Sida 1 av 2
Prisstatistik SuC
Postat: 25 maj 2022 14:20
av Zalman3
Gick in i min app och fick ut följande prisstatistik.
Statistik (mest i Umeå)
Datum Pris kronor per kWh
2017-03-20 1,90
2019-01-18 2,40
2020-10-15 3,00
2021-02-02 3,75
2021-05-13 4,10
2021-08-03 4,35
2021-12-17 4,50
2022-05-13 4,70
Lite varierande priser beroende på var man laddar.
Intressant är att värdet av min gratis laddning, per kWh, har mer än fördubblats sedan jag köpte min Tesla.
Några reflektioner, snabbladdningen byggs ut i en allt snabbare takt.
I och med att Tesla öppnat upp sina laddare för alla, så finns det nu hyfsat bra täckning i hela landet.
Och de vita fläckarna(nästan alla) ska ju i Västerbotten vara i drift senast i oktober i år.
Då ska det vara max 10 mil mellan snabbladdarna.
Så när täckningen börjar vara hyfsad. Då börjar priskriget.
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 25 maj 2022 14:43
av mikebike
Zalman3 skrev:Gick in i min app och fick ut följande prisstatistik.
Statistik (mest i Umeå)
Datum Pris kronor per kWh
2017-03-20 1,90
2019-01-18 2,40
2020-10-15 3,00
2021-02-02 3,75
2021-05-13 4,10
2021-08-03 4,35
2021-12-17 4,50
2022-05-13 4,70
Lite varierande priser beroende på var man laddar.
Intressant är att värdet av min gratis laddning, per kWh, har mer än fördubblats sedan jag köpte min Tesla.
Några reflektioner, snabbladdningen byggs ut i en allt snabbare takt.
I och med att Tesla öppnat upp sina laddare för alla, så finns det nu hyfsat bra täckning i hela landet.
Och de vita fläckarna(nästan alla) ska ju i Västerbotten vara i drift senast i oktober i år.
Då ska det vara max 10 mil mellan snabbladdarna.
Så när täckningen börjar vara hyfsad. Då börjar priskriget.
Priskriget?
Du menar som mellan bensinmackarna?

Re: Prisstatistik SuC
Postat: 25 maj 2022 16:10
av martinot
Zalman3 skrev:Gick in i min app och fick ut följande prisstatistik.
Statistik (mest i Umeå)
Datum Pris kronor per kWh
2017-03-20 1,90
2019-01-18 2,40
2020-10-15 3,00
2021-02-02 3,75
2021-05-13 4,10
2021-08-03 4,35
2021-12-17 4,50
2022-05-13 4,70
Lite varierande priser beroende på var man laddar.
Intressant är att värdet av min gratis laddning, per kWh, har mer än fördubblats sedan jag köpte min Tesla.
Några reflektioner, snabbladdningen byggs ut i en allt snabbare takt.
I och med att Tesla öppnat upp sina laddare för alla, så finns det nu hyfsat bra täckning i hela landet.
Och de vita fläckarna(nästan alla) ska ju i Västerbotten vara i drift senast i oktober i år.
Då ska det vara max 10 mil mellan snabbladdarna.
Så när täckningen börjar vara hyfsad. Då börjar priskriget.
Ser tvärt om att utbyggnaden kommer kosta mycket mer pengar, och skall Tesla låta den investeringen finansieras av kunderna som laddar el (och inte av kunderna som köper Tesla) så tror jag tvärt om att priserna kommer fortsätta gå upp kraftigt.
Detta som en direkt följd av att Tesla öppnar upp SuC och vill att expansionen och underhållet numera skall bekostas av laddkunderna (vilket verkar vara Teslas nya strategi).
Gissar därför själv på att vi om en 2-3 år kommer ha laddpriser på öppna delen av SuC på runt 10 kr/kWh, eller mer (kanske upp mot 15 kr/kWh i värsta fall).
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 25 maj 2022 16:24
av chaffis75
martinot skrev:Zalman3 skrev:Gick in i min app och fick ut följande prisstatistik.
Statistik (mest i Umeå)
Datum Pris kronor per kWh
2017-03-20 1,90
2019-01-18 2,40
2020-10-15 3,00
2021-02-02 3,75
2021-05-13 4,10
2021-08-03 4,35
2021-12-17 4,50
2022-05-13 4,70
Lite varierande priser beroende på var man laddar.
Intressant är att värdet av min gratis laddning, per kWh, har mer än fördubblats sedan jag köpte min Tesla.
Några reflektioner, snabbladdningen byggs ut i en allt snabbare takt.
I och med att Tesla öppnat upp sina laddare för alla, så finns det nu hyfsat bra täckning i hela landet.
Och de vita fläckarna(nästan alla) ska ju i Västerbotten vara i drift senast i oktober i år.
Då ska det vara max 10 mil mellan snabbladdarna.
Så när täckningen börjar vara hyfsad. Då börjar priskriget.
Ser tvärt om att utbyggnaden kommer kosta mycket mer pengar, och skall Tesla låta den investeringen finansieras av kunderna som laddar el (och inte av kunderna som köper Tesla) så tror jag tvärt om att priserna kommer fortsätta gå upp kraftigt.
Detta som en direkt följd av att Tesla öppnar upp SuC och vill att expansionen och underhållet numera skall bekostas av laddkunderna (vilket verkar vara Teslas nya strategi).
Gissar därför själv på att vi om en 2-3 år kommer ha laddpriser på öppna delen av SuC på runt 10 kr/kWh, eller mer (kanske upp mot 15 kr/kWh i värsta fall).
Men tesla kan inte ha så höga priser om de vill att någon (inklusive tesla ägare) ska använda deras nät, snacka om att de kommer bli kö på ionity medflera då. Och då kommer du inte ensam om att gå över till diesel bil..
Men visst allt beror på hur alla andra priser utvecklas också.
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 25 maj 2022 16:35
av fth
martinot skrev:Ser tvärt om att utbyggnaden kommer kosta mycket mer pengar, och skall Tesla låta den investeringen finansieras av kunderna som laddar el (och inte av kunderna som köper Tesla) så tror jag tvärt om att priserna kommer fortsätta gå upp kraftigt.
Detta som en direkt följd av att Tesla öppnar upp SuC och vill att expansionen och underhållet numera skall bekostas av laddkunderna (vilket verkar vara Teslas nya strategi).
Gissar därför själv på att vi om en 2-3 år kommer ha laddpriser på öppna delen av SuC på runt 10 kr/kWh, eller mer (kanske upp mot 15 kr/kWh i värsta fall).
Jag tror inte heller på priskrig, men å andra sidan tror jag inte alls att Tesla plötsligt helt skulle byta strategi och låta SuC bli en egen resultatenhet med lönsamhetskrav etc.
En hyfsat stor del av investeringar och löpande kostnader tror jag dom kommer fortsätta betrakta som "marknadsföringskostnader", nödvändiga utgifter för att öht göra det möjligt att sälja sina elbilar med god marginal.
Dom nya kunderna från "oTesla" kommer väl också snarast att bidra med marginalintäkter på redan gjorda investeringar? Varje laddning som görs av andra märken än Tesla måste väl i dagsläget vara extremt lönsamma för Tesla, skillnaden mellan ut- och in-pris för elen måste väl i princip utgöra 100% vinst?
Några extrema ytterligare prishöjningar tror jag inte heller på, vi är nog rätt nära smärtgränsen redan, ett pris på 10-15:-/kWh skulle ju göra långresor extremt mycket
dyrare än för i stort sett alla fossilbilar, och skulle i tillförd energi motsvara 100-150:-/liter för bensin/diesel, det känns väl inte realistiskt?
/fth
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 25 maj 2022 16:58
av martinot
chaffis75 skrev:
Men tesla kan inte ha så höga priser om de vill att någon (inklusive tesla ägare) ska använda deras nät, snacka om att de kommer bli kö på ionity medflera då. Och då kommer du inte ensam om att gå över till diesel bil..
Men visst allt beror på hur alla andra priser utvecklas också.
Nja, tänk på att även diesel- och besin-priser troligen kommer fortsätta upp. Skulle inte vara förvånad om vi i framtiden har priser på runt 40 kr/litern.
Sedan, eftersom fungerande snabbladdning (dvs. utan köer och driftsproblem) är extremt viktigt för mig, så betalar jag hellre runt 10-15 kr/kWh än att det är köer eller strul. Tillgänglighet och upptid trumfar allt.
Eftersom jag laddar 90-95% hemma på billig hushållsel, så är det inget större bekymmer om det på några få % av alla mil snabbladdas på el som kostar 15 kr/kWh.
Totalen blir ändå väldigt god ekonomi med en elbil (om jag inte i jobbet fastnar i dyra laddköer eller andra problem på arbetstid, då blir det dyra stopp).
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 25 maj 2022 17:02
av martinot
fth skrev:
En hyfsat stor del av investeringar och löpande kostnader tror jag dom kommer fortsätta betrakta som "marknadsföringskostnader", nödvändiga utgifter för att öht göra det möjligt att sälja sina elbilar med god marginal.
Jo, så har det varit tidigare.
Tror dock det kommer bli annorlunda nu när USP:en med laddnät försvinner i princip. Då driver det ingen bilförsäljning längre.
Då kommer elbilsladdare troligen få bära sina egna infrastrukturkostnader. Detta kommer då troligen leda snarare till högre priser per kWh än lägre är min spaning.
Men vi får se.

Re: Prisstatistik SuC
Postat: 25 maj 2022 17:30
av mikebike
martinot skrev:chaffis75 skrev:
Men tesla kan inte ha så höga priser om de vill att någon (inklusive tesla ägare) ska använda deras nät, snacka om att de kommer bli kö på ionity medflera då. Och då kommer du inte ensam om att gå över till diesel bil..
Men visst allt beror på hur alla andra priser utvecklas också.
Nja, tänk på att även diesel- och besin-priser troligen kommer fortsätta upp. Skulle inte vara förvånad om vi i framtiden har priser på runt 40 kr/litern.
Sedan, eftersom fungerande snabbladdning (dvs. utan köer och driftsproblem) är extremt viktigt för mig, så betalar jag hellre runt 10-15 kr/kWh än att det är köer eller strul. Tillgänglighet och upptid trumfar allt.
Eftersom jag laddar 90-95% hemma på billig hushållsel, så är det inget större bekymmer om det på några få % av alla mil snabbladdas på el som kostar 15 kr/kWh.
Totalen blir ändå väldigt god ekonomi med en elbil (om jag inte i jobbet fastnar i dyra laddköer eller andra problem på arbetstid, då blir det dyra stopp).
Kul för dig. Jag kan inte ladda hemma med billig el.
Tidigare laddade jag 60% på SuC, men "tack vare" att Bredden numera alltid är full när jag vill ladda så har andelen sjunkit till 43% på senare tid. Dessutom har det kommit upp nya laddstolpar i närområdet. Där kostar det 3 kr/kWh.
Priset för AC-laddning har f.ö. inte ändrats alls under tiden som priset för SuC har mer än fördubblats.
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 25 maj 2022 18:16
av martinot
mikebike skrev:
Kul för dig. Jag kan inte ladda hemma med billig el.
Precis. Problemfri snabbladdning är ju väldigt viktigt för att kunna göra längre resor (mycket viktigare än priset), men att ha en hemmaladdning där man enkelt och billigt kan ladda elbilen över natten är #1. Det är det klart viktigaste för att de skall bli både enkelt och ekonomiskt med elbil. Det är ju så man normalt laddar i 90-95% av fallen.
Tibor skrev en mycket bra artikel om det här som jag kan rekommendera:
https://teslaclubsweden.se/blomhalls-behovstrappa/

Re: Prisstatistik SuC
Postat: 25 maj 2022 21:58
av NiklasTesla
martinot skrev:Zalman3 skrev:Gick in i min app och fick ut följande prisstatistik.
Statistik (mest i Umeå)
Datum Pris kronor per kWh
2017-03-20 1,90
2019-01-18 2,40
2020-10-15 3,00
2021-02-02 3,75
2021-05-13 4,10
2021-08-03 4,35
2021-12-17 4,50
2022-05-13 4,70
Lite varierande priser beroende på var man laddar.
Intressant är att värdet av min gratis laddning, per kWh, har mer än fördubblats sedan jag köpte min Tesla.
Några reflektioner, snabbladdningen byggs ut i en allt snabbare takt.
I och med att Tesla öppnat upp sina laddare för alla, så finns det nu hyfsat bra täckning i hela landet.
Och de vita fläckarna(nästan alla) ska ju i Västerbotten vara i drift senast i oktober i år.
Då ska det vara max 10 mil mellan snabbladdarna.
Så när täckningen börjar vara hyfsad. Då börjar priskriget.
Ser tvärt om att utbyggnaden kommer kosta mycket mer pengar, och skall Tesla låta den investeringen finansieras av kunderna som laddar el (och inte av kunderna som köper Tesla) så tror jag tvärt om att priserna kommer fortsätta gå upp kraftigt.
Detta som en direkt följd av att Tesla öppnar upp SuC och vill att expansionen och underhållet numera skall bekostas av laddkunderna (vilket verkar vara Teslas nya strategi).
Gissar därför själv på att vi om en 2-3 år kommer ha laddpriser på öppna delen av SuC på runt 10 kr/kWh, eller mer (kanske upp mot 15 kr/kWh i värsta fall).
Med den inflationen vi har nu skulle jag inte bli förvånad om det kostar 1000000SEK/KWH om 3år
MVH
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 25 maj 2022 22:38
av JonasK
martinot skrev:
Ser tvärt om att utbyggnaden kommer kosta mycket mer pengar, och skall Tesla låta den investeringen finansieras av kunderna som laddar el (och inte av kunderna som köper Tesla) så tror jag tvärt om att priserna kommer fortsätta gå upp kraftigt.
Detta som en direkt följd av att Tesla öppnar upp SuC och vill att expansionen och underhållet numera skall bekostas av laddkunderna (vilket verkar vara Teslas nya strategi).
Gissar därför själv på att vi om en 2-3 år kommer ha laddpriser på öppna delen av SuC på runt 10 kr/kWh, eller mer (kanske upp mot 15 kr/kWh i värsta fall).
Varför skulle det bli så dyrt? Hur räknar du?
Vad kostar en laddare? Hur många kWh per dygn kan man räkna med i försäljning? Vilket påslag på priset behövs för att få tillbaka investeringen på säg 5 år?
Bara som ett räkneexempel. Antag 1 miljon kronor i kostnad per laddare, 4 timmar med 75 kW per dygn (300 kWh/dygn). Då blir krävs det ett påslag på 1:82 kr/kWh på inköpspriset på elen.
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 25 maj 2022 23:13
av martinot
JonasK skrev:martinot skrev:
Gissar därför själv på att vi om en 2-3 år kommer ha laddpriser på öppna delen av SuC på runt 10 kr/kWh, eller mer (kanske upp mot 15 kr/kWh i värsta fall).
Varför skulle det bli så dyrt? Hur räknar du?
Vad kostar en laddare? Hur många kWh per dygn kan man räkna med i försäljning? Vilket påslag på priset behövs för att få tillbaka investeringen på säg 5 år?
Bara som ett räkneexempel. Antag 1 miljon kronor i kostnad per laddare, 4 timmar med 75 kW per dygn (300 kWh/dygn). Då blir krävs det ett påslag på 1:82 kr/kWh på inköpspriset på elen.
Du missar underhållskostnader (Tesla lägger till skillnad från alla andra enormt mycket resurser på team som åker runt och underhåller SuC-stationerna), kostnader för anläggningen i sig, för transformatorstationen, och även nätanslutningsavgifter, effektavgifter, arrendekostnader och olika skatter på allt.
Hade det varit sådan enkel och billig service som du räknar så hade det storminvesterats i snabbladdningsanläggningar! För efterfrågan från oss kunder på bra snabbladdningsnät finns ju verkligen.
Det finns ekonomiska och marknadsmässiga orsaker till att alla drar fötterna efter sig.
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 26 maj 2022 05:04
av tslaqqq
SuC priserna är ju direkt kopplade till vad Tesla får betala för elen, som bekant skenat senaste året av många anledningar runt om inte bara i Sverige.
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 26 maj 2022 10:07
av martinot
tslaqqq skrev:SuC priserna är ju direkt kopplade till vad Tesla får betala för elen, som bekant skenat senaste året av många anledningar runt om inte bara i Sverige.
Visst påverkar elpriserna, men prova att mappa de i snitt mot de priserna som Zalman hade i första posten så ser du kanske en lite annan bild.
Elkostnadern är den minsta andelen av kostnader med snabbladdning.
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 26 maj 2022 12:04
av slugger75
tslaqqq skrev:SuC priserna är ju direkt kopplade till vad Tesla får betala för elen
Vad får dig att dra den slutsatsen? Har du någon information kring detta?
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 26 maj 2022 12:11
av MWall
tslaqqq skrev:SuC priserna är ju direkt kopplade till vad Tesla får betala för elen, som bekant skenat senaste året av många anledningar runt om inte bara i Sverige.
Det tror jag inte alls att det är.
Väldigt många som inte vet hur marknadsekonomi fungerar har jag märkt.

Re: Prisstatistik SuC
Postat: 26 maj 2022 13:52
av mikebike
tslaqqq skrev:SuC priserna är ju direkt kopplade till vad Tesla får betala för elen, som bekant skenat senaste året av många anledningar runt om inte bara i Sverige.
Nej, det stämmer inte alls. Tesla höjde sina priser långt innan vinterns prischock.
Som jämförelse har InCharge höjt priserna för snabbladdning med 21% och priset för AC-laddning är oförändrat, under samma tidsperiod som Tesla mer än fördubblat sina priser.
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 26 maj 2022 16:43
av chaffis75
martinot skrev:chaffis75 skrev:
Men tesla kan inte ha så höga priser om de vill att någon (inklusive tesla ägare) ska använda deras nät, snacka om att de kommer bli kö på ionity medflera då. Och då kommer du inte ensam om att gå över till diesel bil..
Men visst allt beror på hur alla andra priser utvecklas också.
Nja, tänk på att även diesel- och besin-priser troligen kommer fortsätta upp. Skulle inte vara förvånad om vi i framtiden har priser på runt 40 kr/litern.
Sedan, eftersom fungerande snabbladdning (dvs. utan köer och driftsproblem) är extremt viktigt för mig, så betalar jag hellre runt 10-15 kr/kWh än att det är köer eller strul. Tillgänglighet och upptid trumfar allt.
Eftersom jag laddar 90-95% hemma på billig hushållsel, så är det inget större bekymmer om det på några få % av alla mil snabbladdas på el som kostar 15 kr/kWh.
Totalen blir ändå väldigt god ekonomi med en elbil (om jag inte i jobbet fastnar i dyra laddköer eller andra problem på arbetstid, då blir det dyra stopp).
Tror du missade min sista rad i mitt inlägg. Sjölvart beror de på hur andra priser utvecklas.. Har vi en inflation dessum på10% på allt så påverkar de såklart också priset.
Man om man istället igår från att priset på energi ligger hyfsat stilla så kan inte tesla fortsätta höja sina priser på sammma sätt som sista tiden för då vill ingen ladda hos dem.
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 27 maj 2022 18:15
av martinot
chaffis75 skrev:Sjölvart beror de på hur andra priser utvecklas.. Har vi en inflation dessum på10% på allt så påverkar de såklart också priset.
Man om man istället igår från att priset på energi ligger hyfsat stilla så kan inte tesla fortsätta höja sina priser på sammma sätt som sista tiden för då vill ingen ladda hos dem.
Nja, du missar att priserna på SuC (se första inlägget av Zalman i tråden som referens) har stigit långt innan vi fick någon betydande inflation. Så du får nog allt revidera dina teorier där.
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 27 maj 2022 19:16
av chaffis75
martinot skrev:chaffis75 skrev:Sjölvart beror de på hur andra priser utvecklas.. Har vi en inflation dessum på10% på allt så påverkar de såklart också priset.
Man om man istället igår från att priset på energi ligger hyfsat stilla så kan inte tesla fortsätta höja sina priser på sammma sätt som sista tiden för då vill ingen ladda hos dem.
Nja, du missar att priserna på SuC (se första inlägget av Zalman i tråden som referens) har stigit långt innan vi fick någon betydande inflation. Så du får nog allt revidera dina teorier där.
Nej jag har läst helt rätt och min teori bygger på att vi inte har inflation därav min kommentar om de beror på hur priserna utvecklas.
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 27 maj 2022 21:23
av martinot
mikebike skrev:tslaqqq skrev:SuC priserna är ju direkt kopplade till vad Tesla får betala för elen, som bekant skenat senaste året av många anledningar runt om inte bara i Sverige.
Nej, det stämmer inte alls. Tesla höjde sina priser långt innan vinterns prischock.
Som jämförelse har InCharge höjt priserna för snabbladdning med 21% och priset för AC-laddning är oförändrat, under samma tidsperiod som Tesla mer än fördubblat sina priser.
Helt riktigt. Priserna för SuC har stuckit i väg långt innan vi fick både höjda elpriser och inflation.
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 28 maj 2022 00:46
av Fredrik j
Priserna följer väl betalningsviljan?
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 28 maj 2022 08:06
av mikebike
Fredrik j skrev:Priserna följer väl betalningsviljan?
Nej, jag vill inte betala mer nu än för 18 månader sedan.
Fast det är ju "bra" att det inte kostar 2.50 nu när de öppnar för andra, då skulle det bli riktigt trångt vid SuC.
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 28 maj 2022 09:17
av MWall
mikebike skrev:Fredrik j skrev:Priserna följer väl betalningsviljan?
Nej, jag vill inte betala mer nu än för 18 månader sedan.
Fast det är ju "bra" att det inte kostar 2.50 nu när de öppnar för andra, då skulle det bli riktigt trångt vid SuC.
Vill och vill.
Re: Prisstatistik SuC
Postat: 28 maj 2022 10:07
av martinot
Fredrik j skrev:Priserna följer väl betalningsviljan?
Inte riktigt.
Hos Tesla har det tidigare varit en del av deras marknadsföringskostnad att ge gratis SuC med bilen, och efter det ett extremt lågt subventionerat pris på laddningen när fri SuC väl försvann.
Andra laddoperatörer verkar också ta betalt under marknadspris. Sätts nog då mer på miljö-PR/greenwashing-kontot skulle jag misstänka.
Detta är just grundorsaken till att vi har mer köer med snabbladdning (iaf. utanför Tesla) jämfört med fossilmackar. På fossilmackar så har man en bättre och sundare balans mellan kundefterfrågan på marknaden och produktionskostnaderna.
När det är köer på snabbladdning så är det lite mer att jämställa med de gamla ryska brödköerna på socialisttiden. Efterfrågan är större än produktionen/utbudet, tack vare att priset är satt av andra orsaker än marknadsmässiga eller produktionstekniska sådana (i det fallet av politiska orsaker för att visa på att bröd är billigt i Sovjet, även om det inte gick att producera bröd för de lågt satta priserna).