Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Emilg
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 nov 2015 02:53

Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av Emilg »

Hej,
Jag äger ingen Tesla idag och det tar nog ett tag tills jag gör det. Siktar på en Model 3 :)
Gillar att vara uppe i fjällen på vintrarna så fyrhjulsdriften är en viktig del för mig, man är ju nyfiken på hur bra den är.

Hur bra är egentligen Teslas fyrhjulsdrift i snö eller på is jämfört med bilar som Subaru, Audi osv?
Vore kul att höra personliga erfarenheter från er här eller om någon har tips på länkar man borde kolla upp angående detta :)

Med vänlig hälsning, Emil
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av vigge50 »

Tesla Model S är riktigt bra i snö även om man bara har bakhjulsdrift. Kolla in Björn Nylands youtube-kanal så kan du hitta många videor om körning i snö med en Model S
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av danni »

De första svenska leveranserna av D-modeller kom väl inte förrän i våras om jag minns rätt, så det kan vara ont om personliga erfarenheter här. Men från vad jag sett i videoform från USA och Norge så verkar den rätt kapabel. T.ex.:

(särskilt på slutet av videon)
http://www.klikk.no/motor/bil/article1526102.ece
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av pegs »

Antar att den här videon också är relevant Bild Tesla vs snöskoter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av dstr »

I våras så hade jag några tillfällen då jag kunde testa på isig gata. I praktiken var det bara lite antispin-test - och den imponerade stort.

Det måste ju vara antispin-utvecklarens våta dröm med två individuella elmotorer som kan styras var för sig.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av Martinen »

dstr skrev:
I våras så hade jag några tillfällen då jag kunde testa på isig gata. I praktiken var det bara lite antispin-test - och den imponerade stort.

Det måste ju vara antispin-utvecklarens våta dröm med två individuella elmotorer som kan styras var för sig.
Ja helt klart.
Måste ju bara mycket enklare att med tanke på att det är minimalt med lagg i en elmotor.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av danni »

pegs skrev:
Antar att den här videon också är relevant Bild Tesla vs snöskoter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ommeh, den länkade jag ju redan till :p
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
pegs skrev:
Antar att den här videon också är relevant Bild Tesla vs snöskoter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ommeh, den länkade jag ju redan till :p
Ja men jag klickade på pegs länk. Hoppas det är ok. :D
Emilg
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 nov 2015 02:53

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av Emilg »

danni skrev:
De första svenska leveranserna av D-modeller kom väl inte förrän i våras om jag minns rätt, så det kan vara ont om personliga erfarenheter här. Men från vad jag sett i videoform från USA och Norge så verkar den rätt kapabel. T.ex.:

(särskilt på slutet av videon)
http://www.klikk.no/motor/bil/article1526102.ece

Tackar för svaren allihopa!
Den där filmen där han kör i djupsnö var riktigt bra, är sådana situationer man vill kunna klara av och känna sig säker i.

Hade hoppats på något typ av test liknande detta: , men det dyker väl upp tids nog. Vore sjukt intressant att se hur den står sig mot Subaru, Audi osv :)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av Kalle »

Emilg skrev:
Vore sjukt intressant att se hur den står sig mot Subaru, Audi osv :)
Den borde slå audi och subaru med hästlängder iom att den kan kontrolera tourqvektorn på millesekund nivå gemfört med ett seegt antispin för ice motorer. Så mycket mindre lagg med elmotorerna, borde ge en enorm skilnad.
Användarvisningsbild
Tatari
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 okt 2015 19:09
Ort: Mölndal

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av Tatari »

Kalle skrev:
Emilg skrev:
Vore sjukt intressant att se hur den står sig mot Subaru, Audi osv :)
Den borde slå audi och subaru med hästlängder iom att den kan kontrolera tourqvektorn på millesekund nivå gemfört med ett seegt antispin för ice motorer. Så mycket mindre lagg med elmotorerna, borde ge en enorm skilnad.
Nåja, en torsen-diff har faktiskt ännu mindre lagg än så, den arbetar i realtid och fördelar vridmoment mot det hjul som har bäst grepp. Det enda lagget där är från diffen till hjulet, vilket är i princip omätbart.
Antispinn däremot arbetar med data från abs-sensorerna och korrigerar med bromstryck, har inget med motorn i sig att göra.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av Foluke »

Tatari skrev:
Kalle skrev:
Emilg skrev:
Vore sjukt intressant att se hur den står sig mot Subaru, Audi osv :)
Den borde slå audi och subaru med hästlängder iom att den kan kontrolera tourqvektorn på millesekund nivå gemfört med ett seegt antispin för ice motorer. Så mycket mindre lagg med elmotorerna, borde ge en enorm skilnad.
Nåja, en torsen-diff har faktiskt ännu mindre lagg än så, den arbetar i realtid och fördelar vridmoment mot det hjul som har bäst grepp. Det enda lagget där är från diffen till hjulet, vilket är i princip omätbart.
Antispinn däremot arbetar med data från abs-sensorerna och korrigerar med bromstryck, har inget med motorn i sig att göra.
Än så länge är detta med vinteregenskaper och Tesla ren teori för mig. Väntar på bilen omkring årsskiftet. P85D.

Jag läste på via youtube om torsen-diff och limited slip differential. Nu är min förvirring inte mindre men på en "högre nivå".
Har Tesla traditionell diff och i så fall vilken? Hur blir funktionen när man har dubbla motorer. Mellan fram- och bakaxel behövs väl ingen kraftutjämning? På min gamla awd-bil påstods det att jag hade 34% på framhjulen och 66% på bakhjulen och diff mellan hjulparen och på kardanaxeln. Det bekymrade mig inte mycket men bilen var ytterligt välbalanserad och tog sig fram överallt så länge inte snön lyfte upp den från marken. Det fanns nog system som var ännu bättre men det bekymrade mig inte.
Jag var helnöjd. Det tror jag jag blir med Teslan också men ändå är frågan om den blir ännu mer balanserad och med ännu bättre fäste totalt mot backen vad avser drivkraft? Med andra ord: Hur fördelas krafterna på hjulen och hur ser tekniken ut?
I detta forum verkar det finnas kompetens på lite av varje så jag kastar ut frågan. (Oavsett tekniken är jag säker på att jag kommer att njuta av bilens vägegenskaper även i vinterväglag.)
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Tatari
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 okt 2015 19:09
Ort: Mölndal

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av Tatari »

Foluke skrev:
Tatari skrev:
Kalle skrev:

Nåja, en torsen-diff har faktiskt ännu mindre lagg än så, den arbetar i realtid och fördelar vridmoment mot det hjul som har bäst grepp. Det enda lagget där är från diffen till hjulet, vilket är i princip omätbart.
Antispinn däremot arbetar med data från abs-sensorerna och korrigerar med bromstryck, har inget med motorn i sig att göra.
Än så länge är detta med vinteregenskaper och Tesla ren teori för mig. Väntar på bilen omkring årsskiftet. P85D.

Jag läste på via youtube om torsen-diff och limited slip differential. Nu är min förvirring inte mindre men på en "högre nivå".
Har Tesla traditionell diff och i så fall vilken? Hur blir funktionen när man har dubbla motorer. Mellan fram- och bakaxel behövs väl ingen kraftutjämning? På min gamla awd-bil påstods det att jag hade 34% på framhjulen och 66% på bakhjulen och diff mellan hjulparen och på kardanaxeln. Det bekymrade mig inte mycket men bilen var ytterligt välbalanserad och tog sig fram överallt så länge inte snön lyfte upp den från marken. Det fanns nog system som var ännu bättre men det bekymrade mig inte.
Jag var helnöjd. Det tror jag jag blir med Teslan också men ändå är frågan om den blir ännu mer balanserad och med ännu bättre fäste totalt mot backen vad avser drivkraft? Med andra ord: Hur fördelas krafterna på hjulen och hur ser tekniken ut?
I detta forum verkar det finnas kompetens på lite av varje så jag kastar ut frågan. (Oavsett tekniken är jag säker på att jag kommer att njuta av bilens vägegenskaper även i vinterväglag.)
Tesla använder en enkel öppen differential per drivande hjulpar. En bak, en fram där tillämpligt. Ingen kraftutjämning fram/bak behövs, motsvarande effekt uppnås ändå tack vare dubbla motorer, och slipper kardanaxeln. En öppen differential har ju nackdelen att den distribuerar mer kraft till hjulet som har sämre grepp. Därför används en teknik som heter Electronic lock differential (EDL) för att stoppa det spinnande hjulet, och på så sätt kompensera den "felaktiga" designen.

Kraft fördelad 34:66 som standard mellan hjulparen låter ungefär som en torsen-diff (fast isf en något udda konfig, 50:50 eller 40:60 används flitigt), men kan vara fler varianter, tex BMW använder en motoriserad koppling för att fördela kraft mellan axlarna med dötid på ~0,1 s. Haldex använder en liknande variant, men är som standard 100:0.
Iaf, torsen är nog det bästa systemet för riktigt halt väglag, speciellt mellan höger/vänster hjul. Nackdelen är att tekniken stjäl energi permanent, är mekaniskt komplicerad, dyr och förhållandevis tung.
Audi från introducerade från 95 använder torsen för att fördela kraften fram/bak, och en öppen differential mellan respektive hjul och EDL. Upp till 75 eller 80 % av kraften kan fördelas mellan axlarna. Så En Tesla har ett litet tekniskt övertag iom att kraften kan variera 0:100 till 100:0, men den högre vikten är å andra sidan en nackdel.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av 18650 »

Tatari skrev:
Iaf, torsen är nog det bästa systemet för riktigt halt väglag,
En torsen, torque sense bygger väl på att det finns ett moment. Vid riktigt hala väglag brukar de gå bet och man får se youtube videos på Audis som kört fast på ett ekollon ungefär.

Nu blir det svårt och teoretiskt, för Teslan kan ju fördela kraften fram/bak men aldrig 0:100 eller 100:0 eftersom den inte kan tillgodogöra sig främre motorn effekt bak och vise versa. Man kan då få bilen 100% framhjulsdriven, men ändå bara säg 34% av totala effekten som max.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av Foluke »

18650 skrev:
Tatari skrev:
Iaf, torsen är nog det bästa systemet för riktigt halt väglag,
En torsen, torque sense bygger väl på att det finns ett moment. Vid riktigt hala väglag brukar de gå bet och man får se youtube videos på Audis som kört fast på ett ekollon ungefär.

Nu blir det svårt och teoretiskt, för Teslan kan ju fördela kraften fram/bak men aldrig 0:100 eller 100:0 eftersom den inte kan tillgodogöra sig främre motorn effekt bak och vise versa. Man kan då få bilen 100% framhjulsdriven, men ändå bara säg 34% av totala effekten som max.
Tack Tatari och 18680!
Hjärnan är konstig ibland. Den har hållit mig vaken inatt och bearbetat tänkbara lösningar. Jag kom fram till att en motor per hjul skulle vara optimalt vad gäller max grepp på snö och is när så stor kraft ändå inte behövs. (Vi kör ju inte med spikar i däcken som på isracing). Nu kan jag lägga problematiken på framtiden och avvakta egna erfarenheter :D.
Det känns som att Teslan kommer att uppföra sig bra i vinterväglag. Bra grepp framåt. Bra balans, tror jag. Jag har dock respekt för vikten och vill ogärna tappa greppet i sidled utan att vara förberedd.
Som sagt, teori än. Dessutom, jag är ekonom, inte tekniker.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av danni »

18650 skrev:
Tatari skrev:
Iaf, torsen är nog det bästa systemet för riktigt halt väglag,
En torsen, torque sense bygger väl på att det finns ett moment. Vid riktigt hala väglag brukar de gå bet och man får se youtube videos på Audis som kört fast på ett ekollon ungefär.

Nu blir det svårt och teoretiskt, för Teslan kan ju fördela kraften fram/bak men aldrig 0:100 eller 100:0 eftersom den inte kan tillgodogöra sig främre motorn effekt bak och vise versa. Man kan då få bilen 100% framhjulsdriven, men ändå bara säg 34% av totala effekten som max.
Har du en torsendiff i mitten och öppna differentialer fram och bak så kan det systemet i sig inte hantera om något däck tappar allt grepp - isåfall kommer bilen bli stående. Den axel som har ett däck löst kommer fördela all kraft till det däcket, och torsendiffen kommer inte ha något att jobba med. Man kan lösa det med att ha bromsade diffar, men det är relativt dyrt, och vanligen löser man det genom att låta ESP-systemet helt enkelt bromsa det däck som slirar - då blir det ett motstånd där och helt plötsligt kan kraft fördelas till det andra hjulet på samma axel, och torsendiffen får också moment att jobba med.

Själv tycker jag faktiskt inte det finns någon större skillnad i ren framkomlighet mellan mekaniska system med permanent mekanisk kraftfördelning (som torsen) eller nyare system som är "on demand" med intelligent elektronisk styrning (som Haldex) när det gäller ren framkomlighet. Det som kan skilja är köregenskaperna, lite baserat på hur tillverkaren valt att konfigurera systemet (och även ESP). Ska du ha framkomlighet under riktigt svåra förhållanden så hänger det inte så mycket på fyrhjulsdriftssystemet som att du vill kunna ha låsbara diffar fram och bak.

Teslans system känns i teorin helt överlägset. Kraften på både fram- och bakaxlarna kan regleras helt oberoende och blixtsnabbt. Sen är det alltid en skillnad på teori och praktik. Tillverkare som Audi har haft många årtionden på att finlira med hur deras AWD-system fungerar och uppträder, medan Tesla inte har tillnärmelsevis lika stor erfarenhet. Jag vet alltså inte om Teslas teoretiska övertag också gäller i praktiken.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Tatari
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 okt 2015 19:09
Ort: Mölndal

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av Tatari »

18650 skrev:
Tatari skrev:
Iaf, torsen är nog det bästa systemet för riktigt halt väglag,
En torsen, torque sense bygger väl på att det finns ett moment. Vid riktigt hala väglag brukar de gå bet och man får se youtube videos på Audis som kört fast på ett ekollon ungefär.

Nu blir det svårt och teoretiskt, för Teslan kan ju fördela kraften fram/bak men aldrig 0:100 eller 100:0 eftersom den inte kan tillgodogöra sig främre motorn effekt bak och vise versa. Man kan då få bilen 100% framhjulsdriven, men ändå bara säg 34% av totala effekten som max.
Brukar är ett relativt ord, familjen har haft quattro sen förra årtusendet och aldrig upplevt det beteendet. I och med EDL i gen4 har det problemet i princip utrotats. Undantaget givetvis om inget hjul har något grepp, men det är inte riktigt lätt att lösa tekniskt på drivlinan. Värt att notera är att Audi aldrig haft tre stycken torsen-diffar på plats samtidigt. Gen3 (80-90-talet) hade i mitten och bak, men öppen fram och ingen EDL. Är ett framhjul det enda som har grepp kan det då inte tillgodogöra sig det.

Jag funderade lite på hur jag skulle beskriva kraftfördelningen. Med en motor är det inget problem, det är den kraften som finns tillgänglig och fördelas till respektive axel,totalt 100 %. Funderade lite över den varianten du beskriver, men för att få det helt ärligt hade man banne mig fått använda 0:X och X:0. Där X är ett tal som varierar något baserat på hastighet. Jag valde istället att beskriva det som andel av tillgänglig kraft, då blir det ju 0:100.

Foluke skrev:
18650 skrev:
Tatari skrev:
Iaf, torsen är nog det bästa systemet för riktigt halt väglag,
En torsen, torque sense bygger väl på att det finns ett moment. Vid riktigt hala väglag brukar de gå bet och man får se youtube videos på Audis som kört fast på ett ekollon ungefär.

Nu blir det svårt och teoretiskt, för Teslan kan ju fördela kraften fram/bak men aldrig 0:100 eller 100:0 eftersom den inte kan tillgodogöra sig främre motorn effekt bak och vise versa. Man kan då få bilen 100% framhjulsdriven, men ändå bara säg 34% av totala effekten som max.
Tack Tatari och 18680!
Hjärnan är konstig ibland. Den har hållit mig vaken inatt och bearbetat tänkbara lösningar. Jag kom fram till att en motor per hjul skulle vara optimalt vad gäller max grepp på snö och is när så stor kraft ändå inte behövs. (Vi kör ju inte med spikar i däcken som på isracing). Nu kan jag lägga problematiken på framtiden och avvakta egna erfarenheter :D.
Det känns som att Teslan kommer att uppföra sig bra i vinterväglag. Bra grepp framåt. Bra balans, tror jag. Jag har dock respekt för vikten och vill ogärna tappa greppet i sidled utan att vara förberedd.
Som sagt, teori än. Dessutom, jag är ekonom, inte tekniker.
En motor per hjul är indeed det teoretiskt bästa ur prestandaperspektiv. Men det är jobbigt att programmera, dyrt och får högre vikt.

danni skrev:
18650 skrev:
Tatari skrev:
Iaf, torsen är nog det bästa systemet för riktigt halt väglag,
En torsen, torque sense bygger väl på att det finns ett moment. Vid riktigt hala väglag brukar de gå bet och man får se youtube videos på Audis som kört fast på ett ekollon ungefär.

Nu blir det svårt och teoretiskt, för Teslan kan ju fördela kraften fram/bak men aldrig 0:100 eller 100:0 eftersom den inte kan tillgodogöra sig främre motorn effekt bak och vise versa. Man kan då få bilen 100% framhjulsdriven, men ändå bara säg 34% av totala effekten som max.
Har du en torsendiff i mitten och öppna differentialer fram och bak så kan det systemet i sig inte hantera om något däck tappar allt grepp - isåfall kommer bilen bli stående. Den axel som har ett däck löst kommer fördela all kraft till det däcket, och torsendiffen kommer inte ha något att jobba med. Man kan lösa det med att ha bromsade diffar, men det är relativt dyrt, och vanligen löser man det genom att låta ESP-systemet helt enkelt bromsa det däck som slirar - då blir det ett motstånd där och helt plötsligt kan kraft fördelas till det andra hjulet på samma axel, och torsendiffen får också moment att jobba med.

Själv tycker jag faktiskt inte det finns någon större skillnad i ren framkomlighet mellan mekaniska system med permanent mekanisk kraftfördelning (som torsen) eller nyare system som är "on demand" med intelligent elektronisk styrning (som Haldex) när det gäller ren framkomlighet. Det som kan skilja är köregenskaperna, lite baserat på hur tillverkaren valt att konfigurera systemet (och även ESP). Ska du ha framkomlighet under riktigt svåra förhållanden så hänger det inte så mycket på fyrhjulsdriftssystemet som att du vill kunna ha låsbara diffar fram och bak.

Teslans system känns i teorin helt överlägset. Kraften på både fram- och bakaxlarna kan regleras helt oberoende och blixtsnabbt. Sen är det alltid en skillnad på teori och praktik. Tillverkare som Audi har haft många årtionden på att finlira med hur deras AWD-system fungerar och uppträder, medan Tesla inte har tillnärmelsevis lika stor erfarenhet. Jag vet alltså inte om Teslas teoretiska övertag också gäller i praktiken.
Ren teoretisk framkomlighet är likadan, men som du är inne på så är hundratusentals testtimmar inget man sopar under mattan på en eftermiddag. AMS testade förra året olika varianter på fyrhjulsdrift, med bland annat Outlander PEHV. Den är konstruerad på samma sätt som teslan, och borde vara väldigt bra i den grenen. Men den bara stängde av drivningen totalt när det blev halt, som att den inte fann mening med att slösa energi då.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av HelectriC »

jag tror ni med D-bilar kommer att ha en bil som tar sig fram överallt!!! Jag har en vanlig RWD och var ute igår på snö/isiga vägar. Inga problem alls. Märker faktiskt ingen skillnad mot min förra bil, som var AWD! Man kan i stort sett bara trycka pedalen i båtten, så sköter bilen resten, anpassar exakt hur mycket kraft som behövs. Sjukt bra system. Testade även att koppla ur antispinn och då jäklar blev det svårt. Det spinner på minsta överdosering eller snarare all kraft som är mer än det en hamster klarar att producera i sitt löphjul. Bilen lät lite som en halvarg vildkatt utan anitspinn :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av danni »

Tatari skrev:
Ren teoretisk framkomlighet är likadan, men som du är inne på så är hundratusentals testtimmar inget man sopar under mattan på en eftermiddag. AMS testade förra året olika varianter på fyrhjulsdrift, med bland annat Outlander PEHV. Den är konstruerad på samma sätt som teslan, och borde vara väldigt bra i den grenen. Men den bara stängde av drivningen totalt när det blev halt, som att den inte fann mening med att slösa energi då.
Osäker på vilket test du syftar till nu. AMS har bl.a. snötestat Outlander PHEV mot X3 och XC60 i nr 5/2014 och då skrev de att den hade riktigt roliga egenskaper på snö och i deras accelerationstest var det Outlandern som hade minst skillnad mellan asfalt och snö. Har du möjligen länk till testet?

Jag minns något test av fyrhjulsdrift jag läst (kan det ha varit i Vi bilägare?) där en Outlander hade klappat ihop totalt och gett upp, men då var det en fossilvariant, inte PHEV-versionen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Tatari
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 okt 2015 19:09
Ort: Mölndal

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av Tatari »

danni skrev:
Tatari skrev:
Ren teoretisk framkomlighet är likadan, men som du är inne på så är hundratusentals testtimmar inget man sopar under mattan på en eftermiddag. AMS testade förra året olika varianter på fyrhjulsdrift, med bland annat Outlander PEHV. Den är konstruerad på samma sätt som teslan, och borde vara väldigt bra i den grenen. Men den bara stängde av drivningen totalt när det blev halt, som att den inte fann mening med att slösa energi då.
Osäker på vilket test du syftar till nu. AMS har bl.a. snötestat Outlander PHEV mot X3 och XC60 i nr 5/2014 och då skrev de att den hade riktigt roliga egenskaper på snö och i deras accelerationstest var det Outlandern som hade minst skillnad mellan asfalt och snö. Har du möjligen länk till testet?

Jag minns något test av fyrhjulsdrift jag läst (kan det ha varit i Vi bilägare?) där en Outlander hade klappat ihop totalt och gett upp, men då var det en fossilvariant, inte PHEV-versionen.
6/2015, verkar inte vara publicerad online. PHEV-versionen fick näst bäst i grenen körsäkerhet/riktningstabilitet, endast slagen av VW Passat med haldex.
Handling däremot näst sämst, om än inte dålig. Framkomlighet delad sistaplats med Lexus NX 300h.
DonElon
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 sep 2015 10:41

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av DonElon »

Tatari skrev:
6/2015, verkar inte vara publicerad online. PHEV-versionen fick näst bäst i grenen körsäkerhet/riktningstabilitet, endast slagen av VW Passat med haldex.
Handling däremot näst sämst, om än inte dålig. Framkomlighet delad sistaplats med Lexus NX 300h.
Tidningen går att läsa online. I alla fall för oss prenumeranter. Men det går också att köpa ams 6/2015 som lösnummer och läsa digitalt.
http://www.automotorsport.se/tidningar/ ... ch-bmw-x5/
Senast redigerad av DonElon, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av Gustafsson »

Fick anledning att prova Teslan i ett omfattande snöoväder i de norska fjällen i helgen. Väg med 1 dm nysnö i storm och med underliggande is fläckvis. Bilen går stadigt som tåget och drar som en traktor genom snön. Hakka 8 dubb. Förvånansvärt bra grepp generellt.
Lyckades dock få något som bäst liknade en halv bredsladd på ett spårigt jättehalt ställe. Tror det berodde på allt för kraftig regen. Kopplade ur den och hade inte problem efter det.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av 18650 »

Gustafsson skrev:
Fick anledning att prova Teslan i ett omfattande snöoväder i de norska fjällen i helgen. Väg med 1 dm nysnö i storm och med underliggande is fläckvis. Bilen går stadigt som tåget och drar som en traktor genom snön. Hakka 8 dubb. Förvånansvärt bra grepp generellt.
Lyckades dock få något som bäst liknade en halv bredsladd på ett spårigt jättehalt ställe. Tror det berodde på allt för kraftig regen. Kopplade ur den och hade inte problem efter det.
/70D
Regen och ABS går inte ihop sig?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur bra är Teslas fyrhjulsdrift på snö och is?

Inlägg av Gustafsson »

Tror inte ABS är aktiverad om man inte bromsar med pedalen.
Funderar över om regen bara är aktiverad för den bakre motorn, finns ju normalt inte mycket anledning att ha dubbla regen-system...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar