min bil tar med Mariestad i navigatorn och adderar en gul ruta "CCS-adapter för Supercharge krävs på rutten"
Var tvungen att kolla.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1060
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Hur inkludera CCS-stationer i navin?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Inte direkt relatelat till frågan, men går det snabbare att åka på den sidan sjön än att åka E4:an mellan Stockholm och Göteborg? Åkte den en gång, men tyckte den var lite seg med många hastighetsbegränsningar och enfilig väg.

Beror så klart på vart man åker ifrån och ska till :)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Hur inkludera CCS-stationer i navin?

Inlägg av chox »

Är du säker på att bilen är uppgraderad till ccs? Har du testat att det fungerar att ladda vid en ccs-laddare med din adapter?
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Hur inkludera CCS-stationer i navin?

Inlägg av Bod »

Frisk skrev:
Min bil tar med Mariestad i navigatorn och adderar en gul ruta "CCS-adapter för Supercharge krävs på rutten"
Var tvungen att kolla.
Samma här. Laddade i Mariestad i somras och fick upp just den infon. Bilen från 2014, konverterad 2018 tror jag.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Hur inkludera CCS-stationer i navin?

Inlägg av Kilowatt »

Tack för svaren. Några kommentarer:

Bilen var en av de första med CCS inkluderat och adapter medföljde den som ny. Har framgångsrikt laddat många gånger i bla Mariestad.

Meddelandet ”CCS-adapter krävs” kommer bara upp om jag lägger till laddstoppet som destination manuellt. Men jag får aldrig navin att överväga ett stopp i Mariestad ens om det är det enda alternativet inom range.

Ang resvägen - jag bor norrväst om Stockholm och det är nästan alltid bättre (kortare och snabbare) att åka Norrvägen till Göteborg.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Hur inkludera CCS-stationer i navin?

Inlägg av Kilowatt »

Frisk skrev:
Det ska ingå i konverteringen till CCS, teknikern aktiverar uppdatering i samband med "ombyggnaden" men ibland kan den tydligen fallera (och ibland kan säkert teknikern glömma också)
Ring Tesla eller skapa ett ärende så de inkluderar det.
Undrar om jag också har "problem" med den. Var i Mariestad i julas, kom fram med 10-15% batteri och fick varningen på vägen att det var låg laddning och det kanske inte skulle räcka då det saknades känd laddare i närheten, då bara några km från Mariestad SuC.
Exakt så. Jag ska förbi Tesla imorgon och ska be dem kolla att den är aktiverad på rätt sätt för CCS.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Skriv svar