SuC-stationer borta

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

SuC-stationer borta

Inlägg av Simon »

Hej forumet
Pluttarna på kartan i min modell S som visar superchargerstationer har försvunnit.
Jag har en modell S från 2014 med gamla skärmen, gamla MCUn, gamla modemet.
Jag gjorde en fabriksåterställning av MCUn och efter den så visas inte superchargerstationerna på kartan, förutom när jag trycker på knappen ⚡️, då visas de tillsammans med alla andra laddställen. Men tidigare visades superchargerstationerna alltid på kartan.

Jag har scrollat kartan runt hela världen och hittar ingen supercharger, så det har inte med landsinställningar att göra.

Har detta med återställningen av MCUn att göra?
Finns det något sätt att få tillbaka superchargrarna?
Någon som har klarhet?

- Simon
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3336
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC-stationer borta

Inlägg av Niklas Z »

För mig försvann laddarna i samband med någon tidigare uppdatering av programvaran. De kommer fram t ex genom att aktivera röststyrningen och säga "supercharger", eller genom att trycka på "bilxten", som du säger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: SuC-stationer borta

Inlägg av Simon »

Jo, men blixt-knappen tar ju också fram en lista över alla laddarna som tar lite plats på skärmen.
Kanske är en vanesak men jag tyckte det kändes bra att veta hur många SuC som fanns längs en väg.
Får testa med röstkommandot.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19594
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SuC-stationer borta

Inlägg av Bjelke »

Jag saknar också att dom visades hela tiden på kartan… en liten röd plupp på kartan kan väl
knappast ta för mycket plats, så vad är problemet egentligen?? Det borde åtminstone gå att aktivera
om man vill se dom hela tiden…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2337
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: SuC-stationer borta

Inlägg av mans71 »

ännu en ”förbättring” :|
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SuC-stationer borta

Inlägg av EnTraktor »

Anledningen är att antalet stationer ökar hela tiden. T.ex. i Kalifornien är det laddare överallt och då blir kartan full av röda prickar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC-stationer borta

Inlägg av martinot »

På min karta på M3 så syns de hela tiden när man kör. De visar dessutom alltid i realtid hur många laddpunkter som är lediga med en siffra direkt i kartnålen för SuC. Trycker man på den kartnålen så får man dessutom upp ännu mer info om den SuC-stationen.

Får inte ni upp liknade på MS?

Bild

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: SuC-stationer borta

Inlägg av Simon »

Det var så jag hade det innan. Saknar det.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3336
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC-stationer borta

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
På min karta på M3 så syns de hela tiden när man kör. De visar dessutom alltid i realtid hur många laddpunkter som är lediga med en siffra direkt i kartnålen för SuC. Trycker man på den kartnålen så får man dessutom upp ännu mer info om den SuC-stationen.
Så var det tidigare på min M3, men det försvann i någon uppdatering under hösten eller vintern. I och för sig använder jag inte satellitvyn, utan kartvyn. Ser du stationerna även i kartvyn?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC-stationer borta

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
På min karta på M3 så syns de hela tiden när man kör. De visar dessutom alltid i realtid hur många laddpunkter som är lediga med en siffra direkt i kartnålen för SuC. Trycker man på den kartnålen så får man dessutom upp ännu mer info om den SuC-stationen.
Så var det tidigare på min M3, men det försvann i någon uppdatering under hösten eller vintern. I och för sig använder jag inte satellitvyn, utan kartvyn. Ser du stationerna även i kartvyn?
Skall checka nästa gång jag kör förbi SuC!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: SuC-stationer borta

Inlägg av gasgaraget »

Slår jag på laddstationer nere till höger kommer de upp. MCU1 iofs.
CE9462A3-2575-4D5B-AE74-600D608791A3.jpeg
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3336
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC-stationer borta

Inlägg av Niklas Z »

gasgaraget skrev:
Slår jag på laddstationer nere till höger kommer de upp. MCU1 iofs.
Så är det på min M3 också, men då får jag även upp listan i den vänstra delen av navigatorfönstret. Då skyms en stor del av kartan. Tidigare fanns "plupparna" för SuC-stationer på kartan även när jag inte klickat på blixten. Det tyckte jag var bättre, men jag förstår om Tesla tycker att det blir gyttrigt i områden med betydligt kortare avstånd mellan SuC än här i Sverige.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: SuC-stationer borta

Inlägg av Simon »

Okej, jag kan få fram SuC-plupparna om jag
  1. Navigerar längst en rutt på kartan.
  2. Tar bort laddstopp från färdbeskrivningen.
  3. Zoomar in rätt så nära. Skärmen täcker några km bara. Oanvändbart för att få översikt över resan.
Så jag ser mig som ursäktad för att jag trodde att de var helt borttagna. :?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC-stationer borta

Inlägg av martinot »

Simon skrev:
Okej, jag kan få fram SuC-plupparna om jag
  1. Navigerar längst en rutt på kartan.
  2. Tar bort laddstopp från färdbeskrivningen.
  3. Zoomar in rätt så nära. Skärmen täcker några km bara. Oanvändbart för att få översikt över resan.
Så jag ser mig som ursäktad för att jag trodde att de var helt borttagna. :?
För mig på M3 är det inte riktigt så illa, men kanske skiljer sig mot MS. För mig så räcker det:

1. Att jag kör med navigation på kartan så kommer de fram automatiskt längs vägen.
2. Jag behöver inte ha några inruttade laddstopp (och därmed inte heller plocka bort några).
3. Jag behöver inte heller zooma in något. De kommer upp med "standard zoomnivå" automatiskt längs vägen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: SuC-stationer borta

Inlägg av Viper »

EnTraktor skrev:
Anledningen är att antalet stationer ökar hela tiden. T.ex. i Kalifornien är det laddare överallt och då blir kartan full av röda prickar.
Jag kan förstå det problemet. Men det går ju att lösa tycker jag. Tyvärr är det lite för ofta så dock, saker görs om bara ... Om det inte orsakar enorma mängder med onödig datatrafik etc så förstår jag inte, låt mig välja själv?
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC-stationer borta

Inlägg av martinot »

Viper skrev:
EnTraktor skrev:
Anledningen är att antalet stationer ökar hela tiden. T.ex. i Kalifornien är det laddare överallt och då blir kartan full av röda prickar.
Jag kan förstå det problemet. Men det går ju att lösa tycker jag. Tyvärr är det lite för ofta så dock, saker görs om bara ... Om det inte orsakar enorma mängder med onödig datatrafik etc så förstår jag inte, låt mig välja själv?
Det bästa hade ju varit en inställning i kartan som du är inne på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar