För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av Gargamel »

OfarligTesla skrev:
Om vi faktiskt får ner trafiken som spyr ut avgaser så tycker jag väl att en dubblerad trängselavgift är vettigt, sedan kan jag väl tycka att elbilar bör ha en rabatterad avgift eftersom de iaf inte bidrar med avgaser men det är väl att hoppas på för mycket för sådana incitament att välja miljövänligt. Som också nämnts är det rätt intressant att få full trängselavgift när man åker på de mindre packade vägarna åt andra hållet från trafiken.
I Sverige kör vi piska.
Kolla på norge, morot att byta till elbil, fick köra i bussfil, ingen p-avgift osv osv osv osv
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av OfarligTesla »

Gargamel skrev:
I Sverige kör vi piska.
Kolla på norge, morot att byta till elbil, fick köra i bussfil, ingen p-avgift osv osv osv osv
Jag har inga problem med att man använder piskan, men att piska alla lika hårt ger inget ändrat beteende.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Gargamel skrev:
I Sverige kör vi piska.
Kolla på norge, morot att byta till elbil, fick köra i bussfil, ingen p-avgift osv osv osv osv
Jag har inga problem med att man använder piskan, men att piska alla lika hårt ger inget ändrat beteende.
Jo, det är märklig att man inte uppmuntrar mer till bilar och fordon utan avgaser i städerna. Även om problemen med gummipartiklar från däck kvarstår, så skulle ju luften bli enormt mycket bättre och hälsosammare utan avgaserna från bensin/dieselmotorer.


Tyder på att det inte är miljöeffekten, utan inkomsterna, som är främsta syftet hos politikerna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar