För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Moderator: Redaktion
För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Våra städer har problem med för höga halter av kvävedioxid och andra utsläpp från förbränningsmotorer. Därför funderar politikerna nu på att dubblera trängselavgiften. Göteborg blir troligen först ut.
https://sverigesradio.se/artikel/trangs ... -for-dalig
https://sverigesradio.se/artikel/trangs ... -for-dalig
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Behöver elbilar betala någon sådan?martinot skrev:Våra städer har problem med för höga halter av kvävedioxid och andra utsläpp från förbränningsmotorer. Därför funderar politikerna nu på att dubblera trängselavgiften. Göteborg blir troligen först ut.
https://sverigesradio.se/artikel/trangs ... -for-dalig
De kan ju möjligen bidra till trängseln, så att ice bilar fördröjs och därmed släpper ut mer avgaser, men de släpper ju inte själva ut några avgaser.
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Så det är Göteborg som är mest sugna på att klämma mer pengar av folkmartinot skrev:Våra städer har problem med för höga halter av kvävedioxid och andra utsläpp från förbränningsmotorer. Därför funderar politikerna nu på att dubblera trängselavgiften. Göteborg blir troligen först ut.
https://sverigesradio.se/artikel/trangs ... -for-dalig
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Göteborg skulle kanske först bygga en väg som passerar Göteborg utanför. Varför ska man betala trängels avgift i Göteborg om man ska till Oslo från Skåne? Alternativa vägar blir välsigt mycket längre.expat skrev:Så det är Göteborg som är mest sugna på att klämma mer pengar av folkmartinot skrev:Våra städer har problem med för höga halter av kvävedioxid och andra utsläpp från förbränningsmotorer. Därför funderar politikerna nu på att dubblera trängselavgiften. Göteborg blir troligen först ut.
https://sverigesradio.se/artikel/trangs ... -for-dalig
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Rekordlåga halter av kvävedioxider säger dom. Det verkar vara akut bråttom.
Varför inte helt förbjuda biltrafik i hela kommunen så fixar dom ju nollvisionen på samma gång?
Varför inte helt förbjuda biltrafik i hela kommunen så fixar dom ju nollvisionen på samma gång?
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Det är väl bara Göteborg som blockerar en eller två Europavägar med tullar. Att någon skulle betala för att åka in till staden betvivlar jag.expat skrev:Så det är Göteborg som är mest sugna på att klämma mer pengar av folkmartinot skrev:Våra städer har problem med för höga halter av kvävedioxid och andra utsläpp från förbränningsmotorer. Därför funderar politikerna nu på att dubblera trängselavgiften. Göteborg blir troligen först ut.
https://sverigesradio.se/artikel/trangs ... -for-dalig
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Hjälper ju inte heller att hela centrala Göteborg är en byggarbetsplats (västlänken) och att det ligger en oljehamn med oljeraffinaderier ett stenkast från centrala stan.
Satt tidigare med i en arbetsgrupp för en av de större shoppinggatorna i stan och från det att trängselskatten infördes till första året av pandemin så hade vi tappat 35-40% trafik.
Tittar man på demografi så var det främst den köpstarka gruppen från villaområdena runt Göteborg som slutade ta sig till stan. Ehandel har tagit över en hel del men även köpcentrum utanför tullarna växer för varje år.
Göteborgarna undrar varför centrum håller på att dö ut men tullar, bristen på parkeringsplatser och försämrade möjligheter att ta sig runt stan med bil (byggarbeten, avstängda vägar, enkelriktat, bilfiler som blivit bussfiler osv).
Lägger man sen till höga hyror och pandemi så förstår man varför centrala stan snart bara består av tomma lokaler och multinationella företag som offrar vinst för exponering.
Satt tidigare med i en arbetsgrupp för en av de större shoppinggatorna i stan och från det att trängselskatten infördes till första året av pandemin så hade vi tappat 35-40% trafik.
Tittar man på demografi så var det främst den köpstarka gruppen från villaområdena runt Göteborg som slutade ta sig till stan. Ehandel har tagit över en hel del men även köpcentrum utanför tullarna växer för varje år.
Göteborgarna undrar varför centrum håller på att dö ut men tullar, bristen på parkeringsplatser och försämrade möjligheter att ta sig runt stan med bil (byggarbeten, avstängda vägar, enkelriktat, bilfiler som blivit bussfiler osv).
Lägger man sen till höga hyror och pandemi så förstår man varför centrala stan snart bara består av tomma lokaler och multinationella företag som offrar vinst för exponering.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Undrar Göteborgare verkligen varför? Jag åker aldrig in till centrum frivilligt. Tvingades in för att Tesla av någon sjuk anledning valt att lägga sin butik där, hade ju varit bättre ute i något av köpcentrumen dit vi som har råd åker. Inne i centrum är det ju mest diverse ungdomsgäng som huserar.dd88 skrev:Göteborgarna undrar varför centrum håller på att dö ut men tullar, bristen på parkeringsplatser och försämrade möjligheter att ta sig runt stan med bil (byggarbeten, avstängda vägar, enkelriktat, bilfiler som blivit bussfiler osv).
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Det är bara en skenargument med ett påhittat problem, för att få höja skatten, som vanligt.
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Mer eller mindre alla beslutsfattare vi hade kontakt med var helt oförstående, vet inte om det är allt tjafs som varit kring västlänken men man är så övertygad om att ”det kommer bli bra sen när allt är över” så man blundar för problemen som uppstår. Vi hade en tjänsteman från stadsbyggnadskontoret som helt allvarlig sa att vi får höja priserna för att kompensera för kundtappet. Jag önskar att det vore så enkelt.LarsL skrev:Undrar Göteborgare verkligen varför? Jag åker aldrig in till centrum frivilligt. Tvingades in för att Tesla av någon sjuk anledning valt att lägga sin butik där, hade ju varit bättre ute i något av köpcentrumen dit vi som har råd åker. Inne i centrum är det ju mest diverse ungdomsgäng som huserar.dd88 skrev:Göteborgarna undrar varför centrum håller på att dö ut men tullar, bristen på parkeringsplatser och försämrade möjligheter att ta sig runt stan med bil (byggarbeten, avstängda vägar, enkelriktat, bilfiler som blivit bussfiler osv).
Samtidigt som majoriteten av de jag känner som bor i stan inte vill se problemet, innerstan ska vara bilfri och det ska finnas massa mysiga smågator med caféer och uteserveringar. En gullig tanke men det fungerar inte.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Göteborg har varit en bilfientlig stad så länge jag kan minnas, dvs sen mitten av 80-talet. Helt omöjlig att köra i för den som inte kan alla knep vid filbyten, enkelriktningar, avstängda gator osv. GPS är ju iofs en stor hjälp idag, men ändå är det lätt att åka fel och tvingas ta kilometerlånga omvägar.
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Det måste ju vara frustrerande när oavsett vad man hittar på så envisas bilförarna med att köra bil till jobbet och affären.dd88 skrev:Mer eller mindre alla beslutsfattare vi hade kontakt med var helt oförstående, vet inte om det är allt tjafs som varit kring västlänken men man är så övertygad om att ”det kommer bli bra sen när allt är över” så man blundar för problemen som uppstår. Vi hade en tjänsteman från stadsbyggnadskontoret som helt allvarlig sa att vi får höja priserna för att kompensera för kundtappet. Jag önskar att det vore så enkelt.LarsL skrev:Undrar Göteborgare verkligen varför? Jag åker aldrig in till centrum frivilligt. Tvingades in för att Tesla av någon sjuk anledning valt att lägga sin butik där, hade ju varit bättre ute i något av köpcentrumen dit vi som har råd åker. Inne i centrum är det ju mest diverse ungdomsgäng som huserar.dd88 skrev:Göteborgarna undrar varför centrum håller på att dö ut men tullar, bristen på parkeringsplatser och försämrade möjligheter att ta sig runt stan med bil (byggarbeten, avstängda vägar, enkelriktat, bilfiler som blivit bussfiler osv).
Samtidigt som majoriteten av de jag känner som bor i stan inte vill se problemet, innerstan ska vara bilfri och det ska finnas massa mysiga smågator med caféer och uteserveringar. En gullig tanke men det fungerar inte.
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Det kostar 135 SEK / dygn i biltullar i Stockholm idag. Om de dubblar det till 270 SEK / dygn så blir det billigare att ta en bensin-Uber, än att ta sin elbil och dessutom betala skyhöga parkeringsavgifter (förutsatt att parkeringsplatserna inte byggts om till cykelfiler eller bara tagits bort).martinot skrev:Våra städer har problem med för höga halter av kvävedioxid och andra utsläpp från förbränningsmotorer. Därför funderar politikerna nu på att dubblera trängselavgiften. Göteborg blir troligen först ut.
https://sverigesradio.se/artikel/trangs ... -for-dalig
Jag hoppas de kommer använda en del av de nya avgifterna till att köpa lite asfalt och fylla alla gigantiska jävla hål i vägarna som förstör bilarna om man kör snabbare än 20 km / h och inte hinner svänga undan med smidigheten av en kolibrifågel.
Om dålig luft är det man försöker undvika så borde elbilar slippa tullar helt och få mycket billig parkering eftersom en stad med 100 % elbilar har 0 avgaser. Men eftersom politikerna kräver tull och lika dyra parkeringsavgifter av elbilar, och kallar det för "trängsel"-avgifter istället för "avgas"-avgifter, så antar jag att politikerna lika mycket vill minska trängseln som minska avgaserna. Eller så vill de bara ha mer pengar till att höja sina politikerlöner på direkta och indirekta sätt.
Det som stör mig personligen mest är fräckheten att inte ens spendera några få kronor från alla typer av höga skatter och avgifter på att fylla igen alla gigantiska jävla hål i vägarna inom 24 timmar från att de uppstått. Sverige ser mer och mer ut som en schweizisk ost för varje år som går. Inte konstigt att amerikanare ofta blandar ihop Sverige med Schweiz. Nu vet vi varför. Man vågar inte ens köra igenom en liten vattnenpöl eftersom risken är stor att det finns ett bilförstörande stort hål under vattenytan. Pinsamt att vara svensk skattebetalare.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
E4 och E20 genom Stockholm har också trängselskatt.LarsL skrev:Det är väl bara Göteborg som blockerar en eller två Europavägar med tullar. Att någon skulle betala för att åka in till staden betvivlar jag.expat skrev:Så det är Göteborg som är mest sugna på att klämma mer pengar av folkmartinot skrev:Våra städer har problem med för höga halter av kvävedioxid och andra utsläpp från förbränningsmotorer. Därför funderar politikerna nu på att dubblera trängselavgiften. Göteborg blir troligen först ut.
https://sverigesradio.se/artikel/trangs ... -for-dalig
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Någon måste ju betala för de ökande kostnaderna i kollektivtrafikprojekten.
Fiaskot på t-banans röda linje, utbyggnaden av blåa linjen, tvärbanan.....
Knappt att en fördubbling i Stockholm skulle täcka det.
Fiaskot på t-banans röda linje, utbyggnaden av blåa linjen, tvärbanan.....
Knappt att en fördubbling i Stockholm skulle täcka det.
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Det är trängseln som får bilarna att befinna sig längre tid än nödvändigt i staden. Om elbilar skulle slippa trängselskatt är ju risken att det blir fler som väljer att köra bil och då blir det ännu trängre och ännu fler bilar som befinner sig i stadskärnan längre.tommyd skrev:Det kostar 135 SEK / dygn i biltullar i Stockholm idag. Om de dubblar det till 270 SEK / dygn så blir det billigare att ta en bensin-Uber, än att ta sin elbil och dessutom betala skyhöga parkeringsavgifter (förutsatt att parkeringsplatserna inte byggts om till cykelfiler eller bara tagits bort).martinot skrev:Våra städer har problem med för höga halter av kvävedioxid och andra utsläpp från förbränningsmotorer. Därför funderar politikerna nu på att dubblera trängselavgiften. Göteborg blir troligen först ut.
https://sverigesradio.se/artikel/trangs ... -for-dalig
Jag hoppas de kommer använda en del av de nya avgifterna till att köpa lite asfalt och fylla alla gigantiska jävla hål i vägarna som förstör bilarna om man kör snabbare än 20 km / h och inte hinner svänga undan med smidigheten av en kolibrifågel.
Om dålig luft är det man försöker undvika så borde elbilar slippa tullar helt och få mycket billig parkering eftersom en stad med 100 % elbilar har 0 avgaser. Men eftersom politikerna kräver tull och lika dyra parkeringsavgifter av elbilar, och kallar det för "trängsel"-avgifter istället för "avgas"-avgifter, så antar jag att politikerna lika mycket vill minska trängseln som minska avgaserna. Eller så vill de bara ha mer pengar till att höja sina politikerlöner på direkta och indirekta sätt.
Det som stör mig personligen mest är fräckheten att inte ens spendera några få kronor från alla typer av höga skatter och avgifter på att fylla igen alla gigantiska jävla hål i vägarna inom 24 timmar från att de uppstått. Sverige ser mer och mer ut som en schweizisk ost för varje år som går. Inte konstigt att amerikanare ofta blandar ihop Sverige med Schweiz. Nu vet vi varför. Man vågar inte ens köra igenom en liten vattnenpöl eftersom risken är stor att det finns ett bilförstörande stort hål under vattenytan. Pinsamt att vara svensk skattebetalare.
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Politikerna kan inte hålla fingrarna från folks pengar, dom bara måste roffa åt sig mer för att täcka alla djupa hål dom skapat.
Kommer ihåg när "miljöskatten" infördes Sthlm.
Alla miljöbilar åkte fritt, sen blev det för många och ingen annan slutade köra.
- då blev det trängselskatt för alla, även det utan effekt vilket ledde till en höjning av skatterna igen.
Det ska bli spännande att se sen när alla som har en uppkopplad laddbox, skall börja betala extra skatt för elen till bilen.
- det kommer när tillräckligt många har konverterat och bränsleskatterna uteblir för staten.
- Varför skulle annars kravet för stöd till en laddbox vara att den är uppkopplad?
Hörde en gång en "saga" om att man kan sparka en miljon kommunal/statsanställda i Sverige utan att det skulle påverka ett dugg.
-problemet är att ingen politiker skulle vilja stoltsera med det beslutet.
Kommer ihåg när "miljöskatten" infördes Sthlm.
Alla miljöbilar åkte fritt, sen blev det för många och ingen annan slutade köra.
- då blev det trängselskatt för alla, även det utan effekt vilket ledde till en höjning av skatterna igen.
Det ska bli spännande att se sen när alla som har en uppkopplad laddbox, skall börja betala extra skatt för elen till bilen.
- det kommer när tillräckligt många har konverterat och bränsleskatterna uteblir för staten.
- Varför skulle annars kravet för stöd till en laddbox vara att den är uppkopplad?
Hörde en gång en "saga" om att man kan sparka en miljon kommunal/statsanställda i Sverige utan att det skulle påverka ett dugg.
-problemet är att ingen politiker skulle vilja stoltsera med det beslutet.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Just därför köpte jag en icke uppkopplad laddbox rakt av utan att blanda in nosiga myndighetspersoner. Men dom hittar nog på ett sätt att klämma mig på pengar ändåFrippanecci skrev:Politikerna kan inte hålla fingrarna från folks pengar, dom bara måste roffa åt sig mer för att täcka alla djupa hål dom skapat.
Kommer ihåg när "miljöskatten" infördes Sthlm.
Alla miljöbilar åkte fritt, sen blev det för många och ingen annan slutade köra.
- då blev det trängselskatt för alla, även det utan effekt vilket ledde till en höjning av skatterna igen.
Det ska bli spännande att se sen när alla som har en uppkopplad laddbox, skall börja betala extra skatt för elen till bilen.
- det kommer när tillräckligt många har konverterat och bränsleskatterna uteblir för staten.
- Varför skulle annars kravet för stöd till en laddbox vara att den är uppkopplad?
Hörde en gång en "saga" om att man kan sparka en miljon kommunal/statsanställda i Sverige utan att det skulle påverka ett dugg.
-problemet är att ingen politiker skulle vilja stoltsera med det beslutet.
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Klart dom kommer - det finns två måsten, du måste dö och du måste betala skatt.expat skrev:Just därför köpte jag en icke uppkopplad laddbox rakt av utan att blanda in nosiga myndighetspersoner. Men dom hittar nog på ett sätt att klämma mig på pengar ändåFrippanecci skrev:Politikerna kan inte hålla fingrarna från folks pengar, dom bara måste roffa åt sig mer för att täcka alla djupa hål dom skapat.
Kommer ihåg när "miljöskatten" infördes Sthlm.
Alla miljöbilar åkte fritt, sen blev det för många och ingen annan slutade köra.
- då blev det trängselskatt för alla, även det utan effekt vilket ledde till en höjning av skatterna igen.
Det ska bli spännande att se sen när alla som har en uppkopplad laddbox, skall börja betala extra skatt för elen till bilen.
- det kommer när tillräckligt många har konverterat och bränsleskatterna uteblir för staten.
- Varför skulle annars kravet för stöd till en laddbox vara att den är uppkopplad?
Hörde en gång en "saga" om att man kan sparka en miljon kommunal/statsanställda i Sverige utan att det skulle påverka ett dugg.
-problemet är att ingen politiker skulle vilja stoltsera med det beslutet.
Undrar hur det skulle se ut om man drev Sverige som ett AB?
Förstår inte hur det kan finnas ett uns av respekt kvar för ledningen (och tidigare ledningar), på ett AB hade dom fått sparken för flera år sedan.
Tex.
-Moms på skatt, skatt på skatt, bidrag för att betala mer skatt.
-Department som tillsätter utredningar för att utreda utredningar, som sedan leder antingen till ingenting eller fortsatta utredningar.
-Folk som skriker högst och timar "trender" gödslas det pengar på, utan konsekvens tänk.
-Personer tillåts sälja passtider svart - ingenting olagligt med det enligt Polisen.
-Man kan ha trippla medborgarskap i samma land.
-Pensionärer får en "bonus" om ca 100kr per månad, innan skatt givetvis.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Det måste man inte göra. Man kan åka annat än bil, eller köra bil på tider då trängselskatt inte tas ut (då det är lägre trängsel!). Om det nu är några tior i trängselskatt som är det som bräcker budgeten för en sådan resa.chaffis75 skrev:Göteborg skulle kanske först bygga en väg som passerar Göteborg utanför. Varför ska man betala trängels avgift i Göteborg om man ska till Oslo från Skåne? Alternativa vägar blir välsigt mycket längre.
Poängen är ju inte att få folk att köra andra vägar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Det kommer ju vara helt omöjligt att beskatta el som går till att ladda en elbil annorlunda än den el som används till annat.Frippanecci skrev:Politikerna kan inte hålla fingrarna från folks pengar, dom bara måste roffa åt sig mer för att täcka alla djupa hål dom skapat.
Kommer ihåg när "miljöskatten" infördes Sthlm.
Alla miljöbilar åkte fritt, sen blev det för många och ingen annan slutade köra.
- då blev det trängselskatt för alla, även det utan effekt vilket ledde till en höjning av skatterna igen.
Det ska bli spännande att se sen när alla som har en uppkopplad laddbox, skall börja betala extra skatt för elen till bilen.
- det kommer när tillräckligt många har konverterat och bränsleskatterna uteblir för staten.
- Varför skulle annars kravet för stöd till en laddbox vara att den är uppkopplad?
Hörde en gång en "saga" om att man kan sparka en miljon kommunal/statsanställda i Sverige utan att det skulle påverka ett dugg.
-problemet är att ingen politiker skulle vilja stoltsera med det beslutet.
Om man försöker övervaka laddboxar laddas det ju på andra sätt. Det skulle ju krävas ett mycket strängt regelverk och revisioner i folks bostäder. Ohållbart.
Ända sättet för staten att komma åt skatt där är ju genom en kilometerskatt.
Men hur dom ska göra det utan att registrera var den skattskyldige har varit tycker jag känns svårt.
Skatteverket kommer ju behöva presentera någon form av bevis om någon protesterar.
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Är alltid omvänd bevisbörda när det gäller Skatteverket. Bevisbördan ligger på den skattskyldige. T ex måste du bevisa att du INTE har tillgång till en bil för att slippa förmånsbeskattning.Fredrik j skrev:Det kommer ju vara helt omöjligt att beskatta el som går till att ladda en elbil annorlunda än den el som används till annat.Frippanecci skrev:Politikerna kan inte hålla fingrarna från folks pengar, dom bara måste roffa åt sig mer för att täcka alla djupa hål dom skapat.
Kommer ihåg när "miljöskatten" infördes Sthlm.
Alla miljöbilar åkte fritt, sen blev det för många och ingen annan slutade köra.
- då blev det trängselskatt för alla, även det utan effekt vilket ledde till en höjning av skatterna igen.
Det ska bli spännande att se sen när alla som har en uppkopplad laddbox, skall börja betala extra skatt för elen till bilen.
- det kommer när tillräckligt många har konverterat och bränsleskatterna uteblir för staten.
- Varför skulle annars kravet för stöd till en laddbox vara att den är uppkopplad?
Hörde en gång en "saga" om att man kan sparka en miljon kommunal/statsanställda i Sverige utan att det skulle påverka ett dugg.
-problemet är att ingen politiker skulle vilja stoltsera med det beslutet.
Om man försöker övervaka laddboxar laddas det ju på andra sätt. Det skulle ju krävas ett mycket strängt regelverk och revisioner i folks bostäder. Ohållbart.
Ända sättet för staten att komma åt skatt där är ju genom en kilometerskatt.
Men hur dom ska göra det utan att registrera var den skattskyldige har varit tycker jag känns svårt.
Skatteverket kommer ju behöva presentera någon form av bevis om någon protesterar.
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Bevisbördan är inte omvänd, men den liknar mer tvistemål än brottsmål. Det måste alltså inte ställas bortom allt rimligt tvivel, utan det räcker att göra det mer troligt att en viss inkomst finns. Skatteverket ska visa att inkomster finns, medan du ska visa att du har rätt till avdrag.MWall skrev:Är alltid omvänd bevisbörda när det gäller Skatteverket. Bevisbördan ligger på den skattskyldige. T ex måste du bevisa att du INTE har tillgång till en bil för att slippa förmånsbeskattning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Äh. Om skatteverket påstår att du kört 1000km med diin bil när du påstår att du inte har det kommer ju skatteverket få visa var dom fått uppgiften från.MWall skrev:Är alltid omvänd bevisbörda när det gäller Skatteverket. Bevisbördan ligger på den skattskyldige. T ex måste du bevisa att du INTE har tillgång till en bil för att slippa förmånsbeskattning.Fredrik j skrev:Det kommer ju vara helt omöjligt att beskatta el som går till att ladda en elbil annorlunda än den el som används till annat.Frippanecci skrev:Politikerna kan inte hålla fingrarna från folks pengar, dom bara måste roffa åt sig mer för att täcka alla djupa hål dom skapat.
Kommer ihåg när "miljöskatten" infördes Sthlm.
Alla miljöbilar åkte fritt, sen blev det för många och ingen annan slutade köra.
- då blev det trängselskatt för alla, även det utan effekt vilket ledde till en höjning av skatterna igen.
Det ska bli spännande att se sen när alla som har en uppkopplad laddbox, skall börja betala extra skatt för elen till bilen.
- det kommer när tillräckligt många har konverterat och bränsleskatterna uteblir för staten.
- Varför skulle annars kravet för stöd till en laddbox vara att den är uppkopplad?
Hörde en gång en "saga" om att man kan sparka en miljon kommunal/statsanställda i Sverige utan att det skulle påverka ett dugg.
-problemet är att ingen politiker skulle vilja stoltsera med det beslutet.
Om man försöker övervaka laddboxar laddas det ju på andra sätt. Det skulle ju krävas ett mycket strängt regelverk och revisioner i folks bostäder. Ohållbart.
Ända sättet för staten att komma åt skatt där är ju genom en kilometerskatt.
Men hur dom ska göra det utan att registrera var den skattskyldige har varit tycker jag känns svårt.
Skatteverket kommer ju behöva presentera någon form av bevis om någon protesterar.
Hur ska man kunna bevisa att man inte har kört bil?
Re: För dålig luft i städerna; dubblerad trängselavgift
Jo, det hänger ju inte helt 100% logiskt ihop, håller jag med om.tommyd skrev:Det kostar 135 SEK / dygn i biltullar i Stockholm idag. Om de dubblar det till 270 SEK / dygn så blir det billigare att ta en bensin-Uber, än att ta sin elbil och dessutom betala skyhöga parkeringsavgifter (förutsatt att parkeringsplatserna inte byggts om till cykelfiler eller bara tagits bort).
Jag hoppas de kommer använda en del av de nya avgifterna till att köpa lite asfalt och fylla alla gigantiska jävla hål i vägarna som förstör bilarna om man kör snabbare än 20 km / h och inte hinner svänga undan med smidigheten av en kolibrifågel.
Om dålig luft är det man försöker undvika så borde elbilar slippa tullar helt och få mycket billig parkering eftersom en stad med 100 % elbilar har 0 avgaser. Men eftersom politikerna kräver tull och lika dyra parkeringsavgifter av elbilar, och kallar det för "trängsel"-avgifter istället för "avgas"-avgifter, så antar jag att politikerna lika mycket vill minska trängseln som minska avgaserna. Eller så vill de bara ha mer pengar till att höja sina politikerlöner på direkta och indirekta sätt.
Ibland undrar man om det kanske är mer skatte/avgiftsintäkterna som lockar, än själva miljö/luftförbättringarna. Men det kanske är att vara lite cynisk.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik