Foluke skrev:Tatari skrev:Kalle skrev:
Nåja, en torsen-diff har faktiskt ännu mindre lagg än så, den arbetar i realtid och fördelar vridmoment mot det hjul som har bäst grepp. Det enda lagget där är från diffen till hjulet, vilket är i princip omätbart.
Antispinn däremot arbetar med data från abs-sensorerna och korrigerar med bromstryck, har inget med motorn i sig att göra.
Än så länge är detta med vinteregenskaper och Tesla ren teori för mig. Väntar på bilen omkring årsskiftet. P85D.
Jag läste på via youtube om torsen-diff och limited slip differential. Nu är min förvirring inte mindre men på en "högre nivå".
Har Tesla traditionell diff och i så fall vilken? Hur blir funktionen när man har dubbla motorer. Mellan fram- och bakaxel behövs väl ingen kraftutjämning? På min gamla awd-bil påstods det att jag hade 34% på framhjulen och 66% på bakhjulen och diff mellan hjulparen och på kardanaxeln. Det bekymrade mig inte mycket men bilen var ytterligt välbalanserad och tog sig fram överallt så länge inte snön lyfte upp den från marken. Det fanns nog system som var ännu bättre men det bekymrade mig inte.
Jag var helnöjd. Det tror jag jag blir med Teslan också men ändå är frågan om den blir ännu mer balanserad och med ännu bättre fäste totalt mot backen vad avser drivkraft? Med andra ord: Hur fördelas krafterna på hjulen och hur ser tekniken ut?
I detta forum verkar det finnas kompetens på lite av varje så jag kastar ut frågan. (Oavsett tekniken är jag säker på att jag kommer att njuta av bilens vägegenskaper även i vinterväglag.)
Tesla använder en enkel öppen differential per drivande hjulpar. En bak, en fram där tillämpligt. Ingen kraftutjämning fram/bak behövs, motsvarande effekt uppnås ändå tack vare dubbla motorer, och slipper kardanaxeln. En öppen differential har ju nackdelen att den distribuerar mer kraft till hjulet som har sämre grepp. Därför används en teknik som heter Electronic lock differential (EDL) för att stoppa det spinnande hjulet, och på så sätt kompensera den "felaktiga" designen.
Kraft fördelad 34:66 som standard mellan hjulparen låter ungefär som en torsen-diff (fast isf en något udda konfig, 50:50 eller 40:60 används flitigt), men kan vara fler varianter, tex BMW använder en motoriserad koppling för att fördela kraft mellan axlarna med dötid på ~0,1 s. Haldex använder en liknande variant, men är som standard 100:0.
Iaf, torsen är nog det bästa systemet för riktigt halt väglag, speciellt mellan höger/vänster hjul. Nackdelen är att tekniken stjäl energi permanent, är mekaniskt komplicerad, dyr och förhållandevis tung.
Audi från introducerade från 95 använder torsen för att fördela kraften fram/bak, och en öppen differential mellan respektive hjul och EDL. Upp till 75 eller 80 % av kraften kan fördelas mellan axlarna. Så En Tesla har ett litet tekniskt övertag iom att kraften kan variera 0:100 till 100:0, men den högre vikten är å andra sidan en nackdel.