SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

NiklasTesla skrev:
Dafro skrev:
NiklasTesla skrev:
MangeT skrev:
Är väl bristen på planerbar elproduktion i söder som är problemet.
Enligt Eon är det inte tillgången på el som är problemet, utan istället Svenska kraftnäts ledningsnät i Skåne som har bristande kapacitet. Som det ser ut nu är planen att elnätet ska vara utbyggt år 2028, fram tills dess kommer det skånska elnätet att vara begränsat, enligt Eon.

MVH
5 år. :o
Peak allt. Bara gilla läget och vänja sig då detta kommer vara det nya normala inom dom flesta områden närmsta åren/årtiondena (fram tills vi har mer eller mindre 100% förnyelsebart energi , transportsystem samt återvinning mm). Finns andra trådar vi kan fortsätta diskussionen dock.

MVH
Längtar efter min IX så jag slipper tänka på snabbladdning till vardags men Skåne skulle jag ju vilja åka till innan 2028…
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av NiklasTesla »

Dafro skrev:
NiklasTesla skrev:
Dafro skrev:
NiklasTesla skrev:
MangeT skrev:
Är väl bristen på planerbar elproduktion i söder som är problemet.
Enligt Eon är det inte tillgången på el som är problemet, utan istället Svenska kraftnäts ledningsnät i Skåne som har bristande kapacitet. Som det ser ut nu är planen att elnätet ska vara utbyggt år 2028, fram tills dess kommer det skånska elnätet att vara begränsat, enligt Eon.

MVH
5 år. :o
Peak allt. Bara gilla läget och vänja sig då detta kommer vara det nya normala inom dom flesta områden närmsta åren/årtiondena (fram tills vi har mer eller mindre 100% förnyelsebart energi , transportsystem samt återvinning mm). Finns andra trådar vi kan fortsätta diskussionen dock.

MVH
Längtar efter min IX så jag slipper tänka på snabbladdning till vardags men Skåne skulle jag ju vilja åka till innan 2028…
Har gått alldeles utmärkt ändå för mig med elbil typ varje månad senaste +tre åren då det redan för tre år sedan fanns bra laddinfra (som nu är ännu bättre trots fler elfordon) ;)

MVH
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Längtar efter min IX så jag slipper tänka på snabbladdning till vardags men Skåne skulle jag ju vilja åka till innan 2028…
Jag hänger inte med nu. På vilket sätt skiljer sig en IX från en e-tron så du slipper tänka på snabbladdning?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Dafro skrev:
Längtar efter min IX så jag slipper tänka på snabbladdning till vardags men Skåne skulle jag ju vilja åka till innan 2028…
Jag hänger inte med nu. På vilket sätt skiljer sig en IX från en e-tron så du slipper tänka på snabbladdning?
50 mil+ jämfört med 30 mil-, har 32 mil till stugan. Den resa jag gör 10 ggr per år minst.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

NiklasTesla skrev:
Dafro skrev:
NiklasTesla skrev:
MangeT skrev:
Är väl bristen på planerbar elproduktion i söder som är problemet


Peak allt. Bara gilla läget och vänja sig då detta kommer vara det nya normala inom dom flesta områden närmsta åren/årtiondena (fram tills vi har mer eller mindre 100% förnyelsebart energi , transportsystem samt återvinning mm). Finns andra trådar vi kan fortsätta diskussionen dock.

MVH
Längtar efter min IX så jag slipper tänka på snabbladdning till vardags men Skåne skulle jag ju vilja åka till innan 2028…
Har gått alldeles utmärkt ändå för mig med elbil typ varje månad senaste +tre åren då det redan för tre år sedan fanns bra laddinfra (som nu är ännu bättre trots fler elfordon) ;)

MVH
[/quote

Absolut men lödde tex verkar ju vara katastrof och jag tycker inte om att köa om man säger så. Inte drabbad än men känner att jag ev kommer bli begränsad.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
50 mil+ jämfört med 30 mil-, har 32 mil till stugan. Den resa jag gör 10 ggr per år minst.
Ah, då förstår jag. Jag hade nästan förträngt e-trons beskedliga räckvidd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Dafro skrev:
50 mil+ jämfört med 30 mil-, har 32 mil till stugan. Den resa jag gör 10 ggr per år minst.
Ah, då förstår jag. Jag hade nästan förträngt e-trons beskedliga räckvidd.
Så illa är det inte imo.

Idag körde vi 31 mil med farthållaren på 125 med 34-38 graders yttertemp och 21 grader i bilen. Ankom laddaren med 11% SOC.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Nilp »

Legato skrev:
mati skrev:
Dafro skrev:
50 mil+ jämfört med 30 mil-, har 32 mil till stugan. Den resa jag gör 10 ggr per år minst.
Ah, då förstår jag. Jag hade nästan förträngt e-trons beskedliga räckvidd.
Så illa är det inte imo.

Idag körde vi 31 mil med farthållaren på 125 med 34-38 graders yttertemp och 21 grader i bilen. Ankom laddaren med 11% SOC.
Instämmer, hade snitt på 220wh/km (Etron 55) över 370 mil Italien t/r. Som Legato körde vi oftast med farthållaren på 125km/h. 32 mil sommartid borde vara helt lugnt.

Det var alltid någon som ville/behövde stanna innan dess så kunde inte testa i praktiken. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

Det är rätt bra ju för att vara e-tron. Över 30 mil i motorvägsfart klarade inte min. Mer än 25 mil hade jag nog inte vågat räkna med. Måste vara nya mjukvaran, den fick jag nämligen aldrig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Nilp »

mati skrev:
Det är rätt bra ju för att vara e-tron. Över 30 mil i motorvägsfart klarade inte min. Mer än 25 mil hade jag nog inte vågat räkna med. Måste vara nya mjukvaran, den fick jag nämligen aldrig.
Ja upplever att förbrukning och därmed också räckvidden blivit betydligt bättre sen uppdateringen hösten 2021.

Är verkligen också imponerad över Etrons förmåga att förutsäga hur mycket batteri i % som är kvar vid nästa planerade stopp, nästan spot on varje gång. Den känns väldigt förutsägbar i energiåtgång och det ger trygghet. Säger bilen att man ska komma fram med 10% så är det nästan alltid så.
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Nect »

Nilp skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
Dafro skrev:
50 mil+ jämfört med 30 mil-, har 32 mil till stugan. Den resa jag gör 10 ggr per år minst.
Ah, då förstår jag. Jag hade nästan förträngt e-trons beskedliga räckvidd.
Så illa är det inte imo.

Idag körde vi 31 mil med farthållaren på 125 med 34-38 graders yttertemp och 21 grader i bilen. Ankom laddaren med 11% SOC.
Instämmer, hade snitt på 220wh/km (Etron 55) över 370 mil Italien t/r. Som Legato körde vi oftast med farthållaren på 125km/h. 32 mil sommartid borde vara helt lugnt.

Det var alltid någon som ville/behövde stanna innan dess så kunde inte testa i praktiken. :)
Med en förbrukning på 2.2 kWh/100km så är räckvidden för E-tron 55 ca 35 mil. Då har jag räknat bort ca 10% för värmeförluster mm. :D

Jag själv räknar med ca 30 mil i räckvidd på svenska motorvägar sommartid så har jag bra marginal. Och som du skrev i ett senare inlägg så är E-trons beräkning på kvarvarande batterinivå vid destinationen riktigt bra! Stämmer 9 av 10 för mig. Där den sista ofta har med nått oförutsett att göra ofta till det bättre.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

Nect skrev:
Nilp skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
Dafro skrev:
50 mil+ jämfört med 30 mil-, har 32 mil till stugan. Den resa jag gör 10 ggr per år minst.
Ah, då förstår jag. Jag hade nästan förträngt e-trons beskedliga räckvidd.
Så illa är det inte imo.

Idag körde vi 31 mil med farthållaren på 125 med 34-38 graders yttertemp och 21 grader i bilen. Ankom laddaren med 11% SOC.
Instämmer, hade snitt på 220wh/km (Etron 55) över 370 mil Italien t/r. Som Legato körde vi oftast med farthållaren på 125km/h. 32 mil sommartid borde vara helt lugnt.

Det var alltid någon som ville/behövde stanna innan dess så kunde inte testa i praktiken. :)
Med en förbrukning på 2.2 kWh/100km så är räckvidden för E-tron 55 ca 35 mil. Då har jag räknat bort ca 10% för värmeförluster mm. :D

Jag själv räknar med ca 30 mil i räckvidd på svenska motorvägar sommartid så har jag bra marginal. Och som du skrev i ett senare inlägg så är E-trons beräkning på kvarvarande batterinivå vid destinationen riktigt bra! Stämmer 9 av 10 för mig. Där den sista ofta har med nått oförutsett att göra ofta till det bättre.
Jag har en -19 med nya mjukvaran och 20” (dessa försör säkert en del) och idag åker jag till Göteborg 295 km och enligt abrp så borde det gå med 8% kvar om det inte blåser men några 220 har jag aldrig kommit ner till, ligger på snitt 270 på de senaste 1000 och aldrig under 250 på motorväg vågar jag påstå så ev är de nya snålare. Blir nog öndå en kissepaus så då fyller jag på 10% tänker jag.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

Ja, beräkningen av kvarvarande räckvidd fungerade bra för mig i början. Då var det precis som ni säger. Nästan spot on. Men det ballade ur fullständigt efter nåt år eller så. Eller säg såhär, den beräkande fortfarande ungefär samma räckvidd som tidigare, men den verkliga räckvidden hade minskat med ungefär 3 mil. Nåväl, det problemet har jag inte längre. Nu står min SoC på 50% och bilen visar 235km. Det är rätt najs. Jag behöver aldrig ladda till mer än 50% nu. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av SkipperO »

Ledsen om jag upprepar vad som säkert redan sagts i tråden, men när jag beställde min Tesla för 2 år sen var det laddnätverket som fällde avgörandet, massor med lediga laddare vart man än kom och motsatsen med icke-Tesla.

Nu möts man av köer och stök på SuC pga en blandnings av Teslor, andra elbilar och trasiga laddare, så ur denna aspekten är fördelen med Tesla nu försumbar.

Jag laddar på SuC ca 10ggr per år, när jag verkligen behöver det på semestrar med familjen, så kostanden spelar liten roll jämfört med en smidig laddning.
Förstår nog inte hur Tesla tänkte när de öppnade upp. Personligen tänker jag; sämre för mig nu, men bättre för elbilsssverige och mig i framtiden.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

SkipperO skrev:
Ledsen om jag upprepar vad som säkert redan sagts i tråden, men när jag beställde min Tesla för 2 år sen var det laddnätverket som fällde avgörandet, massor med lediga laddare vart man än kom och motsatsen med icke-Tesla.

Nu möts man av köer och stök på SuC pga en blandnings av Teslor, andra elbilar och trasiga laddare, så ur denna aspekten är fördelen med Tesla nu försumbar.

Jag laddar på SuC ca 10ggr per år, när jag verkligen behöver det på semestrar med familjen, så kostanden spelar liten roll jämfört med en smidig laddning.
Förstår nog inte hur Tesla tänkte när de öppnade upp. Personligen tänker jag; sämre för mig nu, men bättre för elbilsssverige och mig i framtiden.
Förstår och håller med dig helt.

Hur Tesla tänkte förstår jag helt, stavas dollar. Man kan ju tro att det ör för elbilismens utveckling vilket det absolut bidrar till, men det kommer nog längre ner på listan, tyvärr.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av slugger75 »

Nilp skrev:
mati skrev:
Det är rätt bra ju för att vara e-tron. Över 30 mil i motorvägsfart klarade inte min. Mer än 25 mil hade jag nog inte vågat räkna med. Måste vara nya mjukvaran, den fick jag nämligen aldrig.
Ja upplever att förbrukning och därmed också räckvidden blivit betydligt bättre sen uppdateringen hösten 2021.

Är verkligen också imponerad över Etrons förmåga att förutsäga hur mycket batteri i % som är kvar vid nästa planerade stopp, nästan spot on varje gång. Den känns väldigt förutsägbar i energiåtgång och det ger trygghet. Säger bilen att man ska komma fram med 10% så är det nästan alltid så.
Bra att Audi fått till det i att förutsäga energiåtgång. Jag upplever samma precision i min bil också (Tesla Model Y) och i min förra (Tesla Model 3).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

Nilp skrev:
mati skrev:
Det är rätt bra ju för att vara e-tron. Över 30 mil i motorvägsfart klarade inte min. Mer än 25 mil hade jag nog inte vågat räkna med. Måste vara nya mjukvaran, den fick jag nämligen aldrig.
Ja upplever att förbrukning och därmed också räckvidden blivit betydligt bättre sen uppdateringen hösten 2021.

Är verkligen också imponerad över Etrons förmåga att förutsäga hur mycket batteri i % som är kvar vid nästa planerade stopp, nästan spot on varje gång. Den känns väldigt förutsägbar i energiåtgång och det ger trygghet. Säger bilen att man ska komma fram med 10% så är det nästan alltid så.
Har inget minne av att jag sett procent kvar i min nav men måste kolla det idag.

Edit: kollade nu självklart står det % även i min och den säger 100-52% på 137 km motorväg, så törstig. Tom sämre än vad ABRP säger (54) men närma. Blir mer on topic from nu…
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Nect »

SkipperO skrev:
Ledsen om jag upprepar vad som säkert redan sagts i tråden, men när jag beställde min Tesla för 2 år sen var det laddnätverket som fällde avgörandet, massor med lediga laddare vart man än kom och motsatsen med icke-Tesla.

Nu möts man av köer och stök på SuC pga en blandnings av Teslor, andra elbilar och trasiga laddare, så ur denna aspekten är fördelen med Tesla nu försumbar.

Jag laddar på SuC ca 10ggr per år, när jag verkligen behöver det på semestrar med familjen, så kostanden spelar liten roll jämfört med en smidig laddning.
Förstår nog inte hur Tesla tänkte när de öppnade upp. Personligen tänker jag; sämre för mig nu, men bättre för elbilsssverige och mig i framtiden.
Öppningen har fallit ut lite sämre på ett par platser, där borde Tesla stänga för alla andra tills de fått upp fler laddplatser. Men i det stora hela så funkar det överlag säkert bra?

Jag ladda på SuC för första gången igår (Gävle) vid lunch. Var kanske 4st bilar som laddade och jag hitta en plats mot E4an som funka bra med min e-tron då jag inte behövde blockera en plats. Efter 15min var jag klar och fick avbryta lunchen för att flytta på bilen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Curik »

SkipperO skrev:
Ledsen om jag upprepar vad som säkert redan sagts i tråden, men när jag beställde min Tesla för 2 år sen var det laddnätverket som fällde avgörandet, massor med lediga laddare vart man än kom och motsatsen med icke-Tesla.

Nu möts man av köer och stök på SuC pga en blandnings av Teslor, andra elbilar och trasiga laddare, så ur denna aspekten är fördelen med Tesla nu försumbar.

Jag laddar på SuC ca 10ggr per år, när jag verkligen behöver det på semestrar med familjen, så kostanden spelar liten roll jämfört med en smidig laddning.
Förstår nog inte hur Tesla tänkte när de öppnade upp. Personligen tänker jag; sämre för mig nu, men bättre för elbilsssverige och mig i framtiden.
Du är inte ensam precis. :) Jag har inte ens laddningsmöjlighet hemma, så för mig var det helt avgörande. Jag hade inte köpt en Tesla idag.

Jag är inte alls lika övertygad om att det är bättre för elbilssverige. Har redan fått frågor från kollegor och grannar om hur bökigt det är på laddstationerna, vad gör man när man inte får plats o.s.v. Det tror jag skrämmer många. Förut var det mest frågor om hur lång tid det tar, hur ofta man behöver stanna o.s.v. Vi behöver inte mer skepsism.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av taliz »

Curik skrev:
Jag är inte alls lika övertygad om att det är bättre för elbilssverige. Har redan fått frågor från kollegor och grannar om hur bökigt det är på laddstationerna, vad gör man när man inte får plats o.s.v. Det tror jag skrämmer många. Förut var det mest frågor om hur lång tid det tar, hur ofta man behöver stanna o.s.v. Vi behöver inte mer skepsism.
Pratar dom inte om tex ionity då? Där är det ju bevisligen ofta långa köer. På SUC är det extremt ovanligt.
Om fler visste att man kan ladda på SUC skulle de nog inte vara så oroliga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Elbilisten »

taliz skrev:
Om fler visste att man kan ladda på SUC skulle de nog inte vara så oroliga.
Det har hänt att jag när det har varit fullt eller kö på t ex en av Mers laddstationer att jag har berättat om möjligheten att ladda en icke-Tesla på några av deras stationer. Det är ju lite onödigt att stå i kö om det finns 10 lediga stolpar runt hörnet. Några vet om det, men andra blir överraskade. Nu är elbilister ju inte längre bara nördar som sitter och kollar senaste nytt på nätet :)
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av SkipperO »

” På SUC är det extremt ovanligt.”
Beror lite på om man tycker det stämmer. Totalt är det väldigt sällan kö, men om man som jag reser där och när alla andra verkar göra det är det inte det. Jag har fått köa ungefär varannan gång på SuC.

Finns det någon statistik eller liknande på när SuC har hög belastning, så man kan försöka anpassa sig? Min känsla är att det är mycket kring lunch. Dels för att semestrare rör sig då och att folk kombinerar lunch och laddning, vilket också gör att folk laddar längre tid just då.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5518
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Gustafsson »

SkipperO skrev:
” På SUC är det extremt ovanligt.”
Beror lite på om man tycker det stämmer. Totalt är det väldigt sällan kö, men om man som jag reser där och när alla andra verkar göra det är det inte det. Jag har fått köa ungefär varannan gång på SuC.

Finns det någon statistik eller liknande på när SuC har hög belastning, så man kan försöka anpassa sig? Min känsla är att det är mycket kring lunch. Dels för att semestrare rör sig då och att folk kombinerar lunch och laddning, vilket också gör att folk laddar längre tid just då.
Någon skrev i en annan tråd om kö att man kan se i google maps när flest folk är där. Men min erfarenhet är att det börjar bli lite trångt vid och strax efter lunch och nu under semestertider ända fram till kvällen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
Curik skrev:
Jag är inte alls lika övertygad om att det är bättre för elbilssverige. Har redan fått frågor från kollegor och grannar om hur bökigt det är på laddstationerna, vad gör man när man inte får plats o.s.v. Det tror jag skrämmer många. Förut var det mest frågor om hur lång tid det tar, hur ofta man behöver stanna o.s.v. Vi behöver inte mer skepsism.
Pratar dom inte om tex ionity då? Där är det ju bevisligen ofta långa köer. På SUC är det extremt ovanligt.
Om fler visste att man kan ladda på SUC skulle de nog inte vara så oroliga.
Är det verkligen lång köer på ionity? Inget jag märkt men visst fullt ibland.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

Nu har jag laddat på SuC i Ulricehamn då det var fullt på ionity, fast det ör näst sista dagen med vettigt pris med Bonnet. Var väl 4 bilar på SuC så jag tog en vettig laddare men fattade inte att man skulle behöva dra år sidan för att få fram alla laddare, ja jag trodde att alla inte var tillgängliga för icke tesla men gjorde en felparkering och körde över kante för att min fat E-tron skulle få sladd. Måste säga att tesla handskakar snabbt. Jag skulle bara ha ca 10 kWh så det tog väl 5 min och ingen kom fram med baseballträ vilket var kul men det kom in 3 teslor och en i3 som tog ”fel” plats under tiden men jag hade med 3 rejäla gubbar så det kändes lugnt, :D 8-)
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Skriv svar