För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av martinot »

wannabee skrev:
martinot skrev:
Våra städer har problem med för höga halter av kvävedioxid och andra utsläpp från förbränningsmotorer. Därför funderar politikerna nu på att dubblera trängselavgiften. Göteborg blir troligen först ut.

https://sverigesradio.se/artikel/trangs ... -for-dalig
Behöver elbilar betala någon sådan?
De kan ju möjligen bidra till trängseln, så att ice bilar fördröjs och därmed släpper ut mer avgaser, men de släpper ju inte själva ut några avgaser.
Jo, det är full avgift. Märkligt nog.

Även om elbilar bidrar lika mycket till trängseln, så tänker jag mig att det är ändå en fördel om tex. 50% är elbilar i city än 100% fossilbilar. Så om luftkvaliteten verkligen är så här viktig, vilket jag håller med om och tycker att den är (men är mer osäker på politikernas äkta motiv), så borde det ju iaf. vara en reduktion av avgifterna för bilar som inte släpper ut de oönskade avgaserna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pp3
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 15 mar 2021 10:37

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av pp3 »

att inte glömma vägpartiklar skapade av dubbdäck och däck i överlag antar jag utöver avgaser. finns alltid ngt att peka på.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av Gargamel »

Undrar varför man tar ut skatten på vägen UT ur stockholm om det skulle bli mindre trängels inne i stan?
Och råkar man köra lite fel och passerar flera tullar inom ett par minuter, så får du betala för varje passage i stockholm..



bylund skrev:
chaffis75 skrev:
Göteborg skulle kanske först bygga en väg som passerar Göteborg utanför. Varför ska man betala trängels avgift i Göteborg om man ska till Oslo från Skåne? Alternativa vägar blir välsigt mycket längre.
Det måste man inte göra. Man kan åka annat än bil, eller köra bil på tider då trängselskatt inte tas ut (då det är lägre trängsel!). Om det nu är några tior i trängselskatt som är det som bräcker budgeten för en sådan resa.

Poängen är ju inte att få folk att köra andra vägar.
I göteborg, om du bor på "fel" sida av staden och ska till t.ex. Olso så måste du passera en tull, såvidare du inte vill ta flera mil omväg, vill jag minnas.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av bylund »

Gargamel skrev:
Undrar varför man tar ut skatten på vägen UT ur stockholm om det skulle bli mindre trängels inne i stan?
Och råkar man köra lite fel och passerar flera tullar inom ett par minuter, så får du betala för varje passage i stockholm..



bylund skrev:
chaffis75 skrev:
Göteborg skulle kanske först bygga en väg som passerar Göteborg utanför. Varför ska man betala trängels avgift i Göteborg om man ska till Oslo från Skåne? Alternativa vägar blir välsigt mycket längre.
Det måste man inte göra. Man kan åka annat än bil, eller köra bil på tider då trängselskatt inte tas ut (då det är lägre trängsel!). Om det nu är några tior i trängselskatt som är det som bräcker budgeten för en sådan resa.

Poängen är ju inte att få folk att köra andra vägar.
I göteborg, om du bor på "fel" sida av staden och ska till t.ex. Olso så måste du passera en tull, såvidare du inte vill ta flera mil omväg, vill jag minnas.
Om bilen står kvar i garaget blir det mindre trängsel. Men det är ju rätt märkligt att man kan köra omkring inne i stan utan att betala. Så är det inte i London, där betalar man även om man aldrig lämnar zonen.

Även i Stockholm kostar det att köra mellan norr och söder på de tider då trängselskatt tas ut. Jag förstår inte varför folk tycker att det måste finnas en alternativ gratis väg. Poängen är att få folk att köra andra tider eller inte köra alls.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av Fredrik j »

Har trängselskatten haft någon bestående effekt på trafiken i Göteborg?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av Gargamel »

Fredrik j skrev:
Har trängselskatten haft någon bestående effekt på trafiken i Göteborg?
Troligen inte.


När den skatten kom till stockholm, så var det färre bilar första veckan, sedan tillbaka till normala trafiken.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av mikebike »

Gargamel skrev:
Fredrik j skrev:
Har trängselskatten haft någon bestående effekt på trafiken i Göteborg?
Troligen inte.


När den skatten kom till stockholm, så var det färre bilar första veckan, sedan tillbaka till normala trafiken.
I Stockholm flyttade en del trafik till Essingeleden, därför infördes trängselskatt även på Essingeleden. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av LarsL »

Jag förstår inte poängen med städer? Varför finns de fortfarande? Jag skulle aldrig bosätta mig i en.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
Undrar varför man tar ut skatten på vägen UT ur stockholm om det skulle bli mindre trängels inne i stan?
Och råkar man köra lite fel och passerar flera tullar inom ett par minuter, så får du betala för varje passage i stockholm..

Jo, det är ju inte heller helt logiskt håller jag med (om det är sant att politiker vill åt trängsel i city, och inte bara ha en ny intäktskälla).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Melon Must
Inlägg: 214
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av Melon Must »

Fredrik j skrev:
Har trängselskatten haft någon bestående effekt på trafiken i Göteborg?
Första halvåret syntes det tydligt. Nu har det nog marginell betydelse, det är för billigt för att man ska försöka tajma tider som det kostar mer. Man försöker hellre undvika tider för att slippa köa.
Det är ett sånt jävla gnäll på att det är så dyrt att köra bil i stan. Ska en familj två vuxna och två barn ta spårvagnen i stan kostar det 244kr inom billigaste zonen fram och tillbaka. Det är sjukt dyrt att åka kollektivt och det drabbar dessutom de som inte har råd att ha bil mest.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av martinot »

bylund skrev:
Gargamel skrev:
Undrar varför man tar ut skatten på vägen UT ur stockholm om det skulle bli mindre trängels inne i stan?
Och råkar man köra lite fel och passerar flera tullar inom ett par minuter, så får du betala för varje passage i stockholm..
Om bilen står kvar i garaget blir det mindre trängsel. Men det är ju rätt märkligt att man kan köra omkring inne i stan utan att betala. Så är det inte i London, där betalar man även om man aldrig lämnar zonen.
Jo, det är ju lite mer logiskt om de är just trängsel och utsläpp man vill främst motverka och få ner (och inte främst för att öka intäkterna).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av jonasl »

bylund skrev:
Om bilen står kvar i garaget blir det mindre trängsel. Men det är ju rätt märkligt att man kan köra omkring inne i stan utan att betala. Så är det inte i London, där betalar man även om man aldrig lämnar zonen.
Jag bodde i Gamla Stan när det var trängselskatteförsök. Biltrafiken halverades som genom ett trollslag under de månaderna, jag tror det var ett halvår? Började ta bilen till jobbet på Gärdet, otroligt smidigt och dessutom hade jag gratis parkering på jobbet (max 24h) och det var fortfarande gratis runt Gamla Stan på vissa ställen från 17.

När trängselskatten permanentades avtog dock effekterna på trafiken rätt omgående.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
Gargamel skrev:
Fredrik j skrev:
Har trängselskatten haft någon bestående effekt på trafiken i Göteborg?
Troligen inte.


När den skatten kom till stockholm, så var det färre bilar första veckan, sedan tillbaka till normala trafiken.
I Stockholm flyttade en del trafik till Essingeleden, därför infördes trängselskatt även på Essingeleden. :roll:
Dvs Europa-väg 4, helt stört (lite samma problem i Göteborg som redan nämnts) :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av NiklasTesla »

LarsL skrev:
Jag förstår inte poängen med städer? Varför finns de fortfarande? Jag skulle aldrig bosätta mig i en.
Inte jag heller. Bor mest här pga heltidsjobb som krävs för att ha råd med räkningarna och sparande.

Basinkomst/digitalisering/automatisering skulle/kommer vara det bästa som kunde/kommer hända då fler skulle/kommer kunna bosätta sig på landet och avfolkningsorter skulle/kommer bli levande igen (många monotona arbetsuppgifter skulle/kommer dessutom kunna avskaffas).

MVH
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jag förstår inte poängen med städer? Varför finns de fortfarande? Jag skulle aldrig bosätta mig i en.
:D Nej, jag förstår inte heller det. Iaf större städer är sämre ur alla synvinklar.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av dd88 »

För många griniga gubbar på landet.

Bäst är ändå att bo i områden utanför stan, att ha närheten till utbudet som en stad innebär men ändå möjligheten till natur och lugn.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Jag förstår inte poängen med städer? Varför finns de fortfarande? Jag skulle aldrig bosätta mig i en.
:D Nej, jag förstår inte heller det. Iaf större städer är sämre ur alla synvinklar.
Ja, kanske acceptabelt med en liten stad där det är enkelt att gå till allt. När det börjar krävas kollektivtrafik eller bilar faller idén rätt fort.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av LarsL »

dd88 skrev:
För många griniga gubbar på landet.

Bäst är ändå att bo i områden utanför stan, att ha närheten till utbudet som en stad innebär men ändå möjligheten till natur och lugn.
Ja, jag bor 3-4 mil från staden. Kan lätt ta bilen till köpcentrum som ligger mellan mig och stan.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av mikebike »

LarsL skrev:
dd88 skrev:
För många griniga gubbar på landet.

Bäst är ändå att bo i områden utanför stan, att ha närheten till utbudet som en stad innebär men ändå möjligheten till natur och lugn.
Ja, jag bor 3-4 mil från staden. Kan lätt ta bilen till köpcentrum som ligger mellan mig och stan.
Jag gick till jobbet i stan två veckor i rad nyligen...
600 meter till pendeltågsstation, 400 meter till E4 och flygbussarna. E18 och E20 1500 meter bort.
Nordens största köpcentrum på promenadavstånd.

Ingen egen parkering och begränsade laddmöjligheter i närområdet. Bilköer åt alla håll om man skall åka någonstans efter jobbet....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Jag förstår inte poängen med städer? Varför finns de fortfarande? Jag skulle aldrig bosätta mig i en.
:D Nej, jag förstår inte heller det. Iaf större städer är sämre ur alla synvinklar.
Ja, kanske acceptabelt med en liten stad där det är enkelt att gå till allt. När det börjar krävas kollektivtrafik eller bilar faller idén rätt fort.
Nej, städer är ju ganska jobbiga. Det räcker ju att man har ett köpcentrum på rimligt avstånd så har man ju allt man behöver.
bjalle8888
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 sep 2021 21:35
Ort: Stockholm

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av bjalle8888 »

bylund skrev:
chaffis75 skrev:
Göteborg skulle kanske först bygga en väg som passerar Göteborg utanför. Varför ska man betala trängels avgift i Göteborg om man ska till Oslo från Skåne? Alternativa vägar blir välsigt mycket längre.
Det måste man inte göra. Man kan åka annat än bil, eller köra bil på tider då trängselskatt inte tas ut (då det är lägre trängsel!). Om det nu är några tior i trängselskatt som är det som bräcker budgeten för en sådan resa.

Poängen är ju inte att få folk att köra andra vägar.
Poängen är skatteintäkter, ingenting annat..
Tesla Model 3 2019
VW Tiguan Allspace R-line 2021
bjalle8888
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 sep 2021 21:35
Ort: Stockholm

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av bjalle8888 »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Jag förstår inte poängen med städer? Varför finns de fortfarande? Jag skulle aldrig bosätta mig i en.
:D Nej, jag förstår inte heller det. Iaf större städer är sämre ur alla synvinklar.
Ja, kanske acceptabelt med en liten stad där det är enkelt att gå till allt. När det börjar krävas kollektivtrafik eller bilar faller idén rätt fort.
Nej, städer är ju ganska jobbiga. Det räcker ju att man har ett köpcentrum på rimligt avstånd så har man ju allt man behöver.
Ta sig in till stan för att handla något, vare sig med bil, cykel eller kollektivt? Nej fyfasiken, det finns många bilvänliga köpcentrum utanför city som mer än väl förtjänar kunderna istället för butikerna i stan
Tesla Model 3 2019
VW Tiguan Allspace R-line 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av MWall »

bjalle8888 skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Jag förstår inte poängen med städer? Varför finns de fortfarande? Jag skulle aldrig bosätta mig i en.
:D Nej, jag förstår inte heller det. Iaf större städer är sämre ur alla synvinklar.
Ja, kanske acceptabelt med en liten stad där det är enkelt att gå till allt. När det börjar krävas kollektivtrafik eller bilar faller idén rätt fort.
Nej, städer är ju ganska jobbiga. Det räcker ju att man har ett köpcentrum på rimligt avstånd så har man ju allt man behöver.
Ta sig in till stan för att handla något, vare sig med bil, cykel eller kollektivt? Nej fyfasiken, det finns många bilvänliga köpcentrum utanför city som mer än väl förtjänar kunderna istället för butikerna i stan

Mina inköp börjar på prisjakt.nu. Sen beställer jag hem via nätet. Har bara en kvart till ett mellanstort köpcentrum men är aldrig där. Hatar att gå in i butiker. Möjligen att jag kan köpa skor i fysisk butik ibland.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av OfarligTesla »

Om vi faktiskt får ner trafiken som spyr ut avgaser så tycker jag väl att en dubblerad trängselavgift är vettigt, sedan kan jag väl tycka att elbilar bör ha en rabatterad avgift eftersom de iaf inte bidrar med avgaser men det är väl att hoppas på för mycket för sådana incitament att välja miljövänligt. Som också nämnts är det rätt intressant att få full trängselavgift när man åker på de mindre packade vägarna åt andra hållet från trafiken.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av martinot »

bjalle8888 skrev:
bylund skrev:
chaffis75 skrev:
Göteborg skulle kanske först bygga en väg som passerar Göteborg utanför. Varför ska man betala trängels avgift i Göteborg om man ska till Oslo från Skåne? Alternativa vägar blir välsigt mycket längre.
Det måste man inte göra. Man kan åka annat än bil, eller köra bil på tider då trängselskatt inte tas ut (då det är lägre trängsel!). Om det nu är några tior i trängselskatt som är det som bräcker budgeten för en sådan resa.

Poängen är ju inte att få folk att köra andra vägar.
Poängen är skatteintäkter, ingenting annat..
Jo, när man tittar på det logiskt och objektiv, så oavsett vad politiker försöker motivera det med, så känns det ju onekligen som finansiella intäkter verkar vara det primära motivet för trängselavgifterna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar