Faraday Future

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Faraday Future

Inlägg av Herr X »

Jag tror att Faraday Future är ca. 10 år för tidiga. Även om de får fram en autonom bil så kommer lagstiftningen sätta stopp för dem och det kommer bli en högprofilerad konkurs om några år. En sån där som man minns. Enron, Lehman Brothers, Faraday Future.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Faraday Future

Inlägg av LarsL »

Skulle också gissa på en snygg konkurs om de följer den här enkelspårigavägen. Personligen skulle jag rekommendera att ha kvar ratt och pedaler så att bilen kan användas normalt också. Men ja, ja, jag vet det kan vara lite som att säga till Apple att de måste ha knappsats annars blir det inget. ;)
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Faraday Future

Inlägg av AGCF »

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
kontakten2

Re: Faraday Future

Inlägg av kontakten2 »

Internet är bara en fluga
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Faraday Future

Inlägg av apkungen »

Live stream om 7,5h: http://www.faradayfuture.com/ces2016/

Svårt det där med olja tidszoner...
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Faraday Future

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Faraday Future

Inlägg av AGCF »

SR-71-BlackBird skrev:
Vad f*n är det där? :) Inte vad jag trodde direkt. Vi får se i morgon.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Faraday Future

Inlägg av AGCF »

Många medier verkar köpa att appen är äkta. Men det stämmer inte med teaser-bilderna. Ett ganska trist koncept i appen enligt mig. Som de fulaste Lambo-koncepten
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Faraday Future

Inlägg av AGCF »

http://www.roadandtrack.com/new-cars/ca ... omous-pod/ dock stämmer den här bilden med appen ser jag nu. Det kanske är någon strategi att nå kidsen :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Faraday Future

Inlägg av danni »

De kanske gör som Tesla och börjar med att lansera något sportigt och häftigt för att penetrera marknaden och dra in stålar, och sen går på de vanligare modellerna.

En bilpoolsbil som är ashäftig och sportig, kan köra sig själv, men också låter dig köra själv om du vill. Som du kan beställa och så kör den automatiskt till din plats. Jo, den hade jag använt. Precis hela tiden. Så fort frugan har Teslan eller jag behöver hem från krogen. Jag hade ersatt behoven av både andrabil och taxi med en sån. Bygg, bygg, bygg!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Faraday Future

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
De kanske gör som Tesla och börjar med att lansera något sportigt och häftigt för att penetrera marknaden och dra in stålar, och sen går på de vanligare modellerna.
En ensitsig bil är ingen bra idé. De flesta som köper lite dyrare och sportigare bilar vill ju gärna visa upp bilen och impa på kamrater och kvinnor. Att då åka omkring där i sin egen lilla bil blir lite nördigt... på ett dåligt sätt. Men, jo, det är nog bra och klokt att bygga en exklusive sportbil först, skapar lite flärd och mystik kring märket.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Faraday Future

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
danni skrev:
De kanske gör som Tesla och börjar med att lansera något sportigt och häftigt för att penetrera marknaden och dra in stålar, och sen går på de vanligare modellerna.
En ensitsig bil är ingen bra idé. De flesta som köper lite dyrare och sportigare bilar vill ju gärna visa upp bilen och impa på kamrater och kvinnor. Att då åka omkring där i sin egen lilla bil blir lite nördigt... på ett dåligt sätt. Men, jo, det är nog bra och klokt att bygga en exklusive sportbil först, skapar lite flärd och mystik kring märket.
Men du missar poängen lite. Ingen ska köpa den här bilen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Faraday Future

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SPOILER ALERT!!!

Det där är taget från Batmanfilmen som kommer snart. En kvalificerad gissning är att Robin inte kommer att vara med i nästa film eftersom bilen är ensitsig. Vilken jäkla spoiler. Hur kan Warner Bros. tillåta detta?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Faraday Future

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
LarsL skrev:
danni skrev:
De kanske gör som Tesla och börjar med att lansera något sportigt och häftigt för att penetrera marknaden och dra in stålar, och sen går på de vanligare modellerna.
En ensitsig bil är ingen bra idé. De flesta som köper lite dyrare och sportigare bilar vill ju gärna visa upp bilen och impa på kamrater och kvinnor. Att då åka omkring där i sin egen lilla bil blir lite nördigt... på ett dåligt sätt. Men, jo, det är nog bra och klokt att bygga en exklusive sportbil först, skapar lite flärd och mystik kring märket.
Men du missar poängen lite. Ingen ska köpa den här bilen.
Nä, inte jag i alla fall. ;)
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Faraday Future

Inlägg av vigge50 »

Bilen de visade upp är tydligen ett koncept som inte är säkert att de når produktion och om de gör det så kommer det att vara i begränsad upplaga. De är en ensitsig sportbil som är byggd för bankörning och ska ha ungefär 1000 hästkrafter. De har däremot utvecklat en plattform liknande Teslas skateboard där en till tre motorer kan användas, batteriet är uppdelat i fem delar som gör dels att de går att byta varje del av batteriet för sig men även så att det enkelt går att förlänga eller förkorta basen beroende på hur bilen ska se ut och hur mycket batteri som ska får plats. Detta menar de ska minska kostnaderna och tiden att utveckla nya modeller i framtiden.

http://insideevs.com/faraday-future-concept-ev-reveal/
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Faraday Future

Inlägg av kangru »

vigge50 skrev:
Bilen de visade upp är tydligen ett koncept som inte är säkert att de når produktion och om de gör det så kommer det att vara i begränsad upplaga. De är en ensitsig sportbil som är byggd för bankörning och ska ha ungefär 1000 hästkrafter. De har däremot utvecklat en plattform liknande Teslas skateboard där en till tre motorer kan användas, batteriet är uppdelat i fem delar som gör dels att de går att byta varje del av batteriet för sig men även så att det enkelt går att förlänga eller förkorta basen beroende på hur bilen ska se ut och hur mycket batteri som ska får plats. Detta menar de ska minska kostnaderna och tiden att utveckla nya modeller i framtiden.

http://insideevs.com/faraday-future-concept-ev-reveal/
Jag förstod att man kunde göra basen längre eller kortare men kan man även göra den bredare eller smalare? Denna verkar ganska så smal, om det är en ensitsig bil, och då är det svårt att se hur det blir en bra platform för en bredare normalbil, men det kanske inte är deras fokus alls?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Faraday Future

Inlägg av Kalle »

Ja de lär inte behöva en 1,5 miljarder dollar fabrik för att göra sånahär sport bilar..
De kanske ska bygga apple cars i smyg
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Faraday Future

Inlägg av Laban »

kangru skrev:
Jag förstod att man kunde göra basen längre eller kortare men kan man även göra den bredare eller smalare? Denna verkar ganska så smal, om det är en ensitsig bil, och då är det svårt att se hur det blir en bra platform för en bredare normalbil, men det kanske inte är deras fokus alls?
Det återstår väl att se om konceptbilen överhuvudtaget byggs men vad får dig att tro att den är för smal ? Har i alla fall svårt att avgöra det själv från videon/bilderna, tycker den ser hyfsat bred ut.

Sen är det väl lite osäkert om just bredden behöver vara konfigurerbar i någon större utsträckning, tar man ex BMW's 6 serie så är den 1894 mm bred, 2 serien är 1774 mm. Det är 6 cm per sida, borde man väl kunna åstadkomma utan att förändra den grundläggande delen i chassit.

Annars var det lite av en besvikelse, man har inget bestämt datum för när den första bilen ska komma på marknaden. "In a couple of years". Ingenting om laddinfrastruktur. Ingen färdig bil, endast ett koncept. Och en supersportbil kanske är intressant på sitt sätt men vi har passerat Roadster stadiet för några år sedan, tror de allra flesta vill se en "vanlig" bil istället.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Faraday Future

Inlägg av kangru »

Laban skrev:
kangru skrev:
Jag förstod att man kunde göra basen längre eller kortare men kan man även göra den bredare eller smalare? Denna verkar ganska så smal, om det är en ensitsig bil, och då är det svårt att se hur det blir en bra platform för en bredare normalbil, men det kanske inte är deras fokus alls?
Det återstår väl att se om konceptbilen överhuvudtaget byggs men vad får dig att tro att den är för smal ? Har i alla fall svårt att avgöra det själv från videon/bilderna, tycker den ser hyfsat bred ut.

Sen är det väl lite osäkert om just bredden behöver vara konfigurerbar i någon större utsträckning, tar man ex BMW's 6 serie så är den 1894 mm bred, 2 serien är 1774 mm. Det är 6 cm per sida, borde man väl kunna åstadkomma utan att förändra den grundläggande delen i chassit.

Annars var det lite av en besvikelse, man har inget bestämt datum för när den första bilen ska komma på marknaden. "In a couple of years". Ingenting om laddinfrastruktur. Ingen färdig bil, endast ett koncept. Och en supersportbil kanske är intressant på sitt sätt men vi har passerat Roadster stadiet för några år sedan, tror de allra flesta vill se en "vanlig" bil istället.
Jag tittar på bilden på http://www.faradayfuture.com/ces2016/#theinterior som jag också bifogade. Om jag antar (kanske felaktigt) att stolen är någorlunda normalbredd så verkar det (kanske bara en optisk illusion) att bilen är för smal för att sedan sätta 2 säten bredvid varandra och ha plats mellan stolarna och även plats mot dörr mm. Men det är kanske jag som ser fel.
FF_CES_Racecar_1440x1440_Interior_01_Full.jpg
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Faraday Future

Inlägg av danni »

Laban skrev:
Sen är det väl lite osäkert om just bredden behöver vara konfigurerbar i någon större utsträckning, tar man ex BMW's 6 serie så är den 1894 mm bred, 2 serien är 1774 mm. Det är 6 cm per sida, borde man väl kunna åstadkomma utan att förändra den grundläggande delen i chassit.
Är det ens relevant? 6-serien och 2-serien delar ju inte plattform.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Faraday Future

Inlägg av chpaulin »

Känns som ett superupplägg för att vara producenten av eventuella Applebilar med tanke på deras "Variable Platform Architecture". Apple kan gå bananas med interior/exterior design och FF kan sköta grunden.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Faraday Future

Inlägg av vigge50 »

Laban skrev:
kangru skrev:
Jag förstod att man kunde göra basen längre eller kortare men kan man även göra den bredare eller smalare? Denna verkar ganska så smal, om det är en ensitsig bil, och då är det svårt att se hur det blir en bra platform för en bredare normalbil, men det kanske inte är deras fokus alls?
Det återstår väl att se om konceptbilen överhuvudtaget byggs men vad får dig att tro att den är för smal ? Har i alla fall svårt att avgöra det själv från videon/bilderna, tycker den ser hyfsat bred ut.

Sen är det väl lite osäkert om just bredden behöver vara konfigurerbar i någon större utsträckning, tar man ex BMW's 6 serie så är den 1894 mm bred, 2 serien är 1774 mm. Det är 6 cm per sida, borde man väl kunna åstadkomma utan att förändra den grundläggande delen i chassit.

Annars var det lite av en besvikelse, man har inget bestämt datum för när den första bilen ska komma på marknaden. "In a couple of years". Ingenting om laddinfrastruktur. Ingen färdig bil, endast ett koncept. Och en supersportbil kanske är intressant på sitt sätt men vi har passerat Roadster stadiet för några år sedan, tror de allra flesta vill se en "vanlig" bil istället.
De flesta ja, men om elbilar verkligen ska växa så behöver de också finnas inom flera områden precis som att Porche, Ferrari, Lamborghini mm finns bland fossilbilarna. Elon Musk har ju själv sagt att de ska släppa en ny roadster med fyrhjulsdrift kring 2019 men det kanske inte finns någon marknad för eldrivna sportbilar enligt dig?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Faraday Future

Inlägg av chpaulin »

Det är alltid mer hype kring en bil som denna även om det är helt oanvändbar för en normal person. FF har bara handlat om hype hittills men det är frågan vilken typ av bil som blir den första produktionsmodellen. Ser absolut inga problem med ett 100-tal, handbyggda bilar av denna sort tills dess dock.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Faraday Future

Inlägg av Laban »

danni skrev:
Är det ens relevant? 6-serien och 2-serien delar ju inte plattform.
Det jag var ute efter är om plattformen i sig behöver vara konfigurerbar på bredden. Tänker då främst på delen där batteriet sitter. Ser man på videon så verkar man vara ute efter att täcka in en väldigt stor modellserie med bottenplattan, skillnaden mellan den kortaste varianten och den längsta är för mitt öga en småbil mot Model S/X. De visar också en bild på en tänkt för mitt öga småbil, typ Golf/Bolt.
Screen Shot 2016-01-05 at 09.11.13.png
Screen Shot 2016-01-05 at 09.10.19.png
Screen Shot 2016-01-05 at 09.09.54.png
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Faraday Future

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
De flesta ja, men om elbilar verkligen ska växa så behöver de också finnas inom flera områden precis som att Porche, Ferrari, Lamborghini mm finns bland fossilbilarna. Elon Musk har ju själv sagt att de ska släppa en ny roadster med fyrhjulsdrift kring 2019 men det kanske inte finns någon marknad för eldrivna sportbilar enligt dig?
Marknad finns det garanterat, annars hade inte Tesla sålt speciellt många P90D. Det jag menade var att jag tror att man som företag kanske inte längre kan gå Roadster - Model 3 vägen. Kan kanske var fel ordval, men jag tror att marknaden kanske inte är riktigt lika exalterade över supersportbilskoncept som ska ska släppas inom "några år" som den var när Roadstern släpptes. Precis som nämndes i artikeln:
This was a high profile event, and it seemed to us to be a missed opportunity to show some realistic/useful on stage. How great would it have been to see sleek, roadworthy SUV, crossover, or a pick-up truck on stage instead of the FFZERO?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar